Enligt min mening, har man inte UV-filter på objektivet för att filtrera bort UV-ljus, ej heller för att skydda frontlinsen. Det är därför t.ex likgiltigt hur ett filter presterar i ett UV-test.
Man har ett UV-filter för att skydda antireflexbehandlingen på frontlinsen. Denna tar annars stryk av smuts och stänk och vid avtorkning och rengöring.
Det som är viktigt för ett UV-filter (för detta användningsområdet) är att det själv är antireflexbehandlat på båda sidor, samt att det - glaset - är så absolut precis jämntjockt som överhuvud är möjligt, och ytorna planslipade och blankpolerade. Det här kravet på jämntjockhet är särskilt viktigt för telezoomar och teleobjektiv.
Sen över 30 år använder jag nästan inget annat än B&W. B&W har under denna tiden blivit påtagligt bättre. Tar jag och håller i ett gammalt filter och ett modernt, så ser man att det gamla är ett UV-filter, medan det moderna ser ut som om man håller i en tom metallring.
B&W är dyra, men efter vad jag förstår, så är andra filter som är lika bra ännu dyrare.
Att bildkvaliten skulle, på nåt generellt sätt, bli förnimbart sämre med filter, som ofta påstås, har jag aldrig kunnat konstatera. Däremot så får man i direkt motljus, lite mer ströljus och flare in i objektivet, om frontlinsen på objektivet är ordentligt mindre än filtergängan, vilket ju är fallet för vidvinkligare objektiv. Men saken är den att i motljusfallet så får man ju lensflare ändå. Och botemedlet är detsamma: Skugga objektivfronten från solen eller ljuskällan med något. Varför inte handen? Eller be nån annan att hålla upp handen och lägga en skugga på objektivet.
De fenomen som beskrivs här, många små ljusreflexer, kan jag inte se nån förklaringsmodell för som något som är orsakat av just filtret? Det låter lite mystiskt, som om det skulle vara nån sorts dubbelbild. Men varifrån skulle då den andra bilden av ljusen brytas ifrån, eller reflekteras ifrån?
Från frontlinsen kanske? Men isåfall brister det nog lite i antireflexbehandling, både på frontlins o filter.