Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrensning av gamla medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Larsson

Aktiv medlem
Sker det någon rensning på medlemmar?
Hittat flera st som inte varit inloggade på typ 6 månader, rensas inaktiva medlemmar och deras album ut?
Jag personligen tycker det är trist när ett forum består till stor del av användare som inte längre är aktiva.
 
Nej det rensas inte. Vi har aldrig sett problemet med att det finns många inaktiva i registret, de gör väl inget väsen av sig...? De nås av vårt nyhetsbrev.

Däremot har vi bestämt att vi skall rensa ut gamla bilder enligt någr fn obestämda regler, men jag har inte haft tid att skriva någon sådan funktion än.
 
korrekta namn..

clindh skrev:
Däremot har vi bestämt att vi skall rensa ut gamla bilder enligt någr fn obestämda regler, men jag har inte haft tid att skriva någon sådan funktion än.

Hur är det med de 'medlemmar' som lodar omkring i anonymitet med icke fullständiga namn då? De som inte använder sina egna korrekta namn, utan går under halvnamn, fejknick osv..?

På tiden att 'rensa ut' dom, alternativt varna om ev. avstängning(eller dylikt) om det inte ändras..

(för det känns fel när man fått reprimand om det, och andra trots det tycks få glida omkring utan att något görs..)



(jag hade kunnat posta exempel, men man vill ju inte hänga ut någon, trots att de ändå inte spelat så stor roll, då de ändå är 'anonyma' i sitt konto..)
 
Vi åtgärdar en hel del sådana när vi ser dom, men vi hänger faktiskt inte lika mycket på Fotosidans forum etc som en del av er gör - ni ser mer än vi gör...:)

Så tips emottages tacksamt, per epost till redaktionen.
 
Det jag menar är gamla bilder från medlemmar som inte varit aktiva på mycket länge. Och vi kommer förståss meddela att radering kommer ske, så man får en chans att aktivera sig lite.
 
Många av Fotosidans medlemmar har inte lagt upp en enda bild och inte heller varit inloggade på flera år. Alla tomma presentationssidor får en ibland att tappa lusten att fortsätta surfa runt bland medlemmarna. Det känns även lite surt när man lagt kraft på att kommentera en bild vars ägare,man senare upptäcker inte varit inloggad på över ett år.

Mitt föslag är därför att man tar bort medlemmar som inte varit inloggade/aktiva på över ett år.
 
Vi tar inte bort medlemmar så länge deras epost inte studsar, vill man ha vårt nyhetsbrev tex behöver man inte vara aktiv.

Däremot kan jag tänka mig någon slags "aktivitetsmarkör" man får bredvid sitt namn, som dels indikerar att man besöker sajten aktivt dels också kommenterar andras bilder. Hur en sådan skulle vara utformat kan ni gärna få fundera på också.
 
Kan man inte göra det omöjligt att kommentera bilder som hör till medlemmar som inte varit aktiva på sex månader?.
 
mipert skrev:
Kan man inte göra det omöjligt att kommentera bilder som hör till medlemmar som inte varit aktiva på sex månader?.

Hear, hear!

Det där lät som en ganska skälig, intressant och lättimplementerad "databasregel". Bra förslag Mikael!
 
Johan Okker skrev:
Hear, hear!

Det där lät som en ganska skälig, intressant och lättimplementerad "databasregel". Bra förslag Mikael!

Frågan är väll då vad som ska krävas för att man ska räknas som aktiv. Räcker det med att vara innloggad eller måste man ha skrivit i forumet eller kanske kommenterat en bild, och i så fall hur mycket och hur ofta?

Greven / innloggad några ggr per dag
 
mipert skrev:
Kan man inte göra det omöjligt att kommentera bilder som hör till medlemmar som inte varit aktiva på sex månader?.
Varför det? Kommentarer är inte bara till för fotografen, vore det så kunde vi lika gärna göra så att ingen annan kunde läsa dem än fotografen som fått dem. En väl skriven kommentar är intressant och lärorik för alla som läser den och ser bilden som jag ser det.

Men en indikator på inaktiv medlem kunde vi ha, för den som nu inte tycker det är kul att ge kommentarer till inaktiva. Det enklaste och minst prestandsugande är att bara kika på "senast inloggad"-tiden.
 
Därför att för mig är det mest intressant med en dialog mellan skaparen och andra.

En kommentar i sig är intressant men den ger inte mig så mycket.

Jag söker ständigt svar på frågan, ”varför”.
 
mipert skrev:
Därför att för mig är det mest intressant med en dialog mellan skaparen och andra.

En kommentar i sig är intressant men den ger inte mig så mycket.

Jag söker ständigt svar på frågan, ”varför”.

Jag tor jag förstår vad du menar och kan till en viss gräns hålla med. Men att det måste vara antingen eller förstår jag inte... Med det resonemanget skulle du mao inte tex vilja gå en konstkurs och diskutera ett mästerverk pga att fotografen/konstnären varit död/inaktiv de senaste 100 åren...?!

Ska man göra något tror jag mer på någon slags "aktivmarkering" på medlemmar o sen får man om man vill söka även på resten.

//Liza
 
Jag är nog benägen att hålla med om att en rensning inte skulle skada. Jag inser ju förstås att antalet medlemmar är ganska viktigt för Fotosidan, då det givetvis påverkar sponsorer och andra eventuella intressenter. Men det känns som sagt tråkigt att hoppa runt hos folk och kommentera deras bilder, speciellt om man frågar dem något omkring bilden, och sedan upptäcker att fotografen inte varit inloggad sedan 2002.

Hur som helst så känns det tämligen meningslöst med massor av medlemmar som inte har några bilder upplagda, som aldrig har kommenterat några bilder, och som inte varit inloggade på över ett år. Skulle man rensa bort dessa medlemmar från fotosidan så misstänker jag att antalet medlemmar skulle sjunka till under 40000. Det är ju förstås en ganska stor andel, men fortfarande är nog så många kvar att det skulle kännas meningsfullt för de som eventuellt har något att vinna på att det finns många medlemmar. Dessutom förs de inte bakom ljuset, utan vet att de flesta medlemmar i alla fall är aktiva.
 
Statistik?

Bumpar lite här!

Finns det någon form av statistik på hur många medlemmar som inte har varit inloggade ex. senaste året jämfört med antal medlemmar totalt?

Finns säkerligen de som glömt lösenord osv som skapat en ny profil.

//Henric
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.