Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmanarexperiment: Härma en favorit!

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart!

Haka på for bövfelen, ju fler desto roligare!

Du har till den 10 december på dig, så kör på!

/Joakim - som förtvivlat letar efter en mexikanarehatt!

Re: Självklart!

Liax skrev:
/Joakim - som förtvivlat letar efter en mexikanarehatt!
Jag fixade det utan eran hjälp:) Kanske i minsta laget den jag köpte, men den som vill pilla på eget svart tyg kan nog hitta något mer exakt på Buttericks..

En fråga bara...

... är "alla medel tillåtna"? Får vi med andra ord ta vilken sketbild som helst och sen "Photo Shop:a" till Corbijn-stilen? Eller måste man pricka rätt vid fotograferingstillfället? :) Dum fråga kanske, men jag frågar för säkerhets skull!
//Karl

Ja nu får ni banne mig lov att anstränga er vid tillfället för det gjorde jag;)

Eller mer uppriktigt talat, för min del bör jag nog hoppas att alla medel är ok. Jag lyckades faktiskt inte få Bono och växten fotade på samma plats så jag tänkte nog köra ett montage, eller så har växten blivit en bashals istället;) om det inte skulle godkännas..
/Lotta*rusar genast in i mörkrummet för att fixa kopian*

PS. Hur många är klara? DS.

PS2. Fast egentligen så tycker jag personligen att tjusningen i en sån här utmaning ligger i att försöka fotografera efter, snarare än att photoshoppa efter, fast det kan ju få vara valfritt ändå.. DS2.

Senast ändrad:
eftersom min modell inte röker så hoppas jag det är okej att montera in rök i ps...
och blå-tona gör jag nog oxå i ps.
annars är ju grejen att man ska försöka få till det så mycket som möjligt redan i kameran.
tycker jag iaf.

Estethia skrev:
eftersom min modell inte röker så hoppas jag det är okej att montera in rök i ps...
och blå-tona gör jag nog oxå i ps.
Svårt att blåtona digitala bilder annars väl? ;)
/Lotta *tvingade modellen under hot att röka*

Min tanke var ju faktiskt...

...att denna utmaning skulle gå ut på att prestera bilden med kameran i första hand. Att det helt enkelt handlar om att fotografera istället för att efterbehandla. Dvs visa vad du klarar av med kamerans hjälp. Sedan är det naturligtvis tillåtet att ställa in kontraster färgtoner och annat i PS, annars skulle det bli lite väl krångligt.

Så att ta vilka bilder som helst och montera ihop går jag inte med på, ut och fotografera med dig! ;-D

När det gäller cigarettrök så kan jag nog gå med på att den läggs dit i PS, alla vill/kan ju inte röka.

/Joakim - som tänker tvinga sin modell att ta ett halsbloss! :)

Karlington skrev:
Är det inte bara att ställa in vitbalansen mot ett blått papper? Det borde väl funka?

då blir allt gult istället...
bättre att göra tvärtom och hitta rätt gul på papperet isf.
fast eftersom man redan tar bilden i färg så kommer bilden inte bli en blåtonad s/v bild, utan en färgbild med extremt mycket blåstick. ;o)

Tänk på att bilden Corbijn har tagit inte är en färgbild, det är en svartvit bild som är blåtonad.

/Joakim

Re: Min tanke var ju faktiskt...

Liax skrev:
Så att ta vilka bilder som helst och montera ihop går jag inte med på,
Hörrudu, nu har jag sminkat, shoppat allt utom växt (t o m örhänge), tvingat modellen att ta hål i rätt öra, att röka, plåtat och tipsat er om hattbutik. Godkänn nu min annorlunda ickeväxt som surrogat så ska ni få en helt omanipulerad bild tonad utanför datorn med äkta rök...

annars monterar jag helst förstås;)

PS. Och cigarillröken åt rätt håll var faktiskt bland det svåraste dessutom, att hinna trycka innan hela fejset hade en förgrund av rök alltså.. DS.

Senast ändrad:
Ok, Joakim:)
Kopian med surrogatet ligger i fixet nu och ser äntligen ok ut. Då fortsätter jag på växten också och gör ett montage i datorn sen iaf:) Laddar upp först 10 dec även om den är klar imorrn..

En sak ljög jag om förresten, jag skonade modellen från äkta håltagning i andra örat;)

Estethia skrev:
då blir allt gult istället...
bättre att göra tvärtom och hitta rätt gul på papperet isf.
fast eftersom man redan tar bilden i färg så kommer bilden inte bli en blåtonad s/v bild, utan en färgbild med extremt mycket blåstick. ;o)

Ja du ska ju alltid vara så jäkla märkvärdig!! *kollar argt på Christel* Haha nä jag bara skoja! Du är min idol! :)

Fast jag kom dock på nu när du säger det att det inte funkar att ställa in vitbalansen mot blått om man vill ha blått! *känner mig korkad*

//Karl

Senast ändrad:
Karlington skrev:
Ja du ska ju alltid vara så jäkla märkvärdig!! *kollar argt på Christel* Haha nä jag bara skoja! Du är min idol! :)

Fast jag kom dock på nu när du säger det att det inte funkar att ställa in vitbalansen mot blått om man vill ha blått! *känner mig korkad*

//Karl

*fnissa*
jag lärde mig det den hårda vägen, om man säger så. hehe.
*minns när jag skulle videofilma en brasa och vitbalanserade mot ett varmt gulaktigt papper med tanken att elden skulle bli härligt gulröd och varm och mysig... hehe. det blev den kallaste eld jag sett*

Knepet att vitbalansera genom olika filter används flitigt i TV-branschen. Speciellt det där med att vitbalansera genom blåfilter för att få varmare färger!

/Joakim

Sååååååjaaaa

Nu har även jag fått tag i en mexikanarehatt, den kostade 89 pesos, men det var den värd. Och så några kronor för lite svart sprayfärg också...så lite PS som möjligt alltså! :)

/Joakim

P.S. T-minus 7 dagar! 8)

Min skanner har pajat. Undrar om jag hinner lösa detta eller så kanske jag drar mig ur, förmodligen drar jag mig ur men då kommer ett exemplar bland kritikbilderna eller i tråden senare...
/Lotta *lämnar plats för andra*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar