Erikhaglund
Aktiv medlem
Själv har jag slutat med filter som enbart sitter på som skydd för frontlinsen på objektivet. Jag tycker jag får bättre skärpa så. Motljusskydd sitter däremot alltid på. Hur gör ni och varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skippar UV-filter då det inte är mycket till skydd mot annat än smuts och i de miljöer jag rör mig är det inget problem. Motljusskydd har jag på för det mesta, det är ett betydligt vettigare skydd mot smällar. Ett UV-filter som skydd mot våld är vansinne, det är som att bära vanliga glasögon som skydd mot slag.
Den risken är iofs ganska nära noll eftersom dessa objektiv inte har någon filtergänga. Dessutom är det nog inte helt lätt att få tag i filter med en diameter på en bra bit över 100 mm.... som att de vill förhindra att klantar monterar ett billigt, bildkvalitetsförstörande UV-filter på objektivet och därför blir missnöjda med objektivets bildkvalitet.
Den risken är iofs ganska nära noll eftersom dessa objektiv inte har någon filtergänga. Dessutom är det nog inte helt lätt att få tag i filter med en diameter på en bra bit över 100 mm.
...ibland har detta glas haft en lätt meniskform för att störa de optiska egenskaperna så lite som möjligt!.....