Annons

Uppryckning!!! Varför naket!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag tycker också den är bra. Komplicerat det här. Den bilden är ju "bara" kropp. Som landskap. Men jag tycker inte heller den är objektifierande. Jag får intrycket av en stark kvinna. Nu blir det komplicerat...
 
ja, det är verkligen komplicerat... jag tycker det gör ganska mycket att det inte finns nåt ansikte med på bilden, men jag vet inte riktigt varför. kanske för att bilden känns mer konstnärlig än kommersiell då? det blir liksom mer ett utforskande av kroppens former än en tjej som exponeras. att jag gillar bilden beror också mycket på hur fotografen har valt att göra bilden, med kort skärpedjup m.m., vilket gör bilden väldigt vacker och snygg. jag hade antagligen inte alls fastnat för bilden om samma motiv fotats på ett annat sätt...
 
olav.karlsson skrev:
Ditt problem att hitta äldre modeller beror på att de kvinnorna inte tror sig ha något att visa. Det är inte OK för kvinnor att åldras.

Är det det för män??
Är det ok för män att ha ölmage???

Vi killar håller också på bli objekt eller vi är redan det. I din ålder kanske du inte märker utav det men jag gör det...
 
Re: Re: Ett krasst konstaterande!

mipert skrev:

I det ögonblick jag ser henne som kvinna blir hon ett objekt. Jag tycker det är självklart och förstår inte hur det kan vara på annat sätt?

Ett ord: könsmaktsordning.
Fler ord: Det är så vår kultur ser ut, och det är så djupt rotat i allt vi ser, hör och tänker att det är svårt att föreställa sig något annat. Men det kan vara intressant att prova.
 
MattiasL skrev:
Ja, jag tycker också den är bra. Komplicerat det här. Den bilden är ju "bara" kropp. Som landskap. Men jag tycker inte heller den är objektifierande. Jag får intrycket av en stark kvinna. Nu blir det komplicerat...

Men det finns inget "bara". Vi är inte oskrivna blad, vi är en del av ett sammanhang.
 
Estethia skrev:
jag är lite nyfiken hur man ska tolka och vad man ska säga till alla dessa unga tjejer som kan gå över lik för att få visa upp sig halvnakna och nakna (huvudsaken tycks vara att bilderna dryper av sexappeal)?
dom finns i tusen och åter tusental och många har hemsidor med massor av "suspekta" bilder och fullkomligt skriker efter att få plåtas nakna och sexigt.
var passar dom in? är dom en produkt av samhället? eller är det deras egen vilja?
*bara nyfiken*

Kan säga att ett ex till mig jobbade som strippa detta för hon Älskade att vis aupp sig och dansa. Alla har vi våra vikelser och det är de restruktiva som reagerar på det.
 
Kan man inte acceptera naket så är det ens ensak.

Det finns folk som mer än gärna visar upp sig nakna, nudister tex.

Att man sen tar foto på nakna människor.
Jaha och?

Att de blev objekt när vi tog fotot på dem är inte sant.
De var redan objekt.

Om jag ser en person som jag aldrig pratat med, så är den personen ett objekt.

Skulle den personen dö, vinna på lotto eller vara 75år. jaha säger jag. berör mig inte mycket mer.

Men så fort jag har bekantat mig med personen i fråga så får man en annan uppfattning.

Redan som spädbarn drogs man till dessa bröst
av en anledning, få mat.

När man blev äldre blev de vackra o man nästan glorifierar dem. Varför gör man det ????

Ligger säkert nått i våra gener som säger till oss att tycka så. fast det behöver inte vara så.


ha en trevlig helg,allesammans.
 
121an skrev:
Är det det för män??
Är det ok för män att ha ölmage???

Vi killar håller också på bli objekt eller vi är redan det. I din ålder kanske du inte märker utav det men jag gör det...

Tja, mer ok iaf, tror jag.
Visst kan män också vara objekt, men jag tycker det ser lite annorlunda ut. Män har självklart också en könsstereotyp att leva upp till. Men den skiljer sig från kvinnostereotypen på många sätt. Förväntningar på att vara självsäker och individualistisk, aktiv osv, och den kan ju vara nog så jobbig att leva upp till, om man nu känner att man måste det.
 
MattiasL skrev:
Tja, mer ok iaf, tror jag.
Visst kan män också vara objekt, men jag tycker det ser lite annorlunda ut. Män har självklart också en könsstereotyp att leva upp till. Men den skiljer sig från kvinnostereotypen på många sätt. Förväntningar på att vara självsäker och individualistisk, aktiv osv, och den kan ju vara nog så jobbig att leva upp till, om man nu känner att man måste det.

Så om man inte känner för det är det bara ignorera det då??
Isåfall skulle det bara var säga till alla tjejer att ignorera det som påverkar dom negativt med tanke på utseende.

Jag skulle käånna mig mycket bättre till mods om jag fick bort dom 5 extra kilorna och hade lite mer symetrisk kropp (har jätte ben pga cyklingen)
 
Kanske inte många äldre kvinnor vill visa upp sig på bild för de har inte samma behov som de unga? eller kanske för att de VET att det kommer att få kommentarer "men villken äcklig kropp" "kolla hängpattarna" etc, och ingen vill väl höra något sådant elakt när man varit snäll och gått med på att fotograferas. Hur många "erotiska" bilder med mer "frodiga och äldre" damer har inte fått småspydiga kommentarer? Dessutom är det tydligen "fult" att åldras idag, det är därför det dras och slits och lyfts hit och dit så fort första rynkan dagas. Sedan är det väl så att dagens äldre kvinnor ändå kanske inte hade inmatats varje dag i media att kvinnan skall vara en sexbomb vars enda syfte är att vara en ögonfröjd för männen?

Nakenfoto idag anses ännu lite som "tabu", men jag tror att inom max 10 år kommer ingen att orka lyfta på ögonbrynen. Mtv har förvandlas till någon slags erotik-kanal för varje gång jag zappar förbi där får man antagligen en röv eller ett par bröst i ansiktet, eller så kikar någon kåt brud på en och försöker mima till låten som producenten skrivit och den "feta alt fula" tjejjen sjungit. Och ibland står det någon inoljad kille med rutor på magen och försöker se ledsen ut med sina ögonbryn. Förr behövde sångerskan/sångaren inte vara "attraktiv", men det var ett stort plus. Hur många "oattraktiva" marionettband visas idag i media?

Sensmoral: är du oattraktiv artist kommer "ingen" att köpa din skiva, fotar du en "oatraktiv/ointressant" modell vill ingen se din bild, i det hela stora.

Sex, sex, sex överallt. Tänk ändå att inte alltför längesedan var det vågat att ha kjol som räkte lite ÖVER knäet.

Dock tycker jag inte att fs har lika stort inflöde på naket som på usefilm, och faktiskt så behöver man ju inte titta, men jag tycker att om folk störs av nakenfoto att man kan be fotosidan om en liten ruta där man kan klicka i att man inte vill se "naket/erotiskt" material. Jag har själv valt den funktionen på usefilm, för jag har inget behov av att titta på nakna människor, eftersom tyvärr 95% av det som läggs upp är uppenbart snusk.
 
Senast ändrad:
121an skrev:
Så om man inte känner för det är det bara ignorera det då??
Isåfall skulle det bara var säga till alla tjejer att ignorera det som påverkar dom negativt med tanke på utseende.

Jag skulle käånna mig mycket bättre till mods om jag fick bort dom 5 extra kilorna och hade lite mer symetrisk kropp (har jätte ben pga cyklingen)

Öhm, nä det är inte så bara. Det var inte så jag menade. Det krävs en hel del för att man ska stå emot. Det är nog ganska få som gör. Jag gör det inte.
 
MattiasL skrev:
Öhm, nä det är inte så bara. Det var inte så jag menade. Det krävs en hel del för att man ska stå emot. Det är nog ganska få som gör. Jag gör det inte.

Oki.
Nä det är inte många som gör det. Anledningen till att man gör det är ju oftast för att andra ska tycka man ser bra ut. Men jag har funderat på det ett tag vist jag vill se bra ut för andra men det är mest för min egen del jag tycker illa om min "övervikt och osymatri"
Att inte kunna ha de kläder jag tycker om eller främst då jag märker av att man har "kärleks handtagen"
 
i c o n skrev:
Hur många "erotiska" bilder med mer "frodiga och äldre" damer har inte fått småspydiga kommentarer?

visa mej en enda... jag tror inte att någon enda kamrat på fotosidan skulle göra nåt sånt...

/kg som kanske e blåögd
 
Re: Re: Re: Ett krasst konstaterande!

Liax skrev:
ALLA som jämför bilder på nakna kvinnor och tjejer med landskapsbilder och kattbilder säger underförstått att tjejer/kvinnor enbart är motiv. För om man gör denna gravt haltande jämförelsen så är det tyvärr den enda slutsats man kan dra.
Vem är det som jämför nakenbilder på tjejer med Landskapsbilder eller kattbilder? Kan man inte hålla på med både och eller är nakenbilder på kvinnor (som ej är feta) endast till för annan konstform som måleri och för skulpturer och ej för fotografi?

Kanske är fotografi för simpelt för att man ska få fotografera nakna kvinnor utan att få en "objektifierings-stämpel" på sig?
 
Re: Re: Re: Re: Ett krasst konstaterande!

matnyttige skrev:
Vem är det som jämför nakenbilder på tjejer med Landskapsbilder eller kattbilder? Kan man inte hålla på med både och eller är nakenbilder på kvinnor (som ej är feta) endast till för annan konstform som måleri och för skulpturer och ej för fotografi?

Kanske är fotografi för simpelt för att man ska få fotografera nakna kvinnor utan att få en "objektifierings-stämpel" på sig?

Du har inte förstått. Tänk mer. Det handlar inte om foto/olja på duk/skulptur. Det handlar om nåt mycket svårare.
 
intrycket ligger i betraktarens ögon, vill du se en naken kvinnokropp som något fult och tabu, så är det du som har problemen. Mera naket åt folket, mera trivsel, och mindre elände/tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.