Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.


Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs."


Först ett Stort Grattis till din Sonja Janne... hoppas att ni får det trevligt ikväll...

Det känns som om jag läst detta tidigare i tråden...

Att duktiga fotografer skulle lämna FS håller jag för orealistiskt... varför skulle en diskussion av det här slaget få den konsekvensen..?


Mvh...
 
oops!!!!...
Fyllebultar som inte menar det de skriver kan jag ju vara utan, men det tror jag i och för sig att alla förstår=)

MVH Romana

Ja men hallå.... detta var menat som ett skämt som besvarar att skämtsamt inlägg!
Vadå What? hoppas du kan ta skämtet, i annat fall ber jag om ursäkt. Jag vill inte på ngt sätt göra mig lustig eller ngt liknande.

///Romana
 
Romana, skämt på webben är svåra och om man ger sig på dem kan det vara till stor hjälp att förtydliga det med en leende gubbe eller dylikt. Speciellt i en diskussion som den här. Jag uppfattade det faktiskt också som att du pekade ut någon speciell.
 
Gunnlaug skrev:
Först ett Stort Grattis till din Sonja Janne... hoppas att ni får det trevligt ikväll...

Det känns som om jag läst detta tidigare i tråden...

Att duktiga fotografer skulle lämna FS håller jag för orealistiskt... varför skulle en diskussion av det här slaget få den konsekvensen..?

Förmodligen för att diskussioner i liknande ämnen fått fotografer att avpublicera sina bilder.

Skriftliga diskussioner fungerar inte helt bra, och övertolkas ofta. Många tycker egentligen likadant, men formulerar det olika.
 
AFE skrev:
Förmodligen för att en diskussion i samma ämne, och andra diskussioner i liknande ämnen, fått fotografer att avpublicera sina bilder.

Skriftliga diskussioner fungerar inte helt bra, och övertolkas ofta. Många tycker egentligen likadant, men formulerar det olika.

Huvet på spiken Anders... det var just därför jag skämtade till det med att enighet skulle råda i en krogmiljö...
Men vid närmare eftertanke så ska man nog låta spriten stå för en nyanserad diskussion... ;)
Men nog har du rätt i att det övertolkas alltid... =)
 
"Alles okej Romana... för ni dricker väl Riesling eller hur... ;)"

Nae, jag dricker "killevara" förbannat gott!
Jag vill verkligen förtydlaga att jag absolut inte riktade ngt mot ngn!!!!

Ett skämt riktat mot ett skämt så som jag uppfattade det!

///Romana
 
romhav skrev:

Nae, jag dricker "killevara" förbannat gott!
Jag vill verkligen förtydlaga att jag absolut inte riktade ngt mot ngn!!!!

Ett skämt riktat mot ett skämt så som jag uppfattade det!

///Romana
Som sagt... 'Alles okej' Romana...


Skål... =)
 
Arleklint skrev:
Min kärna är det jag skrev:

"Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs."

Ställ inte krav på de som kommenterar. De driver sin utveckling. Låt de som läser under din bild ta in det i sin utveckling, Bildkommentarerna tillhör inte fotografen. Ingen kan ställa krav på kommentarerna.


Intressant att läsa det du skriver här och så det som står på din profilsida.
 
Men Janne... du har ju i många trådar varit drivande å försökt peka på vikten av att utvecklas i sitt fotograferande/bildseende...

Du skriver bla, i en annan tråd följande...
Citat: ' De som nördar i teknik framför att 'diskutera' och 'kommentera' bilder har nog satt sin prioritering och sitt intresse...s/citat

Vidare skriver Du att... citat: 'Kunnande, eftertanke & träning är viktigt' s/citat

Liknande inlägg från dig finns det en uppsjö av... så jag förstår egentligen inte riktigt dina invändningar mot trådstartarens å andra inlägg..?
Bilden är väl ändå det (om jag har förstått dig rätt) som ska stå i centrum här på FS å därmed förtjäna lite tid å eftertanke... eller..?

Avslutningsvis ett förtydligande... (ej riktat till Janne) eller om man så vill... sammanfattning

Självklart så ska det få finnas utrymme för glädje-yttringar av typen Wow, genialt, du e'bara bäst osv... men inflationen (systematik) av den samma är väl inget önskvärt... det måste ju i ärlighetens namn finnas något i en fotografs bilder som inte alltid är så utsökt genialt hela tiden... men är så fallet... ja då ser jag inget hinder i att att öppna en ren Polare-pool... å detta är å har aldrig varit en ironi, utan helt enkelt en seriös tanke... varför inte egentligen..?


Mvh...



Mvh...
 
Arleklint skrev:
Min kärna är det jag skrev:

"Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs."

Ställ inte krav på de som kommenterar. De driver sin utveckling. Låt de som läser under din bild ta in det i sin utveckling, Bildkommentarerna tillhör inte fotografen. Ingen kan ställa krav på kommentarerna.

I stora delar av ovanstående är vi överens. Men jag har tänkt om i vissa frågor.

Om vi har som målsättning att så många bilder som möjligt skall kommenteras hamnar vi i vad jag vill kalla "mysfacket". Det blir mer av att tillfredsställa ett uppmärksamhetsbehov, som redan borde vara tillfredsställt när andra tittat på bilden. Det känns också orimligt att förvänta sig att alla tittare ska säga vad de tycker (dock ingen fråga du drivit direkt). Det kan bero på en mängd orsaker om min bild inte får några kommentarer. Mer om detta i inlägget som startade tråden.

Och nyanlända medlemmar ska inte känna sig avskräckta av denna debatt. Det är många gånger uppfriskande att få en kommentar, fri från facktermer, av någon med nya fräscha ögon. De flesta av oss kan ju beskriva vad vi känner för en bild och inte sällan är det just en känsla vi vill förmedla.

Slutligen är det glädjande att redaktionen visat intresse för förslag som lämnats i den här tråden. Jag hoppas att åtminstone en del av dem realiseras ganska snart.

/Johan
 
Intressant att nåt hänt...

...sen sist man var medlem!

Men det krävs mer:

För att ladda upp bild BÖR det finnas med kommentar från fotograf vad som åsyftas, vad man vill med bilden, ha kritik på etc.
Och det får inte bli typ . alltså en liten "dot".

Vidare måste forumvärdarna vara hårdare, styra tillbaka ämnet till den debatt/fråga, eller vad det nu är som trådskaparen startat. Ovidkommande inlägg bör slängas i en "öppen slask".

Och man har ju forumvärdar...
Varför inte ha poolvärdar?
Värdar som just kan kolla av att allt går rätt till?

Möjligen är detta, ja, en del av det är det ju..alltså förslag som redan lagts
Men vi borde kanske puffa mer för det.

PS: Frågan om Utställningar ser jag dock aldrig!
Ingen verkar bry sig om dessa fina utställningar.
Otroligt!
Här finns massor att göra med lite gott positivt tänk.
 
Re: Intressant att nåt hänt...

Zappafreak skrev:
Vidare måste forumvärdarna vara hårdare, styra tillbaka ämnet till den debatt/fråga, eller vad det nu är som trådskaparen startat. Ovidkommande inlägg bör slängas i en "öppen slask".
Det finns olika åsikte och olika aspekter på detta. I den här tråden diskuteras det.
 
Galleri FS

Jag tycker att Galleri FS borde komma med en motivering till varför just inte bilden man skickat in inte kom med.
Att istället placera bilden i en bildpool kan vara ett alternativ, men för mig ger det ingenting.
Jag vill ha feedback från de som ser till att publicera bilderna på galleri FS och inte från medlemmar på fotosidan. Visst kan det vara trevligt med positiv och negativ respons från medlemmar men då jag försöker att få mina bilder godkända på galleri FS vill jag hellre få konstruktiv kritik från den källan.

Visst, ni får in mängder av bidrag men det borde ändå kunna lösas så att alla parter bli nöjda istället för att få ett negativt besked utan anledning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.