Advertisement
ANNONS
Annons

Uppdatering av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fototubbe

Aktiv medlem
Hej

För ca ett år sedan köpte jag en D3000 men är nu sugen på att göra en uppdatering eftersom jag tar ca en 20,000 bilder om året. Har objektiven standard 18-55 och även ett reseobjektiv 18-200 Tamrom ( runt 1900kr)

Tänker mycket på en D5100 eller en D7000 men är sugen på en budget variant nämligen D80 så jag kan lägg mer pengar på bra objektiv.

Är det fel att välja D80 istället för D5100 el D7000?
Är D80 en bättre kamera än D3000? ..om i fall att vad är den stora skillnaden ?

Mvh Tubbe

Hej

Om du funderar på en D80 varför inte då istället satsa på en D90 som jag anser vara klart bättre än D80. Det är en kamera väl värd att påbörja sin fotografiska resa med. Ett annat alternativ kan vara en begagnad D300 som är en riktig kanon kamera imo.

Annars kan jag tycka att det är helt rätt att satsa på en äldre modell och lägga kulorna på bra optik.

Lycka till

Niclas

Hej

Om du funderar på en D80 varför inte då istället satsa på en D90 som jag anser vara klart bättre än D80. Det är en kamera väl värd att påbörja sin fotografiska resa med. Ett annat alternativ kan vara en begagnad D300 som är en riktig kanon kamera imo.

Annars kan jag tycka att det är helt rätt att satsa på en äldre modell och lägga kulorna på bra optik.

Lycka till

Niclas
Hej

Det är ett ev byte. Hade för mig att skillnaden på D80 och D90 var mest att Du kan filma med D90.
Men eftersom det inte är med auto fokus så tycke jag inte att D90 var så lockande.

Men om inte en D80 är bättre än D3000 så kan det kanske kvitta ?

Mvh Rickard

Hej

Jag skulle nog vilja säga att D90 är rejält mycket bättre (att den kan filma är kanske inte den bästa skillnaden) ny sensor, bättre AF, Bättre och större display plus en massa annat.

Se jämförelse

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d90&products=nikon_d80

Men vill du gå vidare och byta till en ny kamera så är det faktiskt ett bra alternativ att titta på D90/D300 samt lite bättre optik och om du vill titta på en ny kamera kanske D7000 skulle kunna vara något men inte så mycket över för optik då kanske..

Men att satsa på ett bra begagnat hus och bra optik känns som det är en bra väg att gå.

Mvh

Niclas

Ok, då är det en stor skillnad på D80 och D90.

Det är lite synd eftersom 1 st objektiv AF Nikkor 35-70 mm f 2.8 följer med köpet.

Det innebär att jag kan satsa på mina andra pengar på ytterligare bra objektiv.

/ Tubbe

D300, D7000 har den fördelen att det är möjligt att själv justera AF. Funktionen är förvisso något begränsad eftersom justeringen förmodligen inte alltid är tillräckligt specifik när objektivet har varierande brännvidd. Eftersom jag har ett par ljusstarka objektiv får det bli ett sådant hus när jag byter hus , eftersom jag gärna slipper skicka in objektiv på AF justering... (Har en d5000 som jag är riktigt trött bl. a. eftersom den saknar blixfunktioner och har minimal sökare).

Om det hade varit möjligt att justera AF själv skulle d90:an varit ett själklart val för min del...

Hej

För ca ett år sedan köpte jag en D3000 men är nu sugen på att göra en uppdatering eftersom jag tar ca en 20,000 bilder om året. Har objektiven standard 18-55 och även ett reseobjektiv 18-200 Tamrom ( runt 1900kr)

Vad vill du uppnå med bytet? Jag förmodar att du känner din kamera rätt bra vid det här laget, så att du vet vad en D3000 kan uträtta.

Så, vad saknar du?

Per.

Att köpa en D80 idag och ta 20 000 bilder per år låter lite snålt tycker jag, en D90 är ju såpass billig att man inte får någon större glasbit för mellanskillnaden.

Om du är intresserad av begagnad optik kan det finnas en ekonomisk orsak att gå på ett dyrare hus, nämligen att de har mer funktionalitet med äldre objektiv som de enklare husen saknar. Till exempel har D90 och uppåt inbyggd fokusmotor vilket de enklare saknar, det gör att man kan få autofokus med Nikons AF-objektiv, annars får man det bara med AF-S som har inbyggd motor i objektivet.

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att en D300 eller D300s kan vara fullt motiverad om du använder kameran såpass mycket.

Vad vill du uppnå med bytet? Jag förmodar att du känner din kamera rätt bra vid det här laget, så att du vet vad en D3000 kan uträtta.

Så, vad saknar du?

Per.

Var på F1 i Kuala Lumpor, solen gick i moln, farten var hög, tyckte inte att kameran var snabb nog.

Var även på Tha boxning med dåliga ljusförhållande...fick inga bra bilder.

mvh R

Att köpa en D80 idag och ta 20 000 bilder per år låter lite snålt tycker jag, en D90 är ju såpass billig att man inte får någon större glasbit för mellanskillnaden.

Om du är intresserad av begagnad optik kan det finnas en ekonomisk orsak att gå på ett dyrare hus, nämligen att de har mer funktionalitet med äldre objektiv som de enklare husen saknar. Till exempel har D90 och uppåt inbyggd fokusmotor vilket de enklare saknar, det gör att man kan få autofokus med Nikons AF-objektiv, annars får man det bara med AF-S som har inbyggd motor i objektivet.

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att en D300 eller D300s kan vara fullt motiverad om du använder kameran såpass mycket.

Jo du har en poäng i det.

/ Tubbe

Om det hade varit möjligt att justera AF själv skulle d90:an varit ett själklart val för min del...

Om du vill ha en D90 ska du inte låta bli att skaffa en bara för att den saknar finjusteringen. Den är inte särskilt användbar, det enda som verkligen funkar om du har problem är en verkstadsjustering. Det kan ju dessutom vara kameran som behöver justeras!

Var på F1 i Kuala Lumpor, solen gick i moln, farten var hög, tyckte inte att kameran var snabb nog.

mvh R

Då kommer inte D90 och nedåt att göra någon enorm skillnad heller, det är D300 och D7000 som är snabbare på allvar och framför allt har mer svancerad autofokus. D300 har samma sensor som D90 medan D7000 är bättre. D300 är snabbare än D7000 och har bättre autofokus, av de två är det en liten balansgång mellan det.

Sedan är huset på D300 mycket bättre med bättre grepp, helt av metall, bättre tålighet och fler direktknappar till olika funktioner.

När det gäller riktigt dåligt ljus och snabba rörelser är FX-modellerna klart bättre men samtidigt mycket dyrare plus att du behöver nya objektiv.

Jag tror att med vissa typer av manuella objektiv kan man få ljusmätning med D7000 (och säkert med D300 även om jag inte har koll på det) men inte med D90.
Jag vet dock inte hur många objektiv det gäller i praktiken.

Om du vill ha en D90 ska du inte låta bli att skaffa en bara för att den saknar finjusteringen. Den är inte särskilt användbar, det enda som verkligen funkar om du har problem är en verkstadsjustering. Det kan ju dessutom vara kameran som behöver justeras!

Om det inte är det nyköpta huset det är fel på, ingår då AF justering av äldre objektiv till det nya huset?

Som jag sagt är det skönt att själv ha möjlighet att utföra vissa kompenseringar av AF. Det kostar ju några kronor att få AF injusterad, omkring 1200 kr hos Tura...

Jag vet inte om du får gamla objektiv justerade till ett nytt hus av Nikon, men de tar inte ens 100 kr per objektiv inklusive koll och rengöring i vilket fall.

Sigma och Tamron rör inte Nikon alls, det är bara deras agenter som gör det och 1200 kr tycker jag var riktigt ocker jämfört med Nikons pris!

mvh R
Visst kan det vara bra att köpa ny kamera. Men det är risk att du blir besviken. Att bilderna i en viss situation inte blir så bra som man hoppats kan ju bero på andra saker. Kanske skulle ett annat objektiv eller mer kunskap om hur man ska hantera sin utrustning vara större hjälp.

Visst kan det vara bra att köpa ny kamera. Men det är risk att du blir besviken. Att bilderna i en viss situation inte blir så bra som man hoppats kan ju bero på andra saker. Kanske skulle ett annat objektiv eller mer kunskap om hur man ska hantera sin utrustning vara större hjälp.

Hej
Så här gör jag
Jag lägger helt enkelt D80 projektet åt sida fasatt det ingick ett hyffsat objektiv.

Kommer att lägga runt 10-15 papp för uppgradering av objektiv under våren.
Är riktigt sugen på runt 10-24 mm.

Om sen gud vill och jag har medvind så är det dax för uppgradering av huset
under senhösten.

Tack för alla tips

Mvh Tubbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar