wfrank
Aktiv medlem
Har ett paket på väg att anlända Sverige och Stockholm. Beräknad leverens (till hemadress) "torsdag, 09.06.2011, Innan dagens slut" står det på UPS sida nu, paketet befinner sig i detta ögonblick i ett flygplan mellan Berlin och Stockholm.
Toppen, jag ringer dom idag (tisdag) för att ge tfn och portkod - eftersom jag bor i flerfamiljshus (liksom ca 1 miljon människor till i Stockholm innerstad + förorter).
- Vi kan inte ta emot tfn + portkoder eftersom vi inte kan lagra sånt och dessutom är det inte säkert att chauffören ringer. Prova att ringa leveransdagen före 9.
- Kommer det på torsdag då - som det står på siten?
- Vi kan inte garantera det.
- Ok kan ni avisera per mail eller SMS så jag vet vilken dag paketet kommer finnas i bilen som åker och levererar?
- Nej.
- Ok, kan jag komma och hämta paketet någonstans i Stockholmsområdet eftersom jag är angelägen få paketet före helgen?
- Nej, vi måste försöka leverera till dörr först.
- Men ni kommer ju inte in i husen eftersom ni inte har portkoder och telefon använder ni ju inte?
- Nä, men då aviserar vi att vi varit där och försökt lämna paketet.
- Hur då?
- Med posten.
- Men det tar ju några dagar till?
- Ja, men först försöker vi leverera en gång till dagen efter också.
- Men då tar det ju ännu någon dag?
- Ja.
- Ok, ringer chauffören då istället, kan jag lämna nr och koder inför andra gången?
- Du kan prova ringa före 9.
- Prova?
- Ja, vi kan inte garantera något.
- Men om jag ringer fredag före 9, är jag då säker på att chauffören kommer ha min portkod - och kommer ringa på min dörr?
- Dom kommer tidigt på morgonen och hämtar paketen, så vi kan inte garantera något.
Ungefär så fortsätter det. På slutet frågar jag (vänligt - som hela samtalet) "hör du hur detta låter, varför kör ni ut till privatpersoner i flerfamiljshus över huvud taget om ni inte använder telefon eller får lagra portkoder ens två dagar?". Den stackars tanten i luren läser innantill och följer manus noggrant. Inte hennes fel såklart.
Det måste vara något slags rekord i dåliga rutiner - för en global firma dessutom. Eller snarare avsaknad av rutiner.
Det blir spännande på torsdag, jag ska jobba hemma hela dagen och kommer sätta upp lappar på porten med telefon och be chauffören tuta om han inte har portkoden. Fortsättning följer...
Toppen, jag ringer dom idag (tisdag) för att ge tfn och portkod - eftersom jag bor i flerfamiljshus (liksom ca 1 miljon människor till i Stockholm innerstad + förorter).
- Vi kan inte ta emot tfn + portkoder eftersom vi inte kan lagra sånt och dessutom är det inte säkert att chauffören ringer. Prova att ringa leveransdagen före 9.
- Kommer det på torsdag då - som det står på siten?
- Vi kan inte garantera det.
- Ok kan ni avisera per mail eller SMS så jag vet vilken dag paketet kommer finnas i bilen som åker och levererar?
- Nej.
- Ok, kan jag komma och hämta paketet någonstans i Stockholmsområdet eftersom jag är angelägen få paketet före helgen?
- Nej, vi måste försöka leverera till dörr först.
- Men ni kommer ju inte in i husen eftersom ni inte har portkoder och telefon använder ni ju inte?
- Nä, men då aviserar vi att vi varit där och försökt lämna paketet.
- Hur då?
- Med posten.
- Men det tar ju några dagar till?
- Ja, men först försöker vi leverera en gång till dagen efter också.
- Men då tar det ju ännu någon dag?
- Ja.
- Ok, ringer chauffören då istället, kan jag lämna nr och koder inför andra gången?
- Du kan prova ringa före 9.
- Prova?
- Ja, vi kan inte garantera något.
- Men om jag ringer fredag före 9, är jag då säker på att chauffören kommer ha min portkod - och kommer ringa på min dörr?
- Dom kommer tidigt på morgonen och hämtar paketen, så vi kan inte garantera något.
Ungefär så fortsätter det. På slutet frågar jag (vänligt - som hela samtalet) "hör du hur detta låter, varför kör ni ut till privatpersoner i flerfamiljshus över huvud taget om ni inte använder telefon eller får lagra portkoder ens två dagar?". Den stackars tanten i luren läser innantill och följer manus noggrant. Inte hennes fel såklart.
Det måste vara något slags rekord i dåliga rutiner - för en global firma dessutom. Eller snarare avsaknad av rutiner.
Det blir spännande på torsdag, jag ska jobba hemma hela dagen och kommer sätta upp lappar på porten med telefon och be chauffören tuta om han inte har portkoden. Fortsättning följer...
Senast ändrad: