Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift av bild...pixlar..

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenneJ

Aktiv medlem
Ok, att det är 72 pixlar per tum för webben, men hur vet jag hur många pixlar per tum jag ska ange i ps när jag ska skriva ut bilden? ska jag bara skriva nåt jag tycker verkar bra, typ 200?

/Svenne
 

Bilagor

  • untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    7 KB · Visningar: 277
SvenneJ skrev:
Ok, att det är 72 pixlar per tum för webben, men hur vet jag hur många pixlar per tum jag ska ange i ps när jag ska skriva ut bilden? ska jag bara skriva nåt jag tycker verkar bra, typ 200?

/Svenne

Olika skrivare kräver olika hög upplösning, på vissa skrivare räcker 200 gott, medan andra kräver 300 för bästa resultat. Vad har du för skrivare?


Angående 72 pixlar på webben, eller snarare myten om:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4526
 
Re: Re: Re: Utskrift av bild...pixlar..

SvenneJ skrev:
(Vet inte hur det är med din skärm, men min har 72 pixlar per tum)

Vilket antal pixlar per tum skärmen har hänger ju helt på vilken upplösning du ställer in på skärmen!
800x600 på en 14" skärm ger ju betydligt fler pixlar per tum än 800x600 på en 19" skärm exempelvis.

Vad har du för upplösning/storlek på din skärm?

Inget av detta har dock med webben eller utskrifter att göra...
 
Re: Re: Re: Re: Utskrift av bild...pixlar..

sagan skrev:
Vilket antal pixlar per tum skärmen har hänger ju helt på vilken upplösning du ställer in på skärmen!
800x600 på en 14" skärm ger ju betydligt fler pixlar per tum än 800x600 på en 19" skärm exempelvis.

Vad har du för upplösning/storlek på din skärm?
ok, jag ger mig :) jag har 1152X864 19 skärm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.