maxzomborszki skrev:
Om det är det som Olav vill så är jag helt med honom. Jag tror också att många tänker till innan de tar en bild och lägger upp/publicerar den. Finner de då att de inte tycker det är fel med bilden, den bryter inte mot några lagar eller föreskrifter, kvinnan som är på bilden tycker om den och är odelat positiv till den, man kanske till och med kan tänka sig att visa den för mormor. Då är det inte så underligt att man publicerar bilden.
Men... eftersom detta är bedömningsfrågor där personer gör bedömningen utefter personliga erfarenheter och åsikter kan någon annan tycka att denna bild är förnedrande, förtryckande och att det är förkastligt att den togs. Andra kvinnor som ser bilden tycker inte om den eller män som ser bilden projicerar de tankar och associationer de får av denna bild på andra kvinnor.
Vem har rätt? Var ska man dra gränsen? VEM ska dra gränsen?
I denna debatt har allt blivit väldigt polariserat mot slutet. Allt är antingen svart eller vitt. Exempel på extrem polarisering är att man plötsligt kategoriskt påstår "far folk illa av bilderna", när man någon timme innan bara manade lite snällt till folk att tänka efter. Folk far ju inte illa av ALLA dessa bilder och det är något som jag tror Olav också anser och tycker mig kunna utläsa det av hans tidigare inlägg. Men olyckliga formuleringar gör lätt att man spårar ur och då kommer fler extrema generaliseringar.
Det är lätt att ta till generaliseringar när man dragit sina argument och de ändå inte övertygat "motståndarna". Då är det bara att inse att vi ÄR olika och att vi inte kommer längre i debatten med den utgångspunkten.
Låt oss, alla, inse att det finns mer än ETT synsätt och världen är nyanserad, dvs det finns en stor gråzon mellan svart och vitt. Hur man tolkar denna gråzon beror helt och hållet på individen och vi måste vara toleranta och ödmjuka inför att andra har en skiljande tolkning.