Jag tycker det är ganska många fåniga kommentarer i den här tråden och förundras över varför man inte ska kunna diskutera två spjutspetskamerors för- och nackdelar utan att det direkt ska komma en massa personangrepp och predikningar om att det inte finns dåliga kameror, samt det alltid är fotografen som skapar bilden.
Om man ska försöka hitta tillbaka till trådämnet, så är det ju faktiskt ganska stor skillnad på att hantera en Sony och en Canon. Sonykamerorna är väldigt kustomiseringsvänliga, där man kan lägga i stort sett alla funktioner på separata knappar, medans Canon är väldigt konservativa när det gäller att låta fotografen bestämma vilka knappar man vill ha sina funktioner på och det går till exempel inte att dedikera en separat knapp för ISO Av/På. Inte heller kan man lägga upp sin egen infomeny (den som kommer upp på skärmen/EVF vid tryck på info-knappen), utan Canon har minsann bestämt hur den ska se ut. Punkt.
Rent prestandamässigt, så kan man ju ha i åtanke att R5 fokuserar fullt öppet, även när man bländar ner (inte på högsta seriebildstagningshastighet dock) och om nu kamerorna verkar vara ganska likvärdiga vad gäller AF vid samma bländare, så drar Canon ifrån stort för varje steg man bländar ner och detta är oerhört fördelaktigt för Canon.
Samtidigt så är det ju mycket märkligt att man satt en display i A1 som verkligen inte håller måttet idag. Däremot så tycker jag (som inte filmar speciellt mycket och absolut inte mig själv) att den utvikbara skärmvarianten som R5 här, känns ranglig, samt att den inte stannar i 180 grader när man viker ut den, utan den pekar då lite snett. Dessutom är det ett fippel att vika ut den när man har remmen runt axeln. Jag föredrar alla dar i veckan Sonys och variant.
Sammantaget så är det ju helt klart så att båda är toppenbra kameror, men att dom har olika karaktärer och det var väl just dessa skillnader som skulle ventileras i denna tråd.