olav.karlsson
Aktiv medlem
Estethia skrev:
men.. en fråga bara.
hur ska man bli duktig på att plåta nakna tjejer om man inte får göra nybörjarfelen först och lägga upp bilderna här för att få veta vicka fel man gör så man kan bli den där fantastiska nakenfotografen som alla efterfrågar?
här kan man ju iaf inte bli bättre eftersom man inte får konstruktiva kommentarer utan bara blir dissad för att man inte blivit proffs än.
jag får inte riktigt ihop det.
jag vet bara att det tydligen är helt okej för mig att plåta nakna killar och göra nybörjarfel utan att bli dissad.
precis som det ska vara här på fs: utvecklande för ens fotografiska talang.
lite knas, tycker jag nog.
I den perfekta av världar skulle man kunna plåta hur mycket naket som helst utan diskussion. Tyvärr är det så att kvinnan idag inte är helt jämnställd med mannen. Ett av uttrycken (obs inte orsak) av denna ojämnställdhet är hur kvinnor porträtteras. Kvinnor har mycket svårare att bli sedda på något annat sätt än män som något annat än söta/snygga/vackra kuttersmycken. För min del innebär det att jag tycker att man skall ta sig i akt då man porträtterar kvinnor. Man bör tänka efter innan hur bilderna är tagna och vilket syfte de har. Samma problematik uppstår inte med män, vi porträtteras inte i lika stor utsträckning på ett lika generellt sätt som kvinnor. Därför är det inte lika kontroversiellt att plåta män nakna eller objektifierande.
Jag har samtidigt svårt att förstå ifrågasättandet" men jag är nybörjare och vill plåta naket, hur skall jag göra det innan jag är duktig nog". Börja med påklädda modeller. Då du behärskar det till fullo kommer du nog vara duktig nog för att fixa bra nakenbilder om det är så viktigt att ta de bilderna. Men för mig är det viktiga inte så mycket genomförandet som idéerna. Var mer kreativ då du plåtar och tänk på ovanstående är du nog "home free" från kritik.
MVH
Olav