PeterWem
Aktiv medlem
Jag hänger inte med på vad du menar, vad ska man knäcka?
Kopieringsskyddet som finns i filmerna och låtarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hänger inte med på vad du menar, vad ska man knäcka?
Gärna, här hittar du skandinaviens största och bästa macforum, www.99.se/mac
Det skulle vara kul att hitta något för windowsfrågor, har du tips på något bra forum?
Jag tyckte jämförelsen haltade så mycket, därav kommentaren.
Som sagt; något allmänt forum. Likt detta.
I vilken avseende haltar min jämförelse så illa ur ett användarperspektiv? Vad är det man inte kan göra med resp. dator?
Jag förstår inte vad du är ute efter, och kan därför inte utveckla svaret.
Vad det gäller jämförelsen så är min uppfattning att skillnaden mellan Nikon och Canon är minimal jämfört med skillnaden mellan OSX och Windows. Windows är unikt som lyckats så bra (försäljningsmässigt) trots dess tillkortakommanden. OS som Unix, Linuxdialekter och OSX är ju avsevärt mer stabila och kraftfulla, de spelar helt enkelt i en annan division. (återigen, enligt min uppfattning).
Windows och OS X är visst jämförbara på det sättet att de i princip utför samma sak. Men "under huven" så är skillnaden rejält stor. Grundarkitekturen skiljer sig rejält. Skulle vilja anse det som skillnad på en elmotor och explosionsmotor, snarare än två olika explosionsmotorer.Så länge båda alternativ, Windows eller Apple, kan användas på likvärdiga sätt så är dom också jämförbara.
Enligt din logik kan man alltså inte jämföra prestanda och funktionalitet på en Mazda med Wankel-motor mot en BMW med Otto-motor pga någon diffus uppfattning om tillkortakommande i kontruktion hos något alternativ. Visst är det nonsens. Båda bilar fyller samma funktion och är därför fullt jämförbara.
Edit, vet inte om det är olagligt eller ej att ha kopieringsskydd, men att kringgå skyddet är lagligt om det är för privat bruk.
Lag (2005:359)52 d §
danielsfrilansfoto: När ska du börja backa upp dina påståenden med några fakta?
Att något skiljer under huven kunde ju inte kvitta mer i detta fallet faktiskt. Vad är det som gör OSX så överlägset som du om och om insinuerar men aldrig uttalar?
En annan sak som är viktigt för mig är att datorn har en bra skärm. Bra skärm innebär att den ska vara matt och inte blank (pga reflektioner). Om du håller med mig så är det bara PC som gäller eftersom den enda Macen med matt skärm är de gamla MacBook Pro (2.5 kg).
Då är vi två som tänker samma där.Jag skulle gladeligen ge 4-5000kr extra för en bärbar pc där skärmen är av hög klass.
/K
Jag har redan, när jag besvarat dig tidigare i tråden kommit med ett antal faktapåståenden.
Saker som du på flera punkter inte besvarat över huvud taget.
Om du anser att jag har fel i sak så får du gärna påpeka var jag skulle ha fel någonstans? Gärna åtföljt av svar på mina frågor till dig.
Jag "fascineras" av din förmåga att påstå att jag "insuinerar", men att du samtidigt undviker att svara i sak på mina påståenden.
För att sedan kalla mig osaklig m.m.
Så länge du inte besvarar mina inlägg i sak, utan i generella ordalag kallar mig osaklig, okunnig och "insuinerande" så anser jag inte att det finns grund för en vettig diskussion.
Är du intresserad av en seriös diskussion så får du gärna bemöta mina påståenden i sak, och svara på mina frågor till dig personligen som jag skrivit här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99020&page=8
Det är exakt en månad sedan jag skrev det inlägget, med ett antal frågor till dig.
Var är dina konkreta svar någonstans?
Ser verkligen fram emot dem.
Väl mött
/Daniel.
Ni som funderar på de nya MBP kom ihåg att Apple nu snålat in på nätadaptern, den är INTE tillräcklig för att driva datorn utan batteri (något jag och många andra gör när man har den stående hemma under längre perioder). Eftersom datorn blir _varm_ vid kraftig belastning kan man räkna med en snabbt förslitet batteri (såvida man inte accepterar prestandadförlusten).
Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/8546-mac_far_samre_prestanda_utan_batteri/
Enligt Apple är det ju nytt för de nya, var ifrån kommer det att det varit så innan?Så har det varit på macarna länge. Förslitningen på batteriet är försumbar ända sedan macarna fick LithiumIon batterier speciellt om man tänker på att de åldras även utan att man använder dem, 2-3 år efter tillverkningsdatum är de slut oavsett. Hade det varit ett gammalt NiMh-batteri så hade det varit något att tänka på men det sitter väl knappast i någon bärbar dator längre. Dessutom så är det i praktiken mycket ovanligt att det behövs dra ström från batteriet vid normal amvändning. Den nya magnetiska strömkontakten som är så genial eftersom faran för att snubbla sönder kontakten i datorn är borta gör det dock olämpligt att köra datorn utan batteriet eftersom det då finns risk att man kommer åt sladden och då direkt bryter strömmen.
Jag tycker att det är ett bra avvägt beslut att göra strömadaptern så kraftig som den är då de har kunnat göra den mindre. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om fler maskiner som bygger på Intels plattformar för bärbart har liknande lösningar
M
Enligt Apple är det ju nytt för de nya, var ifrån kommer det att det varit så innan?
Värmen som uppstår i en MBP sliter rätt rejält på batteriet (precis som alla andra laptops). Själv skulle jag aldrig få för mig att köra med batteri hemma, fast å andra sidan kan jag inte tänka mig en laptop utan dockningsstation heller
Enligt Apple är det ju nytt för de nya, var ifrån kommer det att det varit så innan?
Värmen som uppstår i en MBP sliter rätt rejält på batteriet (precis som alla andra laptops). Själv skulle jag aldrig få för mig att köra med batteri hemma, fast å andra sidan kan jag inte tänka mig en laptop utan dockningsstation heller