När man inte ska använda kameran och därför t ex packar ner den i en väska kan man förstås sätta på linslocket. Å andra sidan är det inte vid sådana tillfällen som frontlinsen riskerar att utsättas för damm, sand, regn, grenar, fingrar osv utan när man använder den.
Det finns förstås olika sätt att använda sin kamera. Vissa kanske har den i en väska, tar upp den, tar av linslocket, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, riggar en stund, slår på kameran, tar några bilder, slår av kameran, putsar frontlinsen med isopropanol och ickerepande linsputspapper, sätter på linslocket, stoppar ner kameran i väskan.
Andra har den framme, påslagen, hängande över axeln eller liggande på ett bilsäte, redo att användas, flera timmar åt gången, och torkar vid behov snabbt av damm, fett och/eller väta från objektivets front med det renaste hörnet av t-tröjan.
Eftersom jag tillhör den senare gruppen har jag de senaste fyrtio åren sett det som en god vana att skydda de flesta av mina objektiv med filter av hög kvalitet.