petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Är det viktigt vad Canon säger eller inte??
Rent bonnförnuft säger, använder du en kamera i olika svåra miljöer så är ett filter oomtvistligt bra och skyddande .
För mig är det viktigt att förstå detta rent logiskt. Jag vill veta på vilket sätt en skruva-på-lins skulle kunna bidra till vädertätning.
Jag förstår förnuftsmässigt att den möjligen kan utgöra ett beröringsskydd för frontlinsen, men aldrig kan jag förstå att den skulle kunna förhinra att fukt eller damm kommer in på insidan av konstruktionen (förutom i det tidigare besrkivna fallet med rörlig fronlins).
Därför är det viktigt för mig vad Canon säger i frågan, eftersom Canon har konstruerat objektiven som just nu förekommer i tråden.
I övrigt finns det två olika svar på ursprungsfrågan. Det finns två stora läger här på forumet. Båda lägren och alla kommentarer bygger på egen uppfattning (och erfarnehet), eller referens i tredje-fjärde led. Det finns tydligen ingen fakta. Bara tyckande. Jag försöker litegrann att hitta fakta i målet genom att söka efter info från källan.
Din uppfattning är att en lins är ett bra skydd och att dess eventuellt försämrande effekt inte spelar någon roll.
Andra menar att skyddet är lika med noll, och eftersom bildkvaliteten påverkas katastrofalt så kan man absolut inte använda skyddslins
Någon tredje hävdar att skyddslinsen faktiskt till och med är ett större hot än skydd mot frontlinsen, och att alla användning av skyddslinser därmed är rent förkastligt.
Petter ...