Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Utvecklar vi varandra?

Kenneth Eriksson (jkene) skrev:
Utvecklar vi varandra var starten på denna tråd.

Slutligen en liten kommentar till trådskaparen:

--------------------------------------------------------------------------------
Johan Hansén (hansen2) skrev:
Ofta har vi gnällt över kommentarstorkan och jag har deltagit i sådana diskussioner ett flertal gånger. Jag har funderat lite mer på det där - vad inga eller få kommentarer bara kan innebära är att bilden inte kommunicerar, fotografen har inte nått fram och slagit an en sträng hos betraktaren. En till parameter som kanske måste läggas till idag är att alla hyllningar som delas ut resulterat i att folk inte vågar bryta mönstret och ta upp det negativa i en bild.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker du motsäger dig här, därför att om bilden INTE kommunicerar och når fram så behöver den verkligen kommentarer, de som kommunicerar och når fram kommer som standard att få positiva kommentarer (och det är inget fel i det).

Jag förstår inte riktigt vad du menar med motsägelsefullt men förstår för övrigt din poäng och håller med dig. Negativ kritik är det sämre ställt med här. Att en bild inte kommunicerar kan också ha fler orsaker.
Dels kan den upplevas som 'felfri' men så pass allmängiltig att man inte känner något för den - en ganska vanlig orsak tror jag. Sådana bilder kräver ännu mer tid av betraktaren för att göra kritiken rättvis. Tid som kommentatorn kanske inte känner att han vill lägga ner på den och det måste man respektera.

Till ovanligheterna hör också att en bild kan säga mer än vad man för stunden kan klämma ur sig. Det finns en ung fotograf här, som det glädjande nog går bra för även på andra håll, vars bilder väcker en massa funderingar hos mig. Hennes bilder tilltalar mig mycket och jag har försökt kommentera dem men det har gått trögt. Jag tror det beror på att jag helt enkelt inte är färdig med dem ännu. En del bilder kräver ännu mer tid men av helt andra orsaker.

/Johan

Senast ändrad:
Förslaget om att ta bort räkneverken för mottagna/givna kommentarer tycker jag är mycket bra. Likaså tycker jag räkneverket för hur många plus resp minus man ligger kommentarmässigt skall bort. Det stressar och hetsar! Vill man ha koll på det kan det väl finnas som en liten länk på ens egen sida, men bara för en själv att se.

Sedan tycker jag förslaget om anonym pol låter mycket bra, det har jag efterlyst själv! Iden om att bildens skapare syns när man kommenterat den är en god ide.

Blir även förtjust i Kenneths idé om mentorskap, det tror jag om något skulle vara utvecklande för de som vill komma framåt i sitt fotograferande!

Reglerna för hur en bild skall kommenteras tycker jag redan är tydliga, det är upp till oss att använda oss av dem. Mer regler tror jag bara gör att folk väljer att inte kommentera eller inte vågar kommentera.

Sedan det här med motkommentarer..
På utländska sajter ses det som "god ton" att ge en motkommentar och det faller sig rätt naturligt att göra det. Det blir som ett "tack" för att du såg min bild, nu skall jag se din bild. Om man även där följer FS gällande regler för konstruktiv kritik skulle det kunna funka väl. Kanske man hellre då tar bort möjligheten att tacka för kommentarer under sina egna bilder och får göra det i dennes gästbok eller liknande i såfall. (Har för mig att jag sett förslag på det i denna tråd, ursäkta upprepningen.)

FS har ju blivit en populär community där människor träffas runt sitt intresse, bilden och fotografi. Det är naturligt att man knyter vänskapsband och att man dras till vissas bilder. Det har helt klart även den nackdelen att man tillslut inte ger konstruktiva kommentarer i den utsträckning man borde. Det har även hänt att man blivit utsatt för "hämndkommentarer" och rena sågningar om man vågat vara konstruktiv. Tro fasen folk vågar uttrycka sig med annat än "Vackert" och "underbart" då, där det senare uttrycket tyvärr rullar runt lite väl mycket i min egen mun.. när jag tänker efter även det förra..! ;o)

En tråd som manar till eftertanke, hoppas ideerna och funderingarna faller i god jord..
Mvh
Bettan

EvaJ skrev:
j
Jag upprepar det jag sa i mitt första inlägg: Fler regler om hur/när/vad man ska kommentera kommer att leda till färre kommentarer, och jag tror det gäller både de konstruktiva och "wow-arna".

Å Jag upprepar det jag skrev i ett tidigare inlägg:
'I den bästa av världar så skulle en förändring (läs inskränkning) Inte vara nödvändig... (läs lite sund självrannsakan borde vara nog osv...)'

Det är möjligt Eva att bildkommentarerna drastiskt kommer sjunka vid införandet av ett nytt å tydligare regelverk... ja kanske tom, sannolikt!?
Å här följer en något krystad analogi: Skogen behöver sitt svedjebruk... kanske även FS skulle må bra av lite förändringar ibland... förändringar som får till följd att skogen/FS växer upp å frodas på Nytt...

Mvh...

Gunnlaug, ja, jag antar att det är möjligt att det bara är jag och några till som uppskattar även en Vad fint!-kommentar. För mig är det i alla fall guld värt att någon tar sig tid att "bara" skriva vad de känner. Jag kan ju bara hoppas att den jag själv skriver så till också blir glad även om jag inte förmått formulera mig bättre.

Svedjebruk i all ära, men här är jag mer rädd för kalhygge som återplanteras med enbart snabbväxande granar... ;)

Mångfalden vad gäller spridningen av fotografer, bilder, talang, idéer och även i förmåga att formulera kommentarer är Fotosidans styrka. Nu tycker jag det börjar kännas som om vi ska vallas in i någon gemensam fålla där rätt och fel är alltför tydligt definierade och vissa helt enkelt ska sållas (brännas?) ut. Det tycker jag är trist och jag förstår inte vitsen, såvida inte Fotosidan har tänkt ändra riktning och enbart vända sig till människor med vana vid att kritisera bilder på rätt sätt?

Jag tycker definitivt inte att Fotosidans ev. problem ligger i för många kommentarer, fast fel.

jkene skrev:
Goda ord som jag skriver under på. En kommentar, hur enkel den än är, är bättre än tystnad.

Så kan det säkert vara men jag tror det är vanskligt att lägga fokus på det. Hellre då pusha för mer substantiella kommentarer. Korta positiva uppmuntringar kommer delas ut ändå.

Från sidan Bildregler:

"Undvik kommentarer i stil med "Snygg!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas."

/Johan

EvaJ skrev:
Gunnlaug,
Mångfalden vad gäller spridningen av fotografer, bilder, talang, idéer och även i förmåga att formulera kommentarer är Fotosidans styrka. Nu tycker jag det börjar kännas som om vi ska vallas in i någon gemensam fålla där rätt och fel är alltför tydligt definierade och vissa helt enkelt ska sållas (brännas?) ut. Det tycker jag är trist och jag förstår inte vitsen, såvida inte Fotosidan har tänkt ändra riktning och enbart vända sig till människor med vana vid att kritisera bilder på rätt sätt?

Jag tycker definitivt inte att Fotosidans ev. problem ligger i för många kommentarer, fast fel.

Det har Aldrig handlat om att sålla bort några medlemmar Eva... så om en/flera förändringar skulle få den konsekvensen... ja då är Jag den första att beklaga...
Intentionen har hela tiden handlat om att få igång en diskussion kring en ökad kvalisort på givna å mottagna kommentarer... inget annat!!
Dvs, mer tid å fokus på Bilden helt enkelt...

Wow, vilken intressant tråd! Kan bara beklaga att "fel" Kenneth Eriksson lagt förslaget om mentorskap. Önskar att det var mitt förslag. Låter oerhört intressant.

Har själv tillhört dem som inte givit så många bildkommentarer, men jag är rätt övertygad om att det handlar om att ta sig tid. Jag har de senaste 18 månaderna, eller något sånt, bestämt mig för att jag ska kommentera två bilder en kväll, gärna någon som jag tycker är bra, och även någon bild som är mindre bra. Givetvis tittar jag på många bilder utan att kommentera, det beror oftast på att bilden redan haft kommentarer som sagt vad jag också tycker. Och ibland har jag kanske inte riktigt lyckats formulera en kritik av bilden, även om jag vet vad jag tyckt och tänkt.
Det är inte fel att ge ett "wow", så länge man förklarar varför man tycker så. Då och då blir inte kommentaren från min sida mer än en beskrivning av vad jag tycker om i bilden, men jag vet också hur värdefullt det känns som återkoppling.
Vissa kvällar är jag inte på humör för att kommentera eller hittar inte de bilder som väcker mitt intresse. Andra kvällar kan det bli sex sju kommentarer. Då är det intressant att få en replik från fotografen, men det är långt ifrån alltid som det händer. Det kanske inträffar oftare än jag tror, men då efter så lång tid att jag har slutat gå tillbaka till bilden för att kolla svaret. För en diskussion om en bild behövs minst två personer, och bjuder inte heller fotografen till blir det inte mycket till dialog. Kan man tänka sig att någon teknisk lösning där kritikern får info om att fotografen svarat?

Ofta känns det bra att vara den förste som kommenterar en bild, då jag inte är färgad av vad tidigare kritiker kommenterat. Funderar på om bilder som inte blivit kommenterade alls efter en vecka skulle kunna samlas upp i en särskild pool i två dygn.
Det borde ge någon poäng till medlemmen om denne ägnar sig en stund åt dessa anonyma bilder. Och då kommer vi till det fina i kråksången. Vid en viss mängd kvalitativa kommentarer av bilderna får kritikern en liten rabatt på medlemsskapet.

Om jag beskrivit mitt kommenterande rättvist och objektivt får den som är intresserad gärna kolla. För jag får inte heller så mycket kommentarer ;-)

Boop skrev:
Förslaget om att ta bort räkneverken för mottagna/givna kommentarer tycker jag är mycket bra. Likaså tycker jag räkneverket för hur många plus resp minus man ligger kommentarmässigt skall bort.
Bettan
Allt är på gott och ont, vissa personer lägger tid och ger konstruktivkritik och en del vill belöna dem och lägger tid på deras bilder. Jag tror många som har gett väldigt lite och fått väldigt mycket är här mest för att visa upp sina bilder.
Boop skrev:

Sedan tycker jag förslaget om anonym pol låter mycket bra, det har jag efterlyst själv! Iden om att bildens skapare syns när man kommenterat den är en god ide.
Bettan
Det tycker jag också, skriv under det, vet jag :)
Boop skrev:

Sedan det här med motkommentarer..
På utländska sajter ses det som "god ton" att ge en motkommentar och det faller sig rätt naturligt att göra det.
Bettan
Sant. jag ser inget fel att gå till profilsidan av den som har gett en sin tid och lägga lite tid på deras bilder. Det är gott uppförande men inget tvång. Dock bör man inte påverkas och skriva i samma anda som den kommentar man fick.
Boop skrev:

FS har ju blivit en populär community där människor träffas runt sitt intresse, bilden och fotografi. Det är naturligt att man knyter vänskapsband och att man dras till vissas bilder. Det har helt klart även den nackdelen att man tillslut inte ger konstruktiva kommentarer i den utsträckning man borde.
Håller med. Men genom anonym pool kan alla ha sina kompisar kvar och de som vill har möjlighet att utvecklas genom ÄRLIGA kommentarer!

Utvecklar vi varandra? (Måste upprepa trådens namn för mig själv)

Har skummat diskussionen...men det första jag vill säga: Lägg inte till extra regler och krav!
Vi får inte tappa spontaniteten och lusten!

Jag tycker att jag själv utvecklats...att se bilder och kommentera. Vilket i sig är otroligt givande. De som inte gärna kommenterar fattar kanske inte detta. Synd! När någon har gillat mina kommentarer i bästa fall konstruktiva och tagit till sig detta, fått ett extra tips och själv kanske kunna se sin egen bild i ett annat perspektiv också. Kanhända i en ny dimension (oj, låter stort, men i den riktningen...). Har man gett tipset och fotografen ändrar på några mm eller så och att han blir nöjdare...då känns det otroligt bra på insidan. Man både ger och tar alltså och får. Är man positivt inställd till att kommentera tycker jag ens fantasi rullar igång.

Man blir ibland besviken helt klart...om man får många tittar på en bild och kanske ett par kommentarer. Jag letar då alltid efter en massa förklaringar till varför folk inte... men jag pressar mig till att något i bilden intresserade...eftersom den blev påtittad. Och det får jag ibland klara mig med.
Att få känna att/när någon tagit sig tid med ens egen bild, funderat, analyserat eller bara tyckt till lite mer. Det känns starkt och mycket bra.

Alla här på FS gillar ju bild, men kanske alla inte gillar ORD, i alla fall inte att skriva själva. Några av oss gillar både ORD och BILD.

Sades det något om högst 5 kommentarer/?? Vi som gillar att kommentera behöver ju fylla upp tomrummet efter de som inte gillar, inte har tid, inte har lust, inte känner sig tillräckligt kompetenta osv...
Jag tittar på väldigt många bilder/dygn. Om något direkt fångar mig, men att jag inte just då har möjlighet att kommentera, då skäms jag lite. Händer att jag ibland skriver något enstaka ord och lovar att återkomma. Jag tycker att jag bör berätta för fotografen att dennes bild påverkat mig.

Ser just nu att Kenneth Kijana (?) tycker att det tar tid att kommentera...fångas man av en bild så är det väl ganska lätt att förstå varför. Om inte tycker nog fotografen att det känns bra att bara höra -att man fångas av bilden, men att man inte vet varför. Att hoppa över om någon tidigare har skrivit precis det man själv tänkte, är det väl ganska lätt att säga att jag gillar den också och håller med...
Varför komplicera något så enkelt?

Mentorskap helt underbart och spännande. Det kan ju fungera med automatik, men inte alltid förstås. Men kanske det kan behöva skapas för att fler skall kunna få glädje av detta.

Vad är det positiva med FS, vad har det gett er? Jag tror jag genast öppnar en ny tråd.

Men till denna tråd...det mesta kan ju alltid bli bättre. Men kommentera mera, det är också oerhört givande!
/Ulla

Senast ändrad:
Det som jag skulle vilja ha är ett system för att kunna svara på kommentarer på ett vettigt sätt. Så att det blir diskussion rund bilden, och att den som kommenterat ser svaret, då skulle det kunna bli mycket intresantare att kommentera, om man kan få igång en diskussion med fotografen om bilden.

Dessutom skulle jag helt klart vara med på mentor/adept-programmet om det fanns.

/ Ola

Odjuret skrev:
Det som jag skulle vilja ha är ett system för att kunna svara på kommentarer på ett vettigt sätt. Så att det blir diskussion rund bilden, och att den som kommenterat ser svaret, då skulle det kunna bli mycket intresantare att kommentera, om man kan få igång en diskussion med fotografen om bilden.

/ Ola

Det finns ju redan en 'Bilddiskussion-pool' på FS...
Nu är ju den iofs, Inte tänkt till å ta upp GS å andra kompositions-tänk mm... utan ska väl mer appellera till en djuplodande själslig diskussion...

Men kanske kan 'detta' vara något Ola..?

Mvh...

k-oskarina skrev:
Ser just nu att Kenneth Kijana (?) tycker att det tar tid att kommentera...fångas man av en bild så är det väl ganska lätt att förstå varför. Om inte tycker nog fotografen att det känns bra att bara höra -att man fångas av bilden, men att man inte vet varför. Att hoppa över om någon tidigare har skrivit precis det man själv tänkte, är det väl ganska lätt att säga att jag gillar den också och håller med...
Varför komplicera något så enkelt?

Det verkar som du missförstår mig. Man måste ge kommenterandet tid. Jag menar inte det tar (onödigt lång) tid att göra.
Men tycker jag inte att min kommentar tillför något så avstår jag. Då skriver jag hellre en kritisk kommentar till en bild som andra hyllar, och vice versa.

Jag tror ändå att vi komplicerar det hela. Och därför behöver vi ibland kanske förenkla för att inte känna oss insnörda i alltför många regler. Kanske gå på känsla mer.De flesta av oss tittar ju på otroligt många bilder. Ofta känner man väl på några sekunder vad som fångar en...ljuset, nyanserna, kompositionen, det helt annorlunda i bilden osv... Ibland behöver man analysera mer.
Rent fototekniskt är jag inte särskilt kunnig i kommenterandet...Men jag tror många andra skulle kunna dela med sig mer av detta, både gällande kamerahantering och ev. i bildbehandlingsväg.

Men det finns ju några som delat med sig av sitt kunnande där, kanske utökat i gästboken men det är ju tillåtet att läsa. Det är verkligen helschysst!

Detta att en ytterligare kommentar inte tillför en bild något, så tror jag många tänker. Det är synd. Vad tillför det...jo att fotografen själv blir gladare, starkare i sitt fotograferande, får mer självförtroende. Denna utveckling (som tråden verkar gälla) kan ju leda till att personen börjar så smått på frilansbasis och sedan till en yrkesroll. Allt kan ju hända om man får bra feedback på sina bilder. Där kanske mentorskapet gör ordentlig nytta.
Men det är ju också att många tittare tycker till om än så lite. Vi måste påminna oss om att vi har att göra med fotografer från ca 13 års ålder. Härligt!

Bilddiskussioner vs kritik

Det jag saknar i kommenterandet på FS är diskussioner och respons från fotografen. Har iofs sett att det finns en diskussionspool, men jag har inte börjat använda den ännu (den kanske är lösningen). Det jag kan sakna är att få respons på "kvalitetskommentarer" - hur reagerar fotografen på min kritik och mina idéer... Administrationen verkar dessutom (?) vilja hålla nere "tack-för-kommentaren"-kommentarerna vilket kanske lett till att de konstruktiva diskussionerna uteblir bland bildkommentarerna.

Kanske är kommentarräknaren en bov i dramat?

Jag försöker gå tillbaka till de bilder jag kommenterat med förhoppningen att fotografen skall ha besvarat kritiken, men så är ofta inte fallet...

Men, som sagt, bilddiskussionspoolen kanske är lösningen...

/Tomas

Odjuret skrev:

Håller med! Det är ju nästan en förutsättning för att det ska kunna bli någon diskussion kring en bild! Vem sitter och kollar upp bilder man kommenterat för att se om fotografen svarat? Fast det kanske ingår i betalmedlemskapen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar