Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, Björn, nu höll jag på att snygga till min text, men...du hann hoppa in före,
nu blev den bara halvsnygg, får vara helt okej! ;-) /Ulla

bEPH skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig skriva i sin bildtext att man inte vill ha "wow" kommentarer, men jag tror många "woware" inte läser bildtexten(fördom, men är bilden "wow" så kanske man skriver det innan man läser text).

Eller så kan man införa funktionen att fotografen själv kan radera bildkommentarer - en funktion som jag tycker borde vara lika självklar för bildkommentarer som den är i gästboken.

bEPH skrev:
Efter att ha läst genom och begrundat mångas åsikter så kommer jag fram till att alla har rätt:)
Jag anser verkligen det, folk är olika och är i olika faser i livet, problemet är ju att här på FS beblandar sig så olika personer med varandra och det är inte alltid tycke uppstår.

Strukturen som vi har idag med en nybörjarpool är bra, där kan man sikta på mer "wow" om man upplever att bilden är bra men inte kan uttrycka sig bättre.

Man skulle ju kunna tänka sig skriva i sin bildtext att man inte vill ha "wow" kommentarer, men jag tror många "woware" inte läser bildtexten(fördom, men är bilden "wow" så kanske man skriver det innan man läser text).

Det jag vill ha sagt är att innan du lägger fram ett förslag tänk på att det finns människor som tycker precis tvärtom vad du tycker, tänk på hur deras behov OCKSÅ ska bli uppfyllda här på FS.

Om man, som du säger, skulle kräva "bättre" kommentarer i bildkritikpoolen än i nybörjarpoolen blir problemet att nybörjaren inte vågar skriva i bildkritikpoolen. Det vore olyckligt och skulle begränsa nybörjarens möjlighet att utvecklas.

Mattsen skrev:
Eller så kan man införa funktionen att fotografen själv kan radera bildkommentarer - en funktion som jag tycker borde vara lika självklar för bildkommentarer som den är i gästboken.

Risken med det är att fotosidan tillslut bara består av lovord.

Mattsen skrev:

Jag förstår hur du tänker Mats, men jag är kluven till det.

Vi kommer aldrig att kommentera alla bilder vi tittar på, det kan vi nog vara överens om. Däremot gör jag ofta så att jag öppnar bilder, tittar på dem och läser kommentarerna. Detta utvecklar mig också, både vad avser bildseendet och kommenterandet. Kan vi då själva rensa bort icke-önskade kommentarer går en del av detta lärande förlorat tycker jag.

Arne S skrev:
Däremot gör jag ofta så att jag öppnar bilder, tittar på dem och läser kommentarerna. Detta utvecklar mig också, både vad avser bildseendet och kommenterandet. Kan vi då själva rensa bort icke-önskade kommentarer går en del av detta lärande förlorat tycker jag.

Jo men hur mkt utvecklas du av WOW-kommentarerna?
Det var hu dom jag menade, eftersom ju det ät tydligt att vissa fotografer anser dom icke önskvärda.

Kommentarer har som jag ser det fler syften. Dom är inte bara till för fotografen. Dom är även till för den som skriver och dom som läser under bilden.

En wow-kommentar kan t.ex vara utvecklande för den som skriver och övar i att skilja ut de bilder han/hon gillar från andra. Den kan också vara givande för den som läser kommentarerna.

Jag uppskattar alla typer av kommentarer under mina bilder. En "wow" eller "usch" kommentar säger mig om bilden funkade eller inte.

Arleklint skrev:
Kommentarer har som jag ser det fler syften. Dom är inte bara till för fotografen. Dom är även till för den som skriver och dom som läser under bilden.

En wow-kommentar kan t.ex vara utvecklande för den som skriver och övar i att skilja ut de bilder han/hon gillar från andra. Den kan också vara givande för den som läser kommentarerna.

Jag uppskattar alla typer av kommentarer under mina bilder. En "wow" eller "usch" kommentar säger mig om bilden funkade eller inte.

Visst, jag håller med dig helt o hållet. Men vissa vill ju vad jag har föstått inte ha denna typen av kommentarer.

Arleklint skrev:
Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs.

Substansen i mitt ursprungsinlägg är att jag noterat att systematiken i att leverera kortkommentarer med nästan uteslutande lovord har ökat ordentligt. Nyckelordet är här "systematik" - inte att korta berömmande kommentarer förekommer. Också jag tror att kortkommentarer har ett berättigande och en funktion.

Arleklint skrev:
Risken med det är att fotosidan tillslut bara består av lovord.

Vilket också blir resultatet om kortkommenterandet etableras som standard och något eftersträvansvärt.

/Johan

Det finns ett par personer på FS som inte gillade vissa kommentarer på sina bilder och har avpublicerat dom albumen.

Hur ser ni andra på sådana reaktioner på kommentarer?

Arleklint skrev:
Om man, som du säger, skulle kräva "bättre" kommentarer i bildkritikpoolen än i nybörjarpoolen blir problemet att nybörjaren inte vågar skriva i bildkritikpoolen. Det vore olyckligt och skulle begränsa nybörjarens möjlighet att utvecklas.
Jag hade inte tänkt på det så och tänker inte så fortfarande:)

Bara så att jag förstår dig rätt:
Du menar att om man inte får skriva bara "wow" i bildkritikpoolen utan bara i nybörjarpoolen så är det hämmande för deras utveckling?

hansen2 skrev:
Substansen i mitt ursprungsinlägg är att jag noterat att systematiken i att leverera kortkommentarer med nästan uteslutande lovord har ökat ordentligt. Nyckelordet är här "systematik" - inte att korta berömmande kommentarer förekommer. Också jag tror att kortkommentarer har ett berättigande och en funktion.

Inte någon trend jag känner igen, däremot verkar det som det blir fler och fler bilder som, trots relativt många tittare, inte har en enda kommentar. Jag tror trådar som denna kommer att ge fler sådana bilder.

Varför lägger man upp en bild för kommentering om man inte kan/vill acceptera alla typer av kommentarer som folk kan tänkas ge?

När jag väl har klickat mig in på en bild ger jag alltid en kommentar, om än så ringa som "vacker komposition". För jag vet själv att mina egna bilder som inte har en enda kommentar kan jag inte dra någon som helst slutsats om, men dom som åtminstone har någon form av kommentar kan i alla fall ge mig en liten ledtråd.

Mattsen skrev:
Jo men hur mkt utvecklas du av WOW-kommentarerna?
Det var hu dom jag menade, eftersom ju det ät tydligt att vissa fotografer anser dom icke önskvärda.

Jag kan på ett sätt se en viss utveckling i det på det sätt Janne beskriver. Kommentarens funktion att visa uppskattning är ju inte att förglömma.

Jag kommenterar också ditt svar till Janne:

"Visst, jag håller med dig helt o hållet. Men vissa vill ju vad jag har föstått inte ha denna typen av kommentarer."

Det är nog så att vissa inte vill ha sådana kommentarer. Men vi kan aldrig få ett regelverk som tillfredställer alla i alla situationer (det tror jag inte att du eller någon annan menar heller). Därför kräver det en viss insats av mig som medlem om jag inte är nöjd. Hade jag fått en kommentar som jag ogillar eller inte förstår, ja då hade jag skickat ett mail till vederbörande och bett om en förklaring eller talat om att jag inte gillade kommentaren, även motiverat varför. Inte ilsket eller nedvärderande utan på ett sätt så att vi båda har nytta av det i framtiden.

jkene skrev:
Det märkliga är att när man tittar på de främsta kritikernas egna kommentarsloggar så finner man: få kommentarer spridda över långa tidsperioder som till 80% är "Wow-kommentarer" bara med lite fler ord och spridda över ett litet antal medlemmar. Med en sådan historik finner jag det anmärkningsvärt att man vill sticka ut hakan överhuvudtaget.

Ja men det va då i själva *H*... =) Jag upprepar därför igen... 'Är själv inte perfekt å behöver definitivt utveckla mitt eget kommenterande...'
dvs, Jag har Alltid tagit med mig själv i min önskan om förbättringar osv...

Mvh... obs... =)

Senast ändrad:
jkene skrev:
Inte någon trend jag känner igen, däremot verkar det som det blir fler och fler bilder som, trots relativt många tittare, inte har en enda kommentar. Jag tror trådar som denna kommer att ge fler sådana bilder.

Tittar man på statistiken en månad tillbaka så har antalet kommentarer minskat något, kanske en tillfällighet, kanske inte.
Tror också att såna här trådar bara hämmar lusten att kommentera.

Själv är jag nöjd om nån skriver "wow" på min bild, då har ju nån tyckt nåt i allafall, tystnaden är värre.

En pool för djupgående kritik kanske vore nåt eller att det finns en ruta där fotografen kryssar i att man vill ha "konstruktiv" kritik.
Tror det är lättare än att ändra beteende på 20000 medlemar eller vad det nu är som inte är tillräckligt "konstruktiva"

EvaJ skrev:
Jag tycker att det här är en storm i ett vattenglas.

Att införa en massa regler för hur eller när det är tillåtet att kommentera en bild kommer att leda till att många fler än idag avstår från att kommentera överhuvudtaget, det är min övertygelse. Vi är trots allt här för att vi tycker om fotografi och bilder och inte för att lära oss bli experter på att formulera kommentarer.

Själv är jag nybörjare och kan därför många gånger inte vare sig ge tekniska råd eller ens formulera riktigt varför jag tycker om en bild. Det jag vet ganska säkert är om jag faktiskt gör det, eller inte. Räcker inte det, till att börja med?

Det är en aning absurt att diskussionen handlar om att kommentarerna är för många fast fel, när det finns bild efter bild som inte får en enda - vare sig ett hjärtligt WOW! eller en mer konstruktiv kommentar. För min del medför det att jag drar mig för att ens tala om att jag tycker om en bild, trots att jag vet att mycket av bildtyckande är helt subjektivt och mina kommentarer därför faktiskt är, eller borde vara, lika relevanta som någon annans.

Håller med dig där Eva, det finns dom som inte alls får mkt komentarer på sina bilder och jag är en av dom och man tänker ju till. vad är det för fel ? vad GÖR jag för fel. jag vill ju inte bara ha ryggdunkar komentarer utan även det jag kan göra bättre. va så glad när jag hitta denna sidan men måste säga att det inte känns så kul just nu.. är det bara dom mest som är mest poppis här som får en kom eller ??uräkta mig , men jag Tycker nästan det verkar så .sen Finns det dom som är lite väl petiga tycker jag å man kan tro att dom nästan letar fel i en bild

svar i forum har jag fått så inge fel i det =),
detta va mina tankar kring det hela

/yvonne

EvaJ skrev:
Jag tycker att det här är en storm i ett vattenglas.

Att införa en massa regler för hur eller när det är tillåtet att kommentera en bild kommer att leda till att många fler än idag avstår från att kommentera överhuvudtaget, det är min övertygelse. Vi är trots allt här för att vi tycker om fotografi och bilder och inte för att lära oss bli experter på att formulera kommentarer.

Själv är jag nybörjare och kan därför många gånger inte vare sig ge tekniska råd eller ens formulera riktigt varför jag tycker om en bild. Det jag vet ganska säkert är om jag faktiskt gör det, eller inte. Räcker inte det, till att börja med?

Det är en aning absurt att diskussionen handlar om att kommentarerna är för många fast fel, när det finns bild efter bild som inte får en enda - vare sig ett hjärtligt WOW! eller en mer konstruktiv kommentar. För min del medför det att jag drar mig för att ens tala om att jag tycker om en bild, trots att jag vet att mycket av bildtyckande är helt subjektivt och mina kommentarer därför faktiskt är, eller borde vara, lika relevanta som någon annans.

Håller med dig där Eva, det finns dom som inte alls får mkt komentarer på sina bilder och jag är en av dom och man tänker ju till. vad är det för fel ? vad GÖR jag för fel. jag vill ju inte bara ha ryggdunkar komentarer utan även det jag kan göra bättre. va så glad när jag hitta denna sidan men måste säga att det inte känns så kul just nu.. är det bara dom mest som är mest poppis här som får en kom eller ??uräkta mig , men jag Tycker nästan det verkar så .sen Finns det dom som är lite väl petiga tycker jag å man kan tro att dom nästan letar fel i en bild

svar i forum har jag fått så inge fel i det =),
detta va mina tankar kring det hela

/yvonne

Mattsen skrev:
Visst, jag håller med dig helt o hållet. Men vissa vill ju vad jag har föstått inte ha denna typen av kommentarer.

De kan man inte välja bort. De ingår i fs koncept att stödja inte bara vissa, utan alla fotografer på alla nivåer

Fotografen äger inte vad som skrivs under bilden.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Jag hade inte tänkt på det så och tänker inte så fortfarande:)

Bara så att jag förstår dig rätt:
Du menar att om man inte får skriva bara "wow" i bildkritikpoolen utan bara i nybörjarpoolen så är det hämmande för deras utveckling?

Ja, så menar jag! Jag menar att alla medlemmar, även de som ännu inte kan formulera varför man gillar en bild, skall ha rätt att kommentera

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar