Annons

Uppdatering till D70 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, menyerna är ju ett jättelyft, från att se ut som nåt ett barn på 5 knåpat ihop till nåt riktigt proffsigt...

Resten återstår att testa....
 
Hej
har också laddat hem och fyllt på i kameran. Tog en NEF-fil och öppnade i PShop CS och tycker att allt ser ut som vanligt. Det står vilka grader Kelvin som kortet är exponerat i och det är sedan bara att justera som vanligt. Var det inte det alla var oroliga för skulle vara ändrat? (Jag kanske har fattat detta problem helt fel...)
 
Hängbjörk skrev:
Hej
har också laddat hem och fyllt på i kameran. Tog en NEF-fil och öppnade i PShop CS och tycker att allt ser ut som vanligt. Det står vilka grader Kelvin som kortet är exponerat i och det är sedan bara att justera som vanligt. Var det inte det alla var oroliga för skulle vara ändrat? (Jag kanske har fattat detta problem helt fel...)


Tack! Nu vågar jag uppgradera!
 
Måste man installera alla föregående firmware-releaser? Jag har hoppat över en eller två - måste dom in först?
 
jkene skrev:
Måste man installera alla föregående firmware-releaser? Jag har hoppat över en eller två - måste dom in först?

Svar nej, jag hoppade också över en uppdatering och det var inga problem. Se det som SP2 till Windows XP ungefär.
 
boris.bonasin skrev:
Uppdateringen finns här.

Jag har intallerat uppdateringen, man är ju nyfiken och måste prova, och kan konstatera att menyerna är aningen förändrade och att antalet återstående bilder visas på ett korrekt sätt. Autofokusen är också förbättrad, men det har jag inte hunnit prova än.

För den som undrar, eftersom nedladdningen är från Nikonasia: menyerna blir svenska även efter uppdateringen.

Tack för info! Nedladdning av uppdateringen pågår. Ska bli spännande!
 
Finfin uppdatering. Känns ju lite som att få en ny kamera. Kul med ett lite annat pipljud på fokusindikeringen också.
 
jag är just tillbaka från en kort fototur i kvällsljus med min "nya" kamera :)
jag tycker inte att autofokus har förbättrats jättemycket, men lite annorlunda "beteende" kanske finns. jag har aldrig tyckt att AF var dålig och den har inte blivit sämre i alla fall. jag har testat med 18-70 kitoptiken, 105mm f/2.8 macron och 70-210mm f/4.5-5.6.
ljudet har bara förändrats litegrann och de nya menyerna är fina men man (iaf jag) behöver dem ju inte så ofta för man har alla hotkeys.
det är i alla fall bra att nikon tar hand om sina produkter även om efterträdaren finns. dessutom bra att uppgraderingen är inte operativsystemberoende, även om det heter "windows". zip-filer och usb klarar nog alla OS.
 
Tuff ingång

Hehe, kan säga att det är inte lätt att ta sig in på nikon sida inte. De har nog en del träffar just nu...
 
Testat en del med både 80-200 f2.8 ED och kitoptiken 18-70 samt 12-24 f4 DX.
AF har blivit snabbare i det att den söker mindre.
Den har blivit mer distinkt.
Detta är med singel fokus enbart , jag använder aldrig dynamisk fokus funktionen.

/Andreas
 
Nikonasia sidan funkar, den svenska verkar vara överbelastad. Lite rörig instruktion dock, jag var tvungen att ta borta den ena programfilen från minneskortet för att kunan installera den andra.
Snabbtest vid köksbordet tyder på lite snabbare AF.
 
Jag provade mitt sigma 70-300 II Apo....
Oj vilken skillnad på autofokusen, den har "jönsat" fram och tillbaka mycket mer förr.
Nu blev man ju riktigt nöjd.
 
Jag uppgraderade igår kväll, eller inatt snarare. Har inte hunnit testa så jättemycket ännu, men jag upplevde att den inte var lika benägen att jaga efter fokus. Om den blev så mycket snabbare vet jag inte, men säkrare. Jag testade min 70-210 i teleläge, inomhus, med följande fokus och den missade inte en gång. Innan har den haft relativt lätt att börja jaga.
Framtiden får utvisa om det var en tillfällighet eller inte. :)
 
Jonke O skrev:
Jag provade mitt sigma 70-300 II Apo....
Oj vilken skillnad på autofokusen, den har "jönsat" fram och tillbaka mycket mer förr.
Nu blev man ju riktigt nöjd.

Det låter ju lovande, så långt har jag inte hunnit testa ännu, men AF på den optiken kunde man ju lessna på om det inte var rent dagsljus så är den förbättrad blir jag glad :)
 
Zpider skrev:
Det låter ju lovande, så långt har jag inte hunnit testa ännu, men AF på den optiken kunde man ju lessna på om det inte var rent dagsljus så är den förbättrad blir jag glad :)
Ja nu han jag bara prova en stund igår kväll och inomhus men på ca. 20 tester så började den köra fram å tillbaka bara en gång.

På min fasta 50 1.8 märktes inte mycket skillnad men den har alltid varit blixtsnabb i vanliga fall. Dock lite mindre benägenhet att sätta fokus på fel punkt vid full bländare verkade det som.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.