Annons

Tveksam fotomässighet i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har funderat på en sak. En del laddar upp bilder på något intressant och när man ser på dessa bilder så är det egentligen inte något speciellt fotomässigt i bilden (ex vis komposition), utan de vill visa själva grejen, personen eller händelsen och det ibland med en medioker bild (fotomässigt). Eftersom man då egentligen inte söker uppmärksamhet för det fotomässiga utan uppmärksamhet för en vacker grej, känd person eller händelse, så hamnar det (för mig) i ett fotomoraliskt gränsskikt. Är detta fotomässigt eller vad ska man ha för åsikt om att söka uppmärksamhet för något sådant? Var går gränsen?
 
Ser att tråden du länkar till handlar om familjefoton osv. Men det finns en dimension till som jag reagerar över ibland, nämligen rena avfotograferingar.

Jag har sett grafitti, statyer, tavlor osv. avfotograferade och sedan publicerade som foton (med till synes seriösa avsikter). Det agerandet är ganska uppenbart ett upphovsrättsbrott, och enligt min personliga åsikt även fotomoraliskt tveksamt. Att det är moraliskt tveksamt är dock kanske inte det mest intressanta (vad som är omoraliskt för mig kanske är moraliskt för någon annan), utan snarare: vad är intressant med dessa bilder? Fotot i sig blir ju - enligt mig - totalt ointressant, och intresset ligger istället i det som avbildas. Och det som avbildas görs nog större rättvisa om man ser det direkt istället för avbildat som foto.

Jag tycker diskussionen är intressant och framförallt verkar den behöva föras i större utsträckning här på fotosidan! Om även det perspektiv jag här framförde redan diskuterats ber jag om ursäkt! :)
 
Är yrkesarbetet för en nyhetsfotograf ett hantverk?
Är yrkesarbetet för en person som tar studentbilder i studio ett hantverk?
Är yrkesarbetet för den som tar bilder till reklamändamål ett hantverk?

Och, slutligen, är Fotosidan till också för den som tar bilder i andra syften än att skapa konstverk?

Själv har jag nyss lagt upp min allra första bild på Fotosidan. Det är vad jag just nu klarar av att åstadkomma, som dålig amatör. Vad gör jag här då? Jo, jag vill bli en bättre amatör. Jag vill lära mig.
Kan detta inte också tänkas driva den som publicerar bilder av barnen och hunden? Det finns fantastiska sådana bilder här.
Rätt vad det är, kommer jag nog också att lägga upp en medioker bild med exempelvis min son eller min katt som motiv - och naturligtvis just för att få bli sågad jäms med fotknölarna av dem som kan tala om VARFÖR bilden inte lyfter, lära mig lite om hur jag borde gjort, ge mig ideer och kunskap.
 
Mirakelman skrev:
Jag har funderat på en sak. En del laddar upp bilder på något intressant och när man ser på dessa bilder så är det egentligen inte något speciellt fotomässigt i bilden (ex vis komposition), utan de vill visa själva grejen, personen eller händelsen och det ibland med en medioker bild (fotomässigt). Eftersom man då egentligen inte söker uppmärksamhet för det fotomässiga utan uppmärksamhet för en vacker grej, känd person eller händelse, så hamnar det (för mig) i ett fotomoraliskt gränsskikt. Är detta fotomässigt eller vad ska man ha för åsikt om att söka uppmärksamhet för något sådant? Var går gränsen?

Hur avgör du vad "man" söker uppmärksamhet för??

( I övrigt hann det komma ett inlägg till (Jonas ovan), som jag tycker är vettigt och instämmer i.)
 
Mirakelman skrev:
Jag har funderat på en sak. En del laddar upp bilder på något intressant och när man ser på dessa bilder så är det egentligen inte något speciellt fotomässigt i bilden (ex vis komposition), utan de vill visa själva grejen, personen eller händelsen och det ibland med en medioker bild (fotomässigt).


Det behöver ju inte vara så at man vill visa en viss person, en viss händelse, kanske är man rätt ny på foto och "ser" inte hela bilden, vad gäller komposition och sånt.


Men sen kan det ju vara medvetet också, man vet att det finns brister, men att motivet/händelsen var så viktig så man kan ha överseende med detta.
 
I tråden som det hänvisas till här ovanför skriver Roger Singleton:

"Kan vi inte börja kommentera alla de bilder som vi inte förstår syftet med att de läggs upp?

Med t ex den korta kommentaren:

"VARFÖR laddade du upp denna bild? (nyfiken)""

Det tycker jag är ett vettigt förhållningssätt.

MVH

Johnnie

Edit: stavfel.
 
Ännu bättre är om alla som laddar upp bilder innan ställer sig frågan: "VARFÖR ska jag ladda upp denna bild?".

Om svaret på frågan är "Jag vill visa hur min hund/katt/unge/flickvän/pojkvän ser ut" eller "Jag vill få beröm för min bild", ja då är inte fotosidan rätt ställe att ladda upp bilden.
(I fall nummer två så kanske utställningsalbumen skulle vara en lämplig plats att ladda upp bilderna till)

Men om svaret exempelvis är "Jag vill bli bättre på att fotografera genom att ta till mig andras kommentarer" eller "Jag undrar över om jag har gjort rätt här" m.m, ja då är fotosidan rätt ställe!
 
Walle skrev:
Ännu bättre är om alla som laddar upp bilder innan ställer sig frågan: "VARFÖR ska jag ladda upp denna bild?".

Om svaret på frågan är "Jag vill visa hur min hund/katt/unge/flickvän/pojkvän ser ut" eller "Jag vill få beröm för min bild", ja då är inte fotosidan rätt ställe att ladda upp bilden.
(I fall nummer två så kanske utställningsalbumen skulle vara en lämplig plats att ladda upp bilderna till)

Men om svaret exempelvis är "Jag vill bli bättre på att fotografera genom att ta till mig andras kommentarer" eller "Jag undrar över om jag har gjort rätt här" m.m, ja då är fotosidan rätt ställe!

Jo, du har rätt i att det vore ännu bättre. Vad som vore bättre kan för övrigt göras till enormt långa trådar som inte leder till någonting alls!

Jag tycker att det vore bättre (!) om alla med åsikter om bilder som läggs upp här på sidan uttrycker de åsikterna som kommentarer. På så sätt leder tyckandet till något.

MVH

Johnnie
 
Jag ser inte fotograferande som nödvändigtvis tekniskt. Någon känd fotograf sa (och jag instämmer helt och hållet) något liknande med "att fotografera handlar om att välja subjekt". Ett porträtt som tekniskt sätt är perfekt på en helt vanlig katt, kan ibland vara helt ointressant, medans ett porträtt som har många fotografiska brister men porträtterar en man som håller på att dö i cancer, kan vara otroligt bra.

Jag tycker att man ska sluta ifrågasätta varför andra gör som dom gör. De har nog sina skäl. Snarare bör man börja bry sig om varför man själv gör som man gör. Det är helt klart viktigare..
 
dunberg skrev:


Jag tycker att det vore bättre (!) om alla med åsikter om bilder som läggs upp här på sidan uttrycker de åsikterna som kommentarer. På så sätt leder tyckandet till något.

Jomenvisst. Det var bra sagt. Ibland undrar jag om vi svenskar inte är "bäst" i världen på att ha åsikter om allting. Se bara på alla tyckare i moster DN, City Stockholm eller Östra Småland osv. Det finns en uppsjö av tyckare, som ska tala om för oss vad som är "fett" eller "keff".
Inte underligt att vi blir osäkra. Eller går som katten kring het gröt och ventilerar saken i ett forum. På och kommentera bilder i stället. Och tänk på vad en klok man sade:

Låt ingen inbilla dig något,
se efter själv!
Det du inte vet själv,
det vet du inte.
 
dunberg skrev:
Jo, du har rätt i att det vore ännu bättre. Vad som vore bättre kan för övrigt göras till enormt långa trådar som inte leder till någonting alls!

Jag tycker att det vore bättre (!) om alla med åsikter om bilder som läggs upp här på sidan uttrycker de åsikterna som kommentarer. På så sätt leder tyckandet till något.

MVH

Johnnie

Jag tycker du är helt fel ute här.
Dels så är det inte den enskilda bilden som är problemet, utan det ständiga flödet av intetsägande bilder med enda syftet att visa upp katten/hunden/flickvännen/ungen m.m.

Då 99% (ren gissning från min sida) av dessa intetsägande bilder utan fotografiskt syfte laddas upp av nyblivna medlemmar så hjälper det inte ett jäkla dugg om du frågar xxx "VARFÖR har du laddat upp den här bilden???" när yyy sen en timme senare registrerar sig och laddar upp en lika intetsägande bild.

Att ifrågasätta varför den enskilda fotografen har laddat upp en viss bild leder INTE till någon förbättring.

För det andra så är trådar till för att diskutera i, och om du nu inte tycker det så strunta själv i att delta i diskussionen!

Mvh Christoffer "Walle" Wallstenius

[Edit]Förtydligade mig lite[/Edit]
 
Även om jag själv nog är ganska "teknisk" i mitt fotograferande så ser jag inte varför en bild alltid måste ha "perfekt skärpedjup" eller vara absolut knivskarp för att vara bra.
I en del fall handlar det om att fånga ett ögonblick, en känsla och då kanske det är viktigare än att bilden är tekniskt fulländad vad gäller skärpa, skärpedjup och komposition. Att sedan dendär bilden hade blivit ännu bättre om man fått med dessa, eller någon av dem, faktorer åxå är en annan femma såklart.

Sen är det ju så att man inte har samma "bildseende" i början. Man ser inte att "dendär bilden kanske inte är så jädra bra ändå". Sen kanske man, färgad av att man själv lyckats åstadkomma något, tycker att att bilden är jättebra. I de fall så är det ju, som flera redan påpekat, bättre att kommentera det istället för att starta sånahär trådar. Lämna konstruktiv kritik på vad som skulle gjorts bättre. Hur du själv skulle tagit bilden, vilken vinkel osv osv...
 
martim skrev:


Jag tycker att man ska sluta ifrågasätta varför andra gör som dom gör. De har nog sina skäl. Snarare bör man börja bry sig om varför man själv gör som man gör. Det är helt klart viktigare..

Jomenvisst. Helt klart är det så! Och att ställa frågan "Varför laddade du upp den här bilden?" är ju enbart oförskämt. Bättre att tala om vad man tycker om bilden (om man nu har så himla mycket åsikter)
/Ulf
 
urbano skrev:
Jomenvisst. Helt klart är det så! Och att ställa frågan "Varför laddade du upp den här bilden?" är ju enbart oförskämt. Bättre att tala om vad man tycker om bilden (om man nu har så himla mycket åsikter)
/Ulf

Visst är det så, Ulf!

(Resten av inlägget är ej riktat till dig, Ulf)

Är det inte då bättre att diskutera saken?
Att diskutera saken garanterar inte att man hittar lösning, men att INTE diskutera saken garanterar att man INTE hittar en lösning.

Återigen, att väsa ur sig spydigheter såsom "Varför har du laddat upp denna bild" kommer INTE att ge något som helst resultat. Utom då möjligen avhoppare från fotosidan som hoppar av p.g.a. det spydiga och ovänliga bemötandet.
Att skriva dylika saker under bilder som man inte tycker platsar på fotosidan är bara slöseri med tid. Har man något vettigt att säga så gör man det, annars håller man käften!
 
StefanM skrev:
Här kommer en länk. Jag vet vad jag tycker om bilden och OM jag vill förmedla nåt. Är detta en intetsägande bild, skriv det så tar jag bort den.
Kul och se vad man får för svar...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=293652

Nej, det är givetvis inte en intetsägande bild. (Det kanske kan vara det för vissa, dock). Det syns tydligt att du har tagit bilden med ett annat syfte än "kolla in min fina korridor i ett kloster".

Jag hoppas du förstår vad jag menar med intetsägande bild. Med det så menar jag bilder där fotografen inte har ägnat bilden någon som helst tanke, utan där motivet har varit det viktiga.
 
Walle skrev:
Jag tycker du är helt fel ute här.
Dels så är det inte den enskilda bilden som är problemet, utan det ständiga flödet av intetsägande bilder med enda syftet att visa upp katten/hunden/flickvännen/ungen m.m.

Då 99% (ren gissning från min sida) av dessa intetsägande bilder utan fotografiskt syfte laddas upp av nyblivna medlemmar så hjälper det inte ett jäkla dugg om du frågar xxx "VARFÖR har du laddat upp den här bilden???" när yyy sen en timme senare registrerar sig och laddar upp en lika intetsägande bild.

Att ifrågasätta varför den enskilda fotografen har laddat upp en viss bild leder INTE till någon förbättring.

För det andra så är trådar till för att diskutera i, och om du nu inte tycker det så strunta själv i att delta i diskussionen!

Mvh Christoffer "Walle" Wallstenius

[Edit]Förtydligade mig lite[/Edit]

Hej!

Jag tror att vi som delar av fotosidan själva skapar en atmosfär av vad som är ok och vad som inte är ok att ladda upp.

Ditt inlägg handlar om vad som vore "ännu bättre". Jag kan kanske hålla med dig i sak men du kommer inte med något konstruktivt och konkret förslag. Det är därför jag vänder mig emot ditt inlägg.

Citatet som jag hämtade från granntråden innehåller ett förslag som jag tror är bra och genomförbart. Om vi rakt ut säger att vi tycker att en bild är intetsägande eller att vi tycker att en bild är ett hafsverk (på ett hänsynsfullt sätt) så kan vi skapa en stämning som gör att det blir färre sådana bilder eller åtminstone att vi som är nybörjare utvecklas mer.

MVH

Johnnie

Edit: Själv blir jag hellre sågad än att inte få några kommentarer alls.
 
dunberg skrev:
Hej!

Jag tror att vi som delar av fotosidan själva skapar en atmosfär av vad som är ok och vad som inte är ok att ladda upp.

Ditt inlägg handlar om vad som vore "ännu bättre". Jag kan kanske hålla med dig i sak men du kommer inte med något konstruktivt och konkret förslag. Det är därför jag vänder mig emot ditt inlägg.

Citatet som jag hämtade från granntråden innehåller ett förslag som jag tror är bra och genomförbart. Om vi rakt ut säger att vi tycker att en bild är intetsägande eller att vi tycker att en bild är ett hafsverk (på ett hänsynsfullt sätt) så kan vi skapa en stämning som gör att det blir färre sådana bilder eller åtminstone att vi som är nybörjare utvecklas mer.

MVH

Johnnie

Edit: Själv blir jag hellre sågad än att inte få några kommentarer alls.

Nej, jag hade inte själv formulerat mitt konkreta förslag när jag skrev inlägget. Men jag tycker att det ger sig av sig själv. Om man upplyser bilduppladdaren om förhållningssättet vid uppladdningen så kanske fler skulle tänka efter innan de laddade upp en bild. Där har du ditt konkreta förslag.

Som jag skrev tidigare så tror jag att de allra flesta av de som laddar upp den typen av bilder som vi diskuterar är nya på fotosidan, och har altså troligtvis inte hunnit "känna av" den stämning som du talar om. Jag tror inte att inflödet av dylika bilder skulle minska påtagligt bara för att vi började häva ur oss oförskämdheter mot nya medlemmar.

Det är bättre att rikta strålen mot lågornas bas, istället för mot själva lågorna...
 
Walle skrev:
Jag tror inte att inflödet av dylika bilder skulle minska påtagligt bara för att vi började häva ur oss oförskämdheter mot nya medlemmar.

Hej igen!

Okej, vi har olika åsikter om huruvida flödet av "dåliga" bilder skulle minska eller ej med mer bildkritik.

Det jag inte kan förstå är varför negativ kritik som uttrycker att betraktaren är oberörd skulle vara oförskämd. Man får ju inte heller, ens som nybörjare, vara allt för ömtålig om man laddar upp en bild på en kritiksida. Samtidigt måste förstås den som kritiserar försöka uttrycka sig i förhållande till fotografens nivå och vara hänsynsfull.

MVH

Johnnie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.