Annons

En kvinnlig bekant (och jag) undrar..

Produkter
(logga in för att koppla)
De få gånger jag varit i kontakt med tjejer -som jag varit intresserad av att fotografera- via nätet har jag varit noga med att nämna tre saker:

Är du det minsta osäker på mig så ställer vi in.
Ta gärna med dig en bekannt, dock inte pojkvän eller föräldrar.
Jag fotograferar inte naket (jag är inte intresserad av nakenbilder när andra gör det så mycket bättre).

Vad gäller min avsky för mobben så har jag ett minne av när jag drabbades av det själv.

På väg hem från krogen en kväll hamnar jag en bit bakom en tjej och hon tittar lite avvaktande på mig. Jag bestämmer mig att för en gångs skull ”skall jag ha samma rätt att gå på denna gata som hon” och bryr mig inte om att sakta ned stegen. Brukar göra det annars för att inte skapa oro.
Efter en stunds promenad försvinner hon in i en port, efter att ha kastat en blick på mig, och jag går förbi.
Bakom mig hör jag tumult och en röst som högt säger ”var är han den jäveln”?
Min kropp förstår snabbare än min hjärna att det är mig de menar och jag kastar mig åt sidan med en snabb blick bakom mig. Fyra killar och tre tjejer stirrar efter mig och killarna sätter fart mot mig.
Jag springer men de hinner ikapp. Så jag väntar in dem och det blir en Last Man Standing.

Jag är fortfarande förbannad för deras tankar. Jag utsågs till ett äckel utan minsta fog.
Därför tycker jag inte om sådant som att ”dyka upp ett stort gäng”...

Och jag är trött på de otrevliga ”fotograferna” som faktiskt gör att jag måste säga att jag minsann är seriös.
Pratade med en tjej som jag skall fotografera och hon väljer bara fotografer som har firma och kan visa upp bra bilder med kvalitet. Och som kan förklara varför de vill ta de bilder de gör. Får gärna vara sexigt och lättklätt men de skall vara ärliga och kunna förklara sig.
 
mipert skrev..


- Och jag är trött på de otrevliga ”fotograferna” som faktiskt gör att jag måste säga att jag minsann är seriös.


Mmm, jag är enig.

Hilsen peter
 
swede skrev:
- Och jag är trött på de otrevliga ”fotograferna” som faktiskt gör att jag måste säga att jag minsann är seriös.
Och tänk att t o m jag som inte ens är karl kan hålla med er helt (det jag skrev förut var med lite ironi). Några av dessa "kameraägare" som utger sig för att vara fotografer verkar dessutom ofta ha nån dröm om att modella själva också..

Visst är det hemskt att tjejer ska behöva vara rädda för män. Tyvärr lever vi väl i en sån värld p g a att en liten del av gruppen män inte kan föra sig och tyvärr drabbas många oskyldiga också. Problemet för er manliga fotografer är kanske oftast inte andra fotografer (även om de kallar sig det) utan manliga kameraägare med annat intresse än bilder i sig. Det är vad tjejer borde lära sig se skillnad på. Många äldre kanske har lärt sig skillnaderna och därför raggar "kameraägarna" 17-åringar på ställen som Lunar e t c?
 
Hej! Jan Carlsson

Jag utryckte mig kanske lite luddigt. Min syster vad 16 vid tillfället. Och det var definitivt inte någon "mob" stämning. Min avsikt var att kolla om det var ett seriöst modell jobb som hon blev erbjuden. Eftersom detta skulle medföra lite pengar som hon behövde.




M.V.H

//Alexander
 
Felet

Varför skulle man föreslå nakenfoto av en tjej som man aldrig sett naken? Genom att göra det så visar man ju att man bara är intresserad av att klä av henne, inte fota en snygg kropp.

Nakenfoto är f.ö. inte nått jag tycker man skall behöva fråga modeller om över huvud taget. Vill de bli fotade så så kan de nog hitta sig en fotograf utan problem.
 
Fick höra idag på morgonen att en vän till mig blev tillfrågad på stranden i Varberg om hon vill bli modell. Det skulle bara kosta 2500:- och hon skulle få åka till Helsingborg för att ta korten.
Visst kan man få ragga modeller på stranden men det låter lika desperat som det mailet som klipptes in i det första inlägget.

När jag "träffar" modeller som jag inte känner, oavsett via nätet eller "live" så brukar jag:
* Lämna mina telefonnummer, hem & mobil.
* Kräva att en kompis följer med, dock ej pojkvän eller familj.
* De bestämmer vad de vill ha på sig och göra.
* Att vi för båda skull skriver ett modellkontrakt.

Eftersom jag är en blyg och prydd pojk så skulle jag aldrig fråga en modell om hon kunde klä av sig. Däremot har det hänt att de vill bli plåtade med lite kläder eller inga kläder men då har det inte varit på den första plåtningen och på deras iniativ. Då står man där, röd i ansiktet och försöker ta kort. :)
/Håkan
 
Senast ändrad:
Enfotograf skrev:
Fick höra idag på morgonen att en vän till mig blev tillfrågad på stranden i Varberg om hon vill bli modell. Det skulle bara kosta 2500:- och hon skulle få åka till Helsingborg för att ta korten.
Visst kan man få ragga modeller på stranden men det låter lika desperat...

Jag tycker faktiskt inte alls det är desperat.
Själv har jag aldrig frågat någon på en badstrand, däremot på gatan och på nattklubb, men annars är stranden perfekt för där kan man se både kropp och hur blivande modell rör sig.

Däremot förundras jag över att man vill att modellen skall betala när man själv frågar.
När jag frågar någon som jag tycker skulle passa för mina bildidéer är det självklart att hon/han inte skall betala mig.

Som att jag går förbi en akvarellmålare på stranden och säger ”fin tavla, ge mig 1500 så tar jag den”.
 
Jag fick en känsla av att just för att han såg hennes kropp ville "klä av henne mer" och plåta henne.
Men vi jobbar och fungerar på olika sätt.
 
OK, killen är nog en skojare, och? Världen är full av skojare. Visst var det ett svinaktigt "erbjudande" men om du blir så upprörd varje gång någon försöker att blåsa dig eller någon bekant till dig så har du nog ett tufft liv att se fram emot. Då är det väl bättre att lära sin omgivning att inte bli blåsta. Det här var ju rena skolexemplet och om en 17-årig tjej inte genomskådar det så har nog hennes föräldrar mycket kvar att lära henne. Annars kommer hon nog att gå på större blåsningar i framtiden.
 
Aleks skrev:
Hej! Jan Carlsson

Jag utryckte mig kanske lite luddigt. Min syster vad 16 vid tillfället. Och det var definitivt inte någon "mob" stämning. Min avsikt var att kolla om det var ett seriöst modell jobb som hon blev erbjuden. Eftersom detta skulle medföra lite pengar som hon behövde.


I så fall tycker jag din syster skulle mailat den tilltänkte fotografen och sagt att hon ville träffa honom tillsammans med dig för att verifiera att han var seriös. Att du och några kompisar dyker upp istället för din syster som avtalat mötet tycker jag inte är seriöst av er. Detta alldeles oavsett vad jag har för åsikter om företeelsen och "flickfotografer" för övrigt.
 
Re: Felet

ace skrev:
Varför skulle man föreslå nakenfoto av en tjej som man aldrig sett naken? Genom att göra det så visar man ju att man bara är intresserad av att klä av henne, inte fota en snygg kropp.

Nakenfoto är f.ö. inte nått jag tycker man skall behöva fråga modeller om över huvud taget. Vill de bli fotade så så kan de nog hitta sig en fotograf utan problem.


Så fotografen (han eller hon) ska först be att få se personen naken (utan att nämna syftet att fotografera) för att sedan fråga om hon/han är intresserad av att agera modell ? Eller bara fråga personer som hon eller han sett nakna av annat skäl ? Det resonemanget tycker jag inte håller riktigt...


Kan inte behovet av att ha en naken människa med i en bild komma från fotografens bildidé utan bara från någons "behov" av att bli fotograferad naken ?
 
För att vara lite tydligare så menar jag att hela resonemnaget om seriös eller inte förutsätter att fotografen anser att hon/han har ett behov av modell och den tilltänkta modellen anser det intressant förutsatt att det är en seriös fotograf. Annars faller ju hela resonemanget och frågan är inte aktuell.
 
För att gå lite från det egentliga ämnet:

Flera har nu sagt att de som regel vill att någon skall följa med modellen, men inte pojkvän eller familj. Jag undrar då varför? Lägger de sig vanligtvis i arbetet för mycket eller vilken är anledningen? Gäller det samma för manliga modeller (eller brukar de vara "tuffa" nog att våga komma ensamma)?
 
Hampus skrev:
Flera har nu sagt att de som regel vill att någon skall följa med modellen, men inte pojkvän eller familj. Jag undrar då varför? Lägger de sig vanligtvis i arbetet för mycket eller vilken är anledningen? Gäller det samma för manliga modeller (eller brukar de vara "tuffa" nog att våga komma ensamma)?
Pojkvänner och familj kanske distraherar modellen/fotograferingen för mycket? Som tjej skulle jag kunna ta emot en kille, likväl som en tjej utan att sällskap, däremot skulle jag själv vilja ha en "assistent" med mig vid killfotografering.. Ego eller?

Det handlar inte om tuffhet, det handlar nog snarare om dumhet. Vissa mår nog gott av sällskap för att känna sig säkrare och det bör man respektera.
 
lotelo skrev:
Pojkvänner och familj kanske distraherar modellen/fotograferingen för mycket?
Jag har haft mammor med när jag plåtat tjejer, oftast har det gått bra.
Den gången det blev komplikationer var det dottern som tröttnade på mamman och bad henne gå runt kvarteret...!
 
Jan, nakna människor kan man se på stranden. Där är det bara att välja och vraka. Eller så kan man väl gå genom en förmedling.

Att fråga nån som man aldrig sett naken om man får fota dem naken är ju som att fråga nån fall man får fota deras bil innan man vet vad det är för modell.

Ett alternativ är också att göra en hemsida där man förklarar att man är fotograf och behöver nakenmodeller, sen är det väl upp till var och en om man vill höra av sig.

Det resonemanget håller finfint, så länge man fotar med händerna och inte med kuken.
 
Några reflektioner till:

1. Egentligen är det inga problem med att ha med närstående på en fotografering. Problemet kan vara att man tvingas förklara för en annan än modellen vad man skall ta för bilder och varför.
Det finns också pojkvänner som hänger i ett hörn med sur min när man flirtar och skämtar med deras halvnakna kvinna.
Jag blir dessutom blyg när jag blir ”övervakad”.
Skall man däremot ta en bild som Calles fina porträtt av Malin Baryard kan det knappast vara till hinder.

2. Åsa, personligen har jag inga problem med att se om en kvinna skulle se bra ut naken, inte nu på sommaren med det mode som gäller. Faktiskt. Dessutom kan en kropp bli vackrare på bild än i verkligheten, en fråga om vinklar och ljus.
Jag fotograferar inte naket, är inte intresserad, däremot kan jag föreställa mig en del av de kvinnor jag möter som nakna.

3. Fotografen ovan säger sig vara intresserad av att fotografera en ung tjej naken. Eftersom frågan kommer upp om att dyka upp flera på mötet för att se om fotografen är seriös måste ju tjejen vara intresserad. Är hon det inte är det bara att säga; nej tack.
 
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om hon/han är intresserad av att låta sig fotograferas naken - eller över huvud taget för den delen.

Åsa - jag får lita på din erfarenhet av nakenfotografering när du säger att man måste sett personen i fråga naken först för att veta om det är någon mening att försöka fotografera. Kanske är då ett naturistbad, (så vitt jag vet är det bara där människor är nakna), ett bra ställe att leta modeller på, det är möjligt...

Trodde nog att utstrålning, personlighet och utseende med kläder på kunde ge en fingervisning om att personen i fråga skulle kunna passa som modell eller inte - men jag har ingen egen erfarenhet att falla tillbaka på där så...
 
Senast ändrad:
ace skrev:
Att fråga nån som man aldrig sett naken om man får fota dem naken är ju som att fråga nån fall man får fota deras bil innan man vet vad det är för modell.
Nej det håller jag inte alls med om. Jag har nog frågat någon om att få fota naket någon gång fast jag bara sett modellen med kläder på. Detta beror oftast på att modellen har en utstrålning och ett sätt som jag tror är lätt att arbeta med i kombination med vad jag anar under kläderna. Ännu oftare frågar modellen och då börjar jag planera bilder tillsammans med modellen påklädd, alltså innan denna klätt av sig, fortfarande innan jag vet om modellen har en jättebrännskada på magen, en tatuering på bröstet el. dyl. Det brukar ändå bli bilder...
 
Lustigt att Jan inte kan se om man skulle se snygg ut naken trots att personen bara har bikini samtidigt som mipert kan se det på fullt påklädda personer!

Nåja oavsett hur den stackars fotografen skall hitta sina nakenmodeller så tycker jag att det är ett ofredande att fråga en minderårig om man får fota dem nakna till "erotiska" bilder.

Också en fråga... om det nu är så att nakenfotografering inte har så mycket med kropp att göra, utan själ - varför är det då så dåligt med nakna självporträtt? Är det inte så att man måste älska sig själv för att kunna älska andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.