Annons

Välja bärbar Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kopieringsskyddet som finns i filmerna och låtarna.

Aha, jag tänkte mer på att Apple försöker få bort drm-skydden samtidigt som upphovsrätten omhändertas. Att knäcka skydd för upphovsrätt är inte något jag gillar, frågan passar väl också generellt sett illa på ett forum som säkert ser upphovsrätten som en viktig fråga.

Gärna, här hittar du skandinaviens största och bästa macforum, www.99.se/mac
Det skulle vara kul att hitta något för windowsfrågor, har du tips på något bra forum?

Jag tyckte jämförelsen haltade så mycket, därav kommentaren.

Som sagt; något allmänt forum. Likt detta.

I vilken avseende haltar min jämförelse så illa ur ett användarperspektiv? Vad är det man inte kan göra med resp. dator som man kan göra på den andra?

Senast ändrad:
Kopieringsskyddet som finns i filmerna och låtarna.

Artiklarna du länkar till har inget med DRM-skyddet av själva mediet att göra. Bara så vi inte blandar ihop saker.

Apple licensierade nyligen kopieringsskyddet High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP). Tanken bakom HDCP är att förhindra kopiering av video som överförs mellan olika enheter, exempelvis mellan datorn och tv:n.

Som sagt; något allmänt forum. Likt detta.

I vilken avseende haltar min jämförelse så illa ur ett användarperspektiv? Vad är det man inte kan göra med resp. dator?

Jag förstår inte vad du är ute efter, och kan därför inte utveckla svaret.

Vad det gäller jämförelsen så är min uppfattning att skillnaden mellan Nikon och Canon är minimal jämfört med skillnaden mellan OSX och Windows. Windows är unikt som lyckats så bra (försäljningsmässigt) trots dess tillkortakommanden. OS som Unix, Linuxdialekter och OSX är ju avsevärt mer stabila och kraftfulla, de spelar helt enkelt i en annan division. (återigen, enligt min uppfattning).

"Att knäcka skydd för upphovsrätt är inte något jag gillar."
Är det inte olagligt att ha kopieringsskyddet på cd och dvd i Sverige om det hindrar en att föra över det till ett annat format för privat bruk, eller försvann den delen för något år sedan?

#Essen, tack för din rättning.

Edit, vet inte om det är olagligt eller ej att ha kopieringsskydd, men att kringgå skyddet är lagligt om det är för privat bruk.

Lag (2005:359)52 d §

Senast ändrad:
Jag förstår inte vad du är ute efter, och kan därför inte utveckla svaret.

Vad det gäller jämförelsen så är min uppfattning att skillnaden mellan Nikon och Canon är minimal jämfört med skillnaden mellan OSX och Windows. Windows är unikt som lyckats så bra (försäljningsmässigt) trots dess tillkortakommanden. OS som Unix, Linuxdialekter och OSX är ju avsevärt mer stabila och kraftfulla, de spelar helt enkelt i en annan division. (återigen, enligt min uppfattning).

Jag tycker det framgår med all tydlighet. Men då lämnar vi det.

Så länge båda alternativ, Windows eller Apple, kan användas på likvärdiga sätt så är dom också jämförbara.
Enligt din logik kan man alltså inte jämföra prestanda och funktionalitet på en Mazda med Wankel-motor mot en BMW med Otto-motor pga någon diffus uppfattning om tillkortakommande i kontruktion hos något alternativ. Visst är det nonsens. Båda bilar fyller samma funktion och är därför fullt jämförbara.

Så länge båda alternativ, Windows eller Apple, kan användas på likvärdiga sätt så är dom också jämförbara.
Enligt din logik kan man alltså inte jämföra prestanda och funktionalitet på en Mazda med Wankel-motor mot en BMW med Otto-motor pga någon diffus uppfattning om tillkortakommande i kontruktion hos något alternativ. Visst är det nonsens. Båda bilar fyller samma funktion och är därför fullt jämförbara.
Windows och OS X är visst jämförbara på det sättet att de i princip utför samma sak. Men "under huven" så är skillnaden rejält stor. Grundarkitekturen skiljer sig rejält. Skulle vilja anse det som skillnad på en elmotor och explosionsmotor, snarare än två olika explosionsmotorer.

Nog för att Microsoft kommit med en hel del förbättringar (vilket de ska ha credit för), och därmed är Windows i sig att anse som stablit.
Men det är ändå min bestämda åsikt att OS X på flera områden ligger klart före Windows. OS X har ju ett mycket tydligt arv och släktskap från *nix-världen då det bygger på BSD. Saker som varit självklara i bokstavligt talat årtionden, har Microsoft börjat införa (i egna varianter) först i Windows Vista.

Även om Windows Vista är bra, och i flera avseenden en avsevärd förbättring, så anser jag att det har en del brister, och framför allt att det sett till helheten har en bra bit kvar till dess att det når upp till OS X.

Nu är det viktigt att komma ihåg att inget operativsystem är perfekt, och att inget operativsystem är bäst för alla.
Valet bör därför bli olika för olika personer.
Men för de som håller på med bildbehandling, och inte är beroende av mjukvara som kräver Windows, så anser jag att OS X är det klart bättre alternativet (inte minst pga profilhanteringen där Vista har ett antal problem).
Sedan går det ju att köra Windows på Macar för den som vill det.

Edit, vet inte om det är olagligt eller ej att ha kopieringsskydd, men att kringgå skyddet är lagligt om det är för privat bruk.

Lag (2005:359)52 d §

Är det verkligen en korrekt tolkning av lagtexten? Du har ju även 52 f, tredje stycket, som reglerar huruvida din lagliga rätt begränsas av ditt åtagande när du ingick avtalet/köpet.

Kört mac som portabel workstation länge nu... Mac IMO är inte dyrt... men å andra sidan är välmöjligheterna starkt begränsade tyvär.

Sony har en del schyssta burkar. Detsamma gäller Asus. Gemensamt med dessa två företag är att de imo (jobbar inom retail) har bra service när detta behövs... och 2 års garanti!

danielsfrilansfoto: När ska du börja backa upp dina påståenden med några fakta? :)
Att något skiljer under huven kunde ju inte kvitta mer i detta fallet faktiskt. Vad är det som gör OSX så överlägset som du om och om insinuerar men aldrig uttalar?

danielsfrilansfoto: När ska du börja backa upp dina påståenden med några fakta? :)
Att något skiljer under huven kunde ju inte kvitta mer i detta fallet faktiskt. Vad är det som gör OSX så överlägset som du om och om insinuerar men aldrig uttalar?

Jag har redan, när jag besvarat dig tidigare i tråden kommit med ett antal faktapåståenden.
Saker som du på flera punkter inte besvarat över huvud taget.

Om du anser att jag har fel i sak så får du gärna påpeka var jag skulle ha fel någonstans? Gärna åtföljt av svar på mina frågor till dig.

Jag "fascineras" av din förmåga att påstå att jag "insuinerar", men att du samtidigt undviker att svara i sak på mina påståenden.
För att sedan kalla mig osaklig m.m.

Så länge du inte besvarar mina inlägg i sak, utan i generella ordalag kallar mig osaklig, okunnig och "insuinerande" så anser jag inte att det finns grund för en vettig diskussion.

Är du intresserad av en seriös diskussion så får du gärna bemöta mina påståenden i sak, och svara på mina frågor till dig personligen som jag skrivit här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99020&page=8
Det är exakt en månad sedan jag skrev det inlägget, med ett antal frågor till dig.
Var är dina konkreta svar någonstans?
Ser verkligen fram emot dem.

Väl mött :)

/Daniel.

Jag tycker det är konstigt att det inte verkar finnas något riktigt klockrent operativsystem. Min dator (PC) tuggar på o godan ro, men så har jag gjort mycket handpåläggning på den med. Jag kör dock XP, då jag inte alls blir kompis med vista. Det enda problemet jag har nu är att illustrator crashar ibland när jag bläddrar mellan teckensnitten, kan vara nåt defekt teckensnitt...

Jag har jobbat en del i OSX, men är inte kompis med det operativsystemet heller. Känns som macarna inte använder skärmytan lika effektivt. Jag är en militant motståndare av grafiskt lull-lull å andra sidan (mitt XP ser ut som ett dassigt windows 98 i 100% neutrala gråtoner, återigen, handpåläggning). Jag skulle tro att många av mina invändningar mot mac handlar om vanesaker.
Däremot har vänner och kollegor varit med om att hela mappar med aktuella jobb totalt försvunnit. Utan ett spår. tekniker har letat i dagar med återskapningsprogramvaror. Sökt igenom datorn utan och innan. Massa extra jobb och massa pengar förlorade.

Min kompis MBP exploderade för knappt två år sedan. en jävla tur att han inte hade den i knät. Å andra sidan började min andra polare stationära PC ryka och brinna - så i den ronden är det ett lika..

Som sagt jag är nöjd med mitt system (ja även på min lilla 12" LG laptop med skräpig - blank - skärm). Men nu vill jag uppgradera min hårdvara och ta vara på flera kärnor och 64bitars arkitektur. Jag har övervägt mac (Får väl spara min gamla PC för att köra visual studio). När man jobbar i Adobe CS3/4 är det ju egentligen skitsamma, programmen är så lika emellan operativsystemen (speciellt om man kör i fullskärmslägena).

Jag vill inte köra ett bloatat instabilt vista, jag vill inte köra med ett linux som kräver ett enormt datorintresse. Just nu känns OSX som det minst onda alternativet. Men jag gillar inte den dåliga kompabiliteten med de flesta system man stöter på på företag. Det som jag inte gillar med apple filosofin är att de har gått och blivit värre monopolställningsutnyttjare (finns säkert bättre ord för det) är Microsoft. Jag gillar inte att bli påtvingad programvaror, om jag skaffar en I-pod vill jag kunna synka den med winamp eller mediamonkey eller nåt annat trevligt. Om jag skaffar en I-phone vill jag kunna använda de bästa programvarorna, inte bara de bästa som inte konkurrerade med Apples egna. (jo jag vet IE är skit, det är säkert svårt att ta bort. Jag hade nästan glömt att det ens fanns på datorn)

Vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, kanske lyfta frågan, varför finns det inget bra operativystem?! (tips på lämpliga OP's mottages tacksamt)
/FLiP

PS. jag tror trådskaparen ska skaffa en mac ändå... DS.

En annan sak som är viktigt för mig är att datorn har en bra skärm. Bra skärm innebär att den ska vara matt och inte blank (pga reflektioner). Om du håller med mig så är det bara PC som gäller eftersom den enda Macen med matt skärm är de gamla MacBook Pro (2.5 kg).

Ja men snälla, ge mej ett tips på EN bärbar pc med bra skärm. Jag har då inte hittat någon med skärm som kommer i närheten av min stationära.
Och ja, jag har letat.

Bildredigering är tydligen inte ämnad för att göra på en bärbar pc, än...
Jag hoppas det blir ändring på det då jag hörde/läste att det var någon tillverkare som skulle släppa en serie som är ämnad för bilder/grafik. Kommer dock inte ihåg vilken...

Jag skulle gladeligen ge 4-5000kr extra för en bärbar pc där skärmen är av hög klass.

/K

Jag skulle gladeligen ge 4-5000kr extra för en bärbar pc där skärmen är av hög klass.

/K
Då är vi två som tänker samma där.
Själv lyckades jag hitta en sida där de faktiskt testat skärmar på bärbara.
Ingen har en så bra skärm som jag skulle vilja, men MacBook har i jämförelse bra färgåtergivning, och en helt ok ljusstyrka (ljusstyrkan bättre än på de allra flesta bärbara).
En av flera anledningar till att jag bytte till Mac.

Har personligen kombinerat MacBooken med en bra extern skärm som jag använder när jag har möjlighet.

/D.

Jag har redan, när jag besvarat dig tidigare i tråden kommit med ett antal faktapåståenden.
Saker som du på flera punkter inte besvarat över huvud taget.

Om du anser att jag har fel i sak så får du gärna påpeka var jag skulle ha fel någonstans? Gärna åtföljt av svar på mina frågor till dig.

Jag "fascineras" av din förmåga att påstå att jag "insuinerar", men att du samtidigt undviker att svara i sak på mina påståenden.
För att sedan kalla mig osaklig m.m.

Så länge du inte besvarar mina inlägg i sak, utan i generella ordalag kallar mig osaklig, okunnig och "insuinerande" så anser jag inte att det finns grund för en vettig diskussion.

Är du intresserad av en seriös diskussion så får du gärna bemöta mina påståenden i sak, och svara på mina frågor till dig personligen som jag skrivit här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99020&page=8
Det är exakt en månad sedan jag skrev det inlägget, med ett antal frågor till dig.
Var är dina konkreta svar någonstans?
Ser verkligen fram emot dem.

Väl mött :)

/Daniel.

Åter igen, om du ska framstå som trovärdig så bör du styrka dina påståenden med mer än egna erfarenheter när du gör generella generaliseringar. Att sen sitta och dissa en världsrespekterad hårdvarusite ger inga extra poäng heller.
I tråden du hänvisar till följer du samma mönster som tidigare, inga fakta, inga konkreta punkter, bara abstrakta påståenden, finns det inga frågor att svara på så kan du ju inte begära några svar?
Att du inte vet hur man tar bort IE betyder ju inte att det inte går eller hur? Ja det går, du kan plocka bort varenda spår (inklusive tjänster som gör det möjligt att använda windows update).
Hur många systemuppdateringar har du gjort för OSX där du inte behövt starta om?

Jag kör själv Debian på mina servrar så jag är ganska insatt i linuxvärlden.

Ni som funderar på de nya MBP kom ihåg att Apple nu snålat in på nätadaptern, den är INTE tillräcklig för att driva datorn utan batteri (något jag och många andra gör när man har den stående hemma under längre perioder). Eftersom datorn blir _varm_ vid kraftig belastning kan man räkna med en snabbt förslitet batteri (såvida man inte accepterar prestandadförlusten).
Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/8546-mac_far_samre_prestanda_utan_batteri/

Ni som funderar på de nya MBP kom ihåg att Apple nu snålat in på nätadaptern, den är INTE tillräcklig för att driva datorn utan batteri (något jag och många andra gör när man har den stående hemma under längre perioder). Eftersom datorn blir _varm_ vid kraftig belastning kan man räkna med en snabbt förslitet batteri (såvida man inte accepterar prestandadförlusten).
Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/8546-mac_far_samre_prestanda_utan_batteri/

Så har det varit på macarna länge. Förslitningen på batteriet är försumbar ända sedan macarna fick LithiumIon batterier speciellt om man tänker på att de åldras även utan att man använder dem, 2-3 år efter tillverkningsdatum är de slut oavsett. Hade det varit ett gammalt NiMh-batteri så hade det varit något att tänka på men det sitter väl knappast i någon bärbar dator längre. Dessutom så är det i praktiken mycket ovanligt att det behövs dra ström från batteriet vid normal amvändning. Den nya magnetiska strömkontakten som är så genial eftersom faran för att snubbla sönder kontakten i datorn är borta gör det dock olämpligt att köra datorn utan batteriet eftersom det då finns risk att man kommer åt sladden och då direkt bryter strömmen.

Jag tycker att det är ett bra avvägt beslut att göra strömadaptern så kraftig som den är då de har kunnat göra den mindre. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om fler maskiner som bygger på Intels plattformar för bärbart har liknande lösningar

M

Så har det varit på macarna länge. Förslitningen på batteriet är försumbar ända sedan macarna fick LithiumIon batterier speciellt om man tänker på att de åldras även utan att man använder dem, 2-3 år efter tillverkningsdatum är de slut oavsett. Hade det varit ett gammalt NiMh-batteri så hade det varit något att tänka på men det sitter väl knappast i någon bärbar dator längre. Dessutom så är det i praktiken mycket ovanligt att det behövs dra ström från batteriet vid normal amvändning. Den nya magnetiska strömkontakten som är så genial eftersom faran för att snubbla sönder kontakten i datorn är borta gör det dock olämpligt att köra datorn utan batteriet eftersom det då finns risk att man kommer åt sladden och då direkt bryter strömmen.

Jag tycker att det är ett bra avvägt beslut att göra strömadaptern så kraftig som den är då de har kunnat göra den mindre. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om fler maskiner som bygger på Intels plattformar för bärbart har liknande lösningar

M
Enligt Apple är det ju nytt för de nya, var ifrån kommer det att det varit så innan?
Värmen som uppstår i en MBP sliter rätt rejält på batteriet (precis som alla andra laptops). Själv skulle jag aldrig få för mig att köra med batteri hemma, fast å andra sidan kan jag inte tänka mig en laptop utan dockningsstation heller :p

Enligt Apple är det ju nytt för de nya, var ifrån kommer det att det varit så innan?
Värmen som uppstår i en MBP sliter rätt rejält på batteriet (precis som alla andra laptops). Själv skulle jag aldrig få för mig att köra med batteri hemma, fast å andra sidan kan jag inte tänka mig en laptop utan dockningsstation heller :p

På min MB har jag enbart tappat 4% av batteriprestanda på nio månader...
Jag mätte i går med Cocount Battery!

Sedan så är det SweClockers som uppenbarligen inte är tillräckligt pålästa när de påstår att detta är något nytt...

Supportlänken http://support.apple.com/kb/HT2332 är daterad 2008-08-01 (innan dom nya kom) och säger inget om det gäller nya eller gamla.

Senast ändrad:

Oh Please, man byter batteri efter ca två år då brukar det vara kass eller på god väg att bli det och det hade det nog varit även om det hade varit oanvänt. Apples support dokument på http://support.apple.com/kb/HT2332 nämner problemet i en uppdaterad artikel med uppdateringsdatum som ligger före släppet av de nya maskinerna. Dessutom nämns inte de nya specifikt varför det säkerligen gäller alla MacBook och MacBook Pro. Annars hade Apple i vanlig ordning skrivit något i stil med MacBook (Late 2008).

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar