Annons

Uppdatering till D70 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som om den grovställer snabbare och finjusterar med mindre antal steg nu än innan.

Men jag undrar varför dom inte fixade "jpeg-large-fine-antalet bilder kvar" när dom ändå höll på..

Ingen förbättring på mitt MicroNikkor MF 55/2.8 dock.. =)
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Det verkar som om den grovställer snabbare och finjusterar med mindre antal steg nu än innan.

Men jag undrar varför dom inte fixade "jpeg-large-fine-antalet bilder kvar" när dom ändå höll på..

de gjorde dom väll? eller är det bara RAW?
 
elohim skrev:
ja den verkar visa RAW-antalet rätt, eller iaf rättare, förut hade jag 152 bilder RAW, nu har jag 358.
Däremot är det samma visa på övriga kvalitéer.

Inlägg 2..
Bara RAW som förändrats för mig iaf.
 
Nu har jag oxå uppdaterat. Med min Nikkor AF70-300 tycker jag inte det är nån skillnad. Vid lite skum belysning far zoomen runt som en vettvilling, när jag fotar ca 2 meter från ett objekt, presic som förut alltså. Vid längre avstånd verkar den uppföra sig som den ska. Men jag kanske har problem med kameran??! Nog borde väl hjälpbelysningen slås på automatiskt (ja den är ON i menyn). Den flaschar till ibland eller lyser godtyckligt. Sen tycker jag det var synd att de inte passade på att uppdatera sökaren till en större ;)
 
Ludwig100_1 skrev:
Sen tycker jag det var synd att de inte passade på att uppdatera sökaren till en större ;)

det där är väll endå orelaistiskt??




däremot tycker jag att det är lite dåligt att det inte följde med ett vertikalgrepp med uppdateringen:/
 
Jag fattar inte riktigt detta, uppdateringen var väl för att göra D70n till en D70s. Jag känner mig lurad, varken trådutlösare eller 2" skärm :(
 
OldSchool skrev:
Japp jag kolla me nu och det verkar bara vara RAW...skumt, fast jag använder iofs bara RAW men endå:/

Jo tyvärr är det så... står även med på infot om uppdatteringen, att man ändrat räknaren för RAW samt Raw+Jpeg. Dock inga ändringar för endast JPEG.
Klantskallar....(Nikon alltså) som inte löste detta med jpeg bilderna på en gång. Kan inte låta bli att störa mig på detta.
 
Jag tycker att räknaren för JPEG stämmer så bra den kan. Man kan ju aldrig få fram någon exakt siffra. Fotar du ett vitt papper så blir ju bildfilen långt mycket mindre än om du fotar exempelvis ett hav av blommor.
 
MattiasN skrev:
Jag tycker att räknaren för JPEG stämmer så bra den kan. Man kan ju aldrig få fram någon exakt siffra. Fotar du ett vitt papper så blir ju bildfilen långt mycket mindre än om du fotar exempelvis ett hav av blommor.

Jasså. Själv kan jag ta nästan dubbelt så många som det står i räkneverket. Kan inte säga att det är så bra den kan visa för mig iaf, eftersom filstorleksskillnaden inte är relativt så stor.
 
Senast ändrad:
MattiasN skrev:
Jag tycker att räknaren för JPEG stämmer så bra den kan. Man kan ju aldrig få fram någon exakt siffra. Fotar du ett vitt papper så blir ju bildfilen långt mycket mindre än om du fotar exempelvis ett hav av blommor.


Är det inte olyckligt att D70 verkar anpassa jpg-komprimeringen till en ganska bestämd filstorlek, oftast runt 2,3-2,7MB, i stället för att ta större hänsyn till motivet? Visst, tar man en bild på en jämnt enfärgad yta utan detaljer så blir filen mycket mindre, men det verkar som att kameran liksom klassar bilderna i kanske två olika storleksklasser.
Jag kan ha fel såklart, har inte jämfört med vad som händer i ps när man själv väljer samma komprimering för två olika bilder, men jag tror att utfallet blir annorlunda.

Inte för att detta spelar stor roll, fine-läget är tillräckligt bra tycker jag.

För övrigt så tycker jag att uppdateringen borde innefattat möjlighet till längre stand-by tid när man använder fjärren.

/Linus
 
elohim skrev:
Hm.

När jag kollar runt bland mina NEFar ligger filstorleken på runt 5,5 MB, mitt totala max har varit 6 MB.

Kameran har gått 10k+ bilder.

Första kortet jag tar i RAW med firmware v.2 tar ganska precis 7 MB. Andra med. Och tredje..

Hm.

Jag läste en hårdtest på en astrosite där de konstaterade att även RAW är svagt destruktivt komprimerad... Nikon har kanske tagit till sig kritiken om detta och låter nu bli den destruktiva kompressionen. Det kan vara en förklaring till den större filstorleken.

/Anders
 
Lumalinus skrev:
Är det inte olyckligt att D70 verkar anpassa jpg-komprimeringen till en ganska bestämd filstorlek, oftast runt 2,3-2,7MB, i stället för att ta större hänsyn till motivet? Visst, tar man en bild på en jämnt enfärgad yta utan detaljer så blir filen mycket mindre, men det verkar som att kameran liksom klassar bilderna i kanske två olika storleksklasser.
Jag kan ha fel såklart, har inte jämfört med vad som händer i ps när man själv väljer samma komprimering för två olika bilder, men jag tror att utfallet blir annorlunda.

...

/Linus

Fast hur ska kameran veta vad du kommer att fotografera för motiv? Visst, beräkna genomsnittlig storlek på tidigare tagna bilder med samma kvalitet som ligger på just det minneskortet, men vad ska den räkna med om du inte tidigare tagit nån bild med just den kvalitetsinställning du har vald?
Givetvis blir två bilder olika stora om den ena bilden är en enfärgad yta, medan den andra innehåller mycket detaljer, men hur ska kameran veta vad du tänker fotografera härnäst?
 
davidvpt skrev:
Fast hur ska kameran veta vad du kommer att fotografera för motiv? Visst, beräkna genomsnittlig storlek på tidigare tagna bilder med samma kvalitet som ligger på just det minneskortet, men vad ska den räkna med om du inte tidigare tagit nån bild med just den kvalitetsinställning du har vald?
Givetvis blir två bilder olika stora om den ena bilden är en enfärgad yta, medan den andra innehåller mycket detaljer, men hur ska kameran veta vad du tänker fotografera härnäst?

Varför ska den veta det? Det är ju bara att räkna på högsta möjliga filstorlek plus några kB till så får man ju visat det man vill ha.
 
Man kan göra på flera sätt Christian.
Så här gjorde jag iaf.

- Ladda ner zip filen från Nikons hemsida.
- Packa upp filerna på hårddisken.
- Formatera CF kort i kameran (inte nödvändigt om du har ett formaterat)
- Kopiera filen some slutar med .A till CF kortet, filen måste ligga i root biblioteket på CF kortet annars hittar inte kameran den.
- Gå in i kamera meny och välj updatera firmware , låt kameran vara tills du ser att du får normal information på LCD displayen uppe vid kontroll rattarna.
- Du ska se att den nya versionen som den uppdaterar till skall vara 2.0
- Stäng av och på kameran (vet inte om detta är helt nödvändigt)
- Ta bort .A filen från CF kortet och kopiera dit .B filen och repetera.
- Klart.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.