Nu har jag ett paket på gång igen från Tyskland...få se om Postnord klarar av att leverera prickfritt denna gång - jag är återigen skeptisk, jag tror ju inte att kundnöjdhet (privatkunder) står särskilt högt på deras prioriteringslista, utan Postnord-chaufförens ”välvilja” får styra i de flesta fall.
Innan jag slutförde köpet med säljaren på eBay (fotobutik i Tyskland) så frågade jag säljaren om han kunde skicka med annan speditör än DHL (som ju har Postnord som samarbetspartner på den svenska sidan av gränsen) ...och fick svaret ”jovisst, han kunde skicka med UPS i stället”! Jag avböjde, UPS är ju om möjligt ännu sämre än Postnord. Så jag fick då motvilligt acceptera leverans med DHL/Postnord. Få se till veckan hur det går för Postnord...om man är så trött efter alla julpaket att servicen blir ännu sämre?
Det märkliga i detta sammanhang är, att jag köpte ett litet paket bladfilm från Berlin före jul, med transport av DHL som jag förväntade mig att få hämta på Postnords terminal här i stan - men icke! Det kom en SMS-avisering att jag fick hämta det på DHL:s egen terminal här i Östersund! Varför gick detta paket ”Postnord förbi”? Och kan jag själv välja det alternativet i fortsättningen? Förmodligen inte, tyvärr, frakten ända fram är ju en fråga för säljaren/speditören i första hand, och jag som kund får bara acceptera transortlösningen som säljaren erbjuder.
Detta visar väl vad utsatt man är när man i allmänhet inte kan påverka säljarens val av transportör vid importaffärer...om man inte kan ange en alternativ leveransadress till ett företag som kan ta emot paketet kontorstid. Till den aktuelle eBay-säljarens försvar får jag ändå framhålla att UPS som alternativ erbjöds. Jag hade nog varit tryggare med t.ex Schenker som speditör.
En generell lösning skulle ju kunna vara att Postnord SMS-aviserar paket redan när det korsar svensk gräns, och att man då får välja mellan leverans till Postnord-terminal eller utkört till hemadress. Det skulle ju vara praktiskt både för konsumenten och Postnord!