Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter ett minne blott

Produkter
(logga in för att koppla)
"the same curvature on both sides" betyder att krökningsradien är densamma på båda sidor om menisklinsen.

Jag tvivlar på den tolkningen. Om det hade varit vad de menade, så tror jag nog Canon är tekniskt specifika nog att säga just "same radius".

Dels titta på sammanhanget: "Meniscus lenses are spherical lenses which have the same curvature on both sides of the lens."

De pratar inte om skyddslinsen specifikt. De förklarar vad en menisklins generellt är.
Menisklinser är inte (nödvändigtsvis) linser som har samma krökningsradie på båda sidor. De är linser vars ytor böjer i samma riktning. Vilket jag alltså föreslår är exakt vad de säger.
 
Tyvärr gör linslock det svårt att fotografera, vilket ju för många av oss är huvudsyftet med att lägga ut en massa pengar på kameror och objektiv.

Locket tas av på en sekund, men jag har ju Nikons som är lätt att ta av pga frontgreppet, förstår att det kan vara svårare för dig. Locket används lämpligen inte när man fotograferar (du måste märkt vissa problem med ljusinsläppet) eller ens mellan scener. Transport däremot, varför ska man inte sätta på locket där...och varför är det ens en diskussion...både filter och frontlins blir sannolikt lika skitiga av saknat lock.

Får nog skriva en locket-på-manual eftersom detta verkar vara ett svårt ämne som upprör.

Jag har canonkollegor som gillar Nikons linslock men av någon outgrundlig anledning vägrar köra med Nikons lock.
 
Om det aldrig tillför något optiskt skulle det aldrig märkas. Men det är klart att det gör det. Trordom flesta som har uvfilter är medvetna om att det försämrar objektivet lite men samtidigt kan en repa i frontlinsen försöra bilden långt mer än vad uv-filter gör.sen kan man ju vara ute efter effekten av reflexer i sitt skapande och då kan ett uv-filter av sämsta sort göra under.


Det beror naturligtvis på var repan sitter och hur stor yta den påverkar, men repor påverkar inte nödvändigtsvis bildkvaliten så mycket. Det känns ju betydligt mindre tillfredsställande att vara ägare till ett repat objektiv. Upplevelsen av utrustningen är liksom lite skadad. Och det försämrar ju andrahandsvärdet drastiskt. Men det jag vill skydda med mina B&W filter är antireflexbehandlingen på frontlinsen. Repor och smällar litar jag till att motljusskyddet skall mota bort.
 
Billiga UV-Filter är ett otyg.
Drabbats av "flare" mer än en gång och fått i övrigt fina bilder förstörda.
Risken att ha sönder eller repa ett objektiv minskas med fördel mha ett linsskydd och motjusskydd istället.
Fredrik
 
Locket tas av på en sekund, men jag har ju Nikons som är lätt att ta av pga frontgreppet, förstår att det kan vara svårare för dig. Locket används lämpligen inte när man fotograferar (du måste märkt vissa problem med ljusinsläppet) eller ens mellan scener. Transport däremot, varför ska man inte sätta på locket där...och varför är det ens en diskussion...både filter och frontlins blir sannolikt lika skitiga av saknat lock.

Får nog skriva en locket-på-manual eftersom detta verkar vara ett svårt ämne som upprör.

Jag har canonkollegor som gillar Nikons linslock men av någon outgrundlig anledning vägrar köra med Nikons lock.

Trots att jag normalt springer omkring med UV-filter på mina objektiv, håller jag helt med dig i själva sakfrågan. Om man lider av flare och ghosting så är det första och minsta man kan göra att ta av filtret. Och om man står inför ett viktigt motiv och har anledning att misstänka flare så kan man ju också fundera på att ta av filtret.

Men vi fotograferar ju alla på olika sätt. Och jag trivs bättre med att ta av locket och låta det vara av, och låta kameran vara på. Hela dagen. Det här passar spegelkameror utmärkt. Sensorns färgfilter bleks inte av dagsljuset eftersom spegeln och slutaren är ivägen. Och man kan när som helst lyfta kameran och titta genom sökaren utan att förbruka en massa batteri. Och närsomhelst knäppa av.

Men ja! Filtret blir väldigt skitigt utan locket. Alldeles riktigt. Man häpnar. Men det är precis därför jag använder filter.
 
Trots att jag normalt springer omkring med UV-filter på mina objektiv, håller jag helt med dig i själva sakfrågan. Om man lider av flare och ghosting så är det första och minsta man kan göra att ta av filtret. Och om man står inför ett viktigt motiv och har anledning att misstänka flare så kan man ju också fundera på att ta av filtret.

Men vi fotograferar ju på olika sätt. Och jag trivs bättre med att ta av locket och låta det vara av, och låta kameran vara på. Hela dagen. Det här passar spegelkameror utmärkt. Sensorns färgfilter bleks inte av dagsljuset eftersom spegeln och slutaren är ivägen. Och man kan när som helst lyfta kameran och titta genom sökaren utan att förbruka en massa batteri. Och närsomhelst knäppa av.

Men ja! Filtret blir väldigt skitigt utan locket. Alldeles riktigt. Man häpnar. Men det är precis därför jag använder filter.

Lycka till med putsandet. Hur många filter sliter du ut per år?

Det finns ett annat knep, att använda lockets frontgrepp för att skruva ut filtret. Kanonbra med telen då motljusskyddet gör det svårt att komma åt filterkanterna.
 
Locket används lämpligen inte när man fotograferar (du måste märkt vissa problem med ljusinsläppet) eller ens mellan scener. Transport däremot, varför ska man inte sätta på locket där...och varför är det ens en diskussion...
När man inte ska använda kameran och därför t ex packar ner den i en väska kan man förstås sätta på linslocket. Å andra sidan är det inte vid sådana tillfällen som frontlinsen riskerar att utsättas för damm, sand, regn, grenar, fingrar osv utan när man använder den.

Det finns förstås olika sätt att använda sin kamera. Vissa kanske har den i en väska, tar upp den, tar av linslocket, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, riggar en stund, slår på kameran, tar några bilder, slår av kameran, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, sätter på linslocket, stoppar ner kameran i väskan.

Andra har den framme, påslagen, hängande över axeln eller liggande på ett bilsäte, redo att användas, flera timmar åt gången, och torkar vid behov snabbt av damm, fett och/eller väta från objektivets front med det renaste hörnet av t-tröjan.

Eftersom jag tillhör den senare gruppen har jag de senaste fyrtio åren sett det som en god vana att skydda de flesta av mina objektiv med filter av hög kvalitet.
 
När man inte ska använda kameran och därför t ex packar ner den i en väska kan man förstås sätta på linslocket. Å andra sidan är det inte vid sådana tillfällen som frontlinsen riskerar att utsättas för damm, sand, regn, grenar, fingrar osv utan när man använder den.

Det finns förstås olika sätt att använda sin kamera. Vissa kanske har den i en väska, tar upp den, tar av linslocket, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, riggar en stund, slår på kameran, tar några bilder, slår av kameran, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, sätter på linslocket, stoppar ner kameran i väskan.

Andra har den framme, påslagen, hängande över axeln eller liggande på ett bilsäte, redo att användas, flera timmar åt gången, och torkar vid behov snabbt av damm, fett och/eller väta från objektivets front med det renaste hörnet av t-tröjan.

Eftersom jag tillhör den senare gruppen har jag de senaste fyrtio åren sett det som en god vana att skydda de flesta av mina objektiv med filter av hög kvalitet.

Jag tillhör också den senare gruppen men använder inte filter. Och ja, jag tar till skjortan om det behövs men mellan fotograferingar när man har tid gör jag rent med rätt grejer. Inga putsskador på något av mina objektiv. Man kan göra rent försiktigt med skjortan också.
 
Jag tillhör också den senare gruppen ...
Okej. Ditt #105 gav ett annat intryck och jag förstår inte riktigt vad du menar med "mellan scener". När jag fotograferar har jag ingen möjlighet att i förväg avgöra vad som är en "scen" eller när den ska inträffa. Om jag ständigt satte på linslock och/eller stoppade ner kameran i väska skulle jag ha missat väldigt många av mina favoritbilder.

På min X10 hade jag inget filter. Frontlinsen var inte vacker när jag efter ett och ett halvt år bytte ut kameran mot en X20.
 
Okej. Ditt #105 gav ett annat intryck och jag förstår inte riktigt vad du menar med "mellan scener". När jag fotograferar har jag ingen möjlighet att i förväg avgöra vad som är en "scen" eller när den ska inträffa. Om jag ständigt satte på linslock och/eller stoppade ner kameran i väska skulle jag ha missat väldigt många av mina favoritbilder.

På min X10 hade jag inget filter. Frontlinsen var inte vacker när jag efter ett och ett halvt år bytte ut kameran mot en X20.

Jag sätter på locket när jag inte fotar. Fotar jag några timmar är locket av. Scen - fotoplats/moment. med eller utan modeller så funkar begreppet väl i stan också. Fotar jag på hötorget och byter scen till drottninggatan sätter jag inte på locket. Förstår du bättre nu? Reser jag lite längre sätter jag på locket. Om jag inte fotar på vägen, men även om locket är på så plockas det av på nolltid. Fortsätt du utan lock och med filter. Jag går runt mest utan lock och utan filter. Vi verkar fota rätt lika men ingen av oss har problem med hur vi gör det så då är alla glada.
 
De kan numera köpa Canon-lock som är betydligt lättare att ta av och sätta på.

http://shop.usa.canon.com/shop/en/catalog/lens-cap-e-77-ii

Kanon för Canon-ägare att de äntligen börjar få vettiga lock (för de som tyckt det är viktigt med rätt logga på)...

Även bra att det kommer med som standard med alla nya kommande objektiv (har aldrig varit med på den nuvarande varianten som de har, eftersom man oftast vill ha motljusskyddet monterat på hela tiden).
 
Jag tvivlar på den tolkningen. Om det hade varit vad de menade, så tror jag nog Canon är tekniskt specifika nog att säga just "same radius".

Dels titta på sammanhanget: "Meniscus lenses are spherical lenses which have the same curvature on both sides of the lens."

De pratar inte om skyddslinsen specifikt. De förklarar vad en menisklins generellt är.
Menisklinser är inte (nödvändigtsvis) linser som har samma krökningsradie på båda sidor. De är linser vars ytor böjer i samma riktning. Vilket jag alltså föreslår är exakt vad de säger.

"The same curvature" tolkar jag som samma krökning. Om det vore olika krökning på de båda sidorna så skulle det ju stå "different curvature".
 
Locket tas av på en sekund, men jag har ju Nikons som är lätt att ta av pga frontgreppet, förstår att det kan vara svårare för dig. Locket används lämpligen inte när man fotograferar (du måste märkt vissa problem med ljusinsläppet) eller ens mellan scener. Transport däremot, varför ska man inte sätta på locket där...och varför är det ens en diskussion...både filter och frontlins blir sannolikt lika skitiga av saknat lock.

Får nog skriva en locket-på-manual eftersom detta verkar vara ett svårt ämne som upprör.

Jag har canonkollegor som gillar Nikons linslock men av någon outgrundlig anledning vägrar köra med Nikons lock.

Nyare Canonlock har klämmorna i mitten av locket, precis som Nikons lock. Det är tämligen oviktigt vad det står på locket. Jag har en Nikonrem till min senaste Canonkamera.
 
...

Men vi fotograferar ju alla på olika sätt. Och jag trivs bättre med att ta av locket och låta det vara av, och låta kameran vara på. Hela dagen.
[...]
Men ja! Filtret blir väldigt skitigt utan locket. Alldeles riktigt. Man häpnar. Men det är precis därför jag använder filter.

Jag började fotografera som pojk på sjuttiotalet, och behöll intresset långt in på åttiotalet. Sedan kom ett låångt uppehåll till för fem år sedan. Då köpte jag min första digitala systemkamera och ett dyrt objektiv samt skyddsglas. Mitt första skyddsglas någonsin, och något av en dröm sedan pojkåren. Man hade fått lära sig hur smart det var att ha ett neutralt filter för att skydda objektivet. Under första veckorna satte jag aldrig på locket. Skyddsglaset fungerade ju som lock och ändå var jag var alltid skjutklar.
Dock häpnade även jag över hur mycket som samlas där fram om man är utan riktigt lock. Så jag gav upp att vara skjutklar även när jag sover. Dock är kameran alltud påslagen. Jag märker ingen sklinnad i batteriförbrukning.
När jag fotograferar, exempelvis när döttrarna spelar fotbollscup, så låter jag locket ligga i fickan hela dagen. Men sätter på det igen när det bär av hemåt.
Även om jag i perioder använder kameran varje dag så är det väldigt sällan jag faktiskt behöver gnugga frontlinsen sedan jag började använda lock mellan sessionerna. Väldigt sällan.

Petter...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.