Annons

Epson 3880. Utskrift med svarta fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

meromer

Aktiv medlem
När jag gör en utskrift så blir det svarta streck eller plumpar på flera ställen. Det verkar som bläcket pumpas ut och bildar mer eller mindre fläckar med bläck. Nozzle check hjälper inte (gjort vet inte hur många). Det konstiga är att när jag gick över till matt utskrift så fungerade det utan problem. De första utskrifterna blev bra, men så plötsligt detta elände.

När jag gör en utskrift så blir det svarta streck eller plumpar på flera ställen. Det verkar som bläcket pumpas ut och bildar mer eller mindre fläckar med bläck. Nozzle check hjälper inte (gjort vet inte hur många). Det konstiga är att när jag gick över till matt utskrift så fungerade det utan problem. De första utskrifterna blev bra, men så plötsligt detta elände.
Jag har bara haft efterföljaren till 3880 men även den borde ha valet att göra huvudrengöring. Nozzlecheck är ju bara en kontroll av hur status är och åtgärdar inget. Gör en huvudrengöring och därefter en nozzlecheck och jämför om det blivit bättre. Ibland behövs flera rengöringar på raken medan mönstret i nozzlecheck sakta blir bättre och bättre.

Lite beroende på hur det ser ut kan det också vara att du har fel inställningar för pappret.

Det är ett problem som inte är så ovanligt just på 3880. Det brukar vara PK som ger fläckar, men inte MK. Ibland är det maintenance tank som är full ("blöjan") eller nästan full, ibland är det vid skrivarhuvudet det läcker.

Testa att byta ut maintenance tank, eller gör en rengöring:

Annars rekommenderar jag att kontakta support, tror det är NI Solutions som gör service på Epson.

2019 hade jag samma problem på min 3880 och fick tipset att rengöra ventilen som växlar mellan MK och PK. mycket jobb, det höll en månad och sedan började det igen. Då hittade jag en firma som hette Unicomp som sålde delar till Epson och där köpte jag en komplett bläckassy, alla patronhållare slangar och ventilhus för 135 dollar inkl.frakt och bytte allt, och den fungerar perfekt än, (verkar inte som dom har dom grejorna nu)
Idag kan du köpa bara ventilhuset på Sdott-parts.com. Tveksam om jag lagt ner det jobbet idag. Man får demont. ganska mycket för att komma åt ventilhuset.
1688653726613.png

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto