Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppryckning!!! Varför naket!

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
men.. en fråga bara.
hur ska man bli duktig på att plåta nakna tjejer om man inte får göra nybörjarfelen först och lägga upp bilderna här för att få veta vicka fel man gör så man kan bli den där fantastiska nakenfotografen som alla efterfrågar?
här kan man ju iaf inte bli bättre eftersom man inte får konstruktiva kommentarer utan bara blir dissad för att man inte blivit proffs än.

jag får inte riktigt ihop det.
jag vet bara att det tydligen är helt okej för mig att plåta nakna killar och göra nybörjarfel utan att bli dissad.
precis som det ska vara här på fs: utvecklande för ens fotografiska talang.

lite knas, tycker jag nog.

I den perfekta av världar skulle man kunna plåta hur mycket naket som helst utan diskussion. Tyvärr är det så att kvinnan idag inte är helt jämnställd med mannen. Ett av uttrycken (obs inte orsak) av denna ojämnställdhet är hur kvinnor porträtteras. Kvinnor har mycket svårare att bli sedda på något annat sätt än män som något annat än söta/snygga/vackra kuttersmycken. För min del innebär det att jag tycker att man skall ta sig i akt då man porträtterar kvinnor. Man bör tänka efter innan hur bilderna är tagna och vilket syfte de har. Samma problematik uppstår inte med män, vi porträtteras inte i lika stor utsträckning på ett lika generellt sätt som kvinnor. Därför är det inte lika kontroversiellt att plåta män nakna eller objektifierande.

Jag har samtidigt svårt att förstå ifrågasättandet" men jag är nybörjare och vill plåta naket, hur skall jag göra det innan jag är duktig nog". Börja med påklädda modeller. Då du behärskar det till fullo kommer du nog vara duktig nog för att fixa bra nakenbilder om det är så viktigt att ta de bilderna. Men för mig är det viktiga inte så mycket genomförandet som idéerna. Var mer kreativ då du plåtar och tänk på ovanstående är du nog "home free" från kritik.
MVH
Olav

Estethia skrev:
men.. en fråga bara.
hur ska man bli duktig på att plåta nakna tjejer om man inte får göra nybörjarfelen först och lägga upp bilderna här för att få veta vicka fel man gör så man kan bli den där fantastiska nakenfotografen som alla efterfrågar?
här kan man ju iaf inte bli bättre eftersom man inte får konstruktiva kommentarer utan bara blir dissad för att man inte blivit proffs än.

jag vet bara att det tydligen är helt okej för mig att plåta nakna killar och göra nybörjarfel utan att bli dissad.

Christel...
Du blandar också affekt och äggröra här...
Jag har inte dissat en endaste enskild liten platt, intetsägande, oengagerande, trist tutt- (eller snopp för den delen) bild här på fotosidan.

Jag har om du läser igen, uttryckt en förundran inför varför många blir så fascinerande med att plåta hud när de tekniskt verkligen inte är klara att ge sig på det. och ja alla är vi barn i början och måste öva för att nå färdighet etc etc etc..

Däremot har jag beskrivit hur jag uppfattar en stor majoritet av de bilder som florerar inom genren i stort, men steget är långt till att gå in på enskilda bilder och dissa. Och jag har efterlyst mera genomtänkta, estetiska kreativa bilder...

Jag håller också med dig om att om kommentarnivån på de enstaka bilderna är så låg som det ibland verkar och att det är synd för då är det ju svårt att utvecklas.

Re: Det är skrämmande...

Mattsen skrev:
...Det beklagliga är att ingen av alla de tjejer som stolt vill visa sina behag är medlemmar av detta forum...
Om du menar att de inte är medlemmar av FS måste jag rätta dig. Jag känner tre kvinnliga modeller (av ”babetyp”) som är medlemmar, två av dem har jag fotograferat.
Här en ”polla” (snäll) från en fotografering

Bilagor

• nina.jpg
    nina.jpg
    34.1 KB · Visningar: 2,318
Johan väcker frågan om varför många försöker fotografera naket när de inte är mogna för att framställa bilder av hög klass.
Men, det är inget unikt för något tema.
Jag förundras iblande över de bilder på Colaflaskor, klockor och annat som för mig bara skulle höra hemma i korgen.

Men, då tänker jag på två saker.
1. Vissa motiv är mer intressanta än andra. På Barnsidan.se är det bilder på gulliga barn som är intressant, oavsett kvalitet. Många fotograferar solnedgångar och vi erfarna rävar gäspar stort. Och så vidare.
2. När man provar något nytt är det allt fantastiskt. Jag vet inte hur många bilder jag har på cyklar i snödriva eller nedriven affisch på gammal husvägg. Ointressant för andra men viktigt för min utveckling. Hoppas jag.

Naket är spännade och, ärligt talat, om någon undrar varför det är ett intressant motiv blir jag lätt förundrad...

Sedan håller jag med om att jag tror bilder i denna genre ofta håller lägre klass än en del andra, eller snarare, det finns procentuellt färre riktigt bra sådana än jämfört med till exempel brudpar.

Och det saknas ofta ett inbyggt filter bland naket och babebilder, bara att det är nakna bröst räcker för att bli hjälte.
Man är så otroligt stolt över att lyckats med att få en tjej att ställa upp naken och man bubblar av iver att visa upp bilden, nästan som en trofé (ofta tror jag det är så), att man glömmer bort att bedöma den kallsinnigt.

Förmodligen tänker jag helt fel...

Lägger in omslaget från kvällens film jag och min fru hyrde. Småputtrig men inte så bra som jag önskat. Helen Mirren var vacker i filmen.

Bilagor

• kalenderflick.jpg
    kalenderflick.jpg
    40.7 KB · Visningar: 686
Senast ändrad:
olav.karlsson skrev:
....hur skall jag göra det innan jag är duktig nog". Börja med påklädda modeller. Då du behärskar det till fullo kommer du nog vara duktig nog för att fixa bra nakenbilder om det är så viktigt att ta de bilderna. Men för mig är det viktiga inte så mycket genomförandet som idéerna. Var mer kreativ då du plåtar och tänk på ovanstående är du nog "home free" från kritik.
MVH
Olav
fast det är ju himmelsvida skillnader på att plåta påklädda bilder och nakna bilder om man är ute efter muskelspel eller tex. glänsande hud.
hur gör man då?
det är ju ofta huden som är det svåra att framställa som önskat när man plåtar.
förvisso kan man ju plåta i simkläder, men det är kanske inte så sensuellt som vad man kan vara ute efter när det gäller helheten.

om man inte är så kreativ och fantasifull från början då?
inte tog jag särskilt fantasifulla bilder i början på min karriär (om nånsin?). om jag hade varit nakenfotograf, hade jag inte fått visa upp och ta lärdom av mina misstag då?
det låter konstigt att det är ett krav att vara fantasifull redan från start för att få utvecklas inom nakenfoto?
eller hur menar du?

Johan Okker skrev:
Christel...
Du blandar också affekt och äggröra här...
Jag har inte dissat en endaste enskild liten platt, intetsägande, oengagerande, trist tutt- (eller snopp för den delen) bild här på fotosidan.
vad blandar jag ihop?
jag frågade bara hur man ska kunna bli den där duktiga nakenfotografen du efterfrågar.... "Hur som helst, naket har jag verkligen inget emot, bara det görs med en långt större finess än vad de flesta flickfotografer tenderar att klara av."
... när man är nybörjare och helt naturligt saknar den där finessen som tydligen krävs för att inte få på pälsen i antingen kommentarer eller i diskussioner.
fick jag nåt svar på den frågan?
jag ser att du inte dissar samt förundras och fascineras över andras hud-fascination. och det är ju helt okej, men jag hade en lite annorlunda fråga.
svarade du på den får du gärna förtydliga, jag tror jag missade det isf.

jag såg varken affekt eller äggröra nånstans. var det var får du gärna förklara för mig, även det.
*förvirrad*

Jag har om du läser igen, uttryckt en förundran inför varför många blir så fascinerande med att plåta hud när de tekniskt verkligen inte är klara att ge sig på det. och ja alla är vi barn i början och måste öva för att nå färdighet etc etc etc..

jag personligen tycker det är rätt självklart. jag tycker det är jättefascinerande att köra bil trots att jag varken tekniskt eller praktiskt klarar av det. trots detta så slänger jag mig gärna ner bakom ratten och kör som en kråka för att bli en bättre förare.
är det konstigare att plåta taffliga nakenbilder för att bli en bättre nakenfotograf?

jag förtydligar: jag är varken för eller emot (iaf gällande bilden "julia in action" som fick igång den här tråden igen), eller ute efter bråk (jag skriver inte detta i affekt). jag bara undrar hur ni tänker och jag letar efter nåt hållbart.

Estethia skrev:
vad blandar jag ihop?
jag frågade bara hur man ska kunna bli den där duktiga nakenfotografen du efterfrågar.... "Hur som helst, naket har jag verkligen inget emot, bara det görs med en långt större finess än vad de flesta flickfotografer tenderar att klara av."
... när man är nybörjare och helt naturligt saknar den där finessen som tydligen krävs för att inte få på pälsen i antingen kommentarer eller i diskussioner.
jag ser att du inte dissar samt förundras och fascineras över andras hud-fascination. och det är ju helt okej, men jag hade en lite annorlunda fråga.

jag personligen tycker det är rätt självklart. jag tycker det är jättefascinerande att köra bil trots att jag varken tekniskt eller praktiskt klarar av det. trots detta så slänger jag mig gärna ner bakom ratten och kör som en kråka för att bli en bättre förare.
är det konstigare att plåta taffliga nakenbilder för att bli en bättre nakenfotograf?

jag förtydligar: jag är varken för eller emot (iaf gällande bilden "julia in action" som fick igång den här tråden igen), eller ute efter bråk (jag skriver inte detta i affekt). jag bara undrar hur ni tänker och jag letar efter nåt hållbart.

Pertman är inne på nåt viktigt, nämligen att det kallsinniga filtret tycks saknas när det kommer till de där dussinbilderna i naketstudierna. Bara för att någon nu har fått en modell att släppa kläderna så innebär DET inte att det blir bra. Snarare tvärtom. Eftersom det är så laddat är det snarare så att de flesta torde misslyckas eller göra mindre bra ifrån sig på sina första hudsessioner. Sånt bör de flesta som har nått en viss nivå i teknik kunna se, kunna kritisera sina verk. Naket är laddat, därför är det också viktigt att fotografen är medveten om detta och är ganska omsorgsfull när det väl publiceras.
Genom att vara mera tekniskt förberedd blir det också lättare att kunna få till tekniskt acceptabla bilder, även om flickgenren inte direkt är nyskapande eller särskilt fantasirik.
Naket över huvud taget kan däremot vara väldigt fantasifullt.. Linjer, muskler, toner etc etc etc.

Du som mindre bra bilförare sätter väl dig inte i en porsche och drar iväg sådär förhappandes eller hur? För att kunna ta ut svängarna med en sportbil måste du kunna köra en normalbil någorlunda hyffsat. Ger du dig ut i en sportbil som kratta bakom ratten gör du varken dig eller bilen ära utan det blir bara - tja - inte bra helt enkelt.

Likadant är det med dussinbilder av hud som publiceras i tid och otid. Inte bra..

Alltså mera filter = flera dussinbilder i sopkorgen = bättre.

Senast ändrad:
Estethia skrev:
fast det är ju himmelsvida skillnader på att plåta påklädda bilder och nakna bilder om man är ute efter muskelspel eller tex. glänsande hud.
hur gör man då?
det är ju ofta huden som är det svåra att framställa som önskat när man plåtar.
förvisso kan man ju plåta i simkläder, men det är kanske inte så sensuellt som vad man kan vara ute efter när det gäller helheten.

om man inte är så kreativ och fantasifull från början då?
inte tog jag särskilt fantasifulla bilder i början på min karriär (om nånsin?). om jag hade varit nakenfotograf, hade jag inte fått visa upp och ta lärdom av mina misstag då?
det låter konstigt att det är ett krav att vara fantasifull redan från start för att få utvecklas inom nakenfoto?
eller hur menar du?

vad blandar jag ihop?

jag såg varken affekt eller äggröra nånstans. var det var får du gärna förklara för mig, även det.
*förvirrad*

Du har en poäng. Jag kan tyvärr inte komma runt att jag tycker att det krävs mer om man vill plåta vissa typer bilder. Jag drar troligen mina gränser snävare än de flesta, samtidigt som jag önskar att folk skulle kunna kopulera fritt på bild utan att det betydde något. I en fullt jämnställd värld och i en värld där sexualitet inte är stigmatiserat (i denna oftast kvinnans) kan det vara möjligt.
Jag har aldrig velat förbjuda någon att publicera vissa typer av bilder här. Den rätten tycker jag endast de som driver sidan har. jag tycker därimot att det är värt att disskutera.

Vill du publicera nakenbilder här är det upp till dig. jag har bara lämnat en kommentar, utifrån att den är objektifiernade och kommer inte göra det igen. Men som sagt jag tycker inte tekniken är så viktig, det är idéerna jag tycker kan nå högre nivå.

Jag försökte förklara problematiken i mitt förra inlägg. Har du inga kommentarer på den?
MVH
Olav

Problemet för nybörjare inom nakenfoto av kvinnor är väl egentligen inte att vissa väljer att sansat fördöma bilderna ur radikalfeministiskt perspektiv, utan snarare när folk blir så fanatiska i läran att de tycker den berättigar personangrepp och upprepad osaklig kritik (som i fallet med Julia).

Jag tycker alla som laddar upp en bild till fotosidan får acceptera om någon kommenterar att "budskapet i denna bild strider mot lära x", men att moderatorerna bör hålla strama tyglar mot mer aggressiva påhopp (vare sig det rör sig om radikalfeminister mot nakenbilder, kristna mot Ecce Homo eller israeliska ambassadörer mot bilder på terrorister).

Johan Okker skrev:
Bara för att någon nu har fått en modell att släppa kläderna så innebär DET inte att det blir bra. Snarare tvärtom. Eftersom det är så laddat är det snarare så att de flesta torde misslyckas eller göra mindre bra ifrån sig på sina första hudsessioner. Sånt bör de flesta som har nått en viss nivå i teknik kunna se, kunna kritisera sina verk.
så man måste ha nått en viss nivå i teknik och bildseende för att få plåta och ladda upp nakenbilder här?
när vet man när man kommit dit då?

Naket är laddat, därför är det också viktigt att fotografen är medveten om detta och är ganska omsorgsfull när det väl publiceras.
jag tror dom flesta är medveten om laddningen i bilderna, men att det finns oerhört många olika åsikter om vad gränserna går. det talar ju alla dessa trådar om moral osv, rätt bra för?

Genom att vara mera tekniskt förberedd blir det också lättare att kunna få till tekniskt acceptabla bilder, även om flickgenren inte direkt är nyskapande eller särskilt fantasirik.
men hur kan man säga att en viss genre inte är fantasirik? det beror väl på både skapare och betraktare? en luttrad betraktare ställer självklart större krav än nån som är ovan.
och var går gränsen för teknisk acceptans? är inte den olika för olika människor?

Naket över huvud taget kan däremot vara väldigt fantasifullt.. Linjer, muskler, toner etc etc etc.
så det är fantasifullt så länge det inte går att klassa som flickgenre?
är det då inte som jag sa från början, lättare för tex. mig att plåta män nakna och töja "gränser" utan att egentligen vara tekniskt kunnig eller fantasifull?

Du som mindre bra bilförare sätter väl dig inte i en porsche och drar iväg sådär förhappandes eller hur? För att kunna ta ut svängarna med en sportbil måste du kunna köra en normalbil någorlunda hyffsat. Ger du dig ut i en sportbil som kratta bakom ratten gör du varken dig eller bilen ära utan det blir bara - tja - inte bra helt enkelt.
du måste skoja?!
om jag skule få tillgång till en porsche så skulle jag självklart dra iväg! sen om jag kör så bra i början och kanske inte helt säkert manövererar en normalbil... ja, jag kanske inte kör så fort som en van bilförare, men jag skulle inte tveka att testa!

Likadant är det med dussinbilder av hud som publiceras i tid och otid. Inte bra..
jag tycker tex. inte att vanliga, trista solnedgångar som publiceras i tid och otid är särskilt bra (inte för att det borde vara särskilt upprörande, men det finns dom som tycks ha fallenhet för att vräka ur sig arga kommentarer även där) men det är ju för att utvecklas som man tar dom där totalt fantasilösa och tekniskt hopplösa solnedgångarna.
de allra flesta går ju igenom faser i sin utveckling.
borde det inte vara samma utvecklingsfas när man kommit till nakenfoto då oxå?
var lär man sig att samma saker inte gäller där?
jag har då inte fått lära mig sånt på nån fotoutbildning iaf. tvärtom så har dom uppmuntrat till att försöka.
och jag såg det inte som konstigare än när man målade kroki.

olav.karlsson skrev:
Jag försökte förklara problematiken i mitt förra inlägg. Har du inga kommentarer på den?
MVH
Olav

hm.. börjar bli trött nu, kanske missade jag det?
menade du stycket om kuttersmycken, osv?
är det bara några få som sällan likställer bilder på nakna kvinnor med kuttersmycken?
ser jag själva bilden och andra nånting annat?
är det kanske är jag som missat något?
eller så är det jag som har den öppna blicken? är det så att gemene man verkligen väljer att bara se nakna kvinnor som kuttersmycken istället för att se bilden? eller?
är män (och kvinnor) verkligen så enkla i sitt betraktande?
jag, om någon, borde inte vara så naiv kanske (och gudarna ska veta att jag ofta får kämpa i motvind för att jag är en tjej som ser snäll och blyg ut), men jag vill gärna se det goda som faktiskt finns i människor och bilder istället för att bara fokusera på det tråkiga.

är jag kanske bara förvirrad och för tillfället trött?
jag tror jag går å lägger mig och funderar på allt ni skrivit.

Estethia skrev:
hm.. börjar bli trött nu, kanske missade jag det?
menade du stycket om kuttersmycken, osv?
är det bara några få som sällan likställer bilder på nakna kvinnor med kuttersmycken?
ser jag själva bilden och andra nånting annat?
är det kanske är jag som missat något?
eller så är det jag som har den öppna blicken? är det så att gemene man verkligen väljer att bara se nakna kvinnor som kuttersmycken istället för att se bilden? eller?
är män (och kvinnor) verkligen så enkla i sitt betraktande?
jag, om någon, borde inte vara så naiv kanske (och gudarna ska veta att jag ofta får kämpa i motvind för att jag är en tjej som ser snäll och blyg ut), men jag vill gärna se det goda som faktiskt finns i människor och bilder istället för att bara fokusera på det tråkiga.

är jag kanske bara förvirrad och för tillfället trött?
jag tror jag går å lägger mig och funderar på allt ni skrivit.

Jag skriver detta utan någon form av värdering över huvudtaget.

Jag har de senaste två åren gått på en skola där både elever och lärare till stor majoritet lutar åt vänster. I det paketet ingår en rejäl dos feminism. Detta har inneburit att jag läst en del feministisk litteratur och flitigt disskuterat ämnet med mina klasskamrater.
Jag tror att det inneburit att jag har dragit på mig ett feministisk filter som jag tolkar världen igenom.
Självklart kan jag bedömma en bild utifrån bildens kvalitet, men därefter kommer den feministiska tolkningen och jag tycker inte den är ointressant.

Du har plåtat under en lång tid och därmed har mer kunskap om vad som gör en bra bild än gemene man, upplevelsen blir lite annorlunda. Jag har dessutom det feministiska filtret på mig.

Jag har inte dragit igång denna diskussion för att förhindra någon att ta nakenbilder. Men jag hoppas på att jag kan få folk att tänka efter. Om de sen bestämmer sig för att jag snackar skit, då är det inget mer jag vill göra.

Det jag inte kunde förstod då jag drog igång den är hur kännsligt ämnet är.

MVH
Olav

lite knas menar jag

Estethia skrev:
men.. en fråga bara.

Christel - you're so right - this whole argument is nuts - and then someone answers you with this:

olav.karlsson skrev:
I den perfekta av världar skulle man kunna plåta hur mycket naket som helst utan diskussion. Tyvärr är det så att kvinnan idag inte är helt jämnställd med mannen.

Jag har samtidigt svårt att förstå ifrågasättandet" men jag är nybörjare och vill plåta naket, hur skall jag göra det innan jag är duktig nog". Börja med påklädda modeller. Då du behärskar det till fullo kommer du nog vara duktig nog för att fixa bra nakenbilder om det är så viktigt att ta de bilderna. Men för mig är det viktiga inte så mycket genomförandet som idéerna. Var mer kreativ då du plåtar och tänk på ovanstående är du nog "home free" från kritik.
MVH
Olav

So now we all be GOOD LITTLE NUDE PHOToGRAPHERS if we shoot dressed models first - Oh God - Just shoot nudes like fashion, right?

Incredible - has this person a photographer? Can't be!

Re: lite knas menar jag

Christerart skrev:
Christel - you're so right - this whole argument is nuts - and then someone answers you with this:

So now we all be GOOD LITTLE NUDE PHOToGRAPHERS if we shoot dressed models first - Oh God - Just shoot nudes like fashion, right?

Incredible - has this person a photographer? Can't be!

Här är några citat från mig från denna diskussion:

"I den perfekta av världar skulle man kunna plåta hur mycket naket som helst utan diskussion."

"Jag har aldrig velat förbjuda någon att publicera vissa typer av bilder här. Den rätten tycker jag endast de som driver sidan har. jag tycker därimot att det är värt att disskutera."

"Vill du publicera nakenbilder här är det upp till dig."

"Jag vill att vi skall fortsätta utforska denna typ av fotografi, men tänk efter varför du lägger upp bilden."

"Jag har inte dragit igång denna diskussion för att förhindra någon att ta nakenbilder. Men jag hoppas på att jag kan få folk att tänka efter. Om de sen bestämmer sig för att jag snackar skit, då är det inget mer jag vill göra."

Jag kan inte förstå varför du är så förbannad på allt jag skriver. Det verkar som om du tror att jag drivs av någon indignation och vill förbjuda allt vad nakenbilder heter. Jag hoppas att citaten ovan får dig att förstå att inte så är fallet. Jag tycker dock det finns en problematik kring bilderna som är värd att disskutera.

Jag har de senaste dagarna låtit bli att svara på de inlägg du har gjort då jag inte ser hur vi kan ha en konstruktiv diskussion. Önskar att du kan visa mig samma respekt.
Tack!

Senast ändrad:
Christel...
Antingen talar vi runt varandra eller så vill någon av parterna - kanske bägge - inte förstå.

Jag efterlyser större självkritik vad gäller mediokra nakenbilder. Varken mera eller mindre.
På reaktionerna låter det som om det vore ett korståg på gång. Jösses!!!

Rosewell.
Verkligen en juste debattanda du har. Ad hominem är kanske den vinnande melodin därborta i the land of the...brave?

Johan Okker skrev:
Christel...
Antingen talar vi runt varandra eller så vill någon av parterna - kanske bägge - inte förstå.

Jag efterlyser större självkritik vad gäller mediokra nakenbilder. Varken mera eller mindre.
På reaktionerna låter det som om det vore ett korståg på gång. Jösses!!!

ja jag kanske missar något här. jag vet faktiskt inte säkert om jag förstår vad alla menar.

vad jag själv menar är att inte alla har öga för eller talangen eller kunnandet för att ha den självkritik som andra efterlyser.
och att det är omöjligt för någon att veta var gränsen går eftersom alla har olika gränser.
hur talar man om för någon att denne inte får ladda upp sina nakenbilder för att han/hon inte har den självkritik som önskas?
jag tycker tex. inte alls att den bilden var porrig eller kvinnonedsättande.
det finns mycket värre naken- och därtill kvinnonedsättande bilder som man kan lägga ner mer engergi på att försöka få bort.

jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna bli bättre på att plåta naket och få hjälp att utvecklas på en sida som är till för utveckling, när man inte får ladda upp mediokra nakenbilder?
alla plåtar vi ju mediokra bilder i början, naket eller ej.
och hur ska man veta andras smak och tyckande i vad som är en medioker nakenbild?
kanske de som laddar upp bilderna är jättestolta över sina första försök?

varför får man inte ladda upp dåliga nakenbilder även om man själv är på den nivå att man tycker den är bra? och hur ska man veta om ens bild är medioker eller porrig i andras ögon om man tex. saknar erfarenhet/talang/fantasi/osv osv?
det är nog just det jag undrar mest över.

det jag är ute efter är förståelse för folks olika utveckling, talang och bildseendeutveckling.
varför kan man inte snällt tala om för någon att "hoppsan, det där var lite för rakt på. kanske skulle du satt ett snävt sidoljus för att dölja lite här och där och kanske haft en lång slutartid, kanske haft lite chiffongtyg som halvt om halvt döljer?", när nån har laddat upp en "medioker" nakenbild?

jag tror inte att killen som laddade upp juliabilden, som så hett debatteras, var ute efter att få visa upp porrbilder? det finns det ju andra sajter för.
var det inte för att få konstruktiv kritik så han kunde bli bättre nakenfotograf? eller för att visa upp en, i hans ögon, vacker bild?
jag tror han försökte nåt kul där med håret, men det blev inte så bra bara. var säkert första gången som han provade och tyckte det var lite ballt och så ville han höra vad andra tyckte. *gissar*

jag förstår faktiskt inte heller det här korståget som sattes igång.
jag förstår dock upprördheten över dom elaka kommentarerna som julia-bilden fick.

nå, jag personligen tycker inte det här är en så stor grej som det har blivit.
det går nog heller inte att debattera om var gränserna går för vad som är en medioker bild och vad som inte är det, eftersom smaken/talangen/erfarenheten/fantasin är olika hos alla fotografer.
däremot kan man tala om vad man föreslår för förbättringar, utan att för den skull göra ner någon annan med andra (alt. mindre) erfarenheter, talang osv.
jag önskar att toleransen för andras talang kunde vara lite större än vad som visats.

det här kan säkerligen debatteras i all efvighet.
men själv har jag massor med bröllopsbilder att fixa, så jag hoppar ur diskussionen, även om den tillofrån är mycket intressant.

kram
/christel

edit: oj vad jag upprepar mig själv... nåja. jag orkar inte ändra. ni får leva med det. ;o)

Re: Re: Uppryckning!!! Varför naket!

elin f skrev:
Mycket bra inlägg!!

Att det finns få (eller inga alls?) bilder på medelålders kvinnor beror nog på att det inte alls är "godkänt" att vara lite rynkig och hängig som kvinna, därför krävs det ett stort mod för att våga exponera sig just så som man ser ut... det är min tanke om det hela.
Men det där är ju du som tycker, knappas alla. Definitivt inte alla män/killar.

Tyvärr verkar tjejjer betydligt mer fixerade över sitt utseende än vad de flesta killar (som jag känner) ens skulle orka tänka. Som exempel kan jag ta en utbildning som jag gick. Det var c:a hälften tjejjer och hälften killar. Snittålder 27-30 år. Jag har inte hört någon av killarna diskutera om utseende, men däremot många av tjejjerna.

Nu är förståss alla olika, men iaf jag och de flesta av mina killkompisar inte alls speciellt fixerade i utseende. Dra inte alla över samma kam, eller försök inte säga vad andra tycker.

Hur slår jag av familjefiltret?

olav.karlsson skrev:
Börjar bli inte så lite trött på nakenbilderna (på tjejer) som dyker upp på den här sidan Det kan vara allt från riktigt erbarmerliga till tekniskt perfekta bilder.
Tittade igenom senaste veckans bilder för att räkna rumpor, könsorgan och bröst.

Antal bilder: 1643

Rumpor: 1
Könsorgan: 0
Bröst: ½ (täckta av händer, inga bröstvårtor)

Hur gör man för att se alla dessa tröttande nakenbilder ni talar om?

Objektivisering behöver inte betyda att man visat naket, tuttar och könsorgan. Det är en misstolkning som många gör och som omedvetet utnyttjas av dem som fotograferar kvinnor.

Nu skall ni inte tro att jag är emot att man fotograferar kvinnor eller att jag är mot nakenstudier; det jag talar om är det som jag anser som objektifiering.

2004-07-06, klockan är 01.16 och på första sidan under texten ”Våra favoriter” ligger en flicka i gräset med bara ben och kläder som döljer mindre än de avslöjar (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=6932) under denna finns en bild på en man men han är inte i fokus utan istället ligger kaffe i förgrunden (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=199514).

Två mycket bra bilder som lätt även skulle kunna bli mina favoriter ifall det inte vart för nått som kallas för objektifiering. Gick man vidare till nya bilder hittade man ganska fort:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213333
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213332
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213310
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213309
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213301
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213292
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213282
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213264
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213260
Innan man hittar:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213237
Som innehåller en kille som poserar och som inte anspelar på de gamla vanliga motiven och här finner jag min verkliga favorit. Titta nu på förhållandet mellan den övre pelaren och den undre, det är stor skillnad. Den övre innehåller bilder där flickor poserar och den sista där en pojke poserar. Nu fuskade jag för att listan inte skulle bli för lång och jag tog en bild där även en flicka var med för det var inte fören några sidor efteråt som denna bild dök upp (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213130)

Men jämför även den med alla de översta bilderna och ni ser en kraftig skillnad på hur män och kvinnor framställs och poserar. Ni borde se en klar skillnad och detta borde få er att fundera på varför det är så och vad det kan ha för inverkan och betydelse. Varför är det så sällan vi ser en sexig man i liknade pose iförd en sexig tanga speedo? (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213116), varför ser vi män så här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213104
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212993
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212945
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212864
och så sällan kvinnor på samma sätt?

Sedan förekommer det ganska sexiga bilder på kvinnor här på fotosidan och ingen kan komma och påstå att det finns lika mycket sexiga bilder på män och framför allt inte bilder som kommenteras med ”porrig bild” eller ”modellen har en vacker kropp”

Det är som sagt inte bilden det hänger på utan mängden bilder och just nu är vi i en era där vi inte vågar bryta normen. Flickor skall vara sexiga och söta, de skall posera på golvet eller i en låg position som kan ses uppifrån och inte allt för sällen i underlägsna situationer där de tex är bundna. Män skall vara stora och starka, posera i seriösa och tänkvärda poser och ofta i sport sammanhang. Är man inte att för vältränad som man intar männen ganska ofta den löjliga rollen i bilder och filmer.

Det är sällan man ser bilder som (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212796) där en inte allt för vältränad fotograf tar bilder på sådana som inte faller inom normen för vackra sexiga människor från en vinkel som inte tyder på underkastelse. Synd bara att jag inte har sett den bilden han tog.

Så bland de bilder jag gick igenom för att skriva detta inlägg som blev lite rörigt så hittade jag denna bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212750 och det får bli min favorit för veckan. Detta för att denna bild innehåller allt det som inte verkar uppskattas men är av så god kvalite att den kan anses som bra tagen.

När ni läst hit, läs åter början på inlägget. För jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill förbjuda eller stoppa de bilder jag talar om utan med tala om hur man kan se på det som kallas för objektivisering.

Nekomy skrev:
Det är sällan man ser bilder som (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212796) där en inte allt för vältränad fotograf tar bilder på sådana som inte faller inom normen för vackra sexiga människor från en vinkel som inte tyder på underkastelse. Synd bara att jag inte har sett den bilden han tog.
han plåtade hennes pjuxx. blev riktigt snyggt.
-"skofetischister är vi allihopa, allihopa.." ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar