Detta är en väldigt lång och, bitvis, intressant tråd. Jag kan helt enkelt inte hålla mig från att dela mina synpunkter med er andra.
Jag köpte min första DLSR, en begagnad 10D, när 20D kom på marknaden och priserna rasade. Denna kamera fyller mina behov men jag saknar vissa saker från min EOS 3:a.
Jag har funderat på att uppgradera till 20D men då spotmätningen saknas och greppet är lite smalt för mina "dassalockshänder" kunde jag inte riktigt motivera köpet. När nu 30D kommer till ett lägre pris och har precis de funtioner jag vill ha (läs nu verkligen "vill ha" och inte "behöver" - handen på hjärtat, jag kommer inte att ta bättre bilder med ett nytt hus) så är det inte mycket att tveka på. Det enda jag väntar på är att den skall komma i butiker så man kan klämma på den och börja läsa lite konsumentomdömen.
För att göra ett inlägg i diskussionen om huruvida Canon gör rätt som släpper en kamera med så få uppdateringar så vill jag rikta blickarna mot andra brancher som tex mobilbranchen. De gör ofta mindre uppdateringar på befintliga produkter under tiden de utvecklar nästa kioskvältare. Detta görs av olika anledningar, tex saknas komponenter (leverantören kan tex inte möta volymkraven) så de tvingas designa om, ändra specifikationer och släppa en ny modell och den gamla fasas ut. Det kan också vara så att den gamla modellen varit på marknaden ett tag och sålt bra (EOS 20D?) men allt eftersom teknikutvecklingen gått framåt så har det kommit ersättningskretsar till ett lägre pris så de släpper en ny produkt till ett lägre pris med de nya komponenterna utan att tulla på marginaler, kvalitet eller funtioner. Båda dessa lösningar kan drivas igen till en relativt låg kostnad jämfört med att ta fram en ny produkt vilket frigör resurser för att utveckla nästa stora serie produkter.
Jag håller dock med om att namnet 20D är missvisande, men för min del spelar faktiskt inte namnet särskilt stor roll.
/ Filip