Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

BMT

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt göra ett bildkollage av ett tiotal digitala bilder tagna med en 4 mp kamera och sedan skriva ut det i 60x90 cm. Jag har tänkt att använda mig av Photoshop och vad ska jag ha för storlek på arbetsytan för att få maximal kvalitet på utskriften? Ange helst i pixlar.

Sedan en följdfråga som egentligen inte hör hemma i detta forum, men jag tänkte använda mig av fotoquick. Vet ni hur deras kvalitet på utskrifter är i 60x90? Har ni något annat förslag på var man kan skriva ut i detta format till bra kvalitet.

Tack på förhand
MvH Björn

Kollade in på fotoqicks hemsida, och såg att deras 60x90 förstoring kostar 399kr + frakt. På http://www.crimson.se/ så kostar en 70x100 222kr inklusive frakt hem. Crimson har fått mycket bra kritik vad de gäller kvalite och leveranstid av många här på fotosidan.

De framkallar fotografierna i 200dpi, och då när du startat photoshop kan du välja hur många dpi din bild ska vara på, och hur många centimeter bred och hög den ska vara.

Så i ditt fall blir det:

70x100 = 7874 x 5512
60x90 = 7087 x 4724 (om fotoqiuck trycker i 200dpi, jag hittade inga uppgifter om de)

Hoppas att det hjälpte dig, Johan!

Crimson är BRa, men jag tror att de priser som står på deras sida är exkl frakt, eller misstar jag mig. Kommer ihåg att jag fick momstillägg på min senaste beställning, den blev alltså ngr hundra lappar dyrare än vad jag hade trott.Men Crimson är bra enligt mig och många andra. Sök i forumet så står det mycket om Crimson..

Mvh Niclas,

222kr var alltså inräknat med frakt, 180kr kostar 70x100 utan frakt. Beställt ifrån dem tre gånger nu, och inte behövt betala något extra. Senast igår, och då landade ett 70x100 med frakt på 222kr när jag betalade med betalkort.

Hellgren skrev:
222kr var alltså inräknat med frakt, 180kr kostar 70x100 utan frakt. Beställt ifrån dem tre gånger nu, och inte behövt betala något extra. Senast igår, och då landade ett 70x100 med frakt på 222kr när jag betalade med betalkort.

Vilken av tjänsterna använder du dig av?

Jag har endast använt Prefix:tjänsten..

Mvh Niclas,

Poster, från 30x45 till 70x100. Prefix är ju lite dyrare, och mer för dem som vill ha exakt kontroll över framkallningarna. De går ju att få i princip samma kontroll över poster, går ju att räkna ut allt i PS.

Fick precis posten, dags att hämta ut de jag beställde igår, otroligt snabbt!

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar