Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Tro mig Anders, ibland har jag klickat mig in på bilder som verkligen "suger" :) Det man får göra då det är att försöka tänka sig in den situation som bilden togs i och ge exempel på hur du skulle ha hanterat den situationen. Jag tror det finns få medlemmar här som inte skulle uppskatta den typen av erfarenheter och alternativ.

Det är det jag menar. Man måste ju på något sätt göra något vettigt av kommentaren, trots att bilden inte är bra. Man kan ju t.ex. skriva "Bilden suger! Ställ dig på en pall och försök igen.". Då har man åtminstone kommit med något konkret, även om man kanske bör uttrycka sig något mer finkänsligt och beskriva mer detaljerat vad som är fel.

Om bilden är bra räcker det kanske med ett simpelt "wow", men hittar man den minsta detalj man inte tycker om tycker jag man kan påpeka det. Om man inte hinner leta detaljfel tillför ändå "wowet" något för fotografen.

Om alla gör så bra bilder man kan, och kommenterar så bra som man kan, samtidigt som alla accepterar de kommentarer de får, kommer allt fungera utmärkt.

Ta de kommentarer ni är förtjänta av.

Acceptera kommentarer beroende av vilka som ger dem. Fotografen styr inte kommentarerna, det gör den som kommenterar.

Senast ändrad:
romhav skrev:
Jag känner mig trygg i min egen känsla och vågar mig inte på att tekniskt kritisera en bild så som önskas av er som ev vill ha det, därav kanske jag väljer att kommentera en bild på ett visst sätt. röstfiskar jag då?? eller kommenterar jag för kommenterandets skull???

Om du vill kommentera känslan du får en bild, ska du självklart skriva det. Jag är övertygad om att de flesta här uppskattar alla kommentarer, och om en bild framkallar någon känsla så värmer en sådan kommentar mer än en kommentar om teknik.

De tekniska kommentarerna är förstås också bra, i och med att det är något man förhoppningsvis kan åtgärda. En tekniskt perfekt bild kan ju ändå vara hur ointressant som helst.

/Anders, som alltsom oftast fokuserar mer tekniskt än känslomässigt.

jkene skrev:
NEJ!

Du kan lugnt skita i alla tokiga inlägg här och kommentera på som du vill. Tossigheterna här står en klar minoritet för och du skall bara fortsätta med vad din intuition säger.

(Så får vi se om detta blir det sista inlägget från mig :))

Ha ha ha... ja så kan man ju också se på saken Kenneth... avfärda alla sk, tossiga inlägg som ren rappakalja... sedan kan man ju alltid diskutera vem som är i minoritet..? Jag tror att den stora massan som vanligt tiger...
Har en stark känsla av att den här tråden hakar i den första tyvärr... dvs, att personfixen ligger kvar... å att väpnarens roll ligger fast...

Allez!! Contre attaque... =)

romhav skrev:
På tal om känslor..... Känslan är min, vad en bild säger mig - får mig att känna glädje, sorg, olust, vällust, osv.
Jag uttrycker nog mer mina känslor i mina kommentarer och kanske inte så mkt tekniskt som exponering, utsnitt osv.
Är det konstruktivt? Duger det som kommentar?
(tänker jag nu, efter att ha läst dessa trådar)

Jag känner mig trygg i min egen känsla och vågar mig inte på att tekniskt kritisera en bild så som önskas av er som ev vill ha det, därav kanske jag väljer att kommentera en bild på ett visst sätt. röstfiskar jag då?? eller kommenterar jag för kommenterandets skull???

Självklart inte - jag kan och vågar inte i och med min egen brist på kunskap.

Kortfattade kommentarer - bilden har ju faktiskt fångat någons intresse! Personen i fråga har också visat det med en kommentar! - Är det fel?

Dessa trådar gör mig tveksam till att kommentera bilder nu och det känns förbannat tråkigt,även att jag förstår och hoppas att intentionen verkligen är att folk ska lägga ner tid på bilderna de kommenterar.

//Romana

Problemet med FS är att man har en enorm teknikinriktning! Jobba på med att kommentera känslomässigt. Jag kommer fokusera på det jag ocksä.

Tekniken gör inga bilder.

Senast ändrad:
Allmän konsensus skulle råda efter lite spirituosa...

Egentligen så tror jag att alla skulle enas över några groggar alt, bira...

Mvh...

Re: Allmän konsensus skulle råda efter lite spirituosa...

Gunnlaug skrev:
Egentligen så tror jag att alla skulle enas över några groggar alt, bira...

Mvh...

Inse bara att du bör låta alla kommentera utifrån sina preferenser. Detta utan bira! Svårare är det inte!

Re: Re: Allmän konsensus skulle råda efter lite spirituosa...

Arleklint skrev:
Inse bara att du bör låta alla kommentera utifrån sina preferenser. Detta utan bira! Svårare är det inte!

Precis så är det och ingen har väl sagt något annat?

/Johan

Jo, tråden inleddes med klagande på bildkommentarernas kvalité.

Det var visst du som inledde tråden.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jo, tråden inleddes med klagande på bildkommentarernas kvalité.

Ja, när det oftast talas om att det måste kommenteras mer blir det på bekostnad av kvalitén. Jag tror det är olyckligt om vi driver på mer vad gäller mängden kommentarer.

Om vi däremot lugnar ner oss lite och, efter förmåga, lägger lite energi på innehållet driver vi utvecklingen framåt.

/Johan

Re: Re: Allmän konsensus skulle råda efter lite spirituosa...

Arleklint skrev:

Nä Jag funderade (seriöst) på en bira/grogg-pool... ;)

Mvh...

hansen2 skrev:
Ja, när det oftast talas om att det måste kommenteras mer blir det på bekostnad av kvalitén. Jag tror det är olyckligt om vi driver på mer vad gäller mängden kommentarer.

Om vi däremot lugnar ner oss lite och, efter förmåga, lägger lite energi på innehållet driver vi utvecklingen framåt.

/Johan

Då bör vi kunna enas om att acceptera var och ens nivå och inte ställa vidare krav på kommentarer.

Bira? Vin då? =) Det är väl därför jag vågar mig på ett ytterligare inlägg=)

Allvarligt talat - Dessa trådar hämmar utveckling i stora mått! De utvecklar kanske de som redan kan/vet och kan/vet/tror sig kunna, men som sagt...vad/vem är fotosidan till för?

Ska också göra mig kartig! fick min 100:de kommentar idag och för mig innebär det att 100 personer tagit sig tid och bemödat sig att titta och inspektera mina bilder - så drick era bira och kanske kan ni lulla runt bland bilder och bira och även hamna hos mig och ge era avtryck, skulle uppskattas oavsett riktning/ordval/känsla i kommentaren!

//Romana

romhav skrev:
Bira? Vin då? =) Det är väl därför jag vågar mig på ett ytterligare inlägg=)

Allvarligt talat - Dessa trådar hämmar utveckling i stora mått! De utvecklar kanske de som redan kan/vet och kan/vet/tror sig kunna, men som sagt...vad/vem är fotosidan till för?

Ska också göra mig kartig! fick min 100:de kommentar idag och för mig innebär det att 100 personer tagit sig tid och bemödat sig att titta och inspektera mina bilder - så drick era bira och kanske kan ni lulla runt bland bilder och bira och även hamna hos mig och ge era avtryck, skulle uppskattas oavsett riktning/ordval/känsla i kommentaren!

//Romana

Lulliga män som tror sig vara mästare på foto kommer säkert skriva utvecklande kommentarer ;)

Arleklint skrev:
Lulliga män som tror sig vara mästare på foto kommer säkert skriva utvecklande kommentarer ;)

Har Du läst hela tråden Janne..?
Vem har sagt att han/hon är mästare..?

Var vi inte eniga för ett par sidor sedan..?
Läs mitt exempel igen... så kanske du hittar tillbaka till sammanhanget...

Mvh...

oops!!!!...
Fyllebultar som inte menar det de skriver kan jag ju vara utan, men det tror jag i och för sig att alla förstår=)

MVH Romana

Min kärna är det jag skrev:

"Kvaliten på kommentarer kommer alltid att vara varierande. En situation där alla är nöjda med alla kommentarer kommer aldrig att uppnås.

Det viktiga är att bilder kommenteras. Dels för fotografen, dels för den som kommenterar. Att skriva kommentarer är utvecklande på samma sätt som att få kommentarer.

Om en fotograf tycker att en kommentar är innehållslös är det enkelt att åsidose den och tänka att den nog var utvecklande för den som skrev eller för andra som läser kommentaren under bilden.

Bästa sättet att öka kvalitén på kommentarer är att sätta sig ner själv och skriva innehållsrika kommentarer på andras bilder.

Det är oacceptabelt att denna tråd skall behöva leda till att duktiga fotografer plockar ner sina bilder från fs."

Ställ inte krav på de som kommenterar. De driver sin utveckling. Låt de som läser under din bild ta in det i sin utveckling, Bildkommentarerna tillhör inte fotografen. Ingen kan ställa krav på kommentarerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar