Annons

Två minneskortplatser är det verkligen en dealbreaker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att varken Z7 eller Z6 bör betraktas som "proffskameror". Min gissning är att det eventuellt kommer en spegelfri kamera i D5-klass så småningom. Om Z-systemet överlever i några år.

Det tror inte jag heller. Z6/7 ser designmässigt ut som D750. Nikons pro-modeller har länge haft runt okular och funktionsknappar istället för funktionsvred (P, A, S etc). Historiskt sett har Canon, Nikon mfl presenterat nya koncept i entusiastsegmentet, typ F-301, EOS-650, T90, Minolta 7000 etc.
Pro-hus lär först komma när några pro-objektiv som inte kräver adapter finns tillgängliga.

Undrar om inte kravet på 2 kortplatser till stor del kommer från de problem som fanns på både tidiga CF och SD kort, samt vissa tillverkare av lägre kvalitet.

De tidiga SSD i datorer hade också problem, men nu hörs väldigt sällan om diskar som slutar fungera.

Både Canon 5DII och Nikon D700 hade väl bara en kortplats men dög trots det även till bröllopsfoto om jag kommer ihåg rätt:). Bland "prokameror" har väl varken Leica eller Phase One två kortplatser men dom tycks ju hitta köpare ändå. Fast det är klart att finns det två platser så är det en fördel:)

Strömförsörjningen kan ju ordnas med extern strömkälla och lagringen med extern minnesenhet om man behöver utökad användningstid. En hopplockad "videorigg" kan ju se ut som något ur Star Wars med alla tillbehör. Mycket beroende på den ursprungliga kamerans tillkortakommanden. Modularitet kan samtidigt vara till fördel då man kan välja utrustning efter behov. Men de flesta vill väl helst ha en komplett kamera från början och då är en massa extra tillbehör något man helst vill slippa.

Nu skiljer sig Z6 och Z7 egentligen till den senares fördel främst genom fler AF punkter och fler mpx men de skiljer en hel del i pris. Det hade varit bra med tanke på denna prisskillnad och det ändp relativt saftiga priset på Z7 att erbjuda två kortplatser som differensiering även om det gjort att man inte kunnat dela kamerahusdesign då.

Hur länge brukar du ha WiFi igång, och hur mycket data brukar du överföra?

Kör med trådad anslutning mellan kamera och Raspberry Pi än så länge. Den där wifi-modulen är löjligt dyr.

En normal fotbollsmatch 2*45 minuter. 400-500 bilder. Överför minsta jpg till molnet direkt efter exponering. Runt 1 GB blir det väl.
Kan utan problem köra två matcher på samma batteri.

Nu skiljer sig Z6 och Z7 egentligen till den senares fördel främst genom fler AF punkter och fler mpx men de skiljer en hel del i pris. Det hade varit bra med tanke på denna prisskillnad och det ändp relativt saftiga priset på Z7 att erbjuda två kortplatser som differensiering även om det gjort att man inte kunnat dela kamerahusdesign då.

Man sa om A7III att XQD har flera kontakter som kräver mera utrymme ( A7III/A7RIII är ännu mindre än Z7 ) man petade dit 2 st SD, jag vet inte men dom kanske valde 2 SD i ställe för 1 XQD, bara spekulation från mig.

Både Canon 5DII och Nikon D700 hade väl bara en kortplats men dög trots det även till bröllopsfoto om jag kommer ihåg rätt:). Bland "prokameror" har väl varken Leica eller Phase One två kortplatser men dom tycks ju hitta köpare ändå. Fast det är klart att finns det två platser så är det en fördel:)
Nu citerar jag dig som ett exempel på ett återkommande argument.

Jag tycker det här resonemanget är löjligt. ”Det funkade ju förr!”. Ja, för att det inte fanns något alternativ. Det fanns bilar på 60-talet också, men det finns bättre bilar idag.

Det handlar väl helt enkelt om att det är affärstaktiskt korkat att släppa en proffs-PRISSATT kamera utan en funktion som är essentiell för många när de väljer kamera idag.

Tänk om Robert Capa hade haft dubbla filmrullar från Normandie efter framkallningsmissen. :)

Spännande att en del verkar tro att alla proffs jobbar i studio eller där det finns el, snabbt wifi och kortast möjliga väg från bilen att bära alla sina prylar. Vi är en hel del som fotar på lite minde bekväma ställen än så.

Själv har jag inte riktigt kunnat räkna med att använda lös strömförsörjning, molntjänster och liknande på bergstoppar, i djungeln, under vattnet eller på obebodda öar för att nämna några ställen jag jobbat på sedan jag blev digital.

Sedan vet jag också att det är väldigt sällan det händer något med korten, men dubbla kortplatser är en väldigt enkel, smidig och lätt lösning för att få den extra säkerheten.

Man sa om A7III att XQD har flera kontakter som kräver mera utrymme ( A7III/A7RIII är ännu mindre än Z7 ) man petade dit 2 st SD, jag vet inte men dom kanske valde 2 SD i ställe för 1 XQD, bara spekulation från mig.

Vem vet. Du kan mycket väl ha rätt. Sedan har ju Sonys A7 och AX00 kameror eller A-mount kameror aldrig kört XQD så det skulle bli nya kort om man bytte kamera men givervis utesluter inte det att man byter. Nikon har ju sedan tidigare XQD i flera modeller.

Nu citerar jag dig som ett exempel på ett återkommande argument.

Jag tycker det här resonemanget är löjligt. ”Det funkade ju förr!”. Ja, för att det inte fanns något alternativ. Det fanns bilar på 60-talet också, men det finns bättre bilar idag.

Det handlar väl helt enkelt om att det är affärstaktiskt korkat att släppa en proffs-PRISSATT kamera utan en funktion som är essentiell för många när de väljer kamera idag.

Tänk om Robert Capa hade haft dubbla filmrullar från Normandie efter framkallningsmissen. :)
Det va f*n vad du tog i. Nu är väl varken Leica eller Phase One kameror från "förr i tiden" men strunt samma. Du får väl helt enkelt låta bli att köpa kameran. Jag och andra som enligt din definition "resonerar löjligt" eftersom vi inte tillmäter antalet kortplatser någon avgörande betydelse kan fortsätta vara spekulanter.

Jag tycker att Sony gjorde rätt val här, och föredrar klart den kompromissen.

Kör med trådad anslutning mellan kamera och Raspberry Pi än så länge. Den där wifi-modulen är löjligt dyr.
Med sladd blir det tämligen säkert mindre strömbehov än med WiFi. Den här diskussionen började dock med förslaget att man skulle ersätta minneskort #2 i kameran med att backuppa bilderna till någonting (telefon eller disk eller nåt) via WiFi.

Det va f*n vad du tog i. Nu är väl varken Leica eller Phase One kameror från "förr i tiden" men strunt samma. Du får väl helt enkelt låta bli att köpa kameran. Jag och andra som enligt din definition "resonerar löjligt" eftersom vi inte tillmäter antalet kortplatser någon avgörande betydelse kan fortsätta vara spekulanter.
Stortå, lilltå, Nikontå. Ledsen om jag trampade på fel.

Vem vet. Du kan mycket väl ha rätt. Sedan har ju Sonys A7 och AX00 kameror eller A-mount kameror aldrig kört XQD så det skulle bli nya kort om man bytte kamera men givervis utesluter inte det att man byter. Nikon har ju sedan tidigare XQD i flera modeller.

Köper man kamera för 20 + priser så vill man nog behålla den ett tag, 3-4 år går fort, lite synd då att man får en äldre korttyp eller ett svagare kort, det är ju bra att man utökat antalet RAW-bilder, men också viktigt att det inte dröjer för länge att skriva klart bildserierna. D500 är närmast ett monster med sitt höga antal Raw-bilder som den klarar och skriver utan avbrott.

Med sladd blir det tämligen säkert mindre strömbehov än med WiFi. Den här diskussionen började dock med förslaget att man skulle ersätta minneskort #2 i kameran med att backuppa bilderna till någonting (telefon eller disk eller nåt) via WiFi.

Jag har tidigare kört med Eye-Fi kort i en 1D som tog SD-kort. Aldrig upplevt batterikapacitet som ett bekymmer under mina fotbollsförhållanden.
Att Eye-Fi har andra tillkortakommanden är en annan historia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar