Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning till Canon eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossejossan

Aktiv medlem
Hej! Jag skulle behöva hjälp med att välja lite utrustning till min nya canon eos 7d som kommer i dagarna. :)
Jag har sedan tidigare ett canon 50mm/1, 8 och funderar lite på 85mm/1, 8 eller 50mm/1, 4.
Kommer väl främst ta kort på min dotter som är 5 månader och en del inomhus.
Sedan letar jag efter något som är bra att fotografera sport med, typ löpning och skidåkning. Tips på objektiv till detta?
Sen så är det ett minneskort jag behöver. Vad är lämpligt att köpa? Krävs det ett lite dyrare med högre hastighet eller duger ett med ca 30mb/sek?

Vore super tacksam för hjälp!
/Josefine
 
Du skriver inget om budget men mina favorit-prylar till 7D var:

17-55 2.8 IS, ett utmärkt allroundobjektiv som är skarpt redan på full öppning och med bildstabilisering. Ersätter på många sätt behovet av 50/1.8 (eftersom 50/1.8 kräver nedbländing för att vara skarpt).

70-200 4 L IS - perfekt telezoom för utomhussport! Funkar också kalals till att fota utomhuslek, porträtt.

Sedan tycker jag en extern blixt är ett "måste" om man vill kunna fota barn-foto inomhus under vinterhalvåret. Ibland räcker helt enkelt inte ljuset till och då är en bra blixt lösningen. Jag har 430.

50/1.4 har jag ingen erfarenhet av.

85/1.8 är jättebra till inomhussport men i övrigt så använde jag det väldigt lite.

Minneskort, jag minns inte riktigt men jag tror inte du har så mycket nytta av ett monsterkort, medelhastighet räcker.


Lycka till!
 
Håller med förgående talare, blixt är bra och ditt 50 mm är perfekt. 85 mm blir lite mycket tele på en crop sensor och det är därför bättre att skaffa ett fast 30 eller 35 mm objektiv istället. Har lite svårt att få med min egen unge 50 mm och sneglar på Sigmas 30 mm för crop sensor någon gång i framtiden. Alternativt vinner man på lotto och kör deras 18-35mm f1.8 zoom för massor av pengar ;-)

Ett 70-200 utmärkt utomhus till lite sport och barn. Finns ett billigare 55-250 EF-S med som är sådär "lagom". Inte riktigt bra, inte helt dåligt och har man inte allt för stora krav duger det bra. Jag sneglar själv på det, som ett budgetalternativ. Eller helst då ett 70-200, f4 eller f2.8, begagnat, pengar får styra, helst vill man ju ha IS. Tredjepartsobjektiv från Sigma eller Tamron finns såklart med som blir billigare. Finns även ett 50-150 f.2.8 som ger motsvarade 70-200 mm på fullformat. Kan vara bra om du vill ha ditt korta tele även till t ex porträtt, 70 mm på crop blir nästan för tajt. Dock fördel att 70-200 ger ett längre tele på crop sensor.
 
Tack för era svar! Vad svårt det här blev! ;-) hade nästan ställt in mig på 85mm/1, 8 då det fått så många bra recensioner. Det är ju en djungel för en nybörjare. En blixt får det bli då! :) hade tänkt mig en budget på ca 3000-3500 kr nu för ett bra porträttobjektiv och kanske ca 4000 kr för ett mer "utomhus och sport" objektiv lite längre fram i vår.
 
Tack för era svar! Vad svårt det här blev! ;-) hade nästan ställt in mig på 85mm/1, 8 då det fått så många bra recensioner. Det är ju en djungel för en nybörjare. En blixt får det bli då! :) hade tänkt mig en budget på ca 3000-3500 kr nu för ett bra porträttobjektiv och kanske ca 4000 kr för ett mer "utomhus och sport" objektiv lite längre fram i vår.

Det kan vara smart att "skynda långsamt", efter att du har fotat 5-6 månader kommer du känna mer vad du behöver.

Bra att du bestämt dig för en blixt, den kommer du ha nytta av! Se till att du köper en blixt som din kamera kan styra. 7D har ganska avancerade funktioner där du kan styra externa blixtar från din interna. Du kan också kombinera din interna med den externa. Riktig användbart om du skall fota små barn som lallar runt i vardagsrummet! :)

När det gäller objektiv - känner du för 85/1.8 så köp den - men jag tycker du först av allt skall köpa en "normalzoom" (om du inte redan har det). Det är trots allt väldigt användbart för "allmänt" foto.
 
85 mm är perfekt för porträtt och även det billiga f.18 är ett kanonobjektiv. Men på mindre APS-C sensorer så får man inte samma bild som på fullformat, dvs motsvarade gamla 35mm filmkameror. På en Canon får man multiplicera med 1.6 och på Nikon (som är liiite större) 1.5.

Ditt 50 mm blir då alltså motsvarade 50*1,6=80, dvs nästan 85 mm och då ett utmärkt porträttobjektiv.

Sen är som sagt 50 mm det man kallar "normal" och en prefekt "all round" brännvidd. Har man en crop sensor kan man då köra på runt 30-35 mm för att få 48-56 mm. Inget man MÅSTE tänka på men bra att ha kännedom kring =)


För överkursen kan vi även nämna att skärpedjupet har samma effekt. Så vill du ha samma "look" som ett 85 mm f1.8 så får du det inte helt på ett 50 m f1,8 eftersom det ger motsvarande f2.9 (1,8*1,6). Du kan då istället skaffa ett 50 mm f1.2 (1.8/1.6). Finns massor om det i forumet =)
 
Ska förvärra din beslutsångest med ytterligare ett alternativ. EF-S 60/2,8 tycker jag är ett mycket bra objektiv till 7D. 60 mm är nästan bättre än 85 mm för porträtt med en crop-kamera. Dessutom får du makro "på köpet" vilket kan vara kul att prova på.
Lycka till / Kjell
 
Hej! Jag skulle behöva hjälp med att välja lite utrustning till min nya canon eos 7d som kommer i dagarna. :)
Jag har sedan tidigare ett canon 50mm/1, 8 och funderar lite på 85mm/1, 8 eller 50mm/1, 4.
Kommer väl främst ta kort på min dotter som är 5 månader och en del inomhus.
Sedan letar jag efter något som är bra att fotografera sport med, typ löpning och skidåkning. Tips på objektiv till detta?
Sen så är det ett minneskort jag behöver. Vad är lämpligt att köpa? Krävs det ett lite dyrare med högre hastighet eller duger ett med ca 30mb/sek?

Vore super tacksam för hjälp!
/Josefine

Har en 7D och har för mig att den klarar 70mb/sek. Har Sandisk Ultra & Extreme 16gb kort till min.
Är mycket nöjd med min 17-55mm 2.8 IS USM förutom att byggkvaliten inte riktigt lever upp till kameran.
 
Jag har extern blixt men använder den ytterst sällan.
Kamera när tillräckligt bra på att fånga befintligt ljus när man använder ljusstark optik.
Till min 7D hade jag Sigma EX 18-50mm/2,8 som var mycket bra. Med en begränsad budget kan man välja Sigma el. Tamron eftersom Canons ljusstarka standardzoom är dyr.

Men först skulle jag rekommendera Sigma 30mm/1,4 Art som är mycket ljusstarkt och skarptecknande. Sigmat blir ett förträffligt "normalobjektiv" på din kamera. Det går att vrida upp ISO högt och ändå få bra bilder. Blir bilderna brusiga så går det ofta bra att brusreducera i redigeringen. Med medföljande programvara DPP el. Adobes program.

Med 30/1,4 och 50/1,8 så har du en bra kombination för att fotografera din dotter.

Från 50mm är 100mm/2 ett bra hopp, det är ett av Canons skarpaste objektiv. Du får en rejäl tele-effekt på 7D.

Om du är intresserad av makro så är föreslagna 60mm/2,8 helt OK men det kanske ligger för nära 50mm. Ett alternativ är att skippa 85/100mm och satsa på ett makro 100mm/2,8 i stället. Det är också användbart för porträtt.

Använd ditt 50mm/1,8 det är ett fint objektiv.
 
Kamera när tillräckligt bra på att fånga befintligt ljus när man använder ljusstark optik.

Vill inte argumentera emot det men jag tycker det i många trådar här på fotosidan finns en "övertro" på ljusstark optik.

Ibland är det ju helt enkelt så mörkt i våra hem att blixt är den enda vettiga lösningen.

Dessutom, ibland vill man ju trots allt ha ett större skärpedjup och därför använda en mindre bländare och då spelar det ju ingen roll hur ljusstark gluggen är - blixten blir enda lösningen. Lite av varje brukar vara min melodi.

Nej, nu är det dags att börja ladda för kvällen så det här får bli årets sista postning och jag önskar alla ett Gott Nytt År!

Anders
 
Håller med om att blixt är "ett måste". Man kan fixa mycket med ljusstark optik, men när ungen ränner runt och man vill upp där i över 1/125 i slutartid. Ja då är det blixt som behövs. Eller när det är pyssel, bak, eller annan aktivitet som presentöppning t ex, då vill man kanske ligga där på f/8.0 så att man så att säga "får med allt". Och då återigen, blixt, eftersom att ha 0.95 som största bländare inte längre hjälper så mycket ;-)
 
Tack snälla för alla svar! Jag har fått lära mig mycket nytt och har nu en del att fundera över.
Införskaffar mig nog ett allroundobjektiv och en blixt och får se vart jag hamnar. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.