Annons

En kvinnlig bekant (och jag) undrar..

Produkter
(logga in för att koppla)
ace skrev:
Också en fråga... om det nu är så att nakenfotografering inte har så mycket med kropp att göra, utan själ - varför är det då så dåligt med nakna självporträtt?
Kanske en annan diskussion men, Är det dåligt? Jag funderar ibland när man ser bilder som laddas upp t e x på fotosidan varför det anges att det är ett självporträtt. Ibland tolkar jag det som att personen vill tala om att självutlösare använts men ofta då det rör sig om nakenbilder får jag intrycket att "titta på mig" istället för "kritisera min bild". Vet inte varför. Har faktiskt själv haft ett helnaket självporträtt uppladdat men aldrig avslöjat på bilden vem modellen var;) Den blev välkommenterad och klassades inte som dålig..

F ö så är det synd att inte alla kameraägare är taktiska och har sunt förnuft. Naturligtvis håller jag med ace om att det är ofredande att ragga minderåriga modeller till erotiska bilder bara genom att fråga.
 
Senast ändrad:
ace skrev:
Lustigt att Jan inte kan se om man skulle se snygg ut naken ...

Du skrev: "..Jan, nakna människor kan man se på stranden. Där är det bara att välja och vraka..." Det är alltså ditt påstående att man ser nakna människor på stranden - och att man måste se en människa naken för att veta om personen blir bra på bild - inte mitt så nu är du i polemik med dig själv... Som du kan se om du går tillbaka i diskussionen jämförde du det med att fotografera en bil man inte sett o.s.v.. Men jag tycker inte diskussionen om stränder (eller bilar för den delen..) hör hit så för min del kan vi lägga ner den, jag är ingen strandmänniska och jag har inte ens körkort för bil så jag har inget mer att tillföra.

ace skrev:
Nåja oavsett hur den stackars fotografen skall hitta sina nakenmodeller så tycker jag att det är ett ofredande att fråga en minderårig om man får fota dem nakna till "erotiska" bilder. ...

Vi är överens om att det är olämpligt - ingen diskussion om den saken. För övrigt kan man fundera över vad lagen säger - jag vet inte ?

ace skrev:
Också en fråga... om det nu är så att nakenfotografering inte har så mycket med kropp att göra, utan själ - varför är det då så dåligt med nakna självporträtt? ...

Det är, enligt min begränsade erfarenhet, rätt svårt eftersom det handlar om att våga utmana den egna självbilden. Har hållit på lite med det för ett projekt men det är inget jag lägger ut publikt - ännu i alla fall...
 
Senast ändrad:
janc skrev:
Det är, enligt min begränsade erfarenhet, rätt svårt eftersom det handlar om att våga utmana den egna självbilden. Har hållit på lite med det för ett projekt men det är inget jag lägger ut publikt - ännu i alla fall...

Coolt! Jag har också fotat mig själv naken. Det är ju svårt som fan och kul! Men jag har inte heller lagt upp nått direkt naket "självporträtt" ännu... Mipert har ju föregått med gott exempel så vi andra har väl bara att följa... ;D
 
jag håller fullkomligt med om att åldern spelar roll.

men om vi tar ett exempel, vi säger att jag är 17 år. jag fotograferar mig själv naken och publicerar dessa bilder ute på nätet.
ett annat exempel, och jag är fortfarande 17 år, så frågar en man mig via nätet om han får ta nakenbilder av mig samt ha rätten att använda bilderna/publicera dem. jag svarar ja.

jag tycker att det är ruttet att fråga minderåriga därför att man antagligen inte har den livserfarenheten för att veta vad man vill. samtidigt så tror jag inte att jag skulle ha kallat en sjuttonårig tjej för rutten om hon tar nakenbilder av sig och publicerar dessa.
vad är det som gör mannen i exemplet rutten? handlar det om att han inte föregår med gott exempel, att han inte tar sin del av ansvaret vad gäller samhällets utveckling och dess värderingar? handlar det om att han KAN ta ansvar för sina handlingar och bör så göra, medans den sjuttonåriga flickan inte kan ta ansvaret därför att hon är så ung så hon vet inte riktigt vad hon gör?
 
Ace, du skriver att det är dåligt med nakna självporträtt, kan du berätta varför är det skulle vara dåligt? Är det egentligen viktigt att ange vem modellen är, att det är ett självporträtt alltså?

Anna, kan det inte vara så också att en 17-åring lättare locksa av en mindre summa pengar än en vuxen? ja, i kombination med att denne förmodligen inte har erfarenhet för att vara så vuxen att den inser alla konsekvenser det skulle kunna dra med sig också..
En 17-åring är ju inte ens myndig, undrar om det p g a det inte t o m är olagligt att publicera bilder utan föräldrars medgivande då?
 
En sak som jag finner som et minus när man läser ett brev som detta är följande

*hotmail adress...
Sitter i ett jbb där ala som skickar mail från en dylika hamnar på e lägre prioriteringslista,.... Just för att de är anonyma...

* Ingen egen domän eller ens en telia dito..
Samma sak där..

* direkt talar om nakenbilder
Samt referear till en sida där det skall finnas bilder so är erotiska. Ser inget erotiskt i en närbild på ett kön med ett fingter på ett ställe....

* kvaliteten...
Ja det har andra nämnt....

MEN det är säkkert många som gått på det....
 
åandrasidan vet jag inte om det hade varit ett plus att Inte tala om att det är just nakenfoto han är intresserad av.
 
ariadne skrev:
....vad är det som gör mannen i exemplet rutten? handlar det om att han inte föregår med gott exempel, att han inte tar sin del av ansvaret vad ...

Som jag ser det handlar det om initiativet.

Att visa sig naken handlar om att lämna ut sig och ge avkall på sin integritet. Jag är övertygad om att det kan vara dåligt om man inte har livserfarenhet och mognad nog för att vara absolut säker på att det är något man kan stå för - nu och i en överblickbar framtid. Detta oberoende av kön.

Enligt min mening tar en seriös fotograf ansvar genom att inte fotografera i ett läge där det är tveksamt om så är fallet. Som en följd av det söker man då inte aktivt modeller i tonåren för "erotiska" bilder. Det innebär också att man inte ställer upp och fotograferar om en 16-åring frågar om man kan "..fixa lite småporriga bilder till hemsidan...."
Att ta motsvarande ansvar är inget unik för fotografer, det gäller i många yrken. Ta t.ex de regler seriösa tatuerare har för att ställa upp och göra en tatuering (ålder, nykterhet, tid mellan beslut och utförande o.s.v).

Ingen kan, i praktiken, hindra en 17-åring från att ta bilder på sig själv och lägga ut på nätet. Hon eller han får ta konsekvenserna i form av sexuella förslag, att som 20-åring kanske fasa för att bli påmind om det hela o.s.v
 
ariadne skrev:
åandrasidan vet jag inte om det hade varit ett plus att ...

I det exempel som startade tråden tycker jag det talar för den utpekade personen att han är väldigt ärlig i det han vill och det är upp till var och en att avstå från att svara eller anmäla mailet till siteadministratören.

Som framgår av mitt tidigare inlägg anser jag att det är oansvarigt men det är en annan sak och jag tycker beteendet att det istället för den avtalde personen dyker upp ett gäng för att "snacka" är ett mycket värre beteende.
 
"Att visa sig naken handlar om att lämna ut sig och ge avkall på sin integritet. Jag är övertygad om att det kan vara dåligt om man inte har livserfarenhet och mognad nog för att vara absolut säker på att det är något man kan stå för - nu och i en överblickbar framtid. Detta oberoende av kön. "

absolut. men en sak jag tänker på och som jag tror är rätt viktigt är att inte genast smutskasta en person, som tex mannen i exemplet som inlägget handlade om. att se dessa normer (och lagar?) som livsnödvändiga principer, för i ärlighetens namn så tror jag att det kan finnas sjuttonåringar som kan ta ett sånt här beslut, vi är ju alla olika, mognar olika fort osv. därmed inte sagt att det finns sjuttonåringar som inte kan ta detta beslutet. så därför måste man ju sätta en gräns. så jag skulle absolut inte vilja ha det annorlunda


precis som andra normer eller lagar som ligger på gränsen. det kan finnas tveksamma fall och fall som ligger på gränsen, men man kan ju inte töja på gränserna så fort man upptäcker att de går att töja på, då har vi snart inga gränser kvar. hellre det priset än att det tex skulle vara fritt fram
 
ariadne skrev:
"..men en sak jag tänker på och som jag tror är rätt viktigt är att inte genast smutskasta en person, som tex mannen i exemplet som inlägget handlade om. att se dessa normer (och lagar?) som livsnödvändiga principer, för i ärlighetens namn så tror jag att det kan finnas sjuttonåringar som kan ta ett sånt här beslut, vi är ju alla ...

Jag håller med dig helt och hållet. Innan man går ut och offentligt "häger ut" en person som oseriös fotograf av den typ som enligt vissa "fotograferar med kuken" och underförstått en "snuskhummer" som egentligen bara är ute efter annat än bilder ska man ha väldigt, väldigt torrt på fötterna. Annars fins nog risk att det kan bli en diskussion om förtal...

Visst kan det finnas 17-åringar som kan vara mogna att ta ett sådant beslut och det går inte att sätta upp en järnhård regel som säger att det alltid och i alla situationer är fel att ta en bild av av en 17-åring utan kläder. Men jag anser att fotografens ansvar i det läget är betydligt större än om personen är 27... Jämförelsen med de regler som tatuerare och piercingfirmor har för att ha något att peka på tycker jag håller på ett generellt plan.

Hade en bekant för länge sedan vars dotter började arbeta som modell (ytterst påklätt naken dock..) i tonåren och jag vill minnas att föräldrarnas tillstånd var ett krav från agenturen.
 
lotelo skrev:
Ace, du skriver att det är dåligt med nakna självporträtt, kan du berätta varför är det skulle vara dåligt? Är det egentligen viktigt att ange vem modellen är, att det är ett självporträtt alltså?

Jag skrev inte att det var dåligt att det finns lite nakna självportätt. Jag frågade, att om det nu är så att det är själen och inte kroppen som är viktig så är det ju konstigt att det inte är lika vanligt med nakna självporträtt.

Om det inte är viktigt vem modellen är så ser jag inte hur motiveringen att personligheten är viktigare än kroppen håller. Då är det ju nämligen bara en kropp, och inte en person. Eller är det så att alla människor har en personlighet värd att visas på bild?
 
ace skrev:
Jag skrev inte att det var dåligt att det finns lite nakna självportätt. Jag frågade, att om det nu är så att det är själen och inte kroppen som är viktig så är det ju konstigt att det inte är lika vanligt med nakna självporträtt.

Om det inte är viktigt vem modellen är så ser jag inte hur motiveringen att personligheten är viktigare än kroppen håller. Då är det ju nämligen bara en kropp, och inte en person. Eller är det så att alla människor har en personlighet värd att visas på bild?

Jag har redan förstått att det var ett missförstånd. Meningen kan tolkas på två sätt beroende på hur man betonar orden..

Det sista i ditt resonemang förstår jag inte. Skulle en bild bli bättre om jag namngav modellen menar du? Mer personlig?
 
Iakttagelse

Lite lustigt att vi bara snackar om unga tjejer som modeller i denna tråd. Unga killar då, varför får inte de lika ofta förslag om att bli fotade nakna... ;)

Min poäng är att det inte bara handlar om nakenfoto, utan om en väv av kulturella föreställningar och normer.

Att en tjej skulle låta sig fotas naken vid 17 år är egentligen bara "fult" för att vi bestämt att det skall vara det. Fast det faktum att det bara är en social konstruktion gör det ju inte mindre komplicerat. Jag håller nog med Anna om att en tjej har rätt att göra vad hon vill, oavsett ålder, men jag tror inte att man mår bra av att göra det i alla fall. Samhället straffar ju den som inte följer spelreglerna. I detta fall kan det ju t.ex. betyda att tjejen blir ansedd som slampig av sina klasskamrater. I värsta fall kanske hennes nakenbilder råkar i händerna på en pedofil. Med detta alltså sagt att det inte spelar någon roll om tjejen är "mogen" eller inte eftersom att hon inte kontrollerar samhällets regler.

Jag tycker inte att det är bra att nakenfoto skall behöva vara belagt med tabun, men jag ser hur snett det kan bli med dagens rådandande normer. En naken kvinna är mer naken än en naken man. Och den unga nakna kvinnan är ett åtråvärt villebråd.
 
lotelo skrev:
Det sista i ditt resonemang förstår jag inte. Skulle en bild bli bättre om jag namngav modellen menar du? Mer personlig?

Du skrev tidigare att det inte är viktigt om personen har fysika defekter, utan att du fotar dem för deras utstrålning. Om det nu är så, då borde det ju också vara relevant vem personen är. Eller har alla människor en utstrålning värd att fotograferas?

För mig är det stor skillnad om en nakenbild är ett självporträtt eller ett porträtt, eftersom att ett nakenporträtt är en blick innåt, medans portättet andra är en blick utåt. Subjektiv/objektiv alltså.
 
Jag anser inte att det handlar om vad som är "fult" eller inte. Men att visa sin kropp utan kläder, oavsett om man är man eller kvinna, är att släppa på sin integritet och då kan det bli väldigt fel om man inte är mogen att hantera det. Det är den betydelsen jag använder "mogen" d.v.s att ha tillräckligt med självförtroende för att kunna hantera omgivningens ev. synpunkter och tanken på att bilden hamnar i händerna på personer man helst vill undvika....
 
tjäna åke:)

jag håller med dig i stort, däremot så håller jag nog inte riktigt med dig vad gäller att det oavsett ålder eller "mogenhet" inte är bra att klä av sig inför fotografen. det ligger säkert mkt i det du säger att man lätt får skit för att man gör det, man hamnar lätt i utsatt position, samtidigt så blir det lite snedvridet tycker jag om man gör alla kvinnor till offer som inte ska få svara för sig själva eller ta ansvar för sina olika val de gör.

tänker så här också att om samhället nu straffar nakenmodeller ( vilket säkert sker) så kan det ju faktiskt också vara så att kvinnan i fråga skiter i det. talar nu om en vuxen kvinna och inte nåt extremfall där man blir påhoppad gång på gång, förföljd eller nåt sånt. menar att det lätt kan bli en överdriven beskyddargrej som nog inte heller är bra. att en kvinna inte skulle kunna klara av mothugg eller kritik eller vara så pass rakryggad att hon faktiskt kan stå för vad hon gör. det är ju inte så att så fort en kvinna får kritik eller blir orättvist behandlad faller ihop liksom.
 
ace skrev:
Du skrev tidigare att det inte är viktigt om personen har fysika defekter, utan att du fotar dem för deras utstrålning. Om det nu är så, då borde det ju också vara relevant vem personen är. Eller har alla människor en utstrålning värd att fotograferas?
Egentligen skrev jag väl bara att jag ibland planerar bilder med modeller som jag inte sett nakna. Att jag sedan fotograferar och brukar få bilder även om det skulle vara brännskador, tatueringar eller annat jag inte sett genom kläderna. Utstrålningen är viktig för samarbetet, för att bilderna ska bli bra. Hellre fotar jag en nakenmodell med vad som kan ses vara brister än en modell utan utstrålning som jag har svårt att arbeta med så du har ändå uppfattat min åsikt rätt. Jag tror att alla människor som har en utstrålning/personlighet som jag gillar och gärna arbetar tillsammans med och som dessutom vill vara med på bild kan bidra till bra bilder. Sen har jag ju bildideér ibland som jag söker en speciell modell/kropp/egenskap till. Ibland får man söka länge, jag använder inte vem som helst till vilken bild som helst iaf.

Att det för den sakens skull skulle tillföra något att upplysa om vem modellen är till namn tror jag inte riktigt på. De modeller som poserat nakna för mig har nog viljat vara anonyma också om det handlat om bilder jag använder. Själv känner jag likadant, jag vill också vara anonym om det handlar om bilder där jag använt mig själv. Känslan hoppas jag sitter i bilden och inte i namnet.
 
ariadne skrev:
tjäna åke:)

jag håller med dig i stort, däremot så håller jag nog inte riktigt med dig vad gäller att det oavsett ålder eller "mogenhet" ...

tänker så här också att om samhället nu straffar nakenmodeller ( vilket säkert sker) så kan det ju faktiskt också vara så att kvinnan i fråga skiter i det....

Tjenixen Carlsson!

Jag menade att det måste finnas en nedre gräns för när det kan anses att en person har möjlighet att inse konsekvenserna av sitt handlande. Denna ålder är för det mesta annat i vårt samhälle 18, och det tycker jag är en rimlig ålder även för nakenfotografi. Alltså, även om man verkar mogen så har man inte rösträtt före 18. Även om man verkar mogen så skall man inte fotas naken före 18, oavsett om man vill eller inte. För att nån stans måste gränsen gå.

Vuxna damer får göra som de behagar, just för att de är "vuxna". :)

Meeeen, det är klart att man ändå som fotograf skall visa hänsyn till modellen (oavsett ålder), och kanske va lite extra noga med det när det gäller nått intimt. Jag har ett bra exempel på utnyttjande av vuxen kvinna, bilder som lagts upp på denna sajt om jag kan berätta om det är nån som är nyfniken. Fast då blir det utan personuppgifter förståss.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.