Annons

Uppryckning!!! Varför naket!

Produkter
(logga in för att koppla)
ojojoj, helt trött efter att ha läst igenom näst intill alla inlägg...mycket pajkastning och annat.

Men ändå...Olav ville ha mer eftertanke innan man laddade upp en bild...men om jag som då är en amatör för första gången provar att fotografera naket/mycket hud eller liknande...för att se om jag kan ta en bild som upplevs erotisk eller sensuell...inte porrig (hur nu det ska definieras) hur ska jag då bete mig om jag inte kan få nån feedback här på fs?

Jag kanske vill ta ett sensuellt foto på frugan till exempel, tar ett som jag tycker verkar skapligt men som saknar något...då vill jag ju veta vad jag ska göra för att få bilden bättre..eller hur?

Inte tusan vill man då bli påhoppad och få höra att man objektifierat kvinnan (som då är min fru) eller få höra att man är äcklig.

Har jag inte lyckats med bilden så säg det, och säg gärna hur jag borde ha gjort för att få det sensuellt. Men kom inte och säg att jag bidrar till "medias" bild av kvinnan eller liknande...öh floskler.

Känns lite som att naket ska man passa sig för att fota...men om det ändå lockar...och att bli bra...alla är vi barn i början...vad gör man då?

mvh Patrik
 
pul skrev:
Känns lite som att naket ska man passa sig för att fota...men om det ändå lockar...och att bli bra...alla är vi barn i början...vad gör man då?

Man vänder sig till ett annat forum t.ex. För det är väl ganska uppenbart vid det här laget att den allmänna attityden på fotosidan är Politisk Korrekt.
 
Danlo skrev:
Jag blir bara så trött.. *suck*
Ska man lägga upp porrbilder på tjejer så finns det säkert andra forum som passar bättre för det ändamålet.

Jag blir äcklad och stött!

Daniel du behöver inte titta blädra vidare
 
Jessica_ skrev:
Ang. "Julia in action"

Jag blir också fruktansvärt äcklad och stött. En bild som bara "kastar" upp ett kvinnokön rakt i ansiktet. Så osmakligt! Nej, jag är inte avundsjuk, tycker bara att den typen av bilder passar bättre på andra sidor. Vad känner föresten den tjejen om att bli till allmän beskådning?

Nej, är detta en plats för den typen av bilder, då hör jag hemma någon helt annanstans.

Jessica du sitter för nära skärmen
 
tormig skrev:
Man vänder sig till ett annat forum t.ex. För det är väl ganska uppenbart vid det här laget att den allmänna attityden på fotosidan är Politisk Korrekt.

Det är ett fritt land och om både fotografen och modellen tycker att det är okej och det inte strider mot fotosidans regler är det klart att man ska lägga upp bilderna för kritik! Man bör nog stänga av betygsättningen och förbereda sig på ett antal tyckarkommentarer som inte hjälper fotograferingen framåt ett dugg dock. Vill man inte titta på naket kan man ju hoppa över de bilderna. De värsta kommentarer jag vet är sågningar av motivvalet och inte bilden i sig. Det är synd att det inte är lika många nakna killar som tjejer bland fotosidans bilder, men samtidigt är det ganska naturligt. Majoriteten av medlemmarna är killar och killar brukar tycka att tjejer är vackra. De flesta väljer att fotografera vackra motiv. Lev väl och fotografera det ni tycker om.

/Pontus
 
Jessica_ skrev:
Ang. "Julia in action"

Jag blir också fruktansvärt äcklad och stött. En bild som bara "kastar" upp ett kvinnokön rakt i ansiktet. Så osmakligt! Nej, jag är inte avundsjuk, tycker bara att den typen av bilder passar bättre på andra sidor. Vad känner föresten den tjejen om att bli till allmän beskådning?
Nu verkar bilden förvisso bortplockad men snälla... Jag tycker inte heller att bilden passar här men jag hade knappast beskrivit den som äcklande, stötande och som om hon kastar upp sitt kön rakt i ansiktet på mig. Du kanske gör det men det gör inte jag. Sedan får man väl utgå för att hon har godkänt publiceringen.

Jag tror inte att Fotosidan kommer att översvämmas av den typen av bilden så jag har inte skrikit så mycket i debatten om det. Det kommer alltid finnas bilder som någon kommer uppfatta som stötande. Jag har rätt mycket åsikter i frågan. Om du reagerar kraftigt på det här inlägget så får du gärna läsa mina tidigare kommentarer i den här diskussionen så att du vet var jag står i frågan.

Det finns många bilder på Fotosidan som visar upp en idealiserad människosyn. Det enda som i princip skiljer den här bilden från många andra är väl att modellen är avklädd. Det kanske till och med gör ''skadan'' mindre eftersom det blir svårare att relatera till den än till exempelvis modebilder. I övrigt tycker jag att bilden är schablonmässig och att ljuset är tråkigt.
 
pul skrev:
ojojoj, helt trött efter att ha läst igenom näst intill alla inlägg...mycket pajkastning och annat.

Men ändå...Olav ville ha mer eftertanke innan man laddade upp en bild...men om jag som då är en amatör för första gången provar att fotografera naket/mycket hud eller liknande...för att se om jag kan ta en bild som upplevs erotisk eller sensuell...inte porrig (hur nu det ska definieras) hur ska jag då bete mig om jag inte kan få nån feedback här på fs?

Jag kanske vill ta ett sensuellt foto på frugan till exempel, tar ett som jag tycker verkar skapligt men som saknar något...då vill jag ju veta vad jag ska göra för att få bilden bättre..eller hur?

Inte tusan vill man då bli påhoppad och få höra att man objektifierat kvinnan (som då är min fru) eller få höra att man är äcklig.

Har jag inte lyckats med bilden så säg det, och säg gärna hur jag borde ha gjort för att få det sensuellt. Men kom inte och säg att jag bidrar till "medias" bild av kvinnan eller liknande...öh floskler.

Känns lite som att naket ska man passa sig för att fota...men om det ändå lockar...och att bli bra...alla är vi barn i början...vad gör man då?

mvh Patrik

Hej!
Jag har valt att inte gått in och kommenterat enskilda nakenbilder och hävdat att de är objektifierande,med ett undantag (det kommer inte ske igen, så du har inget att oroa dig för från mig). För att jag inte vill att det skall bli en debatt om en enskild bild. Här på sidan har jag därimot sett flera som jag inte tycker är OK och en som gått klart över gränsen. De är bilderna där jag upplever att modellen är naken för nakenhetens skull. Där bilden lika gärna skulle kunna tas med kläder på.
Jag tycker absolut att du skall lägga upp dina bilder här. Om de går för långt enligt FS kommer de att ta bort den. Så enkelt är det. Jag har aldrig velat att man från centralt håll skall strama upp definitionen av vad som är porr. Skulle tycka det var förkastligt. Allra helst skulle jag inte vilja ha den begränsningen heller, inte för att den inte behövs, utan för att jag önskar att den inte behövdes.
Jag tycker därimot att det är värdefullt att föra diskussionen. Jag drar troligen mina personliga gränser snävare än de flesta här och jag vill gärna få yttra mig i ett försök att påverka er i min riktning (gäller självklart åt båda hållen). Men så är det, vi kan inte alltid vara överrens.
MVH
Olav
 
Senast ändrad:
ah, bra.

Jo det är klart att man visst skulle kunna ta en bild även med kläder på...och det gör man ju näst intill jämnt *ler*

Kan ju kanske vara ide att tala om i kommentaren till sin bild varför modellen är naken, t.ex. att man velat prova på genren och hoppas att man lyckats förmedla något...

Värre när folk inte ger NÅGON egen kommentar till sina bilder, då kan det bli svårtydda bilder...även om jag förstår att man vill ha in kommentarer utan att man som fotograf väglett dem i tankarna.

Ska iaf börja öva...får se om det dyker upp nåt.
 
pul skrev:
ah, bra.

Jo det är klart att man visst skulle kunna ta en bild även med kläder på...och det gör man ju näst intill jämnt *ler*

Kan ju kanske vara ide att tala om i kommentaren till sin bild varför modellen är naken, t.ex. att man velat prova på genren och hoppas att man lyckats förmedla något...

Värre när folk inte ger NÅGON egen kommentar till sina bilder, då kan det bli svårtydda bilder...även om jag förstår att man vill ha in kommentarer utan att man som fotograf väglett dem i tankarna.

Ska iaf börja öva...får se om det dyker upp nåt.

Lycka till!
 
Det är skrämmande...

...att en debatt som denna äger rum i sverige på 2000-talet.

Och då menar jag INTE om bilder av det här slaget skall få förekomma här på fotosidan eller ej, utan dravlet om "objektifisiering".

Det beklagliga är att ingen av alla de tjejer som stolt vill visa sina behag är medlemmar av detta forum. Därför blir debatten väldigt ensidig och de stackars fotografer som försöker förmedla dessa tjejers inställning till det hela blir genast smutskastade med kommentarer av typen "fotografen försvarar sina bilder bla bla bla".

Det är hur uppenbart som helst att merparten av alla debattörer här ALDRIG har kommit i närheten av dessa tjejer, än mindre talat med dem....

Jag som flickfotograf fyller därför en viktig funktion genom att jag med mina bilder går dessa tjejers vilja till mötes. Hmmm, det borde göra mig till feminist av första graden...
Jag skall väl tillägga också att jag aldrig har sagt åt en tjej att ta av sig kläderna (det är, i varje fall när det gäller mina bilder, deras egen önskan o vilja). Vidare har jag aldrig betalat en tjej för att få fota henne (har plåtat ca 30 tjejer nu), tvärtom, många gånger tar jag ut ett självkostnadspris av modellen.

För att beröra ordet objekt en smula så visst stämmer det som många skriver, men det är inte fotografen som gör tjejen till ett objekt, det är tjejen själv....

Och hör och häpna, detta är alldeles naturligt. Kvinnan har i alla tider gjort sig vacker och sexig för att attrahera så många män som möjligt, dels för att bli bekräftad, dels för att ha ett stort urval av intresserade män där hon sedan kan välja EN som tilltalar henne... vadå jämlikhet...

Så det är skrämmande att se hur en liten men högljudd grupp av människor vill vrida klockan tillbaks, till ett samhälle som skall formas av deras åsikter och inställningar. Den så viktiga demokratin naggas hela tiden i kanten och vi går emot en tillvaro som blir alltmer snäv och begränsad, av dubbelmoral, censur och nya "förbudslagar".


Avslutningsvis har jag försökt att dra en liten slutsats av antalet "tittare" på mina bilder. Detta för att återgå till diskussionens fråga "Varför naket"

Efter ett par dagar brukar det vara flera hundra medan bilderna intill mina har i storleksordningen ett tiotal visningar...
Detta bör ju rimligtvis innebära att de är intressanta...

//Mattsen
 
Om Du, Mats, vore ens lite påläst (och kanske mindre i affekt) skulle du veta att "dravlet" om objektifieringen är en del av vår samtida genusdiskurs och den handlar inte om en förbudsmoral.
Alltså inte något som går tillbaka till gamla förbudstider och de sociala koder som tidigare reglerade kvinnans ställning etc.

Om du önskar bli respekterad för vad du fotograferar så måste du börja med att respektera dem som inte delar din ståndpunkt. Din inlaga är - oavsett syfte - bara ytterligare ett steg i en polariseringsprocess. Vi mot dom, dom mot oss och så vidare. Ad nauseum.
 
Johan Okker skrev:
Om Du, Mats, vore ens lite påläst (och kanske mindre i affekt) skulle du veta att "dravlet" om objektifieringen är en del av vår samtida genusdiskurs och den handlar inte om en förbudsmoral.
Alltså inte något som går tillbaka till gamla förbudstider och de sociala koder som tidigare reglerade kvinnans ställning etc.

Om du önskar bli respekterad för vad du fotograferar så måste du börja med att respektera dem som inte delar din ståndpunkt. Din inlaga är - oavsett syfte - bara ytterligare ett steg i en polariseringsprocess. Vi mot dom, dom mot oss och så vidare. Ad nauseum.

Tja, du får tycka vad du vill. Om du uppfattar min inlaga som "ett steg i en polariseringsprocess" så är den väl det då... Och du, eftersom du inte känner mig, så undanber jag mig påhopp i formen av att "vara i affekt".

Med inställningen av att alltid försöka "bli respekterad för vad man fotograferar" av alla och envar så är det nog många fotografer som borde lägga kameran på hyllan.
 
Mattsen skrev:
Tja, du får tycka vad du vill. Om du uppfattar min inlaga som "ett steg i en polariseringsprocess" så är den väl det då... Och du, eftersom du inte känner mig, så undanber jag mig påhopp i formen av att "vara i affekt".

Med inställningen av att alltid försöka "bli respekterad för vad man fotograferar" av alla och envar så är det nog många fotografer som borde lägga kameran på hyllan.

Men är det inte vad du vill ha sagt. Att de som nu dravlar på om objektifiering och enligt dig är bakåtsträvande demokratifientliga bakåtsträvare - om jag fritt ska tolka din inlaga - ska respektera din rätt till att tycka om att fota tuttar..

Men om du då inte respekterar deras åsikter...tja, faller du då inte på eget grepp?

Och förresten, är du inte i affekt - med tanke på tonen i din inlaga??

Har jag sagt att man ska fotografera utifrån att bli respekterad av alla och en var? Ingalunda. Däremot har jag sagt att man måste respektera de olika åsikterna. Där ligger en stor skillnad.
 
Johan Okker skrev:
Men är det inte vad du vill ha sagt. Att de som nu dravlar på om objektifiering och enligt dig är bakåtsträvande demokratifientliga bakåtsträvare - om jag fritt ska tolka din inlaga - ska respektera din rätt till att tycka om att fota tuttar..

Men om du då inte respekterar deras åsikter...tja, faller du då inte på eget grepp?

Och förresten, är du inte i affekt - med tanke på tonen i din inlaga??

Har jag sagt att man ska fotografera utifrån att bli respekterad av alla och en var? Ingalunda. Däremot har jag sagt att man måste respektera de olika åsikterna. Där ligger en stor skillnad.



En debatt kan föras lågmält och balanserat. Man kan också, mer eller mindre medvetet, spetsa till inläggen om man känner ett engagemang i ämnet. På tal om respekt känns det lite som du kastar sten i ett glashus... Jag respekterar definitivt andras åsikter även om jag "höjer rösten". Däremot talar jag aldrig nedlåtande om enskilda debattörer. Ej heller om en hel grupp fotografer vilket du gör genom att nedlåtande benämna nakenfoto/flickfotografering som att "fota tuttar"... Detta är tydligen något som stör dig rejält eftersom du i din presentation skriver,
citat: "Grattis grabbar. Kvinnor _brukar_ ha två tuttar. Det finns inget självändamål med nakenhet på bild." slut citat.

Jag respekterar t ex din bild på ett skjutvapen även om jag tar avstånd från vapen i alla dess former och skulle aldrig komma på tanken att kalla fotografer som plåtar skjutvapen för vapenfetischister...

//Mattsen
 
Mattsen skrev:
En debatt kan föras lågmält och balanserat. Man kan också, mer eller mindre medvetet, spetsa till inläggen om man känner ett engagemang i ämnet. På tal om respekt känns det lite som du kastar sten i ett glashus... Jag respekterar definitivt andras åsikter även om jag "höjer rösten". Däremot talar jag aldrig nedlåtande om enskilda debattörer. Ej heller om en hel grupp fotografer vilket du gör genom att nedlåtande benämna nakenfoto/flickfotografering som att "fota tuttar"... Detta är tydligen något som stör dig rejält eftersom du i din presentation skriver,
citat: "Grattis grabbar. Kvinnor _brukar_ ha två tuttar. Det finns inget självändamål med nakenhet på bild." slut citat.

Jag respekterar t ex din bild på ett skjutvapen även om jag tar avstånd från vapen i alla dess former och skulle aldrig komma på tanken att kalla fotografer som plåtar skjutvapen för vapenfetischister...

//Mattsen


Blandar du inte ihop ägg och hönor nu?

Är det inte ganska nedlåtande att skriva:

"...att en debatt som denna äger rum i sverige på 2000-talet.

Och då menar jag INTE om bilder av det här slaget skall få förekomma här på fotosidan eller ej, utan dravlet om "objektifisiering"."

och

"Så det är skrämmande att se hur en liten men högljudd grupp av människor vill vrida klockan tillbaks, till ett samhälle som skall formas av deras åsikter och inställningar. Den så viktiga demokratin naggas hela tiden i kanten och vi går emot en tillvaro som blir alltmer snäv och begränsad, av dubbelmoral, censur och nya "förbudslagar"."

om dem som inte tycker som du?
(apropos stenar i glashus)

Men är inte flickfotografering att fota tuttar då? Låt oss kalla saker för vad de är.. Det unika med flickfotografering är väl att a) det är mera eller mindre naket och b) att det syns att det är en flicka genom att hennes behag och eller andra unika delar visas i större eller mindre grad.

Om flickfotografering stör mig rejält eller inte får jag väl lämna upp till andra att bedöma men jag förstår inte nöjet i att plåta halv eller helnakna kvinnokroppar i de standardiserade poser som genren tenderar att innebära. Bilderna är i regel förbannat tråkiga, intetsägande och modellerna ser sällan ut att verkligen trivas med vad de gör.

Hur som helst, naket har jag verkligen inget emot, bara det görs med en långt större finess än vad de flesta flickfotografer tenderar att klara av. Vem som helst kan plåta naket, däremot är det ytterst få som kan plåta naket utan att det blir billigt, platt, oengagerande etc. Av de bilder som jag sett här på FS är de så lätträknade att de får plats på ena handens fingrar. De flesta öppnas inte ens upp från tumnageln.
 
Johan Okker skrev:
Hur som helst, naket har jag verkligen inget emot, bara det görs med en långt större finess än vad de flesta flickfotografer tenderar att klara av. Vem som helst kan plåta naket, däremot är det ytterst få som kan plåta naket utan att det blir billigt, platt, oengagerande etc. Av de bilder som jag sett här på FS är de så lätträknade att de får plats på ena handens fingrar. De flesta öppnas inte ens upp från tumnageln.


men.. en fråga bara.
hur ska man bli duktig på att plåta nakna tjejer om man inte får göra nybörjarfelen först och lägga upp bilderna här för att få veta vicka fel man gör så man kan bli den där fantastiska nakenfotografen som alla efterfrågar?
här kan man ju iaf inte bli bättre eftersom man inte får konstruktiva kommentarer utan bara blir dissad för att man inte blivit proffs än.

jag får inte riktigt ihop det.
jag vet bara att det tydligen är helt okej för mig att plåta nakna killar och göra nybörjarfel utan att bli dissad.
precis som det ska vara här på fs: utvecklande för ens fotografiska talang.

lite knas, tycker jag nog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.