Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Här i Dalarna skiner solen för fullt och det går inte att vara besviken när 20D levererar så här sköna vinterbilder tillsammans med Ef 24/2.8.

Tack Eero !

Nu blev jag sugen att gå ut också, vädret är kanon här i Gästrikland också.
 
Arne S skrev:
Menar du på fullt allvar att du ägnat dagen åt att fotografera och slappa i stället för att följa med i allt viktigt som händer i världen? Du kanske inte följer OS heller???
OS? Det är väl datorns operativsystem det! ;o)

Slappa?! Jag var ute och motionerade samtidigt som jag lärde mig den knepiga konsten att fotografera snö. Det kallas för simultanförmåga, det där att klara av att göra flera saker samtidigt! ;o)

:: Susanne ::
 
Kalle_B skrev:
ja susanne.. du gjorde det enda riktiga.
själv sitter jag o möglar på ett kontor.. tur att fotosidan finns... tänk om man kunde leva på fotografering.. jag skulle fan kunna offra ena testikeln för det... eller faan ta båda, men då ska jag ha en fet kamera också
Vilken är den 'fetaste' kameran då? Hur många procents fett innehåller den, och kan det verkligen vara nyttigt? :eek:)))

:: Susanne ::
 
Eeros skrev:
Här i Dalarna skiner solen för fullt och det går inte att vara besviken när 20D levererar så här sköna vinterbilder tillsammans med Ef 24/2.8.
Andlöst vackert... det är så man får 'hemlängtan'... *suckar*

:: Susanne ::
 
ugge skrev:
Det dröjer nog några generationer innan konsumenthusen överglänser 1D Mark II. Kanske år 2010.

Mats

Hej

Stämmer nog.

Hade dock en förhoppning att 30D skulle slå Nikon D200, men då hade den nog blivit för nära Mark2. Ingen aning om jag har rätt, men jag misstänker lite att Nikon D200 har väldigt låg vinst marginal eller ingen alls. Allt för att få över fler till Nikon, säljer sedan massvis av tillbehör och tar in pengarna där. Vissa av Nikon D200 specar är ju bättre än Canon 1D mark2 och konkurrerar nog rätt mycket med D2X. Nikon köper ju sensorn från Sony medan Canon gör sina själva, sensorn är den dyra delen i kameran, så Canon borde ha en ekonomisk fördel där.

Jag hade hoppats på lite uppgraderingar av de stora telena som är från 90-talet. De är ju för visso bra men det finns utrymme för förbättringar men det ligger kanske inte så mycket pengar i det för Canon.

Hade också hoppats på typ 200-400 f/4 och 400mm f/5.6 med IS.


Ur personlig ekonomisk synvinkel är det bra, sparar pengar när inget intressant dyker upp.

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Stämmer nog.

Hade dock en förhoppning att 30D skulle slå Nikon D200, men då hade den nog blivit för nära Mark2. Ingen aning om jag har rätt, men jag misstänker lite att Nikon D200 har väldigt låg vinst marginal eller ingen alls. Allt för att få över fler till Nikon, säljer sedan massvis av tillbehör och tar in pengarna där.

Visst, kanske därför som Nikon jobbar så hårt med att t ex. Sigmas gluggar ska vara obrukbara på nya hus..
 
Detskavararoligtattfota skrev:
Det enda jag väntade på var en D-SLR med stor sökarbild för konsumenter som inte vill lägga 30k på ett hus, och så verkar det som dom ska satsa på 1,6 crop i framtiden. Suck...

Canon var vel tvungen at fortsätt produsera en kamera tilpassad EF-S och DiII objektiv. 30D är en rimelig uppgradering av 20D.Jad är rimelig glad för de "små ting", och kann nok vurdera et byte fra 20D; lite avh. av vad begagnadpriset vil bli. Det som man kan gissa på i nästa steg är vel en 50D, som skal inn i segmentet som fightar D200. Nu har dom ju skapat rum i prissegmentet mellan 30D och 5D.
Time will show.
Erik
 
Såja,såja. 30D är en nästan perfekt liten uppgradering av 20D. På sikt är det varken relistiskt eller hållbart med större tekniksprång varenda år.
Det många gnölar om, större sökare och sensor, fler pixlar etc.etc. hör egentligen till Canons nästa 'nivå'. En 3D med ovannämnda finesser skulle vara helt perfekt, men priset hamnar nog då i nivå med nikons D200.
 
Nya 30D är kanske inte en kamera jag kommer att kasta mig över, men jag noterar ändå ett par intressanta saker:

* Är megapixelracet över? Canon kanske tycker att det räcker med 20D:s pixeltäthet (vilket skulle motsvara 12,3Mpix på 1,3 och 20,7Mpix på FF). Är det dags att öka dynamiken nu?

* Äntligen tycker Canon att spotmätnig är något som inte bara proffsen behöver. Får hoppas att alla Canons DSRL:er får detta framöver.

Skönt också att inte 20D och 350D helt plötsligt känns antika =)
 
BugEyes skrev:
Vad ska man med IS till på en vidvinkel/normal zoom?
Med IS på ett objektiv med ljusstyrka 2.8 kan man använda längre slutartider än med ett vanligt objektiv med ljusstyrka 1.4. Man kan alltså fotografera handhållet med EF-S 17-55/2.8 IS i ljusförhållanden som t.ex. EF 35/1.4L inte klarar.

Kombinera det med brusfriheten vid hög känslighet hos EOS 20D/350D/30D och man har en kombination som man kan ta bilder med i becksvarta natten.

Jag tycker att det verkar vara ett lysande objektiv, åtminstone på papperet. Återstår att se hur det presterar.

PD
 
Henrik > Det kom ju oxå:
Canon Powershot S3 IS, SD700 IS, SD600, SD630, A700 och A540.

Det är väl fantastiskt? =þ
 
Linmajon skrev:
Tjaa, Ixus 800IS blev jag rätt intresserad av faktiskt. Jag köper den nog.
Är det någon som har en aning om hur 6-MP 1/2.5-sensorn i 800IS, S3IS och A700 kommer stå sig mot den tidigare vanligen använda 7-MP 1/1.8-sensorn? Jag tänker då på t.ex brus.
 
Har skummat igenom tråden nu och är lite förvånad över det kalla mottagandet. 8MP ger motsvarande 24x36 kvalité...var det någon som klagade på det? (möjligen kornet vid större förstoringar i så fall).

Canon har uppdaterat och 30D är inte en kamera som skall konkurrera med D200 direkt, skillnaden i upplösning finns där men är med största sannolikhet på en mer teoretisk nivå på en 20x30-kopia.

Inget snack om att D200 är en riktigt bra kamera, hade jag kört Nikon hade man varit glad idag (om man hade fått tag i en). Men här kanske Canon sätter ner foten och visar att 8MP räcker gott till de flesta. Hur många här skriver ut större än A4? (OFTA??)

Tycker det är trevligt av Canon att erbjuda en kraftigt förbättrad 20D till ett lägre pris. Canon har ju sett över sina positioner på marknaden och har gjort utrymme för en prissänkning på 5D så småningom. (300€ cashback just nu)

30D kostar 1393€ hos AC-foto.de eller då 13100:- med dagens valutakurs. D200 kostar 16000 av samma handlare. D200 tar säkerligen köprae från D2x, men 30D lär inte ta några 5D-köpare, utan den kommer förmodligen att sälja som 20D, dvs. bra. Jag är själv oerhört intresserad av prylar, men uppriktigt sagt förstår jag inte vad ni gnäller om. Byt till Nikon om ni känner att D200 är allt det ni önskar.

Själv tyckte jag Canon äntligen har fått tummarna loss iom. EF-S 17-55/2.8 IS, det kommer ju dessutom att vara billigare än Nikons motsvarighet, AF-S 17-55/2.8G. Att EF-S 17-55 inte är L-märkt beror på Canons policy att inte kombinera APS-C optiken med L-optiken, förmodligen beroende på målgruppen. Men man kan ju samtidigt sk*ta i vad det står på objektivet, så länge det presterar bra, något som återstår att se.




Orkar ni mer?



Det kommer lite andra saker från Canon med, lite kompakter och S3IS. Proffsmodellerna som alla tycks vänta på kommer förmodligen inte att presenteras förrän Photokina 2006.

Läs specarna på 30D en gång till och jämför med 20D så ser ni att de förbättrat det mesta. Det är konstigt.. hade Canon tryckt i 2MP till så hade den förmodligen fått ett helt annat mottagande..personligen tycker jag det är lite trist att man mottager en bättre och billigare kamera med negativ kritik.

Canons Line-up är ju i det närmaste perfekt positionerad:

350D - instegsmodell
30D - amatörkamera (mer diffrentierad mot 350D än 20D)
5D - hobby/entusiast/yrkes
1D MkIIN - Yrkeskamera/Sport
1Ds MkII - Yrkeskamera/Studio

Så..nu ska jag vara tyst i den här tråden...
 
Jag hade varit nöjd om sökaren förbättrades. Två extra MP spelar ingen som helst roll, men jag vill kunna se vad jag plåtar innan slutaren slår. Skillnaden mellan min privata 20D och gamla 1D är som natt och dag. Tycker att Canon borde kollat på Nikon och KM i detta avseende.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.