Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä de kanske man inte har men man har fortfarande kontor, men där kan man bara lämna in - även privatpersoner. De har ju lokalerna hur som helst så jag tycker nog det är konstigt att det bara är "one way".
Det behövs antagligen mer personal om kontoret även ska vara utlämningsställe. Postnord har ju mer eller mindre helt outsourcat den tjänsten så det är väl mer av en nödlösning att även ha den på något av sina kontor.

Jag tycker att den outsourcingen har fungerat jättebra. Paketutlämningstjänsten är mycket bättre numera än när bara postkontoren skötte den.
 
Påtryckningsmedel?? Ett modernt företag som inte har fungerande moderna logistiksystem (och det har ju PostNord inte heller uppenbarligen) och som inte lyssnar med ena örat mot marknaden idag oavsett hur den ger sig till känna, kommer förr eller senare bli irrelevant. Det kommer nog även PostNord att fatta förr eller senare.
Ja kanske, men så länge Postnords kunder är nöjda så kommer det nog att knalla på som vanligt.
 
Ja kanske, men så länge Postnords kunder är nöjda så kommer det nog att knalla på som vanligt.

Ja men dom är ju inte det och det till den grad att det föranlett en följetong i DN av Augustin Erba. Brevkunderna gillar inte nyckfullheten och servicegraden i brevhanteringen. Folk i glesbygden påpekar att servicen fungerar allt sämre där och på toppen har många som jobbar hemma i Corona-tider upptäckt att de inte ens delar ut "hempaket" i storstäderna, fast de fortsatt låtsas som att de gör det. Jag tror många ser det som ett kontraktsbrott och ett bedrägligt beteende.
 
Du kan skrika dig blå om hur det borde vara, men faktum är att en tjänstesäljare utför den tjänst som dess kund betalar för. Vad kundens kund vill är klart underordnat. Money rules.

Faktum är som sagt att det finns många som bestämt hävdar att PostNord som du kallar tjänstesäljare här faktiskt inte utfört de tjänster på det sätt som utlovats och som köparen betalat för när de beställt sina varor från återförsäljarens webbtjänst. PostNords logistikchef har ju f.ö. för DN bekräftat vilka rutiner som sägs gälla på PostNord och som alla inklusive chaufförerna förväntas följa och DN har ju tydligt påvisat att man av olika skäl faktiskt inte följer sina egna uttalade regler. Om man vill kalla det money rules så må det vara hänt men det handlar inte bara om pengar utan säkert lika mycket om att minimera antalet arbetade timmar på jobbet för åtminstone vissa av chaufförerna.
 
Senast ändrad:
Jag fick en id'e. Tyvärr är jag fortfarande som pensionär gravt yrkesskadad sedan många års arbete med att rationalisera bl.a. affärsprocesser i affärsvärlden och fotohanteringsprocesser i museivärlden. Jag har svårt att se strukturella galenskaper som hos PostNord utan att gå igång.

Jag tänkte att eftersom PostNords chaufförer tydligen inte längre bär ut några "hempaket" utan istället GPS-övervakade kör runt runt med dem på "sina slingor" länge och väl, utan att ens ha en avsikt att dela ut dem, så kunde de ju lika gärna sluta låtsas och köra direkt till utlämningsstället istället. Till skillnad från Brings trafikövervakare så har de på PostNord ändå ingen chans att se om chaufförerna verkligen gör det de förväntas göra. Hos Bring däremot ser man ju direkt i deras mer sofistikerade IT-lösningar när kunderna fått sina leveranser då ju kunderna signerar mottagandet i chaufförernas handterminaler.

Nu under Corona-krisen slipper man dock som kund signera leveranserna även hos Bring, som en säkerhetsåtgärd, men det hindrade inte deras chaufförer att verkligen hjälpa till med att bära in grejorna i min sons lägenhet.

Normalt där jag bor så kommer posten vid 16-tiden till utlämningsstället jag är hänvisad till. Detta skapar ibland en viss olägenhet om det händer en dag då jag ska ut till Skogsö och då kan paketet bli liggande en vecka i värsta fall helt i onödan.

Vinsten om man istället levererade paketen direkt till utlämningsställena skulle direkt bli att vi fick våra paket avsevärt snabbare och logistikcheferna skulle slippa sitta där och övervaka sina chaufförer via GPS till ingen nytta. Inga av PostNords alla bilar skulle i ren meningslöshet behöva köra runt runt på alla dessa "slingor", med en massa paket i lasten som man ändå inte har för avsikt att leverera direkt till adressat. Den enda meningen med detta verkar vara att förse PostNords ledning med ett alibi om de mot förmodan skulle ställas till svars för att inte levererat några "hempaket". De kan ju alltid peka på GPS-historiken och hävda att deras chaufförer visst kört sina "slingor".

På köpet skulle vi även kunna minska utsläppen av cancerogena ämnen och växthusgaser från en av landets största åkeriverksamheter. Posten skulle spara en massa arbetstimmar och pengar som man istället kunna använda till kvalitetshöjande åtgärder i den olönsamma brevhanteringen eller helt enkelt leverera som en vinst till stadskassan som kunde användas till något vettigare än att köra runt, runt, runt till ingen som helst nytta. PostNords ledning skulle dessutom säkert må lite bättre av att slippa mörka de Kafka-liknande strukturella galenskaper man håller på med för media.
 
Senast ändrad:
Ja men dom är ju inte det och det till den grad att det föranlett en följetong i DN av Augustin Erba. Brevkunderna gillar inte nyckfullheten och servicegraden i brevhanteringen. Folk i glesbygden påpekar att servicen fungerar allt sämre där och på toppen har många som jobbar hemma i Corona-tider upptäckt att de inte ens delar ut "hempaket" i storstäderna, fast de fortsatt låtsas som att de gör det. Jag tror många ser det som ett kontraktsbrott och ett bedrägligt beteende.
Är t.ex. Cyberphoto missnöjt med Postnord pakettjänst? Glöm inte bort vilka som är Postnords kunder nu.
 
Faktum är som sagt att det finns många som bestämt hävdar att PostNord som du kallar tjänstesäljare här faktiskt inte utfört de tjänster på det sätt som utlovats och som köparen betalat för när de beställt sina varor från återförsäljarens webbtjänst.
Om beställarna av tjänsterna klagar tillräckligt mycket så kommer nog Postnord att lyssna. De som skickar paket kan ju hota med att anlita någon av Postnords konkurrenter istället (men man måste vara beredd att verkställa hotet om det ska ordentlig verkan).
 
Är t.ex. Cyberphoto missnöjt med Postnord pakettjänst? Glöm inte bort vilka som är Postnords kunder nu.

Nä varför skulle de vara det? För dem är det ju bara töm och glöm. Det är ju inte Cyberphoto som är drabbat. De ser ju aldrig vad som händer i andra änden och säkert vänder sig inte de missnöjda dit för de inser ju trots allt att det är PostNord och inte Cyberphoto som är problemet. Cyberphoto är rent tekniskt om än inte juridiskt bara ett ombud för en transporttjänst adressaten köper via webbutiken och som butiken hjälper till att administrera.

Adressaten får ju till slut sitt paket men bara inte levererat direkt hem, vilket man alltså betalt för. De flesta orkar som vanligt inte bråka och en del vet inte ens att de blivit blåsta av PostNord på en del av den service de faktiskt betalat för. PostNord och dess chaufförer har båda incitament att avstå leverera en del av sitt åtagande. PostNord tjänar pengar på det som företag och chaufförerna kan gå ju som sagt gå hem tidigare. I värsta fall lever de i ett symbiotiskt win-win förhållande så länge GSG nu fungerar och det verkar det ju ha gjort länge fram tills dagens Corona-situation gjorde det uppenbart att det inte gjorde det längre. Möjligen har det tagit PostNord inte så lite på sängen så nu kommer de säkert ägna sig åt skadebegränsning ett tag framöver.

De som tycker det fungerar bra nu är säkert i många fall de som förlikat sig med tanken på att inte längre få paketen levererade hem eller så har man helt enkelt inte en aning om vad som faktiskt ska ingå i det serviceerbjudande de betalat för.
 
Senast ändrad:
Om beställarna av tjänsterna klagar tillräckligt mycket så kommer nog Postnord att lyssna. De som skickar paket kan ju hota med att anlita någon av Postnords konkurrenter istället (men man måste vara beredd att verkställa hotet om det ska ordentlig verkan).

Det har nog hittills tagit betydligt hårddare att de nu är i verkligt fokus för delar av media och att de verkligen har förlorat ansiktet. Hittills verkar de haft svårt att säga något vidare trovärdigt till sitt försvar. Förmodligen hoppas de bara att det ska blåsa förbi som vanligt, så det kommer vara viktigt nu att media inte låter det ske. Det stora problemet för PostNord är att hela folket är påverkat då brev- och paketleveranserna är en grundläggande samhällsfunktion som måste fungera och det är just det som är Erbas poäng och käpphäst.
 
Det är ju inte Cyberphoto som är drabbat.
Nä, just det. Och Postnord rullar på i gamla hjulspår eftersom deras kunder inte klagar.
Adressaten får ju till slut sitt paket men bara inte levererat direkt hem, vilket man alltså betalt för. De flesta orkar som vanligt inte bråka och en del vet inte ens att de blivit blåsta av PostNord på en del av den service de faktiskt betalat för.
Hur skulle det hjälpa om adressaten klagar hos Postnord? Postnord har ingen anledning att lyssna på någon som inte är en av Postnords betalande kunder.
 
Nä, just det. Och Postnord rullar på i gamla hjulspår eftersom deras kunder inte klagar.

Hur skulle det hjälpa om adressaten klagar hos Postnord? Postnord har ingen anledning att lyssna på någon som inte är en av Postnords betalande kunder.

Jo det hjälper en hel del på sikt för om folk fattar hur illa det är med PostNord så väljer man en annan transportör och den möjligheten finns hos många och det känner nog även PostNords ledning till.
 
Jag måste ha Sveriges bästa distributörer. Alla fungerar utmärkt hos mig. Postnord levererade t ex ett tungt paket till dörren igår kväll kl 21:50, vilket var inom tidsintervallet jag valt som ett av de leveransalternativ Postnord erbjöd.
 
Jo det hjälper en hel del på sikt för om folk fattar hur illa det är med PostNord så väljer man en annan transportör och den möjligheten finns hos många och det känner nog även PostNords ledning till.
Jamen det är ju inte adressaten som väljer transportör. Menar du att klagomål från adressaten till Postnord skulle vidarebefordras av Postnord till sin kund?
 
Jag hör många klagomål på PostNord i tidningar och forum, men faktum är att jag nog aldrig upplevt problem med paketleveranser på ett sätt som gör att jag skulle ifrågasätta deras förmåga avseende det basala. Paketen kommer fram. Riktigt snabbt. Ibland tar det några dagar extra för att de försöker leverera i brevlådan, men när det inte går så lämnar de hos postombud och dagen efter (tidigast) kommer en avi i brevlådan. Vilket är irriterande, men inte en katastrof.
 
[QUOTE

Vinsten om man istället levererade paketen direkt till utlämningsställena skulle direkt bli att vi fick våra paket avsevärt snabbare och logistikcheferna skulle slippa sitta där och övervaka sina chaufförer via GPS till ingen nytta. Inga av PostNords alla bilar skulle i ren meningslöshet behöva köra runt runt på alla dessa "slingor", med en massa paket i lasten som man ändå inte har för avsikt att leverera direkt till adressat. Den enda meningen med detta verkar vara att förse PostNords ledning med ett alibi om de mot förmodan skulle ställas till svars för att inte levererat några "hempaket". De kan ju alltid peka på GPS-historiken och hävda att deras chaufförer visst kört sina "slingor".

[/QUOTE]
Beställde kaffe på nätet som jag brukar fast detta var på ett nytt ställe
När jag kom till leverans så kunde jag välja flera leverantörer. Valde DHL för en gångs skull ( aldrig haft problem med posten) och då fick jag upp ca 15 olika ställen jag kunde välja för att hämta så det var bara att välja ett som inte var närmast men som jag kör förbi efter jobb. Tror att det borde vara liknande på dom andra leverantörerna. Helt perfekt att själv välja var man vill hämta detta fast ni pratar mest om hemleverans och det gick att välja (tror jag) men inget intressant för mig. Men detta visar att det går att göra bättre, vilket visas av en kaffesäljare 👻
 
Beställde kaffe på nätet som jag brukar fast detta var på ett nytt ställe
När jag kom till leverans så kunde jag välja flera leverantörer. Valde DHL för en gångs skull ( aldrig haft problem med posten) och då fick jag upp ca 15 olika ställen jag kunde välja för att hämta så det var bara att välja ett som inte var närmast men som jag kör förbi efter jobb. Tror att det borde vara liknande på dom andra leverantörerna.

Samma möjlighet finns förövrigt ibland hos webbutiker som använder Postnord.
 
Jamen det är ju inte adressaten som väljer transportör. Menar du att klagomål från adressaten till Postnord skulle vidarebefordras av Postnord till sin kund?

Jo i en del fall kan man ju göra precis just det. Det är inte alls så enkelt detta som du låter påskina Per. På en hel del näthandlares webbar kan jag som köpare bestämma helt hur jag vill att transporten ska ske och vem som jag vill ska göra jobbet. Det är inte alls alla som bara har PostNord som speditör. Adlibris är ett exempel. Där kan jag välja mellan Schenker och PostNord. Andra använder exv. DHL m.fl. Där avgör jag och bara jag om PostNord överhuvudtaget ska bli tillfrågade. Näthandlarna är ombud för mig mot speditörerna men det är faktiskt jag som fortfarande bestämmer till 100%. Så om de inte är helt dumma i huvudena hos PostNord så inser de nog att kunderna i många fall har goda möjligheter att bojkotta dem genom att välja något annat.

Jag beställde två leveranser igår från två olika handlare Adlibris och Watski. Watski hade bara PostNord och där kunde man välja mellan Postombud för 79:- och Hemleverans 149:-.
Min kommentar till den uppgiften är att PostNord faktiskt tjänar 70 spänn på att INTE leverera en beställd hemleverans till någons dörr om man istället kör paketen direkt till postombudet istället. Det finns alltså ett incitament att inte köra ut hemleveranser. De tar i det fallet betalt för en tjänst de inte utför.

Från Adlibris beställde jag böcker i fredags och från Watski plast och glasfibermatta samma dag till en båt jag håller på att laga. Det intressanta med Watski-affären var att härdare till plasten är frätande så den får inte hanteras av utlämningsställe utan där gäller hemleverans by default. Perfekt tyckte jag för nu ska jag kolla hur det funkar.

Adlibris-leveransen som inte var hemleverans flaggades med SMS. Watski-leveransen flaggades också med SMS med en länk att öppna i PostNords app. Appen var lite intressant för till skillnad mot IKEA fanns ingen möjlighet till dialog annat än möjlighet att fylla i portkod. Kunde inte se om de plockat upp telefonnumret från Watskis site. I appen väljer man främst leveransdag och om man accepterar leverans utan kvittering om man inte kan vara hemma (då gäller inga ersättningskrav om saker kommer bort)

Hur gick det då? Jo finfint och PostNord-budet ringde på men OBS! han stack som en blixt ned för trapporna och ville inte alls att jag skulle signera mottagandet. Detta är intressant, för det är ju just detta som gör att PostNord aldrig kan ha koll på vad personalen verkligen gjort på sina slingor såsom exv. Bring som kör för IKEA kan göra. Det är också detta som öppnar för just det oskick jag pekat på tidigare där chaufförerna själva förkortar tiden på sina slingbeting genom att skita i att leverera hempaket de rimligen borde lämna vid köparnas dörrar istället för hos utlämningsställe i avsikt att kunna gå hem tidigare.

Jag har dessutom svårt att köpa PostNords gnäll över den förlusttyngda brevleveransverksamheten. Förr när Posten var Posten så var det väl ingen som skiljde på om det var brev eller paket som skickades. Det var samma organisation som var ansvarig. Nu har man skapat två profitcenter - ett för brev (som inte ger någon profit) och en annan som gör det. Brevskickandet går ner men det kan man verkligen inte säga om pakettrafiken. Varför har man låtit PostNord skilja på dessa verksamheter och externalisera den olönsamma brevverksamheten till ett annat profitcenter som de förmodligen tycker skattebetalarna ska subventionera. De får väl helt enkelt låta den blomstrande pakethanteringen subventionera brevhanteringen då, vad är problemet?
 
På en hel del näthandlares webbar kan jag som köpare bestämma helt hur jag vill att transporten ska ske och vem som jag vill ska göra jobbet. Det är inte alls alla som bara har PostNord som speditör.
Visst är det så (även om jag inte tycker att man kan säga "bestämma helt"; det finns ett urval som postorderbutiken erbjuder), och det är ju bra, men du tror väl inte att det beror på att mottagare av paket har klagat hos Postnord?
 
Senast ändrad:
Såvitt jag vet försvann "beting" för länge sedan vad gäller postnords leveranser av både brev av paket.
 
Nu har jag ett paket på gång igen från Tyskland...få se om Postnord klarar av att leverera prickfritt denna gång - jag är återigen skeptisk, jag tror ju inte att kundnöjdhet (privatkunder) står särskilt högt på deras prioriteringslista, utan Postnord-chaufförens ”välvilja” får styra i de flesta fall.

Innan jag slutförde köpet med säljaren på eBay (fotobutik i Tyskland) så frågade jag säljaren om han kunde skicka med annan speditör än DHL (som ju har Postnord som samarbetspartner på den svenska sidan av gränsen) ...och fick svaret ”jovisst, han kunde skicka med UPS i stället”! Jag avböjde, UPS är ju om möjligt ännu sämre än Postnord. Så jag fick då motvilligt acceptera leverans med DHL/Postnord. Få se till veckan hur det går för Postnord...om man är så trött efter alla julpaket att servicen blir ännu sämre?

Det märkliga i detta sammanhang är, att jag köpte ett litet paket bladfilm från Berlin före jul, med transport av DHL som jag förväntade mig att få hämta på Postnords terminal här i stan - men icke! Det kom en SMS-avisering att jag fick hämta det på DHL:s egen terminal här i Östersund! Varför gick detta paket ”Postnord förbi”? Och kan jag själv välja det alternativet i fortsättningen? Förmodligen inte, tyvärr, frakten ända fram är ju en fråga för säljaren/speditören i första hand, och jag som kund får bara acceptera transortlösningen som säljaren erbjuder.

Detta visar väl vad utsatt man är när man i allmänhet inte kan påverka säljarens val av transportör vid importaffärer...om man inte kan ange en alternativ leveransadress till ett företag som kan ta emot paketet kontorstid. Till den aktuelle eBay-säljarens försvar får jag ändå framhålla att UPS som alternativ erbjöds. Jag hade nog varit tryggare med t.ex Schenker som speditör.

En generell lösning skulle ju kunna vara att Postnord SMS-aviserar paket redan när det korsar svensk gräns, och att man då får välja mellan leverans till Postnord-terminal eller utkört till hemadress. Det skulle ju vara praktiskt både för konsumenten och Postnord!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar