Annons

Välja bärbar Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Trots att Apple både bestämmer över hårdvaran och mjukvaran så klarar de ändå inte att leverera en uppgradering över sin väldigt begränsade kombination hårdvara utan problem, så vi kanske ska sluta berömma Apple för något de faktiskt inte gör bra (tvärt om, riktigt uselt). Nog om det.
Självklart finns det skillnader i arkitektur, men inget operativsystem som jag känner till crashar av sig själv om ingen använder det. Sen får man ju ta i beräkning hur mycket man använder det och var smärtgränsen går. Microsoft har t.ex. i Vista troligtvis världens mest avancerade subsystem (för privatbruk) för hantering av grafikkortet (körs helt i user mode). I princip kan du bryta grafikkortet i mitten under drift, dra ut det och stoppa in ett nytt och ingenting kommer att crasha (förutsatt att moderkortet håller). Sådana här saker glömmer gärna folk, men det är inga idioter som sitter och kodar Windows :)

Att du säger att det går att få Windows "hyggligt" stabilt hjälper inte din trovärdighet. Windows går att få totalt rock solid både i workstation och servermiljö, det är all den extra mjukvaran du stoppar ovanpå som brukar inbringa problem (också en sådan sak folk gärna glömmer).
Vad erbjuder Apple t.ex. sina användar för val för att modifiera en installations-cd och plocka bort services, mjukvara och modifiera systeminställningar direkt innan installation? Som du kanske förstått kör jag hårt modifierade Windowsinstallationer och jag anser det förkastligt att inte erbjuda sina användare detta (om möjligheten finns för OSX får du gärna berätta det).
Att OSX skulle sköta sig själv är också en sån sak som får mig att skaka på huvudet, tror du på det själv?

I slutändan är det en gigantisk faktor som får alla operativsystem att bli ostabila och det är det grafiska gränssnittet, källan till allt ont ;)
 
Har tänkt att köpa en bärbar dator och sneglar lite på mac. Problemet är att jag har en stationär PC och ska inom kort köpa Adobe design premium till den. Så jag undrar hur bra fungerar det att köra Windows (XP) på en Mac?

/Fabian
 
Har tänkt att köpa en bärbar dator och sneglar lite på mac. Problemet är att jag har en stationär PC och ska inom kort köpa Adobe design premium till den. Så jag undrar hur bra fungerar det att köra Windows (XP) på en Mac?

/Fabian
Har du bara en XP-licens, så går det hur bra som helst.
Antingen med BootCamp, eller virtuellt.

Sedan går det alldeles utmärkt att köra Adobe design premium på OS X.
Tidigare i tråden så hittar du en del som påpekar att det har sina fördelar att göra detta.

Själv kör jag XP home under BootCamp.
 
Tack för ditt otroligt snabba svar! :)

Men hur är prestandan gentemot en bärbar pc?

Det har diskuterats en hel del i den här tråden.
Blir nog halshuggen om jag tar upp det till diskussion igen ;)

Skämt åsido, så beror det ju på vilken version du väljer.
Men jag har den enklaste varianten av den näst nyaste MacBook, på vilken jag själv uppgraderat till 4GB minne och större hårddisk.
Den har 2,1 Ghz C2D-processor.
De nyare versionerna är ännu snabbare.
För LR2 som kräver mycket av datorn funkar det riktigt bra.

Så du bör klara dig bra, bara du sätter i tillräckligt med minne.
Mitt tips är tredjepartsminnen som är betydligt billigare.

/D.
 
Outch, nu blev jag sugen...

Ska inte köpa en bärbar riktigt än men bra att veta att det fungerar bra med XP och att man kan stoppa i tredjepartsminnen.
 
Du har ju redan förlorat när du säger att en Mac är stabilare än en PC.
En dators stabilitet styrs av den som använder den, det är inte svårare än så (förutsatt att hårdvaran är hel). Jag minns hur folk gnällde på Microsoft för att Vista crashade när det kom ut, att 90% av crasherna var ett direkt resultat av NVIDIA och dåvarande ATI's inkompetenta mjukvaruavdelning verkade inte så många bry sig av (förutom de som visste vad de höll på med).
Jag minns fortfarande hur glad en tjej i klassen var när hennes MBP dumpade lite kernel errors och hon fick skicka iväg datorn.

Det finns för många människor som använder en dator som inte borde helt enkelt ;)

Det är lite roligt att du i ditt inlägg dessutom påpekar att nästan alla felen (de andra indirekt) är direkt beroende av användarna av datorerna och inte operativsystemet, var det meningen? :)

Erik, det var ett skämt! Jag menade inte att vi skulle driva mac vs PC 10 sidor till!

Det är rätt komiskt att du kan tolka min uppenbart pro-mac-text som att Windows är stabilare än OSX :)

Läs igen: min familj är densamma, maskinerna är bytta från PC/WinXP/2000 till Mac Mini med OSX och nu behöver jag inte agera IT-support längre. Slutsats: en mac med OSX är stabilare än PC/XP/2000 för folk som bara vill använda datorerna.

En returfråga: om nu Windows är så otroligt bra och det bara beror på alla hårdvarutillverkare och alla okunniga användare om det blir problem, varför kör du själv med KRAFTIGT MODIFIERAD installation? Standardinstallationen (som de flesta kör) är alltså för dålig?
 
Fick oväntat lite tid över.

Trots att Apple både bestämmer över hårdvaran och mjukvaran så klarar de ändå inte att leverera en uppgradering över sin väldigt begränsade kombination hårdvara utan problem
Du får gärna ge ett exempel på vad du menar här?
Och på vilket sätt Apples problem på denna punkt skulle vara större än Microsofts?
På hårdvarusidan kanske vi ska jämföra med Xbox 360 ;)
(Svårt att hitta så mycket annat att jämföra med på hårdvarusidan).

... I princip kan du bryta grafikkortet i mitten under drift, dra ut det och stoppa in ett nytt och ingenting kommer att crasha (förutsatt att moderkortet håller). Sådana här saker glömmer gärna folk, men det är inga idioter som sitter och kodar Windows :)

Du verkar ha en förmåga att läsa in saker som jag vare sig skrivit eller menat.
Jag anser verkligen inte att Microsofts programmerara skulle vara vare sig dåliga, okunniga eller mindre intelligenta. I allra högsta grad tvärtom.

De problem Windows dras med grundas i behovet av bakåtkompabilitet, och att arkitekturen i äldre versioner av Windows är pinsamt dålig.
Microsoft skall ha all heder för att de förbättrat sig rejält.
Men de har byggt in sig själva i en besvärlig situation.

Det finns saker som användarrättigheter och filrättigheter där man i *nix-världen haft bra lösningar, bokstavligt talat i årtionden.
Nu äntligen börjar Microsoft få till stånd någorlunda vettiga lösningar på dessa punkter, dock inte utan en del problem.

Att du säger att det går att få Windows "hyggligt" stabilt hjälper inte din trovärdighet. Windows går att få totalt rock solid både i workstation och servermiljö, det är all den extra mjukvaran du stoppar ovanpå som brukar inbringa problem (också en sådan sak folk gärna glömmer).
Vad erbjuder Apple t.ex. sina användar för val för att modifiera en installations-cd och plocka bort services, mjukvara och modifiera systeminställningar direkt innan installation? Som du kanske förstått kör jag hårt modifierade Windowsinstallationer och jag anser det förkastligt att inte erbjuda sina användare detta (om möjligheten finns för OSX får du gärna berätta det).
Jadu, det går inte att i skrivbordsversionen att välja bort vid installationen (vad jag kan minnas i alla fall).
Däremot så testade jag nyss, att avinstallera Raid utility, nätverksverktyg och Safari.
Detta genom att kasta dem i papperskorgen, och sedan tömma papperskorgen.
(För att vara riktigt på säkra sidan så startade jag om datorn, och mycket riktigt, det var fortfarande borta).
Och ja, att kasta program i papperskorgen är detsamma som en avinstallation (med några få undantag, som ex PS CS3).
Jag vill gärna se en förklaring på en laglig avinstallation av Internet Explorer i Windows ;)

Mer om detta med modularitet nedan och liknande nedan.
(Precis som du gillar jag att köra så avskalat som möjligt, en anledning varför jag föredrar *nix på servrar).


Att OSX skulle sköta sig själv är också en sån sak som får mig att skaka på huvudet, tror du på det själv?
Jag skrev "i mycket större utsträckning".
För att citera ordagrant:
I OS X så sköter det "sig självt" i mycket större utrsträckning.
Dags att läsa vad jag faktiskt skriver?
Framför allt att besvara vad jag faktiskt skriver!

Jag finner det mycket “intressant” att du vrider och vänder på citat från mig, där du utelämnar viktiga delar, citat från källhänvisningar som jag angivit, och till och med från din hänvisning till ARS. För att sedan ifrågasätta min trovärdighet.

Vad jag menar är att för att få en Windows-burk riktigt stabil, så måste du börja med att slänga ut all skit som tillverkarna skickar med i form av blotad mjukvara.
Sedan måste du aktivt se till att säkra upp miljön gällande antivirus osv.
(Visst är det att föredra AV på Macar också, men än så länge går det otroligt nog bra utan).
Dessutom måste du själv i mycket större utsträckning hålla koll på drivrutiner.
(Som definitivt brukar kunna skapa problem på windows-datorer, har mer än en erfarenhet av just detta själv).

På en Mac så klarar du dig bra med att starta datorn ;)
Visst, du behöver hålla koll på din Mac också.
Men det finns ett antal saker som du slipper att få problem med.

Inte minst slipper du det bedrövliga system-registret.
Inte heller behöver du leva med DLL-hell.
Windows blir så där lagom stabilt och effektivt efter ett antal installationer och avinstallationer.

Så även om det såklart behövs en viss handpåläggning på Macar, så är det i förhållande betydligt mindre än vad det krävs i Windows för att nå samma stabilitet.


I slutändan är det en gigantisk faktor som får alla operativsystem att bli ostabila och det är det grafiska gränssnittet, källan till allt ont ;)

Ja, du tog ju upp det här med servrar ovan.
Jag finner det mycket "fascinerande" att det finns moderna Windows-servrar där du inte kan ta bort det grafiska gränssnittet, och där du dessutom, för att kunna säkra serverns integritet måste köra installationer som gäller Internet Explorer.
I andra OS har det varit självklart sedan "urminnes tider" att inte installera mer än absolut nödvändigt.
Att dessa uppdateringar alltför ofta kräver en omstart av hela servern är ju inget annat än pinsamt.
Finner det i sammanhanget med servrar fullständigt oförståligt att det så nyligen som för ett par år sedan inte gick att hitta windows-servar utan GUI, och där IE inte gick att avinstallera.

I *nix-världen är det sedan "urminnes tider" (dvs mätt utifrån utvecklingen i branchen) så att det bara är uppdateringar av kärnan som kräver motsvarande omstarter, i flera år innan Microsoft lyckades lansera sin nyaste version av Windows server så har jag startat om enstaka tjänster vid patchningar. (Ex Apache).

Detta kombinerat med en del annat gör att det finns anledningar till att *nix fortfarande är överlägset störst på servrar för riktigt kritiska applikationer (ex finansvärlden).

Så jag undrar hur du definerar "rock solid".
Intressant är ju också det du skriver om modulära installationer.
Försök att ta bort IE från windows!?
Att göra “motsvarande” i OS X (dvs att ta bort Safari) funkar ju utmärkt!
(Dessutom så har ju den hårda kopplingen mellan Windows och IE skapat en del problem med säkerheten i windows).

På vilken punkt menar du att Windows är bättre än OS X här?
*bsd har ju varit överlägset på denna punkt länge, och är fortfarande, samma gäller *nix.

Nu ska jag förbereda helgens arbete.
Hälsningar allas er “Mactaliban” Daniel som använder Windows, OS X och Linux, utifrån vilket jag anser passa bäst till sin specifika uppgift.
Samt rekommenderar samtliga ovanstående till andra beroende på användningsområde :)

Önskar er en trevlig helg, oavsett favorit-operativ ;)
 
....I slutändan är det en gigantisk faktor som får alla operativsystem att bli ostabila och det är det grafiska gränssnittet, källan till allt ont ;)

He he, du kör alltså ditt stabila Vista utan GUI??? Med DOS-prompten då? Antar att du kör ditt stabila system helt utan applikationer och annan instabil programvara :D

Du vet att man kan köra bash på OSX va? Dvs en riktig POSIX/UNIX system V miljö med riktiga applikationer, script osv osv. Men mac/osx är ju bara leksaker och Apple är elaka ;)
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...

Det är nog inte många Mac-användare som känner igen dina problem.
 
David, jag tror inte du kommer att "få skit". Däremot är det nog ganska få Macanvändare som känner igen det du berättar om. Antingen är det en väldigt gammal Mac du använt (OS 9?) eller så är det något allvarligt fel på den.

Själv använder jag ett antal olika Macmaskiner, både Intel och äldre, de snurrar i princip dygnet runt, startas om högst någon gång i månaden (vid systemuppdateringar t ex) och systemfel existerar i praktiken inte. Att program hänger sig händer förstås ibland, i mitt fall är det nästan alltid webbläsare och orsakas av att för många fönster är öppna (dvs maskinen har för lite minne) eller illa skrivna webbsidor.
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...

Det låter som att du fått en maskin med hårdvarufel eller kanske osx 10.5.0, den första och skakiga versionen av Leopard. Om du inte gillar mac:en ska du naturligtvis byta tillbaka till PC igen, men det verkar vara något skumt med din maskin.
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...

Installera Windows i din dator så har du en bärbar PC.
 
Jag funderar på att köpa en bärbar under 2kg men står i valet och kvalet om jag skall välja Mac eller PC. Jag är PC användare (stationär) idag. Kommentera gärna för & nackdelar och det gäller ju även programvaran. Valet av Mac bör bli MacBook lagom pris när det gäller bärbar PC så finns det ju ett rikt utbud men Dell, HP känns ju som bra val.

Jag fotar mycket och använder PS CS3, Lightroom, Elements


anders

Svår fråga på sätt och vis, det hela beror på vad som är viktigast för dig, första frågan du borde ställa är:
Spelar jag mycket spel.
Om svaret blir ja på det, då är det inget snack om att PC är valet för dig.
Om svaret är nej på den frågan så är det dags att titta på både mac och pc.

Fråga två blir hur stor budget man har.
Om du har en stor budget och känner att det inte är så viktigt så är vi kvar på spelplanen och väljer fortfarande mellan både mac och pc, om det är så att priset är viktigt så får du mycket mer för pengarna när du väljer PC.

För sakens skull ser vi det som att budget inte spelar så stor roll, utan du vill ha en gedigen kvalitetsmaskin som är det bästa oavsett pris.

Och här tvistar fortfarande de lärda, vissa hävdar att mac är det ända alternativet för att få ut bra kvalitet i slutändan, men så är inte fallet.
Du kan få bra saker ur både pc och mac, det jag kan se som ett viktigt steg i ditt val är om du är van med windows eller mac osX,

Viktigt där är att om du är van med mac os x tidigare, och inte arbetat speciellt mycket i windows, så kommer det bli en smärtfull övergång från OSX, os x är ett gediget trevligt os att arbeta med som oftast inte erbjuder några överaskningar eller problem i större utsräckning, medans windows dras med en del konstanta problem. Om du jobbat i windows och går till os x så kommer det inte vara några större problem med övergången,
Min personliga erfarenhet talar dock för att för förstagångs användare så är OS X simplare och mer praktiskt. Dock kan utbutet av applikationer på vissa områden vara tunt till osx, men det problemet försvinner mer och mer alt eftersom nya applikationer kommer. Och man kan dessutom emulera windows på mac:en så man slipper de problemen sedan.

Förutom valet av Operativ system så är det inte så stor skillnad på mac och pc, beroende på vilken pc tillverkare man väljer,
men om man ska matcha hur bra byggda mac är, den kvalitets känslan man får av deras datorer, så är det inte många pc tillverkare som hänger med. Dell's XPS serie är en bra PC modell för att få samma kvalitets känsla.

Mac är även bra på att välja bra delar för kompositionen av datorn, även kylning är de duktiga på. Även här är Dell XPS i samma klass skulle jag vilja hävda.

Ett annat val som är viktigt när du väljer laptop, snarare än mac eller pc är ju ändå skärmen, jag vet inte vad det är för upplösningar som erbjuds på macbooks nuförtiden, men xps1530 från dell kan du få en 1080p hd skärm med upplösning på 1920x1200 över 15.4", vilket är rätt maffigt för en laptop och ger dig möjlighet att behandla större bilder. Så beroende på vad du får för skärmar kan valet mellan pc och mac bli lättare.

Jag vet inte om jag givit någon klarhet, ^=)
men där är några saker du får väga iaf.
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...

Du är unik. Vilken MacBook har du? Antar att du säljer den billigt när den är så dålig ;-). Skicka ett PM!
 
Du är unik. Vilken MacBook har du? Antar att du säljer den billigt när den är så dålig ;-). Skicka ett PM!

Ja, han är verkligen unik. De flesta MacBook-ägare skulle aldrig våga berätta för någon att deras Mac strular. Har man däremot jobbat på en IT-avdelning för ett av landets största förlag så har man fått se Mac bekänna färg, och resultatet är inte så smickrande.

OSX/Windows är olika sidor av samma mynt. Ungefär som Canon/Nikon, Båda har sina för och nackdelar, men båda kan leverera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.