Annons

Två minneskortplatser är det verkligen en dealbreaker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har dock aldrig läst att någon blivit bestört över en kamera med två kort. Går det inte att använda den andra platsen som ett förvaringsfack, långsamt eller ej så går det i alla fall att knäppa några bilder om nöden kräver.

Jag brukar ha två likadana kort i facken och när första kortet är slut fortsätter kameran med nästa utan att jag behöver pausa för att byta kort. Då kan jag byta kort ett när det är lugnt och passar fotograferingen.

Det går inte med D850 och Z7 dock. Med D850 kör jag därför större kort.

Visst kan man vara seriös även som yrkesfotograf :) men de nämnda kamerorna ligger väl lite utanför ämnet? Orsaken till att "vanliga" kameror har tidsbegränsning är för att hålla kostnaden nere (EU-tulltariff).
För professionella videokameror i 200-tusenkronorsklassen har man säkert löst problemet.
Som den oseriöse amatörfotograf jag är har jag av naturliga skäl inte provat dessa kameror.

200-tusen? Snarare 10 :)
Att säga att alla "seriösa" använder extern recorder är hur som helst en ganska grov överdrift. Proffs gör som de flesta, lite olika.

Då jag byggde min dator valde jag att sätta in en intern kortläsare med stöd för flertal olika kort då jag är less på externa. Den har dock inget stöd för XQD så då hade jag fått köra på en extern kortläsare igen vilket suger rejält.

För mig spelar det ingen roll om kameran har två minneskortsplatser.

200-tusen? Snarare 10 :)
Att säga att alla "seriösa" använder extern recorder är hur som helst en ganska grov överdrift. Proffs gör som de flesta, lite olika.

Du får tolka påståendet som du vill. Att säga att det är "helt fel" är en lika grov överdrift.
Om man använder en dedikerad videokamera har man förstås inte samma begränsningar som med en DSLR/stillbildskamera med videofunktion, som behöver kompletteras med diverse för att t.ex. klara längre sekvenser.

De som behöver tömma bufferten snabbt kan köra jpg med lägre upplösning på andra kortplatsen.
Vid tillfällen där man inte smattrar på som Terminator kan köra RAW i båda.

/Stefan

Japp. Tycker det är en bra lösning att köra med RAW till en snabbare kortplats/snabbare kort och JPEG till en långsammare kortplats/långsammare kort (om man har möjlighet till det i kamerahuset; annars kör jag med RAW+JPEG till en enda kortplats - vilket normalt blir långsammare).

Lika smidigt egocentrisk världsbild som vanligt.

Om du hade frågat mig hade du fått veta att jag förlorat bilder pga kort som knasat. Det tillsammans med att jag fotar i miljöer där andra lösningar inte är realistiska, gör att jag kör med två kort när det går. Hade jag bara fotat i civiliserade miljöer, eller utan krav på leverans hade jag hellre sparat några kronor och gram.

Håller med helt.

Även jag har förlorat bilder pga. fallerat kort. Var ifos. inga viktiga bilder, men köper sedan dess inte några fler kort från "Transcend". Var en engångsgrej med Transcend då jag fick med det till en kompaktkamera.

Har även haft ett kort från Kingston som fallerat i en telefon (var också foton jag blev av med där).

Har även haft ett SD-kort (eller om det var USB-minne? - lite osäker då det var ca 10 år sedan) från Sony som fallerat i en dator.

Sedan dess köper jag personligen minneskort enbart från Samsung och SanDisk, och USB-stickor helst ifrån enbart Samsung.

Även SSD-diskar har ju haft en del barnsjukdomar och problem från en hel del tillverkare, med förlorad eller korrupt data som följd, så där köpte jag i början (för ca 10 år sedan) enbart ifrån Intel, och de senate åren från Samsung.

Japp. Tycker det är en bra lösning att köra med RAW till en snabbare kortplats/snabbare kort och JPEG till en långsammare kortplats/långsammare kort (om man har möjlighet till det i kamerahuset; annars kör jag med RAW+JPEG till en enda kortplats - vilket normalt blir långsammare).
Har kortplatserna normalt varsin datakanal från bildprocessorn i kameror med dubbla kortplatser?
Och kan bildprocessorn göra två skrivningar parallellt (på riktigt, och inte bara simultant)?

Har kortplatserna normalt varsin datakanal från bildprocessorn i kameror med dubbla kortplatser?
Och kan bildprocessorn göra två skrivningar parallellt (på riktigt, och inte bara simultant)?

Har faktiskt inte testat det skall jag erkänna. Så det kanske är ett felaktigt antagande från mig, som bygger på hur det fungerar i datorer.

Tar tillbaka det tills att jag testat och jämfört (eller vet svaret på tekniken i kamerorna).

Ja, det är förstås betydligt lättare att göra ett test än att bevsara mina frågor. Det senare kräver åtminstone demontering av en kamera, och det räcker ändå inte för att svara på den andra frågan? :)

Jag är nyfiken på vad du kommer fram till om du testar. Det kan nog vara fler som är det eftersom det spelar roll för hur man kan tänkas vilja konfigurera sin tvåkortplatskamera.

Ja, det är förstås betydligt lättare att göra ett test än att bevsara mina frågor. Det senare kräver åtminstone demontering av en kamera, och det räcker ändå inte för att svara på den andra frågan? :)

Jag är nyfiken på vad du kommer fram till om du testar. Det kan nog vara fler som är det eftersom det spelar roll för hur man kan tänkas vilja konfigurera sin tvåkortplatskamera.

Ja, håller med helt.

Har faktiskt bara antagit att de skulle vara snabbare och att de har egna minneskanaler. Detta baserat på min erfarenhet från datorer, men som man nog inte utan vidare skall anta gäller kameror (även om jag personligen gjort så, och skulle bli besviken om det inte var fallet).

Då jag byggde min dator valde jag att sätta in en intern kortläsare med stöd för flertal olika kort då jag är less på externa. Den har dock inget stöd för XQD så då hade jag fått köra på en extern kortläsare igen vilket suger rejält.

För mig spelar det ingen roll om kameran har två minneskortsplatser.

Det borde ju dyka upp interna kortläsare med xqd-fack om det nu blir lika vedertaget som cf. Min interna kortläsare kostade sådär 150 kr för cf, sd och några till plus usb3 uttag (som aldrig funkat). Så det borde vara en överkomlig investering.

Det borde ju dyka upp interna kortläsare med xqd-fack om det nu blir lika vedertaget som cf. Min interna kortläsare kostade sådär 150 kr för cf, sd och några till plus usb3 uttag (som aldrig funkat). Så det borde vara en överkomlig investering.

Det är väl bara att limma fast en extern i en bak-plåt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar