Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering till D70 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu uppdaterat min Nikon D70. Tycker att menyerna är snyggare. Men det bästa är nog ändå att autofokusen är mycket bättre och snabbare.

Testade med mitt AF 85/1.8 (modell äldre) och där är skillnaden mycket märkbar. Från att tidigare snurrat av och an, haft störande mycket oväsen och svårt att i vissa situationer hitta fokus, hör jag nu bara ett "klick" och kameran har hittat fokus. Testade i går en serie på 100 bilder med olika motiv och inställningar. MYCKET BRA !!

Vill lyfta på hatten för Nikon som trots nya modeller t.ex. D70s, fortsätter att förbättra äldre modeller.
 
elohim skrev:
Varför ska den veta det? Det är ju bara att räkna på högsta möjliga filstorlek plus några kB till så får man ju visat det man vill ha.
Det är ju det man inte får om man är petig. Jag svarade på att det var svårt att kalkylera fram exakta siffror då komprimeringsgraden skiljer mellan olika motiv vilket leder till att bilderna kan skilja rätt rejält i storlek.
Det är också därför kameran räknar med en fast storlek som är ett någorlunda snitt på en normalbild.

Läs gärna inlägget som jag svarar på, så ser du att jag inte eftersträvar större nogrannhet utan svarar på varför den inte kan visa större nogrannhet.
 
Nån som vet om dom uppdaterat så att histogrammet inte bara visas för gröna kanalen?

Annars verkar uppdateringen vara schyst. Har inte hunnit testa AF än.
 
När jag har på bildkvalitet RAW så kan jag inte ändra Bildstorlek! Var det så innan uppdateringen?

Vist är nya menyerna lättlästa! Jag tror färgen inte var dum innan med typsnitet var ju för stor och tjock! Den nya är mer lättläst!

hmm..Trevlig Helg!
 
Tycker definitivt att..

jag märker skillnad för auto focus hastighet och precision, speciellt med mitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II .

Älskar dessa långa produkt namn, slår till och med IT branchen med marginal!

/Stefan
 
Re: Tycker definitivt att..

Zirk skrev:
jag märker skillnad för auto focus hastighet och precision, speciellt med mitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II .

Älskar dessa långa produkt namn, slår till och med IT branchen med marginal!

/Stefan

Det låter bra eftersom jag ska uppdatera min i helgen och det kommer en liten gubbe från DHL med min nya Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO Zoom Macro Super II i början på veckan. (du glömde ".0" i 4:an.)
 
Halelulja!!!

Efter uppdateringen går mitt Tokina AT-X 828 AF Pro 80-200mm f/2.8 SD (eller "Traktorn" som jag brukade kalla det) igenom hela fokusomfånget på halva tiden! På mitt Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor hinner man ju knappt märka någon skilldnad ändå.
 
Jag förstår inte riktigt varför alla upplever att OBJEKTIVEN blir snabbare. Motorn lär ju knappast blivit snabbare oavsett om den sitter i kameran eller objektivet.
Jag kan inte notera något sådan skillnad på något av mina objektiv.
 
dumbo skrev:
Jag förstår inte riktigt varför alla upplever att OBJEKTIVEN blir snabbare. Motorn lär ju knappast blivit snabbare oavsett om den sitter i kameran eller objektivet.
Jag kan inte notera något sådan skillnad på något av mina objektiv.

Nä, men algoritmen för att styra motorn kan mycket väl ha blivit mer optimal.
 
Du menar att man inte skulle "gasat på" fullt innan? Det har jag svårt att tro. Att man hittar rätt mer träffsäkert och inte behöver jaga/chansa lika mycket och därför sätter fokus snabbare kan jag köpa, men inte att det går fortare från ändläge till ändläge tex.
 
Om jag sätter handen framför min glugg måste den söka igen hela omfånget fram och tillbaka och det gör den nu på nära halva tiden. Du får tro vad du vill men det är VÄLDIGT påtagligt med Tokinagluggen. Det handlar inte om att "uppleva" en skillnad.
 
Om det inte är en upplevd skillnad så vore det ju käckt om du kunde presentera de mätresultat du fått fram och vilka mätmetoder du använt. ;-)
 
dumbo skrev:
Du menar att man inte skulle "gasat på" fullt innan? Det har jag svårt att tro. Att man hittar rätt mer träffsäkert och inte behöver jaga/chansa lika mycket och därför sätter fokus snabbare kan jag köpa, men inte att det går fortare från ändläge till ändläge tex.

Utan att vara autofokus programmerare skulle jag vilja påstår att algoritmen för autofokus inte nämnvärt borde skilja sig från en vanlig hederlig sökalgoritm - och dom kan utformas väldigt olika med olika prestanda. Om jag vore Nikon skulle jag självklart inte lägga den mest optimala algoritmen i den billigaste kameran, vilket i sin tur ger utrymme för bekväma "performance" uppgraderingar i framtiden om konkurrenterna släpper något hotande (t ex en 350D).
 
Men nu pratar vi om olika saker. Du pratar om att hitta det ställe där man har fokus när man väl är där, medan jag pratar om att man tar sig dit.

Om man är ute och kör med sin bil vet man att orten X finns utmed en vägsträcka. För att ta sig dit fortast möjligt gasar man på allt vad bilen klarar. Nu är det en väldigt liten ort och det gäller att vara med och bromsa så att man inte kör igenom den och landar på andra sidan och får backa tillbaka.
Är man observart och förutseende (man ser några hus innan) så kommer man mycket lättare att stanna exakt där man ska. Sitter man och halvsover eller pillar med stereon eller... så missar man.

Det är välkänt att det sitter mycket starkare motorer med mer vridmoment i proffshusen. Det har knappast med mjukvara att göra.
Eller för att ta analogin med bilar igen. Ett proffs kör en sportbil som har både starkare motor och bättre bromsar. Han är dessutom mycket mer van vid att köra då han har vigt sitt liv åt det, därför ser han åxå snabbare när det är dags att stanna.

Det du påstår är att Nikon lanserat en bil som bara går på tre cylindrar och nu släppt mjukvaruuppdatering som gör att den går på alla fyra. Jag finner det högst osannolikt, men någon får gärna visa att jag har fel.
 
jkene skrev:
Utan att vara autofokus programmerare skulle jag vilja påstår att algoritmen för autofokus inte nämnvärt borde skilja sig från en vanlig hederlig sökalgoritm.

Jag tror att mjukvaran i styrsystemet som fokuserar objektiv är ganska avancerad och att det är mycket man måste ta hänsyn till. Det är knappast en standard PID-algoritm som rattar in skärpan.

Även jag tycker att uppgraderingen har gett en snabbare fokusering. Min Nikkor 80-200 2,8D verkar betydligt rappare och säkrare.
 
Det är en uppenbar skillnad! Synd att inte denna diskussion kom upp innan jag hann uppgradera. Då hade jag kunnat fixa både ljudupptagningar och tider.

Kanske någon som inte uppgraderat än kan spela in ljudet vid fokusering med en och samma glugg på ett och samma objekt från t.ex närgräns till fokus. Då borde man höra skillnad direkt på ljudet och lätt kunna mäta tiden till pip,pip.

/AnWi
 
rideg skrev:
Jag tror att mjukvaran i styrsystemet som fokuserar objektiv är ganska avancerad och att det är mycket man måste ta hänsyn till. Det är knappast en standard PID-algoritm som rattar in skärpan.

Även jag tycker att uppgraderingen har gett en snabbare fokusering. Min Nikkor 80-200 2,8D verkar betydligt rappare och säkrare.

Givetvis, men på ett överordnat plan handlar det om att hitta ett exakt värde på en ändlig skala.
 
Någon som har en icke uppdaterad D70 och någon standardglugg? Inte kitgluggen, den har inte jag!

Jag kan fixa lite mätdata från en uppdaterad D70 med någon av:
Nikkor AF 50/1.4D
Nikkor AF 85/1.8
Nikkor AF 35-70/2.8D
Nikkor AF 80-200/2.8D ED (två ringar + stativfäste)

Om någon har en icke uppdaterad D70 och någon av ovanstående gluggar plus ett stativ kunde vi göra en enkel test.

Med en mik till datorn kan vi sedan spela in ljudet och jämföra.

/AnWi
 
Mätningar eller inte; det är uppenbart att fokuseringen rör sig snabbare.

Antagligen har mjukvaran uppgraderas för att bete sig annorlunda på "nära fokus-avstånd", samt krämat på lite mer ström till motorn så objektivet rör sig snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.