ANNONS
Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Bilddiskussioner vs kritik

Stuga skrev:
Men, som sagt, bilddiskussionspoolen kanske är lösningen...

Diskussionspoolen har dock den begränsningen att den förutsätter att fotografen lägger sin bild i poolen.

Frågan man måste ställa sig är om det är just de bilder som enskilda fotografer vill ha omdiskuterade är de bilder som betraktarna vill diskutera?

Hur vore det om vem som helst kunde placera en bild i en diskussionepool tillsammans med en inledande frågeställning eller ett påstående om bilden. Givetvis skulle fotografen automatiskt meddelas om vad som har skett.

Öppet för diskussioner

Tycker att alla bilder borde vara öppna för diskussioner och att diskussioner om publicerade bilder borde uppmuntras, kanske med ett system där man kan få e-post eller meddelande på sin sida när någon svarat på en kommentar, eller när ny kommentar inkommit.

Re: Öppet för diskussioner

Stuga skrev:
Tycker att alla bilder borde vara öppna för diskussioner och att diskussioner om publicerade bilder borde uppmuntras, kanske med ett system där man kan få e-post eller meddelande på sin sida när någon svarat på en kommentar, eller när ny kommentar inkommit.

Jag håller med. Ett system där man enkelt kan se om man fått ett svar på given kommentara är mycket viktigt för att det ska bli diskussioner om bilder.

Jag försöker idag ge kritisk kommentarer men jag har inte tid eller ork att leta upp kommenarer i efterhand för att se om dom eventuellt är besvarade. Därför stannar ofta en möjlig diskussion innan den egentligen har startat.

Varför inte lägga in samma funktion vid kommentering som finns i forumen. Det jag främst syftar på är "svar med citat"-funktionen. Besvarade kommentarer borde sedan visas på din egen sida i form av t.ex länkar så man smidigt kan föjla upp svaret.

Funktioner av den här typen tror jag inte bara bidrar till en ökad viljan att kommentera, utan också en ökad vilja att skriva kommentarer som är mer kritiserande och analyserande.

Om nån kommenterar min bild så blir jag nyfiken på vem han är och vilken bakgrund han har. Detta är ju bla. en nyfikenhet på hur man ska kunna utvinna mer ur personens kritik.

Om jag får kritik på en "naturbild" av en person som har fotat många, vad jag tycker, mycket bra naturbilder så tar jag ju åt mig kritiken mer eftersom han kanske har gått längre i en riktning som jag vill gå.

Eftersom det finns nästan lika många åsikter om hur en bild ska vara som fotografer så är det viktigt med information om vem som kommenterar, vissa fotografer vill man kanske härma/närma sig, andra fotografer vill man det inte.

Som med alla recesenter, nån lär ha sagt: "jag tycker precis som X, fast precis tvärtom".

Att det finns en elit som tycker på ett visst sätt är trevligt för dem, men vem man vill närma/härma är en sak som jag tycker att var och en ska ha möjlighet att välja, därav kan anonymitet ibland vara dåligt.

... saknar i kommenterandet på FS är ... och respons från fotografen, skriver Tomas A.

Inläggen därefter behandlar samma sak, jag håller helt med. Att man blir nyfiken på personen som gett konstruktiv kritik håller jag också med om.

Någon eller några här på FS är exemplariska där, att svara på kommentarer de fått. Har själv varit sämre under min första FS-tid, har bättrat mig. Men får jag en konstruktiv kritik brukar jag försöka ta till mig denna och svara inom ett par dagar. Försöker prova tipsen eller förklara att jag ev. gått igenom alla alternativ.

Att alla vill ha fler kommentarer, men att vi sedan inte reagerar positivt på detta och berättar om vår reaktion är ju märkligt. Får man en konstruktiv kritik, kan man ju alltid fortsätta diskussionen runt just denna bild i ev gästbok eller e-post. Men då missar ju andra att ta del av och ev lära sig av ev. förbättring av en bild.
Men, men de andra som kommenterar efter den ev. lärorika kommentaren, kan ju också ta in den och ha sina egna synpunkter även om fotografen själv ännu inte svarat.
/Ulla

Senast ändrad:
Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs.

Arleklint skrev:
Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs.

Visdomsord jag skriver under till 100% på...

Arleklint skrev:

Det håller jag också med om. Likaså är det bra att många medlemmar kommenterar bilder.

Men låt oss inte slänga ut barnet med badvattnet. Om diskusionen kring kritik förs på ett konstruktivt sätt bla. genom att uppehålla sig vid saken och inte vid enskilda individers brister tror jag att detta kan göra oss till bättre bildkritiker.

mvh

Johnnie

Arleklint skrev:

Instämmer till fullo, Jag hade definitivt inte kunnat sagt det bättre själv.

Arleklint skrev:

Kloka ord, Janne.

Jag är långt ifrån proffs, varken på att kommentera eller att fotografera. Men när det gäller kommenterandet tycker jag själv att jag har lärt mig att se saker i bilder som jag inte såg förut, det får mig också att reflektera över hur jag själv skulle vilja ta bilden o.s.v. Jag har en lång väg kvar, många av mina kommentarer är kanske inte hundraprocentiga. Men man måste våga för att lära!

Arleklint skrev:

Ja det är definitivt ett misslyckande om en tråd av det här slaget får den konsekvensen...

Men Jag sticker ut hakan med ett påstående om att det nog aldrig varit syftet med vare sig denna tråd eller liknande trådar... syftet har nog bara varit att rikta uppmärksamheten på kvalisorten på kommentarer osv... sedan att vissa inlägg ballat ur... ja det är bara att beklaga (i en liknande tråd)

Alla står vi ju inför olika val i livet... å är det nu så att en eller flera individer (fotografer)
fattat eller kommer fatta beslut om att ta ner sina bilder på FS... å allt detta på grundval av ett ev, striktare regelverk kring 'bildkritik'... ja då är Jag den förste att beklaga...
Diskussions-klimatet måste väl ha så pass mycket rymd i sig att man Alltid kan ta en diskussion... man behöver ju inte alltid vara av överens... eller hur...

Denna community är i allra högsta grad ett frodigt levande väsen å ska också så förbli naturligtvis... men det behöver ju inte innebära att man alltid gillar tanken vid att det ska få växa vilt... å här kommer det här med kvalisorten å ett tydligare regelverk in...
Jag tycker att denna tråd å liknande diskussions-trådar är otroligt viktiga för FS...
inte bara teknik-runkeri-trådarna (ursäkta ordvalet)

Ett utvecklande av bildseendet kräver ju många ggr att man tar sig tid med bilden å ger sig hän även i kommenterandet... så egentligen kan man väl säga enkelt uttryckt, att detta hela tiden bara varit fråga om en Bilddiskussion... inget annat...

Avslutningsvis: Behöver undertecknad utveckla sitt bildseende å sitt kommenterande..? Japp... hela tiden... å för att göra detta så är det en förutsättning att stanna kvar på FS... men andra gör tyvärr andra val...

Mvh...

Jag har följt denna (och den urspårade föregående tråden) ett tag och jag är glad att idéerna om att begränsa kommenterandet har stått tillbaka för mer konstruktiva idéer att istället utveckla dem. Jag har aldrig störts av "wow"-kommentarerna (jag skulle själv gärna ha fått ett par) utan kanske på min höjd mer ha blivit förvånad över den respons vissa foton har fått. Ibland har denna förvåning dock lett till att jag har studerat bilden mer noga för att fundera över om det finns kvalitéer jag missar p.g.a mina egna fördomar.

Däremot så inser jag också vikten av att generellt förbättra kvalitén på kommentarer just för att detta ska bli ett community där vi faktiskt "utvecklar varandra". Jag är helt övertygad om att detta inte uppnås genom att lägga diverse regler och begränsningar på kommenterandet då det (som de flesta regler och begränsningar) hämmar kreativitet och utveckling. För man ska inte glömma att det inte bara är själva bildskapandet som vi nybörjare kan öva upp här utan även bildseendet.

Av praktisk erfarenhet kan jag säga att mentorsskapet fungerar mycket bra. Mina bilder har aldrig, generellt, lyckats väcka någon större uppmärksamhet, åtminstone inte bland den stora mängden bilder här (där jag själv tycker att merparten är bättre än mina). Ett tag hade jag en djupare svacka och kände lite för att lägga ner fotandet då jag tyckte att jag bara stod och stampade och kände mig isolerad som på en öde ö. Att då ha en person som ändock tar sig tid att studera vad man skapar och kommer med tips, idéer och inspiration är ovärderligt (tack Kenneth! Jag tror du vet att jag uppskattar det du gör, men jag vill påpeka det här också)! Återkoppling är otroligt viktig för utveckling!

Det kan dock bli en utmaning att försöka formalisera mentorskapet. En gissning är att det kommer finnas fler som vill ha en mentor än det finns personer som kommer kunna agera det. Men i vilket fall så försöker jag mer och mer att förbättra mitt kommenterande. Tidigare, och fortfarande i stor utsträckning, så har jag mest kommenterat bilder som redan på tumnagelnivå sticker ut. Ofta blir då kommentaren inte mycket mer än en hyllning, låt vara att jag ofta försöker nyansera den. Men mer och mer nu tittar jag även på bilder med stor potential men som kanske inte når ända fram (och där jag också tror jag har tips och idéer). Nyckeln till denna utveckling är dock att jag själv sakta men säkert växer i mitt bildseende. En utveckling som hade gått avsevärt långsammare om jag hade hämmats i mitt kommenterande (och om jag inte hade stött på en inspirerande mentor).

[Edit]Upp med handen alla som vill vara min skriftmentor. Du ska vara duktig på att uttrycka dig kort och koncist och inte använda parantesbisatser! :)[/edit]

Senast ändrad:

Stuga skrev:
Det jag saknar i kommenterandet på FS är diskussioner och respons från fotografen. [...] Det jag kan sakna är att få respons på "kvalitetskommentarer" - hur reagerar fotografen på min kritik och mina idéer...
[...]
Jag försöker gå tillbaka till de bilder jag kommenterat med förhoppningen att fotografen skall ha besvarat kritiken, men så är ofta inte fallet...
/Tomas

Mycket bra uttryckt! Återkoppling på återkopplingen är också nyttig. Jag är själv lite dålig på att meddela min reaktion på den kritik jag får. Tyvärr hinner jag inte alltid ge tillräckligt med tid till Fotosidan och när det har gått en längre tid så känns det dessutom lite meningslöst att kommentera kritiken. En funktion som bevakar givna kommentarer skulle underlätta!

Och en person som gav mig en mycket givande kommentar i början av min tid här på FS kommer få ett uppskattade mejl snart...

Vikten av konstruktiva kommentarer

Ibland, när respons från den kommenterade fotografen uteblir, funderar jag på värdet av att kommentera bilder. Självklart har ju själva kommenterandet ett syfte för mig även om respons uteblir, eftersom jag, innan jag kommenterar, tänker till och sätter mina tankar om en bild på pränt, eller funderar kring varför jag inte gillar en bild och kanske formulerar hur jag skulle tänkt (och kanske försökt göra) i en liknande situation. Ibland blir man ju bara så glad och lycklig av en bild att man bara måste brista ut i en glädjekommentar och höja fotografen till skyarna... Och det måste ju alltid vara okej det med. Då är det ju inte så intressant med respons på kommentaren heller, även om ett tack ju är trvligt!

Men jag (utan att säga att jag är bra på det för jag skulle gärna lägga mer tid bland bilderna) tycker att konstruktiva bilddiskussioner sällan uppstår. Eller snarare, jag förvånas över att fotografer lägger upp bilder som får konstruktiv kritik utan att man ger någon respons tillbaka. Jag ser det som huvudsyftet med sidan att genom att se och diskutera runt våra bilder så kan vi utvecklas och finna nya vägar.
(sen finns det ju en hel massa andra fantastiska saker som pågår på sidan med vilda diskussioner osv, men tiden räcker sällan till att ta del av de kloka och korkade saker som pågår här....)

Re: Vikten av konstruktiva kommentarer

Stuga skrev:
Ibland, när respons från den kommenterade fotografen uteblir, funderar jag på värdet av att kommentera bilder. Självklart har ju själva kommenterandet ett syfte för mig även om respons uteblir, eftersom jag, innan jag kommenterar, tänker till och sätter mina tankar om en bild på pränt, eller funderar kring varför jag inte gillar en bild och kanske formulerar hur jag skulle tänkt (och kanske försökt göra) i en liknande situation. Ibland blir man ju bara så glad och lycklig av en bild att man bara måste brista ut i en glädjekommentar och höja fotografen till skyarna... Och det måste ju alltid vara okej det med. Då är det ju inte så intressant med respons på kommentaren heller, även om ett tack ju är trvligt!

Men jag (utan att säga att jag är bra på det för jag skulle gärna lägga mer tid bland bilderna) tycker att konstruktiva bilddiskussioner sällan uppstår. Eller snarare, jag förvånas över att fotografer lägger upp bilder som får konstruktiv kritik utan att man ger någon respons tillbaka. Jag ser det som huvudsyftet med sidan att genom att se och diskutera runt våra bilder så kan vi utvecklas och finna nya vägar.
(sen finns det ju en hel massa andra fantastiska saker som pågår på sidan med vilda diskussioner osv, men tiden räcker sällan till att ta del av de kloka och korkade saker som pågår här....)

En annan sak som jag tycker är positiv med responsen är att fotografen visar att han/hon faktiskt intresserar sig för hur bilden mottagits och därmed visar att hon/han VILL ha kritik.
Fast det var kanske det du menade och som jag inte fattade...;)

Re: Re: Bilddiskussioner vs kritik

StefanN skrev:

Däremot så inser jag också vikten av att generellt förbättra kvalitén på kommentarer just för att detta ska bli ett community där vi faktiskt "utvecklar varandra". Jag är helt övertygad om att detta inte uppnås genom att lägga diverse regler och begränsningar på kommenterandet då det (som de flesta regler och begränsningar) hämmar kreativitet och utveckling. För man ska inte glömma att det inte bara är själva bildskapandet som vi nybörjare kan öva upp här utan även bildseendet.

Som Jag skrivit i ett tidigare inlägg så skulle ju idealet (i den bästa av världar) naturligtvis vara att slippa ett striktare regelverk... men tyvärr så är å förblir det nog en utopi...
Förflackningen som många ggr ett ryggdunkeri- kommenterade för med sig, kanske gör att man helt enkelt seriöst ska fundera kring en ren kompis-pool... dvs, en pool där man kan skriva kommentarer av typen Wow å andra glädje-superlativer... ja helt fritt från djupare analyser... det vore väl en lösning!!?
Men 'Bildkritikpoolen tycker jag ska innehålla lite mer än bara ett Wow osv...

Ps! Mentorskap gillas...

Mvh...

Den här märkliga och obefintligt grundade kritiken av "kompiskommenterande" måste upphöra nu. Om man har ett problem med hur andra medlemmar kommenterar varandra så har man bara ett alternativ: acceptera och som Janne skrev, sätta föredömliga exempel i sitt eget kommenterande. Den här totalt irrelvanta kritiken dyker då och då upp i olika trådar. Det märkliga är att när man tittar på de främsta kritikernas egna kommentarsloggar så finner man: få kommentarer spridda över långa tidsperioder som till 80% är "Wow-kommentarer" bara med lite fler ord och spridda över ett litet antal medlemmar. Med en sådan historik finner jag det anmärkningsvärt att man vill sticka ut hakan överhuvudtaget.

Kvaliteten på kommentarerna på Fotosidan börjar och slutar hos den enskilde medlemmen - inga regler kommer någonsin att ändra på det.

Att kritisera enskilda medlemmar som hjälper och sprider glädje till nybörjare när man själv inte ens bemödar sig med att kommentera dessa nybörjares bilder, finner jag smaklöst och på gränsen till förräderi mot hela idén med Fotosidan. Det är nämligen den situation jag befann mig i för ett år sedan när gnällspikarna klickade sig in på mina bilder och surfade vidare utan ett ord medan "kompiskommenterarna" åtminstone gav mig uppmuntrande ord när jag behövde det.

Gissa vilket som gav mig en kick att fortsätta och förbättra mig...

Hm, nu kan det ju faktiskt vara så att i ett ”
kompiskommenterande” KAN finnas mer konstruktivt och mer uppriktigt i en kommentar, man kanske bara kryddar det med lite extra humor eftersom man lärt sig varandras ordval. Man kan alltså med värme ge både ris och ros. Ironi bör inte användas utan kan missuppfattas enligt FS, men
som sagt vet man lite mer var man har varandra så kan även det fungera.

Etablerade och ”
duktiga” fotografer är i regel vana att bli kommenterade, troligen positivt. Nu kan det ju vara så att en tekniskt mycket vacker bild av en mycket kunnig fotograf inte nödvändigtvis behöver vara intressantare än den mindre skickliges. Den mindre skicklige kan ju ha nyfiknare ögon, eftersom han är i början av sitt
upptäckande och hans passion kanske känns fräschare. Han kanske är öppnare för många olika sorts motiv också.

De duktiga får ju som sagt mängder av kommentarer. (Jag talar inte om de som själva är
bra på att kommentera, självklart får de mer kommentarer. De kan ju dessutom vara mycket skickliga.)
Man kanske själv lägger ut en bild som
man tycker att man lyckats med, som intressant bild och kanske förväntar sig några fler kommentarer än vanligt. Men man kanske får ett par. Man blir besviken förstås, men att då stå fast vid sin egen känsla att bilden verkligen fortfarande har ett värde, det är inte helt lätt. Men det får man , MÅSTE man kämpa med och preparera sig inför kontinuerligt. Det är ens egen lycka det gäller i första hand. Lätt att en ovan fotograf glömmer detta och helt tappar lusten.
Hur värdefullt är inte då den enklaste kommentar? Det borde alla förstå!

Om en mycket bra bild får som första…en helt uttömmande kommentar som säger allt,
Skall då alla övriga som kikar in strunta i att kommentera? Alltså ca 100 st kikar in
och personen får 1 kommentar för att den vara 100% perfekt. Märkligt!! Det är ju inte
bilden som vi talar till även om den är tilltalande, utan det är personen – fotografen
som är inblandad och villkunna gå vidare…i sin ev. passion.

Jag upprepar mig här:
Detta att en ytterligare kommentar inte tillför en bild något, så tror jag många tänker. Det är synd. Vad tillför det...jo att fotografen själv blir gladare, starkare i sitt fotograferande, får mer självförtroende. Denna utveckling (som tråden verkar gälla) kan ju leda till att personen börjar så smått på frilansbasis och sedan till en yrkesroll. Allt kan ju hända om man får bra feedback på sina bilder. Där kanske mentorskapet gör ordentlig nytta.
Men det är ju också att många tittare tycker till om än så lite. Vi måste påminna oss om att vi har att göra med fotografer från ca 13 års ålder.
------------
Skärpning! Kommentera mera, det är underbart både för givare och mottagare.
/Ulla

Efter att ha läst genom och begrundat mångas åsikter så kommer jag fram till att alla har rätt:)
Jag anser verkligen det, folk är olika och är i olika faser i livet, problemet är ju att här på FS beblandar sig så olika personer med varandra och det är inte alltid tycke uppstår.

Strukturen som vi har idag med en nybörjarpool är bra, där kan man sikta på mer "wow" om man upplever att bilden är bra men inte kan uttrycka sig bättre.

Man skulle ju kunna tänka sig skriva i sin bildtext att man inte vill ha "wow" kommentarer, men jag tror många "woware" inte läser bildtexten(fördom, men är bilden "wow" så kanske man skriver det innan man läser text).

Det jag vill ha sagt är att innan du lägger fram ett förslag tänk på att det finns människor som tycker precis tvärtom vad du tycker, tänk på hur deras behov OCKSÅ ska bli uppfyllda här på FS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar