Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uv-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

felixus

Medlem
Har inte blivit klokare inom detta område av att läsa här på forumet. Kan någon förklara varför jag bör använda detta? Har en ny Canon 550d med ett 18-135mm objektiv. Är det uv-filter på eller borde jag skaffa mig ett? Är alla uvfilter likadana? Passar de på alla objektiv och hur monterar man dit dem?

Mvh felix

Den enda funktionen ett uv-filter är att skydda frontlinsen från repor.

Är det uv-filter på--> Nej

eller borde jag skaffa mig ett-->Beror på, vill du skydda frontlinsen så är det bra att ha

Är alla uvfilter likadana? Ja i princip

Passar de på alla objektiv och hur monterar man dit dem, -->Du väljer efter vilken diameter ditt objektiv har

Den enda funktionen ett uv-filter är att skydda frontlinsen från repor.

Är det uv-filter på--> Nej

eller borde jag skaffa mig ett-->Beror på, vill du skydda frontlinsen så är det bra att ha

Passar de på alla objektiv och hur monterar man dit dem, -->Du väljer efter vilken diameter ditt objektiv har
Okej, så det är enbart mot repor? Hade lite tankar på att linserna kunde påverkas om man fick in uv-strålar osv. Det heter ju uv-filter.

På den gamla goda analoga tiden så använde småbildskameror UV-filter eller skylightfilter för att ta bort störande UV-strålning.

Detta är numera onödigt för digitala kameror, men köp inte det billigaste, dålig kvalitet på glas kan förstöra kvaliten på dina bilder.

De dyrare uv-filtren har bättre glas och gängkvalitet, men huvudfunktionen idag är enbart för att skydda frontlinsen mot repor

På den gamla goda analoga tiden så använde småbildskameror UV-filter eller skylightfilter för att ta bort störande UV-strålning.

Detta är numera onödigt för digitala kameror, men köp inte det billigaste, dålig kvalitet på glas kan förstöra kvaliten på dina bilder.

De dyrare uv-filtren har bättre glas och gängkvalitet, men huvudfunktionen idag är enbart för att skydda frontlinsen mot repor

Så jag bör alltså ha ett uv-filter?

Nej inte alls! Det är stor skillnad mellan "billiga" och "exklusiva" UV-filter, framförallt är det antireflexbehandlingen som skiljer. Själva grundfunktionen, UV spärren, skiljer sig däremot inte märkbart.

Med ett "billigt" filter kan du förstöra ett objektivs bildkvalitet rejält, ett "exklusivt" filter ger däremot en nästan omärkbar försämring av bildkvaliteten (Obs! vi talar fortfarande om en försämring).

Så om du tycker att bra filter är för dyra är det bättre att låta bli helt än att använda ett billigt filter.

Okej, så det är enbart mot repor? Hade lite tankar på att linserna kunde påverkas om man fick in uv-strålar osv. Det heter ju uv-filter.

UV-filter används i praktiken bara som skydd mot repor.

Egentligen skulle det fungera lika bra med klara glas av bra kvalitet, men då dessa är ovanliga använder vi UV-filter istället (det vill säga det mest bildneutrala alternativet som finns tillgängligt).

Nej inte alls! Det är stor skillnad mellan "billiga" och "exklusiva" UV-filter, framförallt är det antireflexbehandlingen som skiljer. Själva grundfunktionen, UV spärren, skiljer sig däremot inte märkbart.

Med ett "billigt" filter kan du förstöra ett objektivs bildkvalitet rejält, ett "exklusivt" filter ger däremot en nästan omärkbar försämring av bildkvaliteten (Obs! vi talar fortfarande om en försämring).

Så om du tycker att bra filter är för dyra är det bättre att låta bli helt än att använda ett billigt filter.

Läs alla inlägg så slipper man kommentera

----Citat---

---slut citat---

Skippa UV-filter. Köp dig ett motljusskydd i stället, det skyddar objektivet bättre.

Och ger god möjlighet till bättre bilder, istf stor risk för sämre. Samtidigt kan man vara säker på att det skyddar och inte saboterar, till skillnad från uv-filter (se gamla trådar om det tveksamma i att använda uv-filter som skydd).

Jag som är färsk inom fotointresset och inte har referenser på vad som är dyrt och billigt i denna världen, vad är kostnaden för ett dyrt resp. billigt uv-filter??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar