ANNONS
Annons

UV eller inte UV (bildmässigt)

Produkter
(logga in för att koppla)

date

Avslutat medlemskap
Gjorde rent mitt UV filter i dag och tog 2 prov "skott" när jag ändå höll på.
Har tyckt att färgerna är lite dassiga på bilderna i bland och OJ vilken skillnad det blev utan filtret.

Är det någon mer som har samma "problem" ?

Filtret i fråga är ett hama (scandinavianphoto?filter) som sitter på mitt Sigma 70-200 2,8 som i sin tur sitter på min 300D.

Är det stor skillnad mot ett bättre/dyrare filter?

bilderna finns här (en stund) om någon vill kolla
http://web.telia.com/~u51515506

Jag misstänker att det är vibalansen som ställer till lite oreda... Kanske "lurar UV-filtret vitbalansen? Prova och ställ in manuell vitbalans.

Jag gjord ett liknade test och fick inte samma resultat. (allt manuellt)

med uv
utan uv

snygg stileben eller hur ;)

"snyggt" =)

lite skarpare utan ser det ut som.

Ja skall prova med manuell vitbalans det kan ju som du säger bli lurat.

Testade lite snabbt och det blev mycket bättre men ser att lite skärpa försvinner med filtret på (handhållet med stöd)
Känns lite sådär att det skall lura WB:en

Är inte det nästan ännu värre?
Kör ju oftast autoläget det blir en inställning mindre att "fippla" med (brukar glömma ISO och lite sådana där saker")

får väl klistra på lite 'komihåg lappar' på kameran :( =)

Jag vet hur det är.... jag glömmer också ISO:n ibland... Det skulle finnas en "default-knapp" som ställde in kameran i ett läge som man definierat själv. Fast då gäller det ju att man kommer ihåg att trycka på den...

Stilleben-bilderna är ju tagna på 1/60 enligt EXIF-informationen, så skärpa eller inte skulle inte jag litar på där för fem öre.

I regel sett är det ju kontrastförlust och motljussituationer som är det som blir klart sämre med filter, vissa typer av reflexer.

Får du direkt fel på skärpan är det antingen ett riktigt sunkigt filter du fått tag på eller något annat fel.

Jag har kört en hel del dia med dubbla filter, UV+POL och inte märkt ett dyft på skärpan.

Du använder väl motljusskyddet så du inte får kontrastförlust.

När man använder ett filter filtrerar eller blokerar man vissa våglängder så att dessa inte träffar sensorn eller att dessa ter sig anorlunda. Jag tror därför att man måste ställa om vitbalansen om man sätter på eller tar av filter.

Kameran kommer då kompensera för detta på bästa möjliga sätt och trots att man minskat eller filtrerat bort vissa våglängder så kommer man få ganska normala färger så vida man inte filtrerar bort tex alla våglängder utom rött. I detta fall kommer bilden då troligen att bli svartvit eller rödsvart, har dock inte själv testat detta :)

Vill ni inte ha era filter och tucker dom är skräp så kan ni sända dem till mig; för i sommar tänkte jag göra en filter tets för att ta reda på vad filter gör och vad de kan göra för nytta på digital kameror :)

Den enda skillnaden jag märkt är att man lättare får "flare" med filter på. Nu har jag ju haft ett billigt filter på på de bilder som jag märkt detta på, så antagligen har det dålig antireflexbehandling. Ett bättre än beställt. Så får vi se om det blir skillnad.

En utläggning om filter:
http://photonotes.org/articles/filters/

Undvik, om möjligt, alla former av filter i situationer med starka kontraster (t ex nattbilder med starka ljuspunkter) och situationer där man har mycket infallande ljus på frontlinsen (t ex ljus molnig himmel i överkanten). Komplettera alltid med motljuskydd för att minska filtrets oönskade inverkan på bilden.

* Du använder väl motljusskyddet så du inte får kontrastförlust.*

Ja för det mesta utomhus men inte inomhus.

* Den enda skillnaden jag märkt är att man lättare får "flare" med filter på *

Jo jag kollade precis nu på 2 bilder som jag tog på parkeringen utan för MC-donalds/hööks parkeringen i Linköping i dag (hjälpte min syster att flytta), Billyktor = gröna prickar över bilden, har aldrig råkat ut för det innan (använd inget motljus skydd heller).

Alltid lär man sig något nytt =) (motljusskydd PÅ)

Bilagor

• flare.jpg
    flare.jpg
    4.9 KB · Visningar: 164
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar