För mina egna bilder som jag skriver ut och som ska signeras och numreras så lämnar jag 10 mm på båda sidor och överkant + 15-25 mm i nederkant där signatur och serienummer skrivs. Dessa marginaler blir då synliga i hålet på passepartouten, dvs. 10,10,10,25. För att kunna fästa bilden med lite marginal så vill jag gärna ha 5-10 mm extra (utöver ovanstående) på varje kant för att kunna hänga bilden i överkant på passepartouten. Det får ju inte synas glipor. Dock brukar jag lägga på flera centimeter extra utöver det absolut nödvändiga för att kunna hantera bilden med fingrarna utan att behöva beröra den pappersyta som ska synas i hålet på passepartouten. För en stor bild, typ A2, vill jag helst ha några centimeter extra. Oftast så har jag väldigt liten marginal på långsidorna av bilden för jag vill utnyttja papperets bredd så mycket som möjligt. På längden kan jag ha bredare marginaler eftersom jag skär arken från en rulle. Då kan jag "slösa" lite mer av papperet. Min strategi är att alltid försöka få ut så stor bild som möjligt på den begränsade pappersbredden. Hoppas du förstår hur jag menar ;-)