Annons

UPS - ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har ett paket på väg att anlända Sverige och Stockholm. Beräknad leverens (till hemadress) "torsdag, 09.06.2011, Innan dagens slut" står det på UPS sida nu, paketet befinner sig i detta ögonblick i ett flygplan mellan Berlin och Stockholm.

Toppen, jag ringer dom idag (tisdag) för att ge tfn och portkod - eftersom jag bor i flerfamiljshus (liksom ca 1 miljon människor till i Stockholm innerstad + förorter).

- Vi kan inte ta emot tfn + portkoder eftersom vi inte kan lagra sånt och dessutom är det inte säkert att chauffören ringer. Prova att ringa leveransdagen före 9.
- Kommer det på torsdag då - som det står på siten?
- Vi kan inte garantera det.
- Ok kan ni avisera per mail eller SMS så jag vet vilken dag paketet kommer finnas i bilen som åker och levererar?
- Nej.
- Ok, kan jag komma och hämta paketet någonstans i Stockholmsområdet eftersom jag är angelägen få paketet före helgen?
- Nej, vi måste försöka leverera till dörr först.
- Men ni kommer ju inte in i husen eftersom ni inte har portkoder och telefon använder ni ju inte?
- Nä, men då aviserar vi att vi varit där och försökt lämna paketet.
- Hur då?
- Med posten.
- Men det tar ju några dagar till?
- Ja, men först försöker vi leverera en gång till dagen efter också.
- Men då tar det ju ännu någon dag?
- Ja.
- Ok, ringer chauffören då istället, kan jag lämna nr och koder inför andra gången?
- Du kan prova ringa före 9.
- Prova?
- Ja, vi kan inte garantera något.
- Men om jag ringer fredag före 9, är jag då säker på att chauffören kommer ha min portkod - och kommer ringa på min dörr?
- Dom kommer tidigt på morgonen och hämtar paketen, så vi kan inte garantera något.

Ungefär så fortsätter det. På slutet frågar jag (vänligt - som hela samtalet) "hör du hur detta låter, varför kör ni ut till privatpersoner i flerfamiljshus över huvud taget om ni inte använder telefon eller får lagra portkoder ens två dagar?". Den stackars tanten i luren läser innantill och följer manus noggrant. Inte hennes fel såklart.

Det måste vara något slags rekord i dåliga rutiner - för en global firma dessutom. Eller snarare avsaknad av rutiner.

Det blir spännande på torsdag, jag ska jobba hemma hela dagen och kommer sätta upp lappar på porten med telefon och be chauffören tuta om han inte har portkoden. Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Jepp, UPS, och FedEx, funkar dåligt. Levererans till hemadress, där finns naturligtvis ingen hemma. Lämnar gärna på farstubron om jag lämnar en fullmakt i brevlådan. Skulle inte tro att jag vill att något ska ligga framme och sno.
Något utlämningställe. Nähä, inte det.
Dirigera om till annan leveransadress. Nähä, måste först fösöka leverera där ingen kan ta emot.

Numer beställer jag mina privata köp med förväntad UPS/FedEx-leverans till min arbetsplatsadress istället.
 
Ja dom är ett jävla skämt, chaufförerna har inte tjänstetelefoner så dom kan kontakta kund.

JAg skulle få ett paket och i mitt hus är det som hos så många andra endast möjligt att komma in med hjälp av bricka så jag ringde UPS för att be chaffisen ringa mig så jag kunde komma ut och öppna för honom vilket inte gick, jag ville då ändra lev adress till mitt jobb men det går inte innan dom har gjort ett lev försök...
 
För ett par veckor sen beställde jag lite grejer från USA som skickades med ups, jag följde paketet på datorn och efter 2 dar anlände det till ups som då låg i Bromma. Dom skulle köra ut det under dagen men då jag inte kunde ta emot det den dagen ringde jag ups och frågade om jag kunde åka och hämta det i Bromma. Inga problem. Jag hade paketet i min hand tre dagar efter jag beställt.
Jag var mycket nöjd med hur smidiga ups var. Tänk så olika det kan vara!
 
Räkna inte med att varken höra någon ringa på dörren eller att någon tutar, UPS-bud är nog latast i Sverige. När du väl gett upp och gått ner till porten någon gång på torsdagskvällen kommer du att hitta en aviseringslapp där budet hävdar att ingen svarat på hans anrop och att paketet därför åkt till depån. UPS hatar privatkunder, fick de välja skulle de inte ens köra ut dem utan tvinga alla att hämta sina paket på en godsterminal i ett obskyrt industriområde på andra sidan stan (oavsett var man bor).

Undvik UPS för allt du kan, det går sällan snabbare än posten trots att de kostar mycket mer. (Och undvik Schenker Privpak också, min senaste beställning tog 4 dagar att åka från England till Helsingborg och 7 dagar Hbg-Göteborg?!)
 
För ett par veckor sen beställde jag lite grejer från USA som skickades med ups, jag följde paketet på datorn och efter 2 dar anlände det till ups som då låg i Bromma. Dom skulle köra ut det under dagen men då jag inte kunde ta emot det den dagen ringde jag ups och frågade om jag kunde åka och hämta det i Bromma. Inga problem. Jag hade paketet i min hand tre dagar efter jag beställt.
Jag var mycket nöjd med hur smidiga ups var. Tänk så olika det kan vara!

Har liknande erfarenhet. Bodde tidigare i södra Sthlm, då var det en jäkla plåga att styra upp att vara hemma och ta emot. Slutade likförbannat med att jag fick hämta på deras utlämning i Bromma.

MEN! Nu är jag bor granne med deras utlämning slår jag bara en pling och ber dem att inte köra ut. inga problem, om man pallar vänta i deras trånga rum vid disken... ;)
 
Det är väl bra att dom använder posten för att avisera sitt försök o inte UPS.

"Gillar" även Schenker som senast ringde o fråga om jag kunde vara hemma mellan 11 o 15 för då skulle dom komma.
Hoppas verkligen att posten inte säljs ut.
 
Det mest spännande med UPS - och flerfamiljshus - är att de gärna lämnar paketet till en granne också. Och så ligger det en knölig lapp i brevlådan med hieroglyfer så att man får försöka gissa vilken granne som fått paketet.

Gissar att detsamma gäller i villaområden också..

När jag ifrågasatte detta så hänvisades bara till deras generella leveransvillkor.


Men det är väl så. Ett amerikanskt bolag där leveranserna ska vara billiga. Hjonen som kör ut är inte ens betrodda med mobiltelefoner eller sätt att kunna kommunicera med kunder. Det kan inte vara kul att jobba på UPS.
 
Det är väl bra att dom använder posten för att avisera sitt försök o inte UPS.

"Gillar" även Schenker som senast ringde o fråga om jag kunde vara hemma mellan 11 o 15 för då skulle dom komma.
Hoppas verkligen att posten inte säljs ut.

Valfrihet Janne! Tänk valfrihet.. =)
Känn hur mycket bättre livet blivit.
 
Posten är inte ett dugg bättre om det är Ftg-paket så varför det skulle vara ett argument för något förstår jag inte. Senast de var här "kom det inte in". Att telefonnumret stod på paketet och att Postens vanliga brevbärare har portkoden hjälpte föga.
 
inget nytt tyvärr

Så här har ups och fedex varit en lång tid tyvärr, så kan man bara välja dom så är det antingen att vara hemma hela den dagen dagen alt till företaget man jobbar på.

Synd dom inte har nått samarbete med posten så att det direkt går till posten som sen hanterar logistiken resten av vägen ,men skulle antagligen innebära höjda fraktavgifter.
 
Det grundläggande problemet är att tjänsterna inte är anpassade efter privatpersoner utan efter företag där det finns godsmottagning under kontorstid.
 
Exakt. Förstår inte hur så många firmor som vänder sig till privatpersoner använder sig av budfirmor och jag förstår inte heller varför inte budfirmorna ordnar avtal med till exempel mataffärer, som posten gör. För min del är det oerhört mycket smidigare att springa ner till ICA efter jobbet, när det ramlat in ett leverans-SMS i mobilen, istället för att försöka ordna med grannar att ta emot paketet. Att dirigera till jobbet är inget alternativ i mitt fall. Har ingen möjlighet att springa ifrån arbetsuppgifter för att ta emot ett paket.
 
Måste bara ge lite beröm också...
För första gången så fick jag paket från UPS idag. Jag beställde Lightroom 3 i måndags, skickades med UPS från tyskland samma dag och jag fick det alltså idag onsdag. Chauffören ringde ( ja... han hade mobiltelefon :) ) och bestämde tid med mig, jag åkte hem till bestämd tid, och han kom klockrent den tiden.
Inget som helst att klaga på alltså. Snabb och bra service.

// Kent
 
Det har hänt mig vid flera tillfällen att UPS påstår att dom försökt lämna paketet men att ingen varit hemma, när jag vet att jag varit hemma 100% av tiden. Den enda förklaringen måste vara att chaffören ljuger därför att han inte vill köra till min adress den dagen, det är väl för obekvämt om det är ett paket som ligger för långt från rutten för resten av dagens leveranser.

Om jag har bråttom att få paketet så brukar jag meddela UPS att jag vill hämta det själv, och så åker jag till deras distributionscentral och tjänar minst en dag på det. Irriterande då jag ju betalt för transporten, men knappast att göra något åt. Det blir ord mot ord mot chaffören och vem orkar bråka om detta ...
 
Har ett paket på väg att anlända Sverige och Stockholm. Beräknad leverens (till hemadress) "torsdag, 09.06.2011, Innan dagens slut" står det på UPS sida nu, paketet befinner sig i detta ögonblick i ett flygplan mellan Berlin och Stockholm.

Toppen, jag ringer dom idag (tisdag) för att ge tfn och portkod - eftersom jag bor i flerfamiljshus (liksom ca 1 miljon människor till i Stockholm innerstad + förorter).

- Vi kan inte ta emot tfn + portkoder eftersom vi inte kan lagra sånt och dessutom är det inte säkert att chauffören ringer. Prova att ringa leveransdagen före 9.
- Kommer det på torsdag då - som det står på siten?
- Vi kan inte garantera det.
- Ok kan ni avisera per mail eller SMS så jag vet vilken dag paketet kommer finnas i bilen som åker och levererar?
- Nej.
- Ok, kan jag komma och hämta paketet någonstans i Stockholmsområdet eftersom jag är angelägen få paketet före helgen?
- Nej, vi måste försöka leverera till dörr först.
- Men ni kommer ju inte in i husen eftersom ni inte har portkoder och telefon använder ni ju inte?
- Nä, men då aviserar vi att vi varit där och försökt lämna paketet.
- Hur då?
- Med posten.
- Men det tar ju några dagar till?
- Ja, men först försöker vi leverera en gång till dagen efter också.
- Men då tar det ju ännu någon dag?
- Ja.
- Ok, ringer chauffören då istället, kan jag lämna nr och koder inför andra gången?
- Du kan prova ringa före 9.
- Prova?
- Ja, vi kan inte garantera något.
- Men om jag ringer fredag före 9, är jag då säker på att chauffören kommer ha min portkod - och kommer ringa på min dörr?
- Dom kommer tidigt på morgonen och hämtar paketen, så vi kan inte garantera något.

Ungefär så fortsätter det. På slutet frågar jag (vänligt - som hela samtalet) "hör du hur detta låter, varför kör ni ut till privatpersoner i flerfamiljshus över huvud taget om ni inte använder telefon eller får lagra portkoder ens två dagar?". Den stackars tanten i luren läser innantill och följer manus noggrant. Inte hennes fel såklart.

Det måste vara något slags rekord i dåliga rutiner - för en global firma dessutom. Eller snarare avsaknad av rutiner.

Det blir spännande på torsdag, jag ska jobba hemma hela dagen och kommer sätta upp lappar på porten med telefon och be chauffören tuta om han inte har portkoden. Fortsättning följer...


Har varit ute precis för samma sak.
Man kan ju sätta en fullmakt på dörren och då lämnar chaffören paketet sa dom när jag ringde, men hur säkert är det. ?
UPS från tar sig då allt.
Det är märkligt att ett så stort företag inte har en bättre aviseringsmöjlighet och kan säga när paketet kommer till slutdestination när det väl är i sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.