Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja ny skrivare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag har en Lexmark 3200 som jag tycker inte funkar så bra till fotoutskrifter. Alltså är jag ute efter något nytt. På en HP skrivare blir det automatiskt nytt skrivarhuvud vid byte av patroner, så är tydligen inte fallet när jag väljer en Epson. Är detta en sak att tänka på när jag skall köpa ny skrivare?

Jag har haft i tur och ordning HP, Canon och Epson. Har du för avsikt att använda den nya skrivaren ofta (någon eller några gånger i veckan) så är nog Epson det gäller eftersom de verkar ha bästa bläckstråleskrivarna till fotoutskrifter vid dagens datum. Men om skrivaren skall stå overksam till och från lite längre tid så hade jag satsat på HP med tanke på skrivhuvudet, till canonen som jag hade en gång så blev det ganska dyrt att behöva skaffa nytt huvud bara därför att jag inte hade den igång tillräckligt ofta. Kvalitémässigt på utskrifterna tycker jag är bra på de flesta märken som jag har haft kontakt med genom åren men som sagt, för stunden så har Epson ett litet övertag. Valet är ditt Bengt-Arne, köp den skrivare som du tror du skall få mest glädje av är det rådet jag kan ge dig. Som en parantes kan jag nämna att jag har själv en A3-A4 färglaser numera men den är inte riktigt lämpad till fotoutskrifter är bättre till massutskrifter av annat slag och faktum är att dagens bläckstråleskrivare är det bästa alternativet som jag ser det till foto idag. Ett annat alternativ är vaxskrivarna men de har jag ingen som helst erfarenhet av. Häls//Ronney

Det innebär alltså att väljer jag en Epson måste jag skriva lite oftare för att inte få problem med skrivar huvudet, mot om jag väljer en HP?

Problemet med min Lexmark är, det blir liksom ränder över hela bilden. Min son köpte en HP Photosmart 1315, på denna skrivare blir det inte så. Är det så att tekniken har förbättrats på nyare skrivare eller att det är något fel på min Lexmark 3200?

Ja, väljer du t.ex Epson så måste du använda den oftare än vad fallet blir med en HP. Att HP bläckpatroner är dyrare att införskaffa blir garanterat billigare i längden än om man skall tvingas byta hela skrivarhuvudet på en Epson eller Canon om dessa som jag skriver står overksama för länge. Sedan så är det väl rent allmänt så att kvalitén är bättre idag jämfört med bara för några år sedan, utvecklingen går med stormsteg framåt ju. Häls//Ronney

Hejsan

Jag har inte haft min skrivare så där jättelänge men jag skriver väl ut ett par gånger i månaden. Ett 10-tal 10x15 sidor per två veckor och en och annan A4 under samma period. Jag har inte haft några som helst problem med utskriftskvaliteten eller att munstycken/skrivarhuvud skulle kleta igen eller torka. Men, som jag skrev tidigare, så har jag inte haft skrivaren så länge och just nu är man väl inne i "smekmånaden" fortfarande. Jag måste nog ha den en längre tid för att ge ett mer korrekt svar.

Men rent spontant så kan jag inte tänka mig att det ska innebära några större problem att den står oanvänd en längre tid. Jag blir väldigt förvånad om det skulle bli stora problem.

En viss rengöring av skrivarhuvudena, som sker via en bra kontrollpanel, kan jag leva med.

Jag är iallfall väldigt nöjd så här långt. Att patronerna byts separat var en avgörande faktor när jag valde, speciellt nu när jag ser hur ojämt de olika färgerna tar slut.

Verkar intressant med en Epson. Är det en Epson 950 du rekommenderar eller det till och med kommit en ersättare för denna?

950:an är helt ny

Hejsan

Epson Stylus Photo 950 är den nyaste A4 skrivaren så det dröjer säkert ett halvår innan efterföljaren kommer. Jag rekommenderar helt klart 950:an.

OK, här kommer en liten nackdel. De papper som ligger på rulle är lite bökiga. Kvaliteten på utskrifterna blir hur bra som helst men tyvärr blir de en aning för böjda, eller snarare väldigt böjda. Att pressa dom mellan tunga böcker är nästan enda lösningen för att få dom platta. Men som tur är så finns det förstås vanliga platta 10x15 papper att köpa.

Men annars har jag inget att klaga på än så länge.

Tänker nu leta upp en bild på den och ta reda på vad en sådan kostar.
Du har kanske koll på detta och vad den kostar?

Du skall ha tack för all hjälp jag fått av dig. Jag skall i lugn och ro läsa teknisk information om den aktuella skrivaren.
MVH/ Bengt-Arne

Eftersom jag också funderar på just Epson 950 så är jag glad för om du Bengt-Arne återkommer i ämnet när/om du köper denna skrivare för att ge ett utlåtande om den. Tack på förhand //Ronney

Kommer jag och rör till det. Själv ska jag skaffa en Canon S9000, A3 format för 5800:- Den ska vara tystare och snabbare än epsons modeller.

Har hittat en Epson 950 i Lund Firman heter JME Pris 4995 spänn.
Den här Canon skrivaren som dök upp nu kostar lite mer, men okej jag får leta upp denna också för att se hur den ser ut.

En fråga bara "jeppe", eftersom jag har taskig erfarenhet av den canonskrivaren som jag hade angående skrivarhuvudet, är det bättre numera månntro? //Ronney

RLZ skrev:
En fråga bara "jeppe", eftersom jag har taskig erfarenhet av den canonskrivaren som jag hade angående skrivarhuvudet, är det bättre numera månntro? //Ronney

Jo jag har en billig sak nu.. en BJC-6200 och den använder jag sällan och har inga problem med den, huvena ska enligt Canon gå bra att rengöra i ett vattenbad, så länge man inte doppar de elektriska kontakterna.

Tack Jesper, om fallet är så, så är 9000 ett riktigt intressant alternativ också. //Ronney

Ps. En tanke bara, om vi tillsammans försöker pressa priserna lite under föresättning att vi köper samma skrivare, tror ni inte att det skulle kunna vara möjligt? Ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar