Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns enligt mig massor med förbättringar med 30D gentemot 20D.

- Spotmätning. Extremt viktig mätmetod. Äntligen !

- Större skärm. Man kan tvista om hurvida en halv tum verkligen upplevs som större. Men, det är STOR skillnad, när man jämför 2 kameror brevid varandra.

- ISO kan ställas i fler lägen. Nu med användbara "mellanlägen". Mycket användbart.

Enligt obekräftade källor, skall blixtautomatiken som alltid varit so so på Canons kameror, nu vara vassare. Det är känt att Nikon's blixtautomatik, ÄR ljusår bättre än Canon.
 
Peter.H skrev:
Finns enligt mig massor med förbättringar med 30D gentemot 20D.

- Spotmätning. Extremt viktig mätmetod. Äntligen !

- Större skärm. Man kan tvista om hurvida en halv tum verkligen upplevs som större. Men, det är STOR skillnad, när man jämför 2 kameror brevid varandra.

- ISO kan ställas i fler lägen. Nu med användbara "mellanlägen". Mycket användbart.

Absolut! Jag står fast vid att jag är sugen på att byta min 20D:)

/ Kenneth
 
Varför inga nya vidvinklar som ger de nya småbildssensorerna rättvisa? Trodde helt klart att det skulle komma.

Även en 70-200/4 med IS hade jag tippat på, men icke sa nicke...
 
öhhh... var är den där hemligheten som skulle vara "den stora överraskningen"?

Visst en upphottad 20D är nu bekräftad. Låter som bra saker också. Med tanke på att priset sänktes så kan man ju inte säga att det är en besvikelse. Dock kanske för oss som har 20D då vi i princip har identiska kameror. Med tanke på hur det brukar vara med utbudet på nya saker så känenr jag mig minst sagt nöjd med mitt 20D köp. Dock dom som planerar byta upp sig från lägre modeller inom 6 månader har ju guldläge nu då... både ev prisras på beg 20D och "billiga" nya 30D.
 
Vikentij skrev:
Får jag bestämma?

Varför är det ingen som komenterar nya optiken? Behövs inte den??

Det fanns redan ett 85/1.2L objektiv som inte var fy skam. Så jag tror inte det fanns ett större behov av att fram en ny modell där, fanns flera andra objektiv som hellre skulle ha behövt en ansiktslyftning.

Nåja, vi får se vad som är nytt i 85:an. Jag hoppas priset i alla fall blir flera hack billigare...
 


Även en 70-200/4 med IS hade jag tippat på, men icke sa nicke... [/B]


Vet inte hur mycket mer en IS-grupp skulle väga. För 70-200/4 brukar man höra två omtalade fördelar; Lägre vikt än 70-200/2.8 IS och lägre pris. Är inte risken att båda fördelarna till stor del försvinner med dom kraven du ställer? Eller är jag ute och cyklar?
 
Det var inte mycket att hurra för.

Hade hoppats på ca 30% fler pixlar så jag kunde ta 30% bättre bilder ;).

Vad ska man med IS till på en vidvinkel/normal zoom? Tamron presenterade ju nyss nästan samma glugg men utan IS och till ett överkomligt pris.
Skulle hellre sett en 70-200 2,8 EF-S mindre och smidigare än dom för fullframe.

Har gått i tankar på att skaffa ett hus till då jag blir mer och mer beroende av kameran och vill ha backup. Men det känns inte lockande att köpa 30D då skillnaderna är så små och för den slutliga bilden säkert obefintliga.

Den större skärmen och möjligheten att ställa ISO i tredjedelssteg vore bra, men inte tillräckligt bra. Förutom det finns det ingenting som lockar här.
 
ejeklint skrev:
5D?
1D IIn?
1Ds II?

;)

Eftersom Canon är marknadsledande inom segmentet så gissar jag att de nog agerar korrekt. Sen att de inte levererar din drömkamera för 999 kr är ju trist så klart... :)

Jag tror inte det från Canons sida är frågan om att agera korrekt. Istället är det nog så att de inte kunde få fram en D200 dräpare. Det var nog inte brist på vilja, men blir man tagen på sängen så är det inte lätt att hänga med i svängarna.
 
Eeros skrev:
Det fanns redan ett 85/1.2L objektiv som inte var fy skam. Så jag tror inte det fanns ett större behov av att fram en ny modell där, fanns flera andra objektiv som hellre skulle ha behövt en ansiktslyftning.

Håller helt klart med dig. Min förhoppning om uppdaterade fasta vidvinklar gick ju om intet. Men åandrasidan ser ju inte 17-55/2.8 IS fy skam ut. Förutom då att den kostar över 10.000:- och inte passar till småbildssensor. Jag vet inte var nästa kamerauppgradering tar mig, men c:a 12.000:- för något som eventuellt inte kan följa med tar emot.
 
BugEyes skrev:
Vad ska man med IS till på en vidvinkel/normal zoom?
Bildstabilisering är guld värt på alla objektiv, inte förrän man har det inser man det stora i det.

Sen så var det en annan sak att den är lite dyr jämfört med Sigmas nuvarande & Tamrons kommande zoom...
 
K&B har nu skrivit:

"Prisskillnaden mellan Nikon D200 och Canon Eos 30D ligger på 6 000 konor."

"Eos 30D hamnar på 14 800 kronor i riktpris vilket är 2 000 kronor under föregångaren Eos 20D."



Var riktpriset för D200 20800:-, eller 17000-18000:-?
 
BugEyes skrev:

Vad ska man med IS till på en vidvinkel/normal zoom?

För oss som gillar gatufoto i befintligt ljus så är det klart användbart. Istället för 1/30 skulle man teoretiskt kunna hålla sig på 1/4 (även om det känns som om IS inte kan fungera linjärt vid dessa låga tider, eller)?

Men visst, man kan kanske inte ha så mycket rörliga föremål i bilden bara, vilket då talar emot gatufotoanvändandet. Ehh...
 
Jag har aldrig haft något med IS så det är väl därför jag aldrig saknat det. Dock tenderar mina motiv oftast att röra på sig, och det kvickt vilket kan spela in. Står dom stilla kan jag ju använda stativ.

Skulle också tveka att köpa så dyr EF-S optik och särskilt nu när det känns mer tveksamt om 1,6 crop formatet går framåt eller har nått vägs ände.

Ska sluta gnälla nu, är bara lite sur och besviken.

En annan sak, jag tycker 30D ser ut precis som den mobiltelefonbild som cirkulerat någon månad med en rosa blob över emblemet. Tydligen var den äkta i alla fall.
 
Anders.Student skrev:
K&B har nu skrivit:

"Prisskillnaden mellan Nikon D200 och Canon Eos 30D ligger på 6 000 konor."

"Eos 30D hamnar på 14 800 kronor i riktpris vilket är 2 000 kronor under föregångaren Eos 20D."



Var riktpriset för D200 20800:-, eller 17000-18000:-?

Tänkte oxå på det där. Cyberphoto tar ju 16,4 för 200. Det kan kanske betyda att butikspris, för 30D, när den värsta yran lagt sig(och alla 20D sålt slut) kryper ner till 11-12000. Men ändå.. Skulle man gå in i ett helt nytt system vore ju 200D lockande(men inte för pixlarna).
 
Eeros skrev:
Nåja, vi får se vad som är nytt i 85:an. Jag hoppas priset i alla fall blir flera hack billigare...

Dubbelt så snabb autofokus och bättre motljusresistens, det verkar vara grejen med det här. Lär hamna på 22.000 spänn dock, så billigare är det inte. Tyvärr, tyvärr.

Men det lär väl ramla ut en del gamla 85:eek:r på begagnatmarknaden nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.