Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stiffneck skrev:
Ingen raketforskning alls och visst är det bra att din D70 har rutnätet. Snittbild eller extra ljusa mattskivor kan du aldrig få inspeglat däremot. Men det är antagligen inget du kommer att sakna.

Du menar med tanke på att jag inte ens visste vad det var :D? Finns det någon DSLR som har funktionen idag?
 
froderberg skrev:Trots allt är det bara D200 som har högre upplösning bland konsumentkamerorna. Resten har 6-8 MP.
Med all respekt Magnus, men D200 är inte en "konsumentkamera" -- något som också Phil Askey konstaterade med visst eftertryck i testet han släppte idag. Han vill inte ens kalla den semi-pro. D200 är, ur alla aspekter jag kan komma på, en pro-grade kamera.

Phil Askey:
"From a design, build, features and performance point of view this camera really creates its own niche, it would be a pity to label it as 'semi-pro' because in use you soon realize that it's a professional camera".
 
jorgene skrev:
Med all respekt Magnus, men D200 är inte en "konsumentkamera" -- något som också Phil Askey konstaterade med visst eftertryck i testet han släppte idag. Han vill inte ens kalla den semi-pro. D200 är, ur alla aspekter jag kan komma på, en pro-grade kamera.

Phil Askey:
"From a design, build, features and performance point of view this camera really creates its own niche, it would be a pity to label it as 'semi-pro' because in use you soon realize that it's a professional camera".



Phil Askey... Killen som alla rättar sig efter :D
 
Re: 8 eller 10 Megapixlar??

Monty skrev:
Nu har dpreview testat D200. Kameran som har de 2 extra megapixlarna som 30D inte fick och som så många verkar sakna.

Så här skriver man om skilladen mellan D200 och 20D:

"With default image parameters ('image optimization') the D200's 20% megapixel advantage isn't obvious. In this comparison the EOS 20D appears to resolve at least as much detail with better 'per pixel sharpness'."



Och den var ganska brusig på högre ISO.
Konstigt att ingen klagade på Eos 1D Mark II N med "BARA" 8MP trots att den har större sensor och är en pro-kamera?
 
När jag skaffade min första, och hittills enda, DSLR valde jag mellan 10D och D100. Fastän jag tyckte att Canons kamerahus verkade snäppet mer intressant så var det ändå objektivutbudet som gjorde att jag efter mycket vånda till slut valde Canon och då 10D.

Hade jag valt just nu och inte haft några pengar investerade i optik så hade det nog blivit Nikon, för D200 spöar ju faktiskt 30D på de allra flesta punkter, och då tänker jag inte främst på megapixlarna. Auto-ISO, ISO i sökaren konstant, vädertätning, RAW-buffert och ännu fler godbitar gör i mitt tycke Nikons alternativ i ungefär min prisklass klart mer intressant än Canons.

Nu lär inte jag byta system för en sådan här sak, men jag kan tänka mig att det är rätt många som precis skall börja sitt "samlande" och jag tror att de mycket väl kan resonera som jag gjorde i detta exempel.

Om man skall tro Paul Pope som hänger en del i DPreviews Canonforum och verkar ha en viss insyn i Canons förehavanden så är det en mycket värre 1,6-cropkamera på gång och en ny "kombinerad" 1D i september. Är det så kanske det kan bli lite ordning igen. :)
 
Re: Re: 8 eller 10 Megapixlar??

Joi skrev:
Och den var ganska brusig på högre ISO.
Konstigt att ingen klagade på Eos 1D Mark II N med "BARA" 8MP trots att den har större sensor och är en pro-kamera?

Kanske ingen klagade för att det är en sån toppenkamera? Megapixlarna räcker, härligt stor sökare, tätad proffshus, stor sensor men framför allt utom räckhåll för de flesta prismässigt, så intresset förblir svalt. Varför skulle de då klaga? Kanske på priset då, men vad skulle det hjälpa?

Vem är denna "ingen" som du förväntade dig skulle ha klagat, förresten?
 
Senast ändrad:
Re: Re: 8 eller 10 Megapixlar??

Joi skrev:
Och den var ganska brusig på högre ISO.
Konstigt att ingen klagade på Eos 1D Mark II N med "BARA" 8MP trots att den har större sensor och är en pro-kamera?
Varför skulle någon klaga? 8 MP är mer än Nikons modeller i serietagningssegmentet (dubbelt upp mot D2Hs och 2Mp mer än D2X i snabbläget), och det är ju vad alla förväntar sig från Canon... de flesta som inte behöver 8fps skaffade väl ändå antingen 1Dsmk2 eller 20D.

Problemet för 30D vs D200 är att vi är lika ovana att höra folk hylla Nikon för dess högre MP-tal som vi är för att höra folk hylla Canon för dess ergonomi (en fördel som av många tillskrivs Nikon även om vissa Canonister är snabba att påpeka att det är en smaksak), och att Canon nu släppt på "sin" fördel kan nog innebära en del problem för dem...

Visst, Canons 8-Mp kameror kanske har lite mindre brus, men lägre brus och bättre dynamiskt omfång än sina samtida konkurrenter hjälpte väl inte Nikon D50 särskilt mycket mot 350Ds (och till viss del 20Ds) obetydliga MP-skillnad...
 
Senast ändrad:
ang. dpreview D200

hmm... Läser följande under "Overall conclusion" på D200:

Next we'll talk megapixels, or I guess the marketeers would like that, but to be frank there's really little to gain or lose in two megapixels either way, hence in a neutral comparison (as we did here, shooting RAW and using the same converter) you really can't see any significant advantage or disadvantage going either way (8 to 10 or 10 to 12). You really wouldn't be able to see a difference in print even at very large sizes.

...med detta resonomang skulle 8 vara likvärdigt med 12 megapixel.

???

mvh
Bill
 
Re: ang. dpreview D200

billextreme skrev:
...med detta resonomang skulle 8 vara likvärdigt med 12 megapixel.

???

mvh
Bill [/B]

Det betyder väl snarare att det är svårt att se skillnad om du jämför en 20D/30D och D200, eller en 5D och D200. Däremot märks nog skillnaden mellan 20D/30D och 5D.
 
Odjuret skrev:
(citerar samma en gång till)

Plats nr 9 har jag enligt Cyberphoto.

/ Ola

Nice... Då kanske får du kameran vid första leveransen. Killen på cyberphoto trode att de skulle få ca 10st vid första sändningen.
Jag ställde mig också i kö igår (ca kl.13) och är ett par platser lägre i kön. Har dock inte bestämt mig helt om jag ska ha 30d eller vänta på prissänkningen av 20d.
 
Canons nyheter 2006

I höstas har jag här i forumet skrivit om att Canon kommer under 2006 med 40D som kommer att ha 10 mpx bl.a. DET BLIR FÖRST 40D som kommer bli den verkliga uppgraderingen av 20D!
Så varför gnälla om D30,ohh förlåt,30D ??
 
När man ställer sig i kö (på cyberphoto,) betyder det alltså att man klickar på köp och genomför beställning för att hamna i den och hur får man isf reda på vilken plats man har?
 
lottawe skrev:
När man ställer sig i kö (på cyberphoto,) betyder det alltså att man klickar på köp och genomför beställning för att hamna i den och hur får man isf reda på vilken plats man har?

Jag klickade på köp och genomförde bestälningen, sedan mailade jag dom och frågade.

/ Ola
 
lottawe skrev:
När man ställer sig i kö (på cyberphoto,) betyder det alltså att man klickar på köp och genomför beställning för att hamna i den och hur får man isf reda på vilken plats man har?

Jag kontaktade dem helt enkelt via mail och skrev att jag ville ställa mig i kö. Fick sen svar att jag var nr 12 i kön.

Det funkar säkert att klicka på köp också, men du får nog inte reda på ditt kö nr utan att fråga skulle jag tro.
/
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.