Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uv-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

kentronny

Avslutat medlemskap
Hej
Har precis köpt en D70 med 18-70 objektiv och skall nu kompl. med UV-filter.
Tips på ett bra filter och var man köperdet mest prisvärt.

Många använder det för att skydda frontlinsen.

Roland Magnusson skrev (2003-12-25):
Oftast har jag min 300D med ett Tamron 28-75 hängandes över axeln och ett ytterliagre objektiv i en jackficka tillsammans med blixt och minneskort när jag är ute.

Kanske nåt att överväga? :p

Filter

Tack för tippset, provar nog denna länk, då du tydligen har provat och leveransen kommer. Betalar med kort förmodar jag!

Jag beställde från samma killes ebay-sida och grejerna kom efter ett par dagar. Jag betalade med kort via paypal.

Tydligen så är UV-filter ganska meningslöst till alla objektiv med "modern" ytbeläggning, som ändå inte släpper igenom UV-ljus. Däremot är det väl ett billigt sätt att skydda sitt objektiv från repor och sånt.

realeye skrev:
Varför beställer ni inte dom från en svensk sida? eller finns dom inte i sverige?

Ofta blir även billiga filter billigare att skicka efter från USA (och säkert ännu billigare från asien). Jag har köpt filter från USA och även om man räknar in momsen så blir det billigare med filter+frakt än det blir för bara filtret här i sverige.
Jag betalade tex 200kr (inkl allt) för ett Hoya UV HMC Super, inkl. allt och ett Hoya HMC (sämre antireflexbahndling) kostade ca 300kr på Scandinavian Photo, vill jag minnas. HMC Super kostar 386kr på Cyberphoto per idag.

Hur vet man vilket UV filter man ska ha?
Jag har en Konica Minolta 5D med kitbojektivet 18-70. Fungerar alla UV filter med rätt storlek eller finns det olika fattningar också?

Kommer det fortfarande att gå att ha motljusskydd och linsskydd även med UV filter monterat?
Tanken är att använda filtret som linsskydd vilket tidigare föreslagits i tråden även om kitobjektivet inte kostar så värst mycket.

Är det rätt gängdiameter passar det.

Om ditt motljusskydd har bajonettfattning går det att ha dem samtidigt.

Linsskyddet går att ha på, förutsatt att du inte köper ett filter som heter "slim". Osäker på om det ens finns slim-varianter av annat än polfilter i och för sig.

Det finns "slim" varianter av tex UV-filter också. Jag har Hoya (de kallar dem "Ultra thin") och då funkar ej orginal frontlinslocket med bajonett/snäppfäste eftersom filtret saknar frontgänga. Det följer med ett lock som man trycker/trär utanpå slimfiltret. Om motljusskyddet är tight så måste man ta av linslocket för att kunna få på/av/vända på motljusskyddet.

Senast ändrad:
ok, tackar för informationen.
Ska nog ta och beställa mig ett UV-filter som skydd då.
Finns det optiska skillnader mellan UV filter? Jag menar kan man få skillnad i kvalité på tagna bilder om man väljer ett billigare/sämre filter?

Såg precis att jag hade ställt frågor om KM 5D i ett Nikon forum men det kändes ändå som att det var bättre att använda en befintlig tråd än att skapa en ny.

Det som skiljer mellan olika filter är främst att de har olika antireflexbehandling. De billigaste filtren har ingen eller mindre bra/effektiv antireflexbehandling, vilket ger ökad risk för flare och ghosting. Sedan finns de ju ett antal steg upp till de bästa filtren.

I "normala" bilder ser man väl inte så mycket av denna brist, men i högkontrastmotiv eller motiv med starka ljuskällor gör det sig ofta påmint.

Murklan skrev:
Såg precis att jag hade ställt frågor om KM 5D i ett Nikon forum men det kändes ändå som att det var bättre att använda en befintlig tråd än att skapa en ny.
Det gjorde du helt rätt i. Filterfrågor är ju helt generella så det spelar ingen roll vad man har för kamera.

Ett vanligt argument för de dyrare filtren från tillverkare som B+W är att de har fattning i mässing istället för aluminium. Har du metallgängor i objektivet kan det vara viktigt eftersom det gör att de inte nyper ihop lika lätt. Men många moderna objektiv har plastgängor och då spelar det ingen roll. Se bara till att det är bra antireflexbehandling. Hoyas bättre serier brukar vara prisväreda.

Har köpt samtliga mina filter på ebay eftersom du kan spara en slant. De UV filter jag köpt har varit Hoya HMC Super och med frakt så får du nog betala ca 250kr för ett 67mm filter. Ett B+W (med MRC) ligger nog något över det. I sverige får du betala nästan det dubbla för dessa filter. OCH många bäckar små bildar till slut en allt för stor å ;-)

Här har jag handlat till riktigt bra priset och de har alltid (hittills ;-) funkat bra: http://stores.ebay.co.uk/DIGITALiSHOP-com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar