Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså, jag skulle våga sätta ganska mycket pengar på att det kommer en EOS 3D. Det får nog nästan betraktas som ödesbestämt med tanke på ur-treans stolta historia. Frågan är bara när...
 
Vad jag hört så lär det komma en 3D i höst, och den kommer nog spöa upp D200'an rätt rejält är jag rädd.
Vi får väl se när det är dags för Photokina i höst. Canon kommer knappast att lancera en killer men lite bättre lär den bli. Jag tror att Nikon lyckats ovanligt bra med D200.
 
Hur lång tid tar det att framställa en produkt? 3-4 år? Jag är inte så insatt i detta, men detta är min gissning.
 
johan_w skrev:
Hur lång tid tar det att framställa en produkt? 3-4 år? Jag är inte så insatt i detta, men detta är min gissning.

Eos 1D började utvecklas 94-95 och kom 2001... Men då släpptes Eos 3 1998 och Eos 1V 2000 som produkter ur samma utvecklingsprojekt.

Någon Eos 3 tror jag inte på detta år. Det luktar rätt mycket önsketänkande. Ryktet går dessutom emot vad Canon hintar om.
 
froderberg skrev:
Att 1,3x-sensorn är död.

Ah, okej. Men jag tror ändå på en 3:a i sinom tid. Måhända med en sensor i småbildsformatet, kanske. Men med ett bättre och stryktåligare hus än femman och en serietagning på 6-7 fps. Men ändå billigare än nya Eos 1d markIII som kommer att hamna närmare 1ds:en i pris...
 
Lås oss slippa Canon vs Nikon i denna tråden.

Tror sjutton Nikon D200 bör vara en aningen bättre - den kostar ju dessutom flera tusen kronor mer än 30D - fan vore väl annars.

Kamerorna är 2 helt olika kameror, prismässigt, prestandamässigt, där jag med fler anser att de antal pixlar som återfinns i 30D, räcker mer än väl - även för den mest kräsne fotograf (i fårhållande till vad kameran kostar).

Det är för mycket "ordbajseri" just nu, där många har hängt upp sig på antal pixlar. Har ni ens sett en 1D hur den presterar?? Den har BARA 4.2Mpixlar och är GRYM !

Här slutar Canon vs Nikon debatten hoppas jag.
Back in order.
 
mange78 skrev:
Ah, okej. Men jag tror ändå på en 3:a i sinom tid. Måhända med en sensor i småbildsformatet, kanske. Men med ett bättre och stryktåligare hus än femman och en serietagning på 6-7 fps. Men ändå billigare än nya Eos 1d markIII som kommer att hamna närmare 1ds:en i pris...

Det är möjligt att det blir ännu fler nivåer i modellserierna. Men det är ju ersättaren till Eos 350D som ligger närmast. Antagligen kommer mark III samtidigt.
 
Re: Lås oss slippa Canon vs Nikon i denna tråden.

Peter.H skrev:
Tror sjutton Nikon D200 bör vara en aningen bättre - den kostar ju dessutom flera tusen kronor mer än 30D - fan vore väl annars.

- - -

Här slutar Canon vs Nikon debatten hoppas jag.
Back in order.

Vad är bättre egentligen?

Ska bli kul att se brusjämförelser mellan 30D och D200. Sen får man ju välja själv, mer pixlar eller (antagligen) mindre brus.

Slut på mitt nikonsnack.
 
Re: Re: Lås oss slippa Canon vs Nikon i denna tråden.

mange78 skrev:
Ah, okej. Men jag tror ändå på en 3:a i sinom tid. Måhända med en sensor i småbildsformatet, kanske. Men med ett bättre och stryktåligare hus än femman och en serietagning på 6-7 fps. Men ändå billigare än nya Eos 1d markIII som kommer att hamna närmare 1ds:en i pris...
Det vore ju bra om Canon släppte en proffsmodell med x1.6-crop så att de som köper på sig dyra EF-S-objektivet 17 - 55 f2.8 IS kan använda den även när de uppgraderar huset till en proffsmodell.

froderberg skrev:
Ska bli kul att se brusjämförelser mellan 30D och D200. Sen får man ju välja själv, mer pixlar eller (antagligen) mindre brus.
Du uttrycker ett verkligt Canonistcentrerat perspektiv om du tror att kameravalet huvudsakligen står mellan mer pixlar eller mindre brus. Folk har trots allt köpt väldans många Nikonkameror (och säkert även en del KM, Olympus och Pentaxmodeller) under tiden som Canon låg först, eller åtminstånde matchade medtävlarna, i både megapixel- och brusracet. Problemet med 30D är ju att Canon halkat efter inom en kameraegenskap som traditionellt citerats som en av huvudanledningarna till att välja det märket (i diskussioner 20D vs D70, 350D vs D70/D50 etc.).

Det här är dock knappast någon nyhet för Canons ledning och det skulle inte förvåna mig om de återtar ledarskapet inom megapixelområdet till hösten eller kanske nästa vår, efter att först ha låtit 30D pressa de sista pengarna ur produktionsapparaten som de byggt upp kring 20D nu när den modellen mognat och produktionen är som mest lönsam (lite som Nikon gjorde med D70s/D50 på produktionsapparaten för D70). Då får vi väl också se om snacket om teoretiska pixelstorleksgränser för minimalt brus främst var PR-spin i syfte att begränsa skadorna från konkurrentens produkt (skulle vara intressant att höra någon oberoende halvledarforskare uttala sig om det).
 
Senast ändrad:
Will, din tolking av verkligheten med formuleringar som "gett upp ledarskapet" och "PR-spin" visar ju på lika mycket märkesfixering och försvar av "sitt eget" märke som någon annan.

Nya modeller och ny utveckling kommer att göra att tillverkarna hoppar förbi varandra med jämna mellanrum, alla borde ta det lite mer lugnt. Om några månader ser verkligheten säkert annorlunda ut.
 
froderberg skrev:
Ska bli kul att se brusjämförelser mellan 30D och D200. Sen får man ju välja själv, mer pixlar eller (antagligen) mindre brus.

Instämmer till 100%, med mina behov skulle jag alla gånger välja en lågbrusig 8MP framför en brusig 10MP! (däremot skulle jag pinsamt ärligt talat ha svårt att välja en ful kamera framför en snygg, för bövelen Canon..?).

/Per
 
Re: Re: Re: Lås oss slippa Canon vs Nikon i denna tråden.

wsaar skrev:
Det vore ju bra om Canon släppte en proffsmodell med x1.6-crop så att de som köper på sig dyra EF-S-objektivet 17 - 55 f2.8 IS kan använda den även när de uppgraderar huset till en proffsmodell.

Tror dock att dom kommer att satsa på småbildssensor i proffsklassen. Det finns ju redan ljusstarka normalzoomar för den sensorn, tror istället att dom kommer att uppgradera dom till IS så småningom. 24-70/2.8L IS kanske?
 
Det börjar nästan likna lite sandlådenivå på denna diskussion.

"Åh varför fick Nikon-användarna möjligheten att köpa en så myyyycket bättre kamera än vi Canon-användarna. Så himla fuskigt!" Typ.

Den kameran man har är väl knappast värdelös bara för att det kommer ut en "bättre" (i något avseende) kamera hos konkurrerande märke. Och jag oroar mig knappast för att Canon "inte kommer i kapp" heller.

Måste vara nån typisk killgrej det här tror jag. Ungefär som med bilmärken.
 
froderberg skrev:
Att 1,3x-sensorn är död.

Magnus, du är betydligt mer insatt än jag. Men varför betyder 1.3x-sensorns död att det inte kommer en "3D"? Oavsett om det kommer en "3D" i höst eller senare kan den väl ha en annan sensor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.