ANNONS
Annons

Uv-filter vs. inte uv-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett UV-filter i väskan utifall att. Det kan hända att jag vill fota något där det föreligger risk för stenskott e.d.

Har hittils aldrig använt det. Motljusskyddet på ett 300/4L är långt nog att skydda mot det mesta. Så som jag fotar är risken för skador minimal, och det finns något som heter linslock/linsskydd =)

Jag lägger inte ut tusenlappar extra för optik med utomordentliga motljusegenskaper bara för att sätta på ett filter som försämrar dessa egenskaper när de behövs som bäst.

Det finns som sagt tillfällen då ett UV-filter fyller en viktig funktion, men för det mesta - nej. Inte för mig iaf =)

Första gången i världshistorien jag ser ordet meniskform. Hur kan mananvända menisken för att förklara hur en lins är formad?
I Fotoordboken av Verner Noll är förklaringen "... lins med vardera en konvex och konkav linsyta". En annan beskrivning är att det är en böjd lins helt enkelt. Var förr mycket vanlig i enkla kameror som lådkameror och instamatickameror. Vad fördelen var vet jag inte. Huruvida de använs som skyddsglas i teleobjektiv har jag ingen aning om.

Olle

Canon (kanske andra tillverkare också) har hittills haft inbyggda "uv-filter" (i verkligheten ofärgade skyddsglas) längst fram på sina supertelen som saknar filtergänga. Eftersom jag förutsätter att de vet vad de gör har jag också alltid haft "skyddsglas" av god optisk kvalité på mina objektiv.
En skillnad är att de inbyggda skyddsglasen högst troligen är medräknade i den optiska formeln för objektivet.

Jag brukar också oftast ha UV-filter av god kvalitet på mina objektiv.

I Fotoordboken av Verner Noll är förklaringen "... lins med vardera en konvex och konkav linsyta". En annan beskrivning är att det är en böjd lins helt enkelt. Var förr mycket vanlig i enkla kameror som lådkameror och instamatickameror. Vad fördelen var vet jag inte. Huruvida de använs som skyddsglas i teleobjektiv har jag ingen aning om.

Olle

Se där ja - alltid lär man sig något nytt. Tackar!

Jag Googlade biler på mänskliga menisker också. Och då ser man ju att det inte är så konstigt alls att använda en menisk för att beskriva en sådan lins. Det är snarare helt naturligt.

Petter ...

Meniscus (from Greek μηνίσκος meniskos) - μηνίσκος, "small moon", is diminutive of μήνη, "moon", from the root ma-, "measure", which reflects the fact the time was measured according to the phases of the moon. The word was also used for curved things in general, such as a necklace or a line of battle. (Lexicon of Orthopaedic Etymology, p 199).

I astronomi (och säkert tvärsnitt i optik) en cirkel, ur vilken man tar ut en annan cirkel ibland av en större diameter. Dvs ungefär en nymåne eller enklare; en c-form.

Chansen att sätta Joakim på pottan är förmodligen ganska liten :)

(där kom en till, sista tecknet i smileyn)

Senast ändrad:
Meniscus (from Greek μηνίσκος meniskos) - μηνίσκος, "small moon", is diminutive of μήνη, "moon", from the root ma-, "measure", which reflects the fact the time was measured according to the phases of the moon. The word was also used for curved things in general, such as a necklace or a line of battle. (Lexicon of Orthopaedic Etymology, p 199).

I astronomi (och säkert tvärsnitt i optik) en cirkel, ur vilken man tar ut en annan cirkel ibland av en större diameter. Dvs ungefär en nymåne eller enklare; en c-form.

Chansen att sätta Joakim på pottan är förmodligen ganska liten :)

(där kom en till, sista tecknet i smileyn)

Jag försökte inte sätta någon på pottan. Jag hade bara inte hört uttrycket tidigare och kunde inte förstå vad det syftade på.
Men tack för kunskapen!

När det gäller cirklarnas storlek i Canons fall så är det precis samma. Skyddsglaset är alltså kupat, men jämntjockt hela vägen.

Petter ...

och vad gäller kvaliteten på UV-filter så skulle jag vilja påstå utifrån mina erfarenheter att det är inte skärpan som påverkas, inte synbart ens vid stora förstoringar, utan enbart "flare" eller vad man kallar sådant ljus på svenska som reflekterar på linserna. Möjligen kanske riktigt urbilliga filter avviker, men jag kan faktiskt inte se sådana skillnader mellan ett filter för 200 kr och ett likadant för en tusenlapp. Men förstås, kan ju vara värt det, särskilt om man inte använder ett effektivt motljusskydd.

Jag kör med UV-filter alla dagar i veckan. Skulle inte kunna förlåta mig själv om frontlinsen blev skadad. Dock har jag börjat köpa dyrare UV-filter och hoppas att de faktiskt ÄR bättre än budgetvarianterna.

Jag har glasögon alla dagar i veckan.
Två specialslipade och antireflexbehandlade glasbitar. En för varje öga. Styckpriset c:a 3500 kronor. (Plus 2 000 för bågen).
Dessa linser utsätts för damm och stänk och fett från huden varje dag. Jag tvättar under vattenkran med vanligt diskmedel och gnuggar med hushållspapper - dagligen. Jag tappar dem i badrumsgolvet och de får vara med om mycket annat.
Jag har varit glasögonbärare i 40 år. En gång under dessa år har en lins gått sönder för mig. Det var när en kompis i skolan svingade en bandyklubba i full fart och fick in en fullträff mitt på ena glaset.
Ett annat par linser blev förstörda när jag körde vinkelslip utan skyddsglasögon. Små glödande metallspån smälte fast i glaset och blev till svarta små prickar. Trist, men glasögonen fungerade ändå för sitt ändamål i några år efter det.
Jag överväger inte att sätta något skyddsglas framför mina glasögon varje dag i veckan. Men nästa gång jag tar fram vinkelslipen, då tar jag ocks fram skyddsglasögonen.

Petter ...

Jag har glasögon alla dagar i veckan.
...
En gång under dessa år har en lins gått sönder för mig. Det var när en kompis i skolan svingade en bandyklubba i full fart och fick in en fullträff mitt på ena glaset.
...
Jag överväger inte att sätta något skyddsglas framför mina glasögon varje dag i veckan. Men nästa gång jag tar fram vinkelslipen, då tar jag ocks fram skyddsglasögonen.
Jag behandlar mina glasögon ungefär som du. Men jag vet också att de efter några år är i märkbart sämre skick och byter ut dem ganska regelbundet.

Man kan också fundera på vad som hänt med ditt öga om du inte hade haft glasögon när din kompis svingade bandyklubban eller när du använde vinkelslipen.

Stor skillnad på olika modeller från samma tillverkare
Ja, att filter utan vettig antireflexbehandling är sämre än de som har vettig antireflexbehandling är kanske inget att förvånas över.

Jag behandlar mina glasögon ungefär som du. Men jag vet också att de efter några år är i märkbart sämre skick och byter ut dem ganska regelbundet.

Man kan också fundera på vad som hänt med ditt öga om du inte hade haft glasögon när din kompis svingade bandyklubban eller när du använde vinkelslipen.

.

Nu hade jag ju tur som inte fick någon glasbit i ögat när glaset krossades. Antagligen blundade jag reflexässigt och skyddade på så vis ögat. Men det hade kunnat sluta med sjukhusbesök.

När det gäller vinkelslipen tror jag faktiskt att kroppen hade kunnat läka de små sår som eventuellt hade passerat förbi ögonfransarna.

Visst byter jag glasögon med någon sorts regelbundenhet. Men det är mer baserat på att synen förändras, och möjligen för att bågarna bli omoderna. Inte för att glasen blivit slitna.
Men jämförelsen mot kameraoptk är intressant. Mina glasögon exponerar jag för allehanda påfrestningar konstant 16 timmar om dygnet, 7 dygn i veckan, året runt.
Det är påfrestning som knappast ens heltokga pressfotografer utsätter sina prylar för.

Nuvarande glasögon har jag haft i snart 4 år. Det finns en liten repa som syns när jag granskar dem, men som inte märks när de sitter på. Repan är precis framför ena ögats pupill. I övrigt finns inga tecken på slitage eller mattning av glasen.

Petter ...

Nu är ju glasögon tillverkade på ett annorlunda sätt då det bara är en lins istället för flera på rad som i så fall förvärrar aberrationer och kräver andra ytbehandlingar. Vidare så har glasögonen fördelen att ha en sjuhelsikes processor som tolkar bilderna och tar bort förvrängningar och aberration så länge fokus är rätt. Kameraoptik är kort och gott svårare att få till optiskt och kräver mer känsliga ytbehandlingar.

Att tappa glasögon i golvet är väl en grej men att tappa ett objektiv är ett annat. Objektivet är tyngre och kommer få större rörelsemängd och med de större linserna är det lättare att de går sönder.

Vidare kan jag förstå ditt resonemang i att folk är lite väl nojjiga kring sina objektiv.

Vidare kan jag förstå ditt resonemang i att folk är lite väl nojjiga kring sina objektiv.
Så är det nog. Själv använder jag uv-filter och är inte det minsta nojig. Torkar av damm och smuts med den renaste kanten på tröjan (precis som med glasögonen), bär omkring på grejerna i en vanlig väska, i bästa fall skyddade av en bomullstrasa.

Ang glasögon...

Har själv haft glasögon i över 25 år.

Om det hade funnits ett vettigt skyddsglas att sätta framför dem så hade jag behövt det...
Jag har satt så många små och stora repor, för att inte tala om slå bort flisor ur mina glasögon att det varit värt kostnaden på 1:a paret.

Så jag kör UV på mina objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar