Annons

Uppdatering till D70 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst, mätningarna var inte för min egen övertygelses skull. Jag har märkt en påtaglig skillnad.

/AnWi
 
dumbo skrev:
Om man är ute och kör med sin bil vet man att orten X finns utmed en vägsträcka. För att ta sig dit fortast möjligt gasar man på allt vad bilen klarar. Nu är det en väldigt liten ort och det gäller att vara med och bromsa så att man inte kör igenom den och landar på andra sidan och får backa tillbaka.
Är man observart och förutseende (man ser några hus innan) så kommer man mycket lättare att stanna exakt där man ska. Sitter man och halvsover eller pillar med stereon eller... så missar man.
Fast vet man med sig att man har svårt att hitta så kan man öka sannolikheten att hitta rätt genom att köra saktare. Samma sak går säkert att göra med autofokusmotorer.
 
rideg skrev:
Även jag tycker att uppgraderingen har gett en snabbare fokusering. Min Nikkor 80-200 2,8D verkar betydligt rappare och säkrare.

Snabbare fokusering innebär dock inte automatiskt att motorn rör sig snabbare.

Jag upplever åxå en skillnad med det är mer att det är ett mer abrupt stopp på motorn.
Wheeeeeeee-tjop och inte Wheeeee-nnnnnjup (vet inte hur jag bäst ska beskriva i text).

Jag tycker det verkar som att man istället för att bromsa in "gradvis" när man börjar närma sig fokus bara tvätnitar i exakt rätt ögonblick.

Ska bli kul att se om vi kan få åstad lite mätningar/ljudupptagningar.
Jag tycker dock att om det är en så markant skillnad så att det går på halva tiden mot normalt så borde man höra en väldigt tydligt skillnad i varvtalet på motorn eftersom den måste snurra dubbelt så fort. Detta borde den göra oavsett objektiv. Däremot blir ju skillnaden i absolut tid inte lika stor på ett snabbare objektiv med högre utväxkling och då märker man ju inte lika tydlig skillnad.
 
Och om man då blir bättre på att hitta efter en uppgradering (he he) så kan man kosta på sig att gasa lite mer (mer ström till gluggen).
 
jimh skrev:
Fast vet man med sig att man har svårt att hitta så kan man öka sannolikheten att hitta rätt genom att köra saktare. Samma sak går säkert att göra med autofokusmotorer.

Ja, fast då saktar man ju rimligen ner farten när man börjar närma sig.
Nikon säger väl sig ha bättrat på "predictive" fokus, vilket ju definitivt skulle hjälpa att kunna stanna in i ett senare skede och ändå träffa rätt. Man har blivit bättre på att upptäcka dedär husen innan man kommer in i tätorten alltså.
 
dumbo skrev:
Snabbare fokusering innebär dock inte automatiskt att motorn rör sig snabbare.

Jag upplever åxå en skillnad med det är mer att det är ett mer abrupt stopp på motorn.
Wheeeeeeee-tjop och inte Wheeeee-nnnnnjup (vet inte hur jag bäst ska beskriva i text).

Jag tycker det verkar som att man istället för att bromsa in "gradvis" när man börjar närma sig fokus bara tvätnitar i exakt rätt ögonblick.

Ska bli kul att se om vi kan få åstad lite mätningar/ljudupptagningar.
Jag tycker dock att om det är en så markant skillnad så att det går på halva tiden mot normalt så borde man höra en väldigt tydligt skillnad i varvtalet på motorn eftersom den måste snurra dubbelt så fort. Detta borde den göra oavsett objektiv. Däremot blir ju skillnaden i absolut tid inte lika stor på ett snabbare objektiv med högre utväxkling och då märker man ju inte lika tydlig skillnad.

Sa jag att jag brukade kalla min glugg för "Traktor"? Man kan verkligen höra skillnad på hur det låter nu. Förrut lät det ibland nästan som att motorn inte orkade dra runt om jag lämnade den manuella fokusen på på objektivet (då fick ju motorn även dra runt ringen rent fysiskt). Nu låter inte det så jobbigt och det kan ju bero på mer kraft.
 
Senast ändrad:
jag ger mig f** på att batteritiden minskar med den nya uppdateringen....
har själv inte uppdaterat ännu, men gör det ikväll..skall bli kul!
 
Clouseau skrev:
Sa jag att jag brukade kalla min glugg för "Traktor"? Man kan verkligen höra skillnad på hur

På min Tamron 90 (liksom mina andra objektiv) kan jag inte säga att jag märker någon direkt skillnad. Från oändligt till närgränsen till oändligt igen tar väl en 2-3s eller något sånt, kanske lite mer. Så gjorde det innan uppgraderingen och så gör det efter. Om det skulle märkas vore det ju på en sådan, tycker man.
Det är möjligt att din Tokina verkligen snurrar på mycket snabbare, jag bara finner det lite konstigt om det är sån otrolig skillnad och jag inte märker nånting.

Jag kanske lider av nån "inverterad" placeboeffekt. :)

Däremot är AF:en, som sagt, betydligt säkrare nu.
 
Helgesson skrev:
jag ger mig f** på att batteritiden minskar med den nya uppdateringen....
har själv inte uppdaterat ännu, men gör det ikväll..skall bli kul!

Ap ap ap!

Fram med mikrofonen först! :)

Om det nu ÄR så att den gasar på mer med AF-motorn så lär batteritiden minska ja. Knappast markant, men dock.
 
Jag sitter på en Nikon 70-210 icke-D och den verkar fokusera precis lika långsamt nu efter uppdateringen som den gjorde innan. Däremot så har antalet tillfällen då den missar fokus minskat radikalt, vilket är himlans positivt :) Men som skrevs tidigare så skulle det vara skoj att se om det skiljer i (autofokus)tid mellan 1.x och 2.0 firmwaren.

/Jesper
 
Alltså, jag tror med, efter ett par dagars lekande med nya firmwaren, att hastigheten i princip är som innan, det som upplevs snabbare är just att den jagar mindre. Så tekniskt sett hittar den fokus snabbare ;)
 
Upplever också säkrare AF på långsamma gluggar. På AF-S verkar det vara samma (men det gick snabbt redan då).

Men! Jag kan tänka mig att objektivet ändrar fokuseringen från den ena ände till den andra snabbare (även om jag inte märkt det) inte pga att motorn "gasar på", utan att förut var objektivet TVUNGET att göra det längsamt för att fokuseringsalgoritmen skulle hinna att bearbeta infon. Efter de ändrat algoritmen kan informationen bearbetas snabbare och FWn kan snabbare skicka signal till motorn "ingen fokus här fortsätt vidare!"
 
De nya menyerna var ju iallafall trevliga när jag var i rom och var på forum romanum.. men å andra sidan gick jag bara in i dem för att kolla om de funkade i det starka solskenet. Inte ofta man behöver in där och harva när man plåtar(anledningen till att jag tröttnade totalt på min gamla Olympus C3030).
Tyckte mig märka en viss skillnad på AF-hastighet till en början, men nu vet jag inte.. förbättringarna gäller nog bara situationer där man ändå inte hinner tänka på om huruvida AF jobbar snabbare än förut utan bara är glad om man hinner få en låsning innan "the kodak moment" är borta :D.

mvh
ErikG
 
RAW + Jpeg = 2x Jpeg !!??

Lite galen blir jag på vad jag gör fel? Jag fotar alltid i RAW+Jpeg och nu vet jag inte vad jag skall ta mig till....Efter en fotosession igår så var besvikelsen stor när alla bilder fanns i två upplagor i Jpeg (i typ 715 kb storlek) och inte en enda NEF, trots att kameran var inställd på RAW+Basic. Är det jag det är fel på eller har någon annan upplevt samma problem efter uppgraderingen.
 
Har den stått på RAW+basic hela tiden? Om ja, formattera kortet, prova att ändra till något annat (skjut en bild), och sedan tillbaka (skjut en bild till). Om du har kortläsare - granska innehållet på kortet, om inte, ställ in kameran som Mass Storage på menyalternativet Communication (alltså inte PTP) och anslut den och titta på vad som finns på kortet. Om felet kvarstår kontakta Nikon support :-(

Jag kör bara RAW och har inte haft något problem efter uppgraderingen.
 
Jag har kört RAW + Basic ett tag efter uppdateringen, med olika profilinställningar, och det har fungerat bra för min del.

Kan det vara så att uppdateringen har gått fel för din del? I så fall; installera den gamla mjukvaran igen och prova RAW + Basic med samma inställningar som du har i nuläget. Om det fungerar; installera den nya mjukvaran och prova igen, om det fortfarande blir fel är det troligtvis en bugg i mjukvaran och du bör då kontakta Nikon för konsultation.
 
Senast ändrad:
Nu har jag också uppgraderat.
Ingen märkbar skillnad vad det gäller fokushastighet. Skulle det nu ingå i förändringarna borde väl Nikon ha informerat om detta. Eller...? Exaktheten i fokus har jag ännu inte hunnit kolla.


Häpp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.