Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Det finns ett par personer på FS som inte gillade vissa kommentarer på sina bilder och har avpublicerat dom albumen.

Hur ser ni andra på sådana reaktioner på kommentarer?

Jag flyttar omkring och rensar bland mina bilder då och då, men aldrig beroende på kommentarer. Visst händer det säkert att folk avpublicerar bilder p.g.a. kommentarer, och det får man väl göra om man vill det - kanske man försöker ta om bilden på ett "bättre" sätt?

Jag tror som många andra att den mycket diskuterade anonympoolen kan göra mycket för kommenterandet.

Arleklint skrev:
Ja, så menar jag! Jag menar att alla medlemmar, även de som ännu inte kan formulera varför man gillar en bild, skall ha rätt att kommentera

Å vad tycker du om denna typ av kommentarer..? (obs, kommentarerna nedan är inte är saxade från FS...)

19:42 = Kanonfoto!
19:43 = Fin komposition.
19:43 = Wow!!!
19:44 = Underbar bild.
19:46 = Wow... tack för igår...
19:48 = Vackert ljus... =)
19:48 = Genialt som vanligt.
(kaffepaus)
20:03 = Wow!!
20:04 = Gillas!
osv
osv...

*Bildkritik* eller någon annan pool..?
Svara ärligt nu...

Mvh...

Jag skulle gärna ta denna typ av kommentarer på mina bilder. Även om dom inte utvecklar VARFÖR bilden är bra/dålig så vet jag att bilden funkade för kommentatören, och jag vet att den som kommenterar jobbar på att utveckla sitt bildseende.

Arleklint skrev:
Jag skulle gärna ta denna typ av kommentarer på mina bilder. Även om dom inte utvecklar VARFÖR bilden är bra/dålig så vet jag att bilden funkade för kommentatören, och jag vet att den som kommenterar jobbar på att utveckla sitt bildseende.

Förtydligar med ordet *Systematik*

Ja ett Wow eller två gör ju ingen skada... å man får ju verkligen hoppas att den fingerade kommentatören (i exemplet) har en intention om att utveckla kommenterandet i rätt riktning...

Mvh

mohei skrev:
Det finns ett par personer på FS som inte gillade vissa kommentarer på sina bilder och har avpublicerat dom albumen.

Hur ser ni andra på sådana reaktioner på kommentarer?

Jag vet inte att så skett, har aldrig sett någon motivera sin avpublicering av bilder eller album.

Men oavsett det så tycker jag det är ok. Det är mina bilder/album och då behandlar jag dem därefter, dvs som jag vill. På samma sätt som om jag väljer att publicera en bild eller ej.

Gunnlaug skrev:
Å vad tycker du om denna typ av kommentarer..? (obs, kommentarerna nedan är inte är saxade från FS...)

19:42 = Kanonfoto!
19:43 = Fin komposition.
19:43 = Wow!!!
19:44 = Underbar bild.
19:46 = Wow... tack för igår...
19:48 = Vackert ljus... =)
19:48 = Genialt som vanligt.
(kaffepaus)
20:03 = Wow!!
20:04 = Gillas!
osv
osv...

*Bildkritik* eller någon annan pool..?
Svara ärligt nu...

Mvh...

Vi har

a) ett högre och högre inflöde med bilder = många nya bilder att titta på och kommentera.

Följden av detta är att man som tittare

1. får titta på många bilder utan att ge några kommentarer
2. får titta på ett antal bilder och åtminstone ge sin spontana kommentar (som ovan)
3. får titta på få bilder och därmed hinna ge uttömliga kommentarer

b) har också fler och fler medlemmar, många nybörjare eller "vanliga" människor med intentionen att vara bli lite bättre fotograf.

Följden av b) (som vi som fotografer faktiskt ska vara tacksamma över) är att vi får kommentarer av "vanliga" människor som faktiskt är vår målgrupp. Dom flesta av oss fotograferar trots allt för att visa våra alster för icke-fotografer. "Vanliga" människor kan inte analysera en bild på samma sätt som erfarna fotografer. Vi kan inte fövänta oss att dom ska påpeka att bilden är "något överexponerad", "dåligt komponerad" eller "skulle ha tagits i ett annat ljus".

Dom kommentarerna du ger exempel på är nog en kombination av a2 och b, vilket jag tycker är betydligt bättre än a1 (i kombination med vad som helst) som håller på att breda ut sig. Jag tycker personligen att det är närmast oförskämt att klicka in sig på en bild utan att ge någon som helst feedback till fotografen. Ett "tomt" klick är totalt meningslöst för den stackars bildskaparen. Ett "Gillas!" kan i allmänhet ses som en bekräftelse från gemene man.

Sedan är det upp till oss som kan fotografering in och utantill att hjälpa till med a3.

Arne S skrev:
Jag vet inte att så skett, har aldrig sett någon motivera sin avpublicering av bilder eller album.

Men oavsett det så tycker jag det är ok. Det är mina bilder/album och då behandlar jag dem därefter, dvs som jag vill. På samma sätt som om jag väljer att publicera en bild eller ej.

Anledningen till avpubliceringen står på deras profilsidor sedan ett par dagar.

Kommentarer av "wow"-typ tror jag absolut behövs och jag gillar själv att få den typen av kommentarer. Som Janne säger är det en bra indikation på om man som fotograf är på rätt väg. Och dessa kommentarer hjälpte mig mycket i början av mitt fotograferande.

Men det jag saknar är konstruktiv kritik. Och det finns för lite av det på FS. Men det är min högst personliga uppfattning.

Jag har svårt att tro att det finns någon som tycker att det är för mycket av konstruktiv kritik här. Eller har jag fel i det påståendet?

Som nybörjare kan jag förstå att det är svårt att ge konstruktiv kritik. Både pga att det kan vara svårt att formulera sig men också av rädsla för att man ska tycka "fel". Men enligt mig finns det inget tyckande som är fel. Smaken är som baken...

En konstruktiv kommentar behöver inte heller vara så avancerad. Det räcker med "Jag gillar bilden för färgen, ljuset, kompositionen etc etc". Det är på ungefär den nivån jag försöker kommentera och jag ser det som ett steg på vägen till att lära mig skriva riktigt bra kommentarer.

Xi_ skrev:
En konstruktiv kommentar behöver inte heller vara så avancerad. Det räcker med "Jag gillar bilden för färgen, ljuset, kompositionen etc etc". Det är på ungefär den nivån jag försöker kommentera och jag ser det som ett steg på vägen till att lära mig skriva riktigt bra kommentarer.

Fortsätt så Per! En spontan kommentar kan ALDRIG vara fel...

jkene skrev:

Jag tycker personligen att det är närmast oförskämt att klicka in sig på en bild utan att ge någon som helst feedback till fotografen. Ett "tomt" klick är totalt meningslöst för den stackars bildskaparen. Ett "Gillas!" kan i allmänhet ses som en bekräftelse från gemene man.

Först ett förlåt för att jag skalade bort så mycket av ditt inlägg Kenneth... men jag ville koncentrera mig på det du skriver om *oförskämt*
Av olika skäl (tid bla,) så har jag många ggr hoppat över att kommentera bilder (dock inte av ointresse) som jag klickat in mig på... en del återkommer jag till, men allt för många har tyvärr glömts bort :(
I mina tidigare inlägg pratade/skrev jag mycket om 'Självrannsakan'... å här har vi definitivt något som Jag kan bli bättre på... dvs, Frekvensen/kommentarer... å jag kan förenklat hålla mig dig om att det kan tolkas för oförskämt att inte lämna ett avtryck efter sig...

Ska försöka ha som mål att konstruktivt kommentera 3-5 bilder/dag i stället för 5-7/mån som det har varit tidigare...

Mvh...

jkene skrev:
Den här märkliga och obefintligt grundade kritiken av "kompiskommenterande" måste upphöra nu. Om man har ett problem med hur andra medlemmar kommenterar varandra så har man bara ett alternativ: acceptera och som Janne skrev, sätta föredömliga exempel i sitt eget kommenterande. Den här totalt irrelvanta kritiken dyker då och då upp i olika trådar. Det märkliga är att när man tittar på de främsta kritikernas egna kommentarsloggar så finner man: få kommentarer spridda över långa tidsperioder som till 80% är "Wow-kommentarer" bara med lite fler ord och spridda över ett litet antal medlemmar. Med en sådan historik finner jag det anmärkningsvärt att man vill sticka ut hakan överhuvudtaget.

Kvaliteten på kommentarerna på Fotosidan börjar och slutar hos den enskilde medlemmen - inga regler kommer någonsin att ändra på det.

Att kritisera enskilda medlemmar som hjälper och sprider glädje till nybörjare när man själv inte ens bemödar sig med att kommentera dessa nybörjares bilder, finner jag smaklöst och på gränsen till förräderi mot hela idén med Fotosidan. Det är nämligen den situation jag befann mig i för ett år sedan när gnällspikarna klickade sig in på mina bilder och surfade vidare utan ett ord medan "kompiskommenterarna" åtminstone gav mig uppmuntrande ord när jag behövde det.

Gissa vilket som gav mig en kick att fortsätta och förbättra mig...

Har med stort intresse följt denna tråd men av olika anledningar avstått från att skriva inlägg fram till nu. Måste säga att en hel del vettiga inlägg har kommit in och det är intressant att läsa olika åsikter då de i större utsträckning hållt sig ifrån insinuationer, påhopp och rena rama kränkningar. Jag vill ge dig all heder Kenneth! Dessa ord och det längre inlägget du har här strax ovanför är det mest vettiga inläggen jag läst i denna och föregående tråd. Håller med dig till hundra procent!

mohei skrev:
Anledningen till avpubliceringen står på deras profilsidor sedan ett par dagar.

Ok, det är nog en (av många) grejer jag missat.

Men jag står fast, det måste få vara deras beslut. Känslorna äger vi själva, och säger de att vi ska ta ner en bild eller ett album så är det förmodligen rätt.

Arne S skrev:
Ok, det är nog en (av många) grejer jag missat.

Men jag står fast, det måste få vara deras beslut. Känslorna äger vi själva, och säger de att vi ska ta ner en bild eller ett album så är det förmodligen rätt.

Anledningen som står på deras profilsidor är rena lögner och personangrepp men tyvärr kan man nog inte göra något åt det.
Jag får ju inte nämna namnen i forumet.

*Hmm, jag kanske kan länka från min profilsida.
Ska fundera på saken. ;-D*

Det är ju lätt att skriva "wow" om men bild man gillar, även om man inte vet riktigt varför. Det är förmodligen uppskattat av fotografen som då får någon form av bekräftelse på sin bild.

Att däremot skriva "bilden suger!" och inget mer är lika lätt, men gör ingen som helst nytta för någon. Jag tycker det är svårt att skriva "bra" kritik på bilder jag inte tycker om, och lämnar dem ofta(st) utan kommentar. Jag är för övrigt dålig på att över huvud taget kommentera bilder ;)

AFE skrev:
Det är ju lätt att skriva "wow" om men bild man gillar, även om man inte vet riktigt varför. Det är förmodligen uppskattat av fotografen som då får någon form av bekräftelse på sin bild.

Att däremot skriva "bilden suger!" och inget mer är lika lätt, men gör ingen som helst nytta för någon. Jag tycker det är svårt att skriva "bra" kritik på bilder jag inte tycker om, och lämnar dem ofta(st) utan kommentar. Jag är för övrigt dålig på att över huvud taget kommentera bilder ;)

Tro mig Anders, ibland har jag klickat mig in på bilder som verkligen "suger" :) Det man får göra då det är att försöka tänka sig in den situation som bilden togs i och ge exempel på hur du skulle ha hanterat den situationen. Jag tror det finns få medlemmar här som inte skulle uppskatta den typen av erfarenheter och alternativ.

Slutligen en anekdot som får avsluta mina inlägg i denna tråd:

När jag kommer hem från en längre "fotoexpedition" i sommarhuset brukar min frus (som inte fotograferar) två standardkommentarer vara "Har du inga bilder på katten?" och "Varför är inte [motivet] mitt i bilden?"

På tal om känslor..... Känslan är min, vad en bild säger mig - får mig att känna glädje, sorg, olust, vällust, osv.
Jag uttrycker nog mer mina känslor i mina kommentarer och kanske inte så mkt tekniskt som exponering, utsnitt osv.
Är det konstruktivt? Duger det som kommentar?
(tänker jag nu, efter att ha läst dessa trådar)

Jag känner mig trygg i min egen känsla och vågar mig inte på att tekniskt kritisera en bild så som önskas av er som ev vill ha det, därav kanske jag väljer att kommentera en bild på ett visst sätt. röstfiskar jag då?? eller kommenterar jag för kommenterandets skull???

Självklart inte - jag kan och vågar inte i och med min egen brist på kunskap.

Kortfattade kommentarer - bilden har ju faktiskt fångat någons intresse! Personen i fråga har också visat det med en kommentar! - Är det fel?

Dessa trådar gör mig tveksam till att kommentera bilder nu och det känns förbannat tråkigt,även att jag förstår och hoppas att intentionen verkligen är att folk ska lägga ner tid på bilderna de kommenterar.

//Romana

romhav skrev:
På tal om känslor..... Känslan är min, vad en bild säger mig - får mig att känna glädje, sorg, olust, vällust, osv.
Jag uttrycker nog mer mina känslor i mina kommentarer och kanske inte så mkt tekniskt som exponering, utsnitt osv.
Är det konstruktivt? Duger det som kommentar?
(tänker jag nu, efter att ha läst dessa trådar)

Jag känner mig trygg i min egen känsla och vågar mig inte på att tekniskt kritisera en bild så som önskas av er som ev vill ha det, därav kanske jag väljer att kommentera en bild på ett visst sätt. röstfiskar jag då?? eller kommenterar jag för kommenterandets skull???

Självklart inte - jag kan och vågar inte i och med min egen brist på kunskap.

Kortfattade kommentarer - bilden har ju faktiskt fångat någons intresse! Personen i fråga har också visat det med en kommentar! - Är det fel?

NEJ!

Dessa trådar gör mig tveksam till att kommentera bilder nu och det känns förbannat tråkigt,även att jag förstår och hoppas att intentionen verkligen är att folk ska lägga ner tid på bilderna de kommenterar.

//Romana

Du kan lugnt skita i alla tokiga inlägg här och kommentera på som du vill. Tossigheterna här står en klar minoritet för och du skall bara fortsätta med vad din intuition säger.

(Så får vi se om detta blir det sista inlägget från mig :))

Xi_ skrev:

De som anser sig som erfarna fotografer, de som driver denna tråd, är för dåliga att stötta nya fotografer. Om dessa erfarna kommenterade mer skulle de oerfarnas "Wow" bli minoritet!

romhav skrev:

//Romana

Ramona, jag förstår mer än väl din känsla och varför du skriver så här... MEN... FS lider överlag av alldeles för få kommentarer framförallt i förhållande till det stora inflödet av bilder. Jag vågar sticka ut hakan och garantera att den stora majoriteten, låt säga 99% av FS medlemmar uppskattar kommentarer, korta som långa, känslofyllda som konstruktiva. En kommentar är mer än ingen kommentar alls och att kommentera, hur man än väljer att göra det, är oerhört utvecklande! Så snälla Ramona, fortsätt att ge kommentarer i exakt den form du vill!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar