Re: Re: Uppryckning!!! Varför naket!
tormig skrev:
...Måste allting ha ett budskap, kan man inte få publicera en bild bara för att man tycker den är, tja, vacker? Om det är en "ful" kropp, får bilden plötsligt ett budskap då? Vilket budskap i så fall?..
Om du lägger ut en bild ”bara för att den är vacker” så har bilden ett budskap.
Budskapet är att detta är vackert för dig.
Så här skulle du vilja bo.
Så här duktig är du på att smyga på rådjur.
Så här skall en kvinna se ut.
Du visar att du har ett perifert seende eller inte.
Du talar om för oss andra vad du inspirerats av eftersom bilden har en stil man känner igen från andra bilder.
En bild har alltid ett budskap annars skulle det inte finnas någonting att avläsa i bilden.
Budskapet kan vara medvetet; ”fatta detta, nu!” eller omedvetet; ”vad menar du, mina bilder visar väl inte att jag förläst mig på Slitz?”.
Jag gillar bilder på nakna kvinnor, inget konstigt med det.
De behöver inte vara ljuva och ”konstnärliga”, de kan mycket väl vara ”porriga” och primitiva.
Men, de måste vara bra, de måste ge mig känslor och få mig att minnas ljuva stunder eller få mig att vilja sitta mitt emot den kvinna som är på bilden.
Jag erkänner en svaghet för de webbkamerabilder som man ibland kan se på en del ”modellsajter” där oftast unga tjejer poserar utstuderat.
Är det för att jag är gubbsjuk? Ute efter lammkött å sånnt?
Nej, (hoppas jag) jag ser minnesbilder som jag kan relatera till. Vanliga tjejer som man en gång kunde haft nått ihop med. Verkliga människor.
Det jag har svårt för är poserandet där en kvinna i motljus (silhuett) sitter med en blomma och drömskt tittar upp i taket i studion.
Eller, sitter på en stol (i hårt ovanljus á la trettiotalsfilm) med en sådan där Al Capone-hatt på sig. Lustigt att det verkar vara vanligare att tjejer tar sådana bilder än killar?
Självklart är en naken kvinna ett objekt, precis som en blomma eller en vacker svartvit bild på en sten. Det som stör mig är när personen på bilden befinner sig i en alltför konstruerad situation utan kontext.
Att posera i stringtrosor med rumpan mot kameran är för mig inte fel, den situationen är inte overklig.
En kvinna kan mycket väl göra så för att reta mig eller egga mig i en intim situation. Och jag betraktar henne inte som underlägsen eller dumamre än mig, hon tar bara fram det som triggar signaler hos mig. (Blev den meningen korrekt?)
Det som blir fel är när man ser den där tveksamma minen som säger ”skall jag verkligen stå så här”. Den är för vanlig. Eller när man kör för mycket Neat Image och tar bort människan.
Ja, jag har mycket att säga om detta, ett av mina favoritämnen, men döttrarna skall fika.