Det där med "stora" objektiv på "små" kameror är ju inget speciellt för m43, eller för något annat kamerasystem heller för den delen. Och ergonomi- och balansskillnad, jag vet inte jag - det är väl ändå ofta stativ som gäller då i alla fall? Det blir ju alltid svårt om man ska "balansera" ett stort objektiv, kamerahuset blir ju alltid jämförelsevis ganska litet.
Ta en 600-glugg för FF, vilken som helst och sätt på ett DSRL-hus, det blir ju ungefär samma proportioner som de största m43-objektiven (exempelvis Oly 40-150, PanaLeica 200mm) på vilket mellanstort m43-hus som helst. Eller till och med ännu mer oproportionerligt.
Och jämför man objektiv eller kameror är det inte bara siffrorna i specarna som gäller; man måste ju ta hänsyn till vilka glas som ingår, hur objektivet är byggt, inbyggd bildstabilisering eller inte, vädertätning etc. Risken blir annars jämförelse mellan äpplen och päron, eller till och med apelsiner.
Och det går utmärkt väl att få suddiga bakgrunder med frilagt motiv och trevlig bakgrundsoskärpa med m43-grejor, även om man inte kan få ett lika extremt kort skärpedjup som med FF, vilket jag, i praktisk fotografering, sällan har behov av.
Allt som allt blir ändå slutresultatet för mig att jag kan ta lika bra bilder och att (m43) systemet sammantaget blir betydligt mer behändigt att bära och hantera.