Cederbom skrev:
Jag tror att vi ibland pratar om varandra, framförallt så här i skrift.
Jag menar, om jag säger "julafton" tänker någon på underbar mat, lugn och ro tillsammans med familjen. Någon annan tänker på helvetet då farsan söp ner sig, spöade morsan och sov resten av tiden.
Samma ord kan betyda olika saker för olika människor. När jag tänker på "objektifieringen" av kvinnor så har det mer att göra med en mindre bra kvinnosyn, där man inte ser till individen. Tar man ett kort på en kvinna så kan hon vara objektet och på så sätt objektifierad. Därmed inte sagt att kvinnan blir objektifierad i meningen att man bortser från individen. Där ser jag en väsentlig skillnad och kanske en av anledningarna till att många reagerar när bilder på natur och djur jämställs med bilder på nakna kvinnor.
Det är väl synen på kvinnan som är det viktiga och det som är "fel" i dagens samhälle och det som du, Olav, vänder dig mot? Inte det faktum att vi tar bilder med huvudobjektet i form av en naken kvinna generellt...
Jag tycker att bildspråket i alla fotografier är viktigt och det kräver lite eftertanke. Om vi är överens om den saken behövs kanske inte mer diskussion?