Detta är det första mailet som skickades till företaget:
"Hejsan!
Jag heter Sebastian och jobbar som fotograf.
Det är såhär att det har kommit till min kännedom att ni har
publicerat en bild på er hemsida (
xxx) som jag är upphovsman
till.
Det gäller den stora och första bilden på xxx:
*länk till sidan*
Detta gör er skyldiga till brott mot upphovsrättslagen, vare sig det
är avsiktligt eller inte. Jag hoppas att vi inte behöver göra en
rättssak av detta ärende, därför har jag bifogat en faktura i detta
mailet.
Jag utgår alltid ifrån Svenska Fotografers Riksförbund, samt
Bildleverantörernas Förening när jag fakturerar. Därför tänkte jag
snabbt förklara posterna på fakturan.
Baspriset för en bild som publiceras på en webbplats.
Påslag i procent gällande otillåten användning är 100% av basbeloppet.
Påslag i procent av utebliven Byline är 100% av basbeloppet.
Jag hoppas som sagt att vi ska komma fram till en lösning på detta
utan rättsliga åtgärder.
Har ni några frågor så tveka inte att höra av er!
Ha en fortsatt trevlig dag!"
Jag anser att det är informativt och vänligt samtidigt som jag påvisar seriositeten i det hela.
Och hade dom ansträngt sig och tittat i metadatan så hade dom sett att mitt namn finns där, svart på vitt under ägandeinformationen. Det enda skulle varit om bloggerskan skulle raderat den (kan ju också vara oavsiktligt om hon skulle fått för sig att ändra något i bilden, men det har jag svårt att tro). För min bild som jag skickade till henne innehöll all nödvändig information om att jag är ägare till bilden.
Jag har fått ett nytt mail där företaget skrev att dom ska ringa mig under dagen. Har dom ingen lösning som jag anser är rimlig så kommer jag att stå fast vid fakturan som jag skickade.
Kan för övrigt tala om, om det finns intresse, att basbeloppet på min bild är 3000kr då den används i ett kommersiellt sammanhang och har legat ute i två månader. Hämtat från SFF's prislista. Sedan med dom påslagen som jag skrev i mailet gällande otillåten användning samt utebliven byline. Vilket även Bildombudsmannen rekommenderar.
En annan fråga om någon vet. Skiljer sig dom rekommenderade priserna sig något åt mellan SFF's prislista och BLF's prislista? Om dom gör det, är det stora skillnader eller är det markant? =)